Geloven vandaag > Levensbeschouwing

gebed een dialoog?

<< < (2/2)

Carl:
Goed stuk Cheese!

Zij het dat het nederlands van beiden wel een tikkie beroerd is zo af en toe  

je
Carl

Bumblebee:
quote:op 22 Dec 2003 10:40:27 schreef Carl:
Waar liggen zoals de verschillen, Bumblebee? Mij viel juist de overeenkomst op.

--- Einde van citaat ---

Waarschijnlijk lezen we allebei wat we graag willen lezen, Carl.
Het ontbreken van de "noodzaak tot geloof" valt jou waarschijnlijk op, ik vind het jammer dat dat er niet in zit.
Ik zie dat God het heeft over de noodzaak van de vergeving van zonde terwijl jij dan zult zeggen: Hier heeft de schrijver van dit stukje het mis, God zal nooit over zonde beginnen want voor God bestaat zonde, en goed en kwaad, niet.

cheese:
quote:op 22 Dec 2003 10:58:22 schreef Carl:
Goed stuk Cheese!

Zij het dat het nederlands van beiden wel een tikkie beroerd is zo af en toe  

je
Carl
--- Einde van citaat ---
die tolkenopleidingen tegenwoordig ook

Qohelet:
Hoi cheese,

Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik: nee, natuurlijk is het gebed geen dialoog.

Je fictieve dialoog tussen Persoon en God is een goede manier om jezelf en anderen bewust te maken van de inhoud van ons bidden. Hij (de dialoog) beantwoordt de vraag: "Hoe zou het gebed lopen als God rechtstreeks zou antwoorden op wat ik zeg?" Maar aangezien God dat niet doet, is en blijft de dialoog fictief; in de werkelijkheid is een gebed een monoloog.

Bidden is een verzamelnaam voor wat in de bijbel wordt aangeduid met woorden als aineô "eren", proseuchô "knielend aanbidden", deomai "vragen", aiteô "smeken", eucharizô "danken".

Dit zijn allemaal activiteiten waarin de bidder spreekt tot God, niet andersom.
- prijzen: Gods Naam met eerbied en ontzag noemen en hooghouden
- aanbidden: je klein maken voor deze grote God
- smeken: Hem vragen om wat je nodig hebt
- danken: Hem erkennen als de gever van het goede dat je krijgt

Denken over God, luisteren naar God, enz. gebeurt niet in een gebed. Dat doe je door je te verdiepen in de woorden die Hij gesproken heeft en door de dingen die Hij gedaan heeft. Het gebed is het antwoord daarop.

Als je op zoek bent naar een innerlijke dialoog tussen God en jezelf, dan kom je uit bij de Heilige Geest, die in de gelovigen woont. Hij laat je zien dat (en hoe) de woorden van God betekenis hebben voor jou, en Hij brengt jouw gebeden bij God.

Carl:
quote:op 22 Dec 2003 11:04:00 schreef Bumblebee:
[...]

Waarschijnlijk lezen we allebei wat we graag willen lezen, Carl.
Het ontbreken van de "noodzaak tot geloof" valt jou waarschijnlijk op, ik vind het jammer dat dat er niet in zit.
Ik zie dat God het heeft over de noodzaak van de vergeving van zonde terwijl jij dan zult zeggen: Hier heeft de schrijver van dit stukje het mis, God zal nooit over zonde beginnen want voor God bestaat zonde, en goed en kwaad, niet.
--- Einde van citaat ---

Beste Bumblebee,

wat voor God bestaat, is de volgende eigen belevenis.
Op grond van een dergelijke tekst riep ik een paar jaar geleden innerlijk uit: 'Mijn God, wat STOM van me dat ik dit nooit heb gezien. En het is zo símpel!
Wat oer-, oerstom van me. Wilt U me asjeblieft veel meer hiervan in laten zien?

In bijbelse taal zou dit als volgt geklonken:
"Vader in de hemel, vergeef mij mijn zonden. Uw Geest heeft mij de Waarheid laten zien, die verduisterd werd door mijn vele grote zonden. Wees alstublieft mij, zondaar genadig."

Ik wil niet zeggen dat beide teksten synchroon zijn. Maar wat ik wil benadrukken is dat de eerste tekst vrij is van geweldsdenken, waar de tweede van doordrenkt is.
Bovendien mag de eerste tekst dan niet bijbels verantwoord zijn, het legt wel de klemtoon bij het eigen innerlijk.

Oude wijn gaat niet in nieuwe zakken. Daar moet je nieuwe wijn in doen.

je
Carl

je
Carl

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie