Auteur Topic: Internetcriminaliteit  (gelezen 1076 keer)

Butterfly

• Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Gepost op: december 31, 2003, 09:18:15 am »
Hoi!

Graag wil ik weten of het een van jullie bekend is mailtjes te ontvangen van een onbekende afzender die zich voordoen alszijnde een horroscoop. Hierin wordt bijvoorbeeld gezegd dat je niet lekker in je vel zit en dat je opdrachten moet doen om dat te verbeteren. Je trekt je hier in het begin niets van aan en delete deze mailtjes maar later blijkt dat er gegevens van je van je CU2 site zijn gehaald en je bedreigd wordt. Je gaat doen de opdrachten uitvoeren, althans, als je een meisje van 15 bent en daar een zwak voor hebt, wel. Je moet allerlei verhalen rondbazuinen over je familie, lelijke verhalen. Je moet zorgen dat je uit huis gaat en bij iemand in kan trekken. En zo gaat het maar door en door.

In ieder geval wil ik weten of het iemand bekend is dat je op kan geven dat als je een mail stuurt en een mail aan jou verzonden wordt de verstuurder of ontvanger de afzender niets als mailadres zien maar slechts een - of *.

Het kan natuurlijk iemand zijn die je wil terroriseren, iemand die je kent, maar degene die dit uitgehaald heeft moet toch wel goed verstand van computers en internet hebben. Kan iemand mij hierover meer vertellen?
Butterfly

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2003, 09:22:27 am »
Het komt op mij eigenlijk een beetje over als een broodje aap verhaal.*

In elk geval is uiteindelijk alle mail te traceren. Niet aan de hand van het mailadres, die is heel simpel te vervalsen (tenzij je mails terug moet kunnen sturen, dan staat dat wel in de brontext van de mail) Maar met behulp van IPadressen en dataverkeersgegeven die in een geval van bedreiging moeten worden vrij gegeven door de internet providers (uiteraard alleen vrijgeven aan justitie)

Alle dataverkeer wordt gelogd.

*sorrie als je er zelf ervaring mee hebt, maar er verschijnen vaak dit soort verhalen op het internet die totaal niet op waarheid berusten, vandaar mijn achterdocht. Dit soort verhalen veroorzaken veel onrust die nergens voor nodig is.
De technische kant van het verhaal is in elk geval onzin zoals ik al eerder aan gaf.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2003, 09:27:37 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Butterfly

• Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2003, 09:25:39 am »
Hoi!
Feit is dat er geen van deze mailtjes bewaard zijn en dat er gewacht moet worden op nog zo'n dreigement zodat de politie inderdaad via Ip adressen kan achterhalen waar de mailtjes vandaan komen.
Helaas is het nu afwachten.

Misschien is het een broodje aap verhaal, maar om zekerheid te verkrijgen wil ik toch graag de mogelijkheid hiervan uitzoeken.

Dank je voor je antwoord.
Butterfly

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2003, 09:29:42 am »
Het feit is dat het verstuurd is en dus gelogd is bij diverse hosts..
Zodra ik straks op "toevoegenreply" klik (waarom staat daar geen spatie tussen?) gaat het via diverse "hops" naar ons forumpje..
Doe maar eens tracert forum.gkv.nl (in dos) en kijk waar ja allemaal langs komt. Ga er maar van uit de je data op veel plekken bewaard blijft..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2003, 09:33:57 am »
Verhaal klinkt ook mij erg ongeloofwaardig in de oren.

Technisch is vrijwel alles mogelijk. Een mailtje heeft een header, waarin het oorspronkelijke IP-adres te vinden zou moeten zijn. Ook heeft een mailtje een afzender.

Die 2e, de afzender, is heel eenvoudig te vervalsen: pak een standaard mail-programma, vul een andere afzender in, en klaar. De gemiddelde 15-jarige met weinig verstand van computers (en weinig gezond verstand in 't algemeen) trapt daar al in.

De 1e, het oorspronkelijke IP-adres, is normaal gesproken niet zomaar te vervalsen. Je zou dus via dat adres, en hulp van de provider die dat adres beheert, achter de gegevens van de afzender kunnen komen. Helaas is de praktijk stukken weerbarstiger. Overal op internet (vooral in obscure landen) staan servers die mail doorsturen, en daarbij het oorspronkelijke adres aanpassen. Zelfs zonder hulp daarvan is een ip-adres niet altijd nuttig: in de meeste internet-cafe's hangen geen camera's.

edit:Kortom: Niets of niemand op internet kun je 'zomaar' vertrouwen. Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken is de beste oplossing
« Laatst bewerkt op: december 31, 2003, 09:38:06 am door Pooh »

Butterfly

• Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #5 Gepost op: december 31, 2003, 09:37:03 am »
Hey!
Nou ben ik zelf niet zo handig en bekend met alle mogelijkheden en termen hoor, dus neem het me niet kwalijk als ik zeg dat ik je niet zo goed snap.
Wil jij zeggen dat het dus mogelijk is dat de mailtjes verzonden zijn en de weergave onbekend kan blijven door een - of *?
Butterfly

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #6 Gepost op: december 31, 2003, 09:38:29 am »
quote:
op 31 Dec 2003 09:37:03 schreef Butterfly:
Hey!
Nou ben ik zelf niet zo handig en bekend met alle mogelijkheden en termen hoor, dus neem het me niet kwalijk als ik zeg dat ik je niet zo goed snap.
Wil jij zeggen dat het dus mogelijk is dat de mailtjes verzonden zijn en de weergave onbekend kan blijven door een - of *?

nee

dat kan niet, daar moet je heel wat meer voor doen.
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2003, 09:40:51 am »
quote:
op 31 Dec 2003 09:37:03 schreef Butterfly:
Hey!

Ja. Afhankelijk van de professionaliteit van de verzender zal tracering meer of minder moeilijk zijn, maar het is zeker niet moeilijk om jezelf min of meer onvindbaar te maken. Op lange termijn is dat wel moeilijker, zeker wanneer de dader uit nederland komt. Iemand die zoiets stelselmatig doet, zal op een gegeven moment tegen de lamp lopen, mits de politie hard meewerkt. Als hij bijvoorbeeld vanuit een internet-cafe werkt, kun je hem niet zomaar achterhalen, maar als hij elke keer hetzelfde cafe opzoekt, zal de politie hem gewoon ter plekke ophalen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #8 Gepost op: december 31, 2003, 09:41:10 am »
Daar moet je CIA ofzo voor zijn..
en atoomwapens hebben zodat je mensen kan bedrijgen die dan net doen alsof de data per ongeluk verloren is gegaan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #9 Gepost op: december 31, 2003, 09:50:50 am »
Het is dus mogelijk, maar onwaarschijnlijk. De meeste mensen die dit soort dingen doen zijn heel erg dom en doen het gewoon vanuit thuis/school met alleen een andere afzender. Alleen is dat dus maar een heel oppervlakkige weggummen van je identiteit.

Ik denk dat als je zo'n mailtje hebt en de politie de ernst inziet, dat de dader binnen 24 uur op het politiebureau zit.
Pinkeltjefan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #10 Gepost op: december 31, 2003, 09:54:15 am »
b000h0000.... daar gaan al mn klonen.. Weg anonimiteit...  

Does

• Bekijk profiel
Internetcriminaliteit
« Reactie #11 Gepost op: december 31, 2003, 11:08:41 am »
Waarom maak ik dit dingen niet mee (mocht het menens zijn). Ik zou die gast echt zo hard op zijn bek slaan!

Nee, tis een broodje aap, gok ik.
Live vanuit de luie stoel