Auteur Topic: Welke 'wereldse' gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2003  (gelezen 2216 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Welke 'wereldse' gebeurtenis maakte de meeste indruk in 2003
« Gepost op: december 21, 2003, 12:32:39 am »
Welke 'wereldse' gebeurtenis heeft op jouw de meeste indruk gemaakt in 2003. Om er maar een paar te noemen: De verkiezingen in januari, de affaire Mabel Wisse Smit, de geboorte van Amalia, de arrestatie van Saddam. Kortom wat heeft op jouw de meest indruk gemaakt en waarom?
PS. Voor de meest kerkelijke gebeurtenis is een apart topic geopend.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2003, 01:37:34 am »
De oorlog in Irak, zonder twijfel. Het bombarderen van een Amerikaans/Koerdisch konvooi door een Amerikaans jachtvliegtuig zijn beelden die me nog wel even bij zullen blijven. En zo zijn er wel meer. Het neerhalen van een Amerikaanse Black Hawk vol soldaten door het Iraakse verzet bijvoorbeeld.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Deelnemer

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2003, 10:58:57 pm »
De oorlog tegen Irak (met name het begin, de verovering van Bagdad en onlangs de arrestatie van Saddam Hoessein).
Ik denk dat veel mensen dit onderwerp zullen aangeven, het is dan ook nogal ingrijpend en een zaak van wereldniveau.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2003, 09:52:03 am »
quote:
op 21 Dec 2003 00:32:39 schreef Jan W:
Voor de meest kerkelijke gebeurtenis is een apart topic geopend.

De meest kerkelijke gebeurtenis?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?  

Bombus terrestris Reginae

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2003, 11:08:31 am »
quote:
op 21 Dec 2003 01:37:34 schreef Pleun:
De oorlog in Irak, zonder twijfel.

quote:
op 21 Dec 2003 22:58:57 schreef Deelnemer:
De oorlog tegen Irak

grappig, pleun noemt het de oorlog in irak, deelnemer noemt het de oorlog tegen irak.

nog een speciale reden voor om het zo te noemen?

ik zelf vind het eerder de oorlog in irak dan tegen irak.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2003, 02:26:51 pm »
quote:
op 22 Dec 2003 11:08:31 schreef _Mart_:

grappig, pleun noemt het de oorlog in irak, deelnemer noemt het de oorlog tegen irak.

nog een speciale reden voor om het zo te noemen?

Nee hoor. De oorlog vond nu eenmaal plaats op Iraaks grondgebied, vandaar in Irak. Bovendien was de oorlog, hoewel er her en der wat Irakezen omvielen, niet gericht tegen de Iraakse bevolking maar tegen De Grote Boze Snor.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2003, 02:30:14 pm »
quote:
op 22 Dec 2003 14:26:51 schreef Pleun:
[...]

Nee hoor. De oorlog vond nu eenmaal plaats op Iraaks grondgebied, vandaar in Irak. Bovendien was de oorlog, hoewel er her en der wat Irakezen omvielen, niet gericht tegen de Iraakse bevolking maar tegen De Grote Boze Snor.

toch kan je je afvragen of de iraakse bevolking nou zo geholpen is met de oorlog.. de meeste mensen hadden het onder saddam beter dan dat ze het nu hebben.

maar goed, evenals velen heb ik een (grenzeloos) vertrouwen dat het op den duur wel goed zal komen in irak.  

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2003, 03:48:37 pm »
Wat op mij het meeste indruk maakte is de mislukte top in Cancun, over de lanbouwsubsidies. Het feit dat ontwikkelingslanden serieus genomen willen worden en niet langer akkoord gaan met een pappen-en-nat-houden-politiek heeft op mij diepe indruk gemaakt. Eindelijk durven ze hun mening hardop te zeggen en accepteren ze niet meer dat ze als stemloze paria's worden behandeld door de westerse landen.

Diverse landen in Latijns-Amerika hebben een fragiele democratie. Diverse gebeurtenissen toonden echter aan dat het wel degelijk ernst is met de democratie in Latijns-Amerika.
- In juni is in Peru een demonstratie geweest waarvan de aanpak de regering zwaar is aangerekend.
- In Bolivia kwam het tot een gewelddadig treffen tussen demonstranten overheid in februari, in oktober werd de president gedwongen om af te treden. De nieuwe president wordt door het westen gesteund.
- In Colombia is een vredesakkoord bereikt tussen paramilitiaren en de regering. Dit is een eerste stap naar de vrede. Met de demobilisatie is al begonnen.
- In Argentinie is een amnestie-wet voor misdaden tegen de menselijkheid begaan tijdens de militaire dictatuur ingetrokken.
- In Guatemala deed de ex-dictator Montt mee aan de verkiezingen, maar is niet verkozen.

Helaas is het nog niet zover voor landen als Cuba en Venezuela.

Vanuit het westen is er nauwelijks aandacht voor Latijns-Amerika. Ook voor andere ontwikkelingslanden in Afrika en Azie niet. Je leest er (bijna) nooit iets meer over de in krant. Het feit dat het westen wel wat hulp geeft maar verder niet echt wakker meer ligt van de problemen in de wereld (afgezien van de geijkte landen als Irak, Midden-Oosten en Afghanistan dan) heeft dan ook indruk gemaakt. Dit ondanks diverse particuliere activiteiten.

En waarom Irak belangrijker is dan de honger, de armoede, gebrek aan onderwijs, gezondheidszorg, economische opbouw, de kleine wapens waar nog elke dag een boel mensen mee worden afgeslacht (ipv abc-wapens waar niemand mee is gedood), dat ontgaat me volledig. De strijd tegen terrorisme is niet onbelangrijk, maar m.i. niet het belangrijkste vraagstuk voor deze wereld.
Meneer Bush laat zich wel duidelijk leiden door zijn mogelijke herverkiezing als het gaat om politieke keuzes. Dat hij dat doet over de rug van de rest van de wereld vind ik ..., nou ja, niet erg positief.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2003, 03:50:41 pm »
Amen to that, Xgnoom!!!

Dus: gewoon je koffie kopen bij de wereldwinkel. Smaakt uitstekend!
Bombus terrestris Reginae

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2003, 04:01:50 pm »
een totaalindruk over 2003, dat er zo veel grote bedrijven zijn waar de direkties zich op een bepaalde manier aan het verrijken zijn, terwijl de bedrijfsresultaten daartoe geen aanleiding geven
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Deelnemer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2003, 04:20:25 pm »
Het is de oorlog tegen Irak omdat toen de oorlog begon Saddam Hoessein nog aan het bewind was en het Irakese leger onder zijn bevel stond en zich verdedigde tegen de Amerikanen en de Engelsen.
Momenteel is de situatie die van een overwonnen land waar de overwinnaars diegenen van het overwonnen bewind opsporen die zich schuldig hebben gemaakt aan allerlei (oorlogs-)misdaden.

De Irakezen zijn nu beter af dan onder Saddam Hoessein. Jarenlang heeft hij zijn land verwaarloosd, nu kan Irak eindelijk weer worden opgebouwd.
En de potentiële bedreiging die Irak vormde is nu ook voorbij.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2003, 05:40:01 pm »
Wat maakte de meeste indruk?

In ieder geval de oorlog in Irak en het hele gekonkel er om heen. Mijn vertrouwen in regeringsleiders als Bush en Blair is toch ernstig ondermijnd. Mede doordat er van de uitgespeelde dreiging van Saddam niet zoveel waar was. Ik vind het mooi voor de Irakezen dat ze vrij zijn, absoluut, maar de manier waarop de noodzaak tot strijd naar voren is gebracht vind ik dus niet kunnen.

De affaire rond Mabel vond ik eveneens een merkwaardige. In mijn weblog heb ik daar ook al iets over geschreven. Ik waardeer ten zeerste dat Beatrix haar en haar zoon Friso trouw is gebleven.

De meeste indruk hebben echter de bosbranden in Frankrijk op mij gemaakt. Ik ben daar in die tijd geweest en de snelheid en felheid van het vuur zal ik niet meer vergeten. De hele hemel stond in de brand zover als het oog reikte, en de lucht was zwanger van de geur van verbrand hout. Veel waardering heb ik gekregen voor de "Saupeur Pompiers"  die het vuur te lijf gingen en dag en nacht doorzwoegden om de schade voor landgenoten en toeristen zoveel mogelijk te beperken.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2003, 06:40:12 pm »
quote:
op 27 Dec 2003 17:40:01 schreef izzewizze:
Wat maakte de meeste indruk?

In ieder geval de oorlog in Irak en het hele gekonkel er om heen. Mijn vertrouwen in regeringsleiders als Bush en Blair is toch ernstig ondermijnd.

Bij mij niet want ik heb nooit vertrouwen in politici, zeker niet die van grote mogendheden als Amerika. Er spelen op dat niveau zoveel verschillende, duistere belangen mee... De (wereld)burgers worden ongelofelijk in de maling genomen, en dat is in de loop van de geschiedenis altijd zo geweest. Bij mijn politieke stellingname gaat het altijd om een keuze voor de minst kwade, en ondanks de schimmige motieven voor de tegen Irak ben ik toch maar pro-Amerikaans. De reden is duidelijk: De Snor is/was de belichaming van het Kwaad.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2003, 07:57:03 pm »
Meeste indruk, laat ik er een top 10 van maken ok? (Tja want het is best moeilijk).

1. Bush en zijn oorlog tegen Irak - Complete waanzin dat er een oorlog komt met als reden dat er chemische wapens zijn. Die blijken er niet te zijn en Bush gaat zijn "move" rechtvaardigen dat het een oorlog tegen terrorisme is en dat Saddam een gevaar is voor wereldvrede. Als er iemand een gevaar is voor wereldvrede is het G. W. Bush (daarover heb ik me al eens eerder uitgelaten).
2. Sars ziekte - De dodelijke longziekte SARS komt in maart vanuit het niets opzetten vanuit China en groeit binnen enkele maanden uit tot een ziekte die overal voor veel opwinding zorgt. Ook in april staat het nieuws vol van nieuwe SARS-gevallen. Op 14 april wordt de eerste SARS-besmetting binnen Europa gemeld.
3. Prijzenoorlog - Lekker goedkoop shoppen met als gevolg dat de consument zich nu bedrogen voelt. Vroeger hebben we zo te zien veel te veel moeten betalen!
4. Geboorte Amalia - Hoewel ik niet zo'n fan ben van het koningshuis gun ik het Beatrix echt van harte. Na alle leed en moeite toch eindelijk weer eens iets leuks voor haar.
5. Kerstboom van 10 000 euro ondanks bezuinigingen - Overal word bezuinigd behalve op "Het Binnenhof" zelf. Daar schaft men een kerstboom aan van 10 000 euro.
6. 6 - 0 - Nederland plaatst zich via de play-off toch voor Portugal en hoe?
7. Bosbranden in Zuid-Europa - Laat je eens te meer weer eens beseffen hoe klein je wel niet bent als mens.
8. Satire - Moet ik daar nu eens van zeggen?
9. Mabelgate - Gewoon geinig. En het is nog niet over want nu word JP er van beschuldigd dat hij niet correct heeft gehandeld. :-7
10. Managers krijgen bonus ondanks slechte prestaties - Topmanagers krijgen belachlijk hoge oprotbonussen terwijl ze helemaal geen zak hebben gepresteerd.
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2003, 06:03:43 pm »
-kick-

infodoos

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 29, 2003, 06:53:32 pm »
Meeste indruk? tsja oorlog in irak en de arrogante houding van de Amerikanen. Ik was geen tegenstander van een oorlog maar ik vond dat Frankrijk en Duitsland toch goed beargumenteerde redenen hadden om te willen wachten. De reactie van Amerika hierop vond ik idioot en kinderachtig en eigelijk wacht ik stiekem nog steeds op excuses van Bush voor zn gedrag... kzal wel lang moeten wachten  

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 31, 2003, 04:06:11 pm »
Schopje naar actueel?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 01, 2004, 07:51:13 pm »
Ik zou ook nog de moord op de 16-jarige Maja willen noemen. Beestachtig wreed en onbegrijpelijk.  

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 01, 2004, 11:56:23 pm »
quote:
op 01 Jan 2004 19:51:13 schreef Pleun:
Ik zou ook nog de moord op de 16-jarige Maja willen noemen. Beestachtig wreed en onbegrijpelijk.  

Mee eens.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2004, 06:53:40 pm »
De meeste indruk?
Zal wel de slechtste indruk zijn,dan...
Wat mij betreft:de teloorgang van het Koninklijk huis;ze staan al met een been in
het abbatoir."De koning is dood,leve de republiek!"
Het zou me niets verbazen als Willem-Alexander afziet van het koningsschap,om-
dat we toch al deel uitmaken van de Europesche Republiek.Zou zijn leven een
stuk minder gecompliceerd maken in ieder geval.