Auteur Topic: Henny Huisman zoekt God  (gelezen 12064 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Gepost op: december 21, 2003, 04:50:12 pm »
Op 24 december begint bij EO het programma: Henny zoekt God. Op de site van de eo kun je er al het nodige over lezen. Wat vinden jullie eigenlijk van zo'n programma. Henny zelf is nogal verguisd om zijn optreden voor dit programma. Bij Barend & Van Dorp deed Jan Mulder geen enkele moeite om zijn afgrijzen te verbergen. Henny wordt ter verantwoording geroepen. Henny zelf zei onlangs dat het programma net zo goed door RTL4 had kunnen worden uitgezonden. In het Volkskrant magazine van afgelopen zaterdag legt hij ook nog eens verantwoording af. Persoonlijk sta ik wat ambivalent tegenover de hele mediahype rondom de tot geloof gekomen Henny. Niet dat ik het niet geloof, niet dat ik het hem niet gun, maar ik heb wat moeite met het spektakel. "Wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle" is een bijbeltekst waar denk ik zelf te weinig rekening mee wordt gehouden.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2003, 08:08:51 pm door izzewizze »
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2003, 08:04:52 pm »

quote:

op 21 Dec 2003 16:50:12 schreef izzewizze:
 "Wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle" is een bijbeltekst waar denk ik zelf te weinig rekening mee wordt gehouden.

En over wie denk je dan bij deze bijbeltekst?

Weet je dat er in de voorbereiding voor dit programma heel veel door christenen voor Henny hebben gebeden? Is het niet fantastisch dat iemand die zo bekend is, zijn hart aan de Heer geeft, en daar ook nog voor uit durft te komen?
Wat is hier nu weer mis mee?

izzewizze

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2003, 08:08:04 pm »

quote:

op 21 Dec 2003 20:04:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Weet je dat er in de voorbereiding voor dit programma heel veel door christenen voor Henny hebben gebeden? Is het niet fantastisch dat iemand die zo bekend is, zijn hart aan de Heer geeft, en daar ook nog voor uit durft te komen?
Wat er mis mee is? An sich niets. Ik denk alleen aan het feit dat de EO hem wel erg op een voetstuk plaatst. De beste man (Henny) krijgt niet eens de tijd om het allemaal een beetje te laten betijen te overdenken. Als het later wat minder gaat wie gaat hem dan opvangen? Natuurlijk is het mooi dat een bekend iemand zijn hart aan de Heer geeft, dat is geen punt in de discussie. Wel het feit dat Henny centraal staat in alle persberichten en niet de Heer.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2003, 09:28:23 pm »
Hennie Huisman zoekt God

'Wat léuk!' riep een vrouw opgewonden.
'Zo iets is al meer uitgezonden!
Niet van de EO.....
Surpriseshow of zo.
Toen kreeg hij óók alles gevonden!'

8)7
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2003, 11:26:27 pm »

quote:

op 21 Dec 2003 20:04:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Er is met Henny Huisman helemaal niets mis. Het is zelfs prachtig dat hij op TV durft te vertellen dat God hem heeft gevonden (hij zei in een interview dat hij God niet had gevonden, maar God hem). En verder denk ik dat het niet aan ons is, om ook maar iets van het hart van de beste man te vinden. Als hij zegt dat God nu in zijn leven is, geloof ik dat onvoorwaardelijk.

Marnix

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2003, 01:18:23 am »
We kijken nu wel allemaal heel erg naar Henny. Maar laten we eens naar onszelf kijken. Er zijn kritische geluiden geweest. Wat zal Henny zich ontzettend thuis voelen... al dat gezeik... Henny leert God kennen, maar (waarschijnlijk juist omdat hij een bekende nederlander is) gaan mensen daar hun vraagtekens bij zetten.

Moeten we niet, met als God, net als de vader in de gelijkenis van de verloren Zoon met open armen klaar staan in plaats van als de oudste zoon te gaan mopperen en vraagtekens erbij te gaan zetten?

WWJD?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2003, 01:19:49 am »

quote:

op 21 Dec 2003 16:50:12 schreef izzewizze:
Henny zelf is nogal verguisd om zijn optreden voor dit programma. Bij Barend & Van Dorp deed Jan Mulder geen enkele moeite om zijn afgrijzen te verbergen. .
Jan Mulder is een eikel, die christenen heel vaak afzeikt (Balkenende bijvoorbeeld.) Die man kan andersdenkenden niet in hun waarde laten, een hele vervelende eigenschap.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2003, 09:43:31 am »
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een bekering niet altijd direkt extreem radicaal hoeft te zijn. Toen ik net was bekeerd waren mijn ideeen allesbehalve orthodox, uitspraken die ik toen vrolijk deed beschouw ik nu niet eens meer als christelijk. Sommige van de boeken die ik heb gelezen, en die mij echt hebben geholpen op weg naar het geloof, heb ik onlangs weggegooid. Als Jezus terug was gekomen en Hij had ze in mijn kast zien staan had er wat gezwaaid!  ;)  Toch zijn ze belangrijk geweest in die fase.

Sommige mensen hebben tijd nodig om te groeien, dat wil zeggen, de korst van eigenwilligheid is om hen heen ZO dik dat de Heilige Geest tijd nodig heeft om inzichten tot je door te laten dringen. Daarom schrik ik er niet direkt van dat Henny beweert dat Allah en God en JHWH allemaal hetzelfde zijn en dat de Godsdienst niet uitmaakt enzo, en dat hij Jezus nauwelijks noemt. Als hij zegt dat God hém gevonden heeft en niet andersom, dan geeft mij dat een goed gevoel - Henny beseft wel waar hij staat!

Als God je eenmaal vast heeft zit je als een vis aan een haakje, of je nou radicaal omkeert, je laat dopen, en voortaan in de Heer leeft, of dat je geleidelijk aan steeds christelijker wordt, en dan ineens ontdekt dat God je denkbeelden in anderhalf jaar ZO heeft veranderd dat er mensen zijn die je een fundamentalist gaan noemen, ieder heeft zijn manier. Ik bid dat Henny de hele weg aflegt! O-)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2003, 09:45:23 am »

quote:

op 22 Dec 2003 01:19:49 schreef Pleun:
Jan Mulder is een eikel, die christenen heel vaak afzeikt (Balkenende bijvoorbeeld.) Die man kan andersdenkenden niet in hun waarde laten, een hele vervelende eigenschap.

:(  Jan Mulder  :(

Laten we voor hem ook bidden  O-)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2003, 12:00:20 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 09:45:23 schreef Bumblebee:
[...]

Yeah, that's the spirit
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #10 Gepost op: december 22, 2003, 12:01:46 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 12:00:20 schreef Alfredt:
Yeah, that's the spirit
The Holy Spirit  O-)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2003, 12:31:11 pm »

quote:

[...]

Volgend jaar Jan Mulder zoekt God  :+
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2003, 12:53:30 pm »
Of is het "God zoekt Jan Mulder" ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2003, 12:56:48 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 12:53:30 schreef Mientje:
Of is het "God zoekt Jan Mulder" ?
Dat wordt flink zoeken! (Maar dat moest bij mij ook dus wie weet!)   :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2003, 01:13:27 pm »

quote:

[...]

Dat gaat dan een gebed worden als:

"Lieve Here Jezus
Ik vind die Jan Mulder van de televisie toch zo'n nare man
Die eikel maakt de hele tijd christenen belachelijk, Heer
Van schelden heeft die druiloor z'n beroep gemaakt
Ook z'n twee collega's wil ik noemen, Heer
Frits Barend en Henk van Dorp heten deze lieden
Ook aan hen erger ik me als christen dood, Heer
En ze zijn nog voor Ajax ook, maar dit terzijde
Wilt U hen aanraken, Heer
Net zoals U Henny Huisman hebt aangeraakt
Mensen zoeken U van nature niet, Heer
Daarom hoop ik dat U die irritante Jan Mulder en zijn vriendjes zoekt
Amen"

:)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #15 Gepost op: december 22, 2003, 01:33:15 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 13:13:27 schreef Pleun:
"Lieve Here Jezus
Ik vind die Jan Mulder van de televisie toch zo'n nare man
Die eikel maakt de hele tijd christenen belachelijk, Heer
Van schelden heeft die druiloor z'n beroep gemaakt
Ook z'n twee collega's wil ik noemen, Heer
Frits Barend en Henk van Dorp heten deze lieden
Ook aan hen erger ik me als christen dood, Heer
En ze zijn nog voor Ajax ook, maar dit terzijde
Wilt U hen aanraken, Heer
Net zoals U Henny Huisman hebt aangeraakt
Mensen zoeken U van nature niet, Heer
Daarom hoop ik dat U die irritante Jan Mulder en zijn vriendjes zoekt
Amen"
:)

:D

Ach, David heeft wel akeligere dingen gebeden over hen die hem benauwden...
Lijkt me wel lachen als Jan Mulder ineens een krachtig levend geloof gaat krijgen!

xgnoom

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #16 Gepost op: december 22, 2003, 02:42:32 pm »
Op zich kun je twisten over de media-aandacht voor het geloof van 1 persoon. Maar ja, in dit geval kwam die persoon al uit de showbizz, en daar hoort publieke aandacht nu eenmaal bij.

En denk eens aan de mogelijkheden: geloven komt opnieuw in de belangstelling te staan. Hoeveel 'zoekers' zullen daadwerkelijk naar een kerk op zoek gaan naar aanleiding van het tv-programma? Wat doen wij als kerk met deze mogelijkheid? Benutten wij deze kans of leveren we vanaf de zijlijn kritiek, maar doen verder niets?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #17 Gepost op: december 22, 2003, 05:05:30 pm »
En toch zit er een gevaar aan al die aandacht.
Ik weet nog dat Gert Timmerman pas bekeerd was, en binnen de kortste tijd stond hij een keer in IJmuiden van de preekstoel af te kondigen , nee, niet zijn getuigenis, maar een preek hoe het wel moest.
Ik heb toen al mijn bedenkingen uitgesproken, en toen wij hem toevallig jaren later op een optreden in Duitsland tegenkwamen, en zijn vrouw zacht aan hem vroeg welk lied zij moesten zingen, gaf hij haar zo.n verschrikkelijke grote bek, maar o wee, de microfoon stond nog aan, en de hele zaal kon mee genieten.
Toen zeiden onze kennisen: "Is die wel bekeerd "?

Dit gevaar zit er bij Henny Huisman ook aan, dat ze hem direct overal gaan vragen zijn getuigenis te geven, met de bedoeling volle zalen te trekken.

izzewizze

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #18 Gepost op: december 22, 2003, 05:22:49 pm »
Het gaat mij ook niet specifiek om Henny. Het is natuurlijk fantastisch dat God zich door hem heeft laten vinden. Tegelijkertijd mis ik bij het spreken van Henny nog wel de naam van Jezus Christus, en iedere gelovige weet dat wij uiteindelijk alleen door Hem tot de Vader kunnen komen. Tevens heb ik Henny nu een aantal keren gezien in diverse talkshows als "Vara Laat", "Barend & Van Dorp", "AV Nu". Zijn spreken aldaar vond ik echt nog wel eens opmerkelijk zonder daar een oordeel aan te willen binden. Maar wat moet ik nu met antwoorden als. "God zei: "Henny je hebt twintig jaar voor jezelf lopen werken, nu ga je maar eens twintig jaar voo mij aan de gang".  "Of, ik geloof in God een ander in Allah, dat maakt niet uit het gaat erom dat je gelooft". Hij zal het allemaal wel goed bedoelen, maar toch, een krachtig getuigenis? En daar zit hem voor mij ook meteen het risico van een serie als "Henny zoekt God" voor de EO. De EO presenteert hem als tot geloof gekome maar is natuurlijk wel de regie kwijt over alles wat daarna komt. Komt nog iets bij, ooit heb ik Henny bij "Fifty Fifty" gezien in gesprek met Henk Binnendijk ook toen barste hij in tranen uit toen Henk hem vertelde hoeveel God wel niet om ons gaf als Hij zijn Zoon zelfs de kruisdood liet sterven. Henny gaf toen aan te begrijpen waar het allemaal om ging in het geloof.
Als ik de EO was geweest had ik Henny tegen zichzelf in bescherming genomen. Mooi dat iemand tot geloof komt, zeker ook een bekende iets om dankbaar voor te zijn. Tegelijkertijd krijgt door al die media-aandacht het geloof van Henny nauwelijks tijd om te rijpen. Vandaar mijn scepsis tegen het programma en niet tegen Henny.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

j@f@

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #19 Gepost op: december 22, 2003, 06:47:48 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 17:22:49 schreef izzewizze:
Het gaat mij ook niet specifiek om Henny. Het is natuurlijk fantastisch dat God zich door hem heeft laten vinden. Tegelijkertijd mis ik bij het spreken van Henny nog wel de naam van Jezus Christus, en iedere gelovige weet dat wij uiteindelijk alleen door Hem tot de Vader kunnen komen. Tevens heb ik Henny nu een aantal keren gezien in diverse talkshows als "Vara Laat", "Barend & Van Dorp", "AV Nu". Zijn spreken aldaar vond ik echt nog wel eens opmerkelijk zonder daar een oordeel aan te willen binden. Maar wat moet ik nu met antwoorden als. "God zei: "Henny je hebt twintig jaar voor jezelf lopen werken, nu ga je maar eens twintig jaar voo mij aan de gang".  "Of, ik geloof in God een ander in Allah, dat maakt niet uit het gaat erom dat je gelooft". Hij zal het allemaal wel goed bedoelen, maar toch, een krachtig getuigenis? En daar zit hem voor mij ook meteen het risico van een serie als "Henny zoekt God" voor de EO. De EO presenteert hem als tot geloof gekome maar is natuurlijk wel de regie kwijt over alles wat daarna komt. Komt nog iets bij, ooit heb ik Henny bij "Fifty Fifty" gezien in gesprek met Henk Binnendijk ook toen barste hij in tranen uit toen Henk hem vertelde hoeveel God wel niet om ons gaf als Hij zijn Zoon zelfs de kruisdood liet sterven. Henny gaf toen aan te begrijpen waar het allemaal om ging in het geloof.
Als ik de EO was geweest had ik Henny tegen zichzelf in bescherming genomen. Mooi dat iemand tot geloof komt, zeker ook een bekende iets om dankbaar voor te zijn. Tegelijkertijd krijgt door al die media-aandacht het geloof van Henny nauwelijks tijd om te rijpen. Vandaar mijn scepsis tegen het programma en niet tegen Henny.
Inderdaad, ik heb Hennie ook een aantal malen op TV gezien. Waar ik hem niet over hoor praten, is dat hij tot de conclusie is gekomen dat hij Jezus nodig heeft als middelaar voor zijn zonden. Ik vind hem zeer oppervlakking!!

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #20 Gepost op: december 22, 2003, 08:01:02 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 18:47:48 schreef jfwolf:
[...]

Inderdaad, ik heb Hennie ook een aantal malen op TV gezien. Waar ik hem niet over hoor praten, is dat hij tot de conclusie is gekomen dat hij Jezus nodig heeft als middelaar voor zijn zonden. Ik vind hem zeer oppervlakking!!
Ook ik heb Huisman nog niet over Jezus horen praten. Maar dat is natuurlijk geen reden om mij het oordeel aan te matigen dat Huisman zeer oppervlakkig is. Ik zal maar niet in de standaard bijbelteksten vervallen, maar volgens mij is het toch niet aan ons om het hart van Henny Huisman te beoordelen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #21 Gepost op: december 22, 2003, 08:09:16 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 20:01:02 schreef Bert Jan Souman:
[...]

Ook ik heb Huisman nog niet over Jezus horen praten. Maar dat is natuurlijk geen reden om mij het oordeel aan te matigen dat Huisman zeer oppervlakkig is. Ik zal maar niet in de standaard bijbelteksten vervallen, maar volgens mij is het toch niet aan ons om het hart van Henny Huisman te beoordelen.
Nee, maar het is wel aan 'ons' om wel of niet zulke televisieseries te maken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #22 Gepost op: december 22, 2003, 08:41:27 pm »
Het is gewoon allemaal niet eenduidig. De (oorspronkelijke) bedoeling van de EO was gewoon om een bekende Nederlander op zoek te laten gaan naar God (en hoe God werkt in en door mensen). Vooral om op die manier niet-christenen die anders totaal niet naar de EO kijken toch te trekken en te laten zien dat er meer in het leven kan zijn. Met figuren als Henny en Catherine kunnen zij zich identificeren. Dat is de gedachte achter het programma. Niets meer en niets minder. Natuurlijk is het mooi als zo'n bekende Nederlander tot bekering zou komen, maar dat is (natuurlijk) zeker geen opgezet doel ofzo. Dat Catherine vorig jaar zo geraakt was door alles wat er gebeurde was voor iedereen bij de EO ook een volslagen verrassing, zo kan ik uit eigen ervaring vertellen (ik liep toen stage bij EO-Visie). Dat Henny nu 'God ontmoet heeft', is weer een volslagen verrassing. Nu kan je hier twee reacties op hebben, die volgens mij beide niet goed zijn:
1. Je gaat 'uit je dak' want Henny is bekeerd.
2. Je meet Henny langs de christelijke meetlat en zegt 'uit de hoogte' dat er volgens de christelijke meetlat niets van klopt en wijst (en schrijft?) Henny dus in feite af.
Volgens mij is de beste reactie een tussenweg tussen deze beide uitersten. Het lijkt onmiskenbaar dat God met Henny bezig is geweest tijdens de totstandkoming van deze serie en Henny heeft dat blijkbaar zelf ook ondervonden. Goddank! Toch zegt Henny nog niet dat hij Jezus als zijn persoonlijke Verlosser heeft aangenomen. Maar wat niet is kan nog komen... Waarom zou iemand als hij in een tijdsbestek van pakweg 2-3 maanden compleet bekeerd moeten zijn, alleen omdat dat programma dan opgenomen en uitgezonden wordt? Gun Henny toch de tijd om meer te ontdekken en verder te groeien! Wijs hem niet af, maar ga 'naast hem staan'. Dat lijkt mij de beste manier om hiermee om te gaan. Verder kan je er van vinden wat je er van vindt, maar hij heeft toch maar mooi God op de kaart gezet van Barend en van Dorp, Vara Laat, AV Nu, de Volkskrant, de Telegraaf, diverse omroepbladen, Libelle, Trouw, AD, etc.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2003, 08:46:27 pm door Mezzamorpheus »

j@f@

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #23 Gepost op: december 24, 2003, 12:01:34 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 20:41:27 schreef Mezzamorpheus:
Het is gewoon allemaal niet eenduidig. De (oorspronkelijke) bedoeling van de EO was gewoon om een bekende Nederlander op zoek te laten gaan naar God (en hoe God werkt in en door mensen). Vooral om op die manier niet-christenen die anders totaal niet naar de EO kijken toch te trekken en te laten zien dat er meer in het leven kan zijn. Met figuren als Henny en Catherine kunnen zij zich identificeren. Dat is de gedachte achter het programma. Niets meer en niets minder. Natuurlijk is het mooi als zo'n bekende Nederlander tot bekering zou komen, maar dat is (natuurlijk) zeker geen opgezet doel ofzo. Dat Catherine vorig jaar zo geraakt was door alles wat er gebeurde was voor iedereen bij de EO ook een volslagen verrassing, zo kan ik uit eigen ervaring vertellen (ik liep toen stage bij EO-Visie). Dat Henny nu 'God ontmoet heeft', is weer een volslagen verrassing. Nu kan je hier twee reacties op hebben, die volgens mij beide niet goed zijn:
1. Je gaat 'uit je dak' want Henny is bekeerd.
2. Je meet Henny langs de christelijke meetlat en zegt 'uit de hoogte' dat er volgens de christelijke meetlat niets van klopt en wijst (en schrijft?) Henny dus in feite af.
Volgens mij is de beste reactie een tussenweg tussen deze beide uitersten. Het lijkt onmiskenbaar dat God met Henny bezig is geweest tijdens de totstandkoming van deze serie en Henny heeft dat blijkbaar zelf ook ondervonden. Goddank! Toch zegt Henny nog niet dat hij Jezus als zijn persoonlijke Verlosser heeft aangenomen. Maar wat niet is kan nog komen... Waarom zou iemand als hij in een tijdsbestek van pakweg 2-3 maanden compleet bekeerd moeten zijn, alleen omdat dat programma dan opgenomen en uitgezonden wordt? Gun Henny toch de tijd om meer te ontdekken en verder te groeien! Wijs hem niet af, maar ga 'naast hem staan'. Dat lijkt mij de beste manier om hiermee om te gaan. Verder kan je er van vinden wat je er van vindt, maar hij heeft toch maar mooi God op de kaart gezet van Barend en van Dorp, Vara Laat, AV Nu, de Volkskrant, de Telegraaf, diverse omroepbladen, Libelle, Trouw, AD, etc.

Ik vind niet dat Hennie God ontmoet heeft......anders was hij wel drukker met zijn bekering bezig geweest en had je hem horen praten over Jezus als verlosser. Dat is niet gebeurd. Heeft dit niet te maken met de kreet: ziende blind en horende doof.
Moeten wij er niet voor bidden dat zijn ogen werkelijk geopend wordt en dat hij ziet wie God is. Daarnaast zegt Hennie dat hij Jezus niet als zijn verlosser heeft aangenomen. Mijns inziens ligt de actie in dit verhaal bij God en niet bij Hennie.
God zal hem moeten aannemen!!!  Het is alleen genade dat iemand bekeerd wordt en geen wil van een mens die denk: ja, ik zal hem aannemen en klaar is kees!

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #24 Gepost op: december 24, 2003, 12:54:57 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 20:41:27 schreef Mezzamorpheus:
Toch zegt Henny nog niet dat hij Jezus als zijn persoonlijke Verlosser heeft aangenomen.
Henny is er gewoon heilig van overtuigd dat het zieleheil van mensen niet afhangt van het al dan niet geloven in God. Gisteren zei hij nog dat hij in de hemel niets te zoeken heeft als zijn vrouw (die niet gelovig is) daar niet zal zijn. Het is gewoon een van die christelijke dogma's waar een beetje normaal denkend mens niets mee kan. Ik begrijp dus helemaal de houding van 'Ach, het maakt ook allemaal niet zoveel uit'. God is in Henny's visie gewoon goed en rechtvaardig, en dat kan niet een totaal andere vorm van goed en rechtvaardig zijn dan die van Henny.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #25 Gepost op: december 24, 2003, 12:56:29 pm »
Met z'n allen... met z'n allllllleeeeeeeeeeen  8)7
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #26 Gepost op: december 24, 2003, 12:58:09 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 12:01:34 schreef jfwolf:
Ik vind niet dat Hennie God ontmoet heeft......anders was hij wel drukker met zijn bekering bezig geweest en had je hem horen praten over Jezus als verlosser.
Christenen gaan er altijd maar vanuit dat bekering inhoudt dat je letterlijk gaat geloven in Jezus als verlosser van je zonden.
Jullie meten met twee maten. Aan de ene kant zeggen chrsitenen altijd dat als je eenmaal bekeert raakt, je dat heus wel zult merken, en nu zegt iemand dat hij dat merkt en dat is het weer geen 'echte' bekering, omdat het zich niet een op een verhoudt met de chrsitelijke leer.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Marnix

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #27 Gepost op: december 24, 2003, 01:57:52 pm »

quote:

Ik vind niet dat Hennie God ontmoet heeft......anders was hij wel drukker met zijn bekering bezig geweest en had je hem horen praten over Jezus als verlosser. Dat is niet gebeurd. Heeft dit niet te maken met de kreet: ziende blind en horende doof.
Moeten wij er niet voor bidden dat zijn ogen werkelijk geopend wordt en dat hij ziet wie God is. Daarnaast zegt Hennie dat hij Jezus niet als zijn verlosser heeft aangenomen. Mijns inziens ligt de actie in dit verhaal bij God en niet bij Hennie.
God zal hem moeten aannemen!!! Het is alleen genade dat iemand bekeerd wordt en geen wil van een mens die denk: ja, ik zal hem aannemen en klaar is kees!

Ik hoorde Hennie vandaag op de eoi in gesprek met onder andere Catharina en Andries wel zeggen dat hij in Jezus gelooft als verlosser.

Die beste man is net tot geloof gekomen.... en hij moet meteen alles weten? Kom, hij zit in een proces, ik ken wel meer mensen die net in God zijn gaan geloven maar nog een heleboel dingen niet weten. Dat is een leerproces. Wat doe je als mensen die net in God zijn gaan geloven dat nog niet weten? Wijs je ze dan af zoals jij met Hennie doet? Of ben je blij dat hij op zoek is naar God en God op zoek is naar hem (en dat is zeker het geval) en geef je ze de tijd om te groeien in het geloof, om meer te leren over God, hoe Hij je helpt en redt?

Als er een schaapje bij de kudde komt, wat doen we dan? Geven we hem de tijd om te leren hoe het daar aan toe gaat? Als wij als gelovigen iemand op de weg zien liggen, lopen we er dan met een boog omheen of helpen we hem? Als een verloren zoon terugkomt, denken we dan: jij hebt zolang in die heidense wereld geweest, jou mag ik niet? Of zijn we net als de Vader blij en staan we hem met open armen op te wachten?

Sorry dat ik het een beetje bot zeg maar als ik deze reaktie lees denk ik: Haal eerst de balk uit je eigen oog voordat je een splinter bij iemand anders er uit wil halen. Geef Hennie de tijd om te leren en ga niet iemand die net God heeft leren kennen veroordelen omdat we het zelf na jaren christelijke opvoeding, onderwijs, kerk, cathechesatie en vereniging zo goed weten.

In liefde,

Marnix
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #28 Gepost op: december 24, 2003, 01:59:07 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 12:58:09 schreef Koerok:
[...]

Christenen gaan er altijd maar vanuit dat bekering inhoudt dat je letterlijk gaat geloven in Jezus als verlosser van je zonden.
Jullie meten met twee maten. Aan de ene kant zeggen chrsitenen altijd dat als je eenmaal bekeert raakt, je dat heus wel zult merken, en nu zegt iemand dat hij dat merkt en dat is het weer geen 'echte' bekering, omdat het zich niet een op een verhoudt met de chrsitelijke leer.

jfwolf is niet 'jullie'
De meesten hier laten e.e.a. in het midden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #29 Gepost op: december 24, 2003, 01:59:13 pm »

quote:

[...]
Moeten wij er niet voor bidden dat zijn ogen werkelijk geopend wordt en dat hij ziet wie God is. Daarnaast zegt Hennie dat hij Jezus niet als zijn verlosser heeft aangenomen.

Ten eerste verwijs ik je terug naar het laatste gedeelte van mijn vorige post. Ten tweede: gisteravond in het Elfde Uur vertelde Henny (met y dus) wel degelijk te geloven dat Jezus voor zijn zonden aan het kruis is gestorven! Helaas vroeg Andries niet door of hij dan ook in de opstanding geloofde, maar goed... 8)7 Zoals ik al eerder zei: berg die christelijke meetlat nou eens een keer op en leef en bid met Henny mee!
Ik vind aardig wat (ver)oordeling in jouw posts zitten en dat vind ik jammer en ook niet passen bij een christen.

quote:

Mijns inziens ligt de actie in dit verhaal bij God en niet bij Hennie.
God zal hem moeten aannemen!!!  Het is alleen genade dat iemand bekeerd wordt en geen wil van een mens die denk: ja, ik zal hem aannemen en klaar is kees!

Henny heeft zelf duidelijk gezegd dat hij ervaren heeft dat het is 'God zoekt Henny' i.p.v. 'Henny zoekt God'. Wat hem betreft hadden ze de programmatitel zo omgedraaid!  
Veel kijkplezier vanavond!  ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #30 Gepost op: december 24, 2003, 02:01:52 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 13:59:07 schreef Pulpeet:
[...]

jfwolf is niet 'jullie'
De meesten hier laten e.e.a. in het midden.

Dat vind ik nét zo jammer. Waar staat ook weer dat we Gods wonderen moeten verhalen?
Vooral niet te blij zijn jongens, het klinkt allemaal wel heel erg evangelish |:(

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #31 Gepost op: december 24, 2003, 02:03:35 pm »

quote:

[...]

Heeft dit niet te maken met de kreet: ziende blind en horende doof.
Moeten wij er niet voor bidden dat zijn ogen werkelijk geopend wordt en dat hij ziet wie God is.!
Is het pas goed als hij gereformeerd zegt te zijn geworden?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #32 Gepost op: december 24, 2003, 02:03:45 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 14:01:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat vind ik nét zo jammer. Waar staat ook weer dat we Gods wonderen moeten verhalen?
Vooral niet te blij zijn jongens, het klinkt allemaal wel heel erg evangelish |:(
Wedden dat jij ook niet kunt ontkennen dat jij ook heel lang gewacht hebt op de belijdenis van Henny dat ie gelooft dat Jezus voor zijn zonden gestorven is!?  O-) (of vind je dat nu plotseling niet meer zo belangrijk..?)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #33 Gepost op: december 24, 2003, 02:05:15 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 14:03:35 schreef Wilhelmina:
[...]
Is het pas goed als hij gereformeerd zegt te zijn geworden?
Jfwolf is hervormd volgens mij Wilhelmina...  :| :9

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #34 Gepost op: december 24, 2003, 03:02:16 pm »
Henny is al wél zo.n getuige, dat Catherine jaloers op hem was.

Kan men dat van ons zeggen, dat ze jaloers op ons geloof zijn ?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #35 Gepost op: december 24, 2003, 03:15:53 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 15:02:16 schreef Mientje:
Henny is al wél zo.n getuige, dat Catherine jaloers op hem was.

Kan men dat van ons zeggen, dat ze jaloers op ons geloof zijn ?

Nu breekt werkelijk mijn klomp. Zogauw iemand enthousiast is over God (zo dat anderen zelfs jaloers worden) is het prima en mag je niet eens meer kritisch kijken of z'n geloof wel bijbelgetrouw is?  8)7

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #36 Gepost op: december 24, 2003, 03:46:04 pm »
Misschien is de aanraking van Henny Huisman wel iets waarvan de kiem een jaar of wat geleden is gelegd door Henk Binnendijk. In zijn programma vroeg Henny zich toen af waarom God niet nog een keer Zijn Zoon naar de aarde stuurt om voor onze zonden te sterven, waarop hij in snikken uitbarstte omdat hij opeens besefte wat zijn woorden inhielden. Het is nogal wat om van iemand te verlangen zijn kind op te offeren...

Ik heb het programma van Henny's aanraking nog niet gezien, maar heb begrepen dat het vaak herhaald wordt. Bij zowel Henny als Catherine zal misschien meespelen dat ze een christelijke achtergrond hebben. Henny is katholiek opgevoed, Catherine protestants. Op een gegeven moment hebben ze het geloof losgelaten, maar naarmate de jaren verstrijken beseffen ze steeds meer hoe hard en leeg de (tv)-wereld eigenlijk is. Als ouder wordend mens gaan ze op zoek naar zingeving, een terugkeer tot de roots wordt dan een stuk makkelijker. Er zijn wel meer mensen van middelbare leeftijd die 'op zoek' zijn, maar de meeste belanden niet bij het geloof maar bij filosofie, new-age, boeddhisme, etc. Kennelijk is er door onze christelijke voorouders iets niet goed gedaan.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #37 Gepost op: december 24, 2003, 04:52:29 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 15:15:53 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nu breekt werkelijk mijn klomp. Zogauw iemand enthousiast is over God (zo dat anderen zelfs jaloers worden) is het prima en mag je niet eens meer kritisch kijken of z'n geloof wel bijbelgetrouw is?  8)7

Zullen we dat kritisch kijken maar aan God overlaten ?Kun je nu al van hem verwachten dat hij bijbelgetrouw is, terwijl hij de binnenkant van de bijbel misschien nog amper gezien heeft ?

Hij heeft een aanraking van God gehad en dat is de hoofdzaak.

Staat er niet : Wie zijt gij dat gij uw broeder oordeelt ? Een is wetgever en rechter, Hij die de macht heeft te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij dat gij uw naaste oordeelt ?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #38 Gepost op: december 24, 2003, 05:06:44 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 16:52:29 schreef Mientje:
[...]

Zullen we dat kritisch kijken maar aan God overlaten ?Kun je nu al van hem verwachten dat hij bijbelgetrouw is, terwijl hij de binnenkant van de bijbel misschien nog amper gezien heeft ?

Hij heeft een aanraking van God gehad en dat is de hoofdzaak.

Staat er niet : Wie zijt gij dat gij uw broeder oordeelt ? Een is wetgever en rechter, Hij die de macht heeft te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij dat gij uw naaste oordeelt ?
Precies datzelfde heb ik in mijn eerdere bijdrage hier ook gezegd. Heb je die eigenlijk wel gelezen?? Ik oordeel ook niet over mijn broeder. Ik kijk alleen wel naar de realiteit/werkelijkheid en constateer dan dingen. Ik vind het mooi dat Henny tot geloof in God is gekomen, maar over Jezus hoor(de?) ik hem gewoon weinig en dat vind ik toch wel een cruciaal iets. Maar ik sluit helemaal niet uit dat dat nog komen gaat, en (ver)oordeel al helemaal niet. Ik constateer wel. Dat mag toch nog wel?

izzewizze

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #39 Gepost op: december 24, 2003, 06:48:06 pm »
De topic verloopt toch wel een beetje merkwaardig. Henny is persoon van de discussie geworden, terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is en was. Het ging mij er veel meer om of het allemaal wel 'slim' is van de EO om zo hoog van de daken te schreeuwen dat Henny bekeerd is. Henny is een publieke figuur en wordt dus redelijk goed in de gaten gehouden, iedere keer dat hij nu een keer over de schreef gaat wordt dat breed uitgemeten. Kijk alleen maar eens op dit forum.

Dus EO zendt programma uit over Henny Huisman? Prima. Laat maar zien waar Henny tegenaan loopt.
EO bevraagt Henny iedere keer of hij nu al wel iets merkt van geloof? Niet prima. Bekering kun je niet afdwingen ook niet met een programma.
Henny praat over zijn geloof en hoe hij net als iedere christen worstelt met betaalde thema's? Prima, geen probleem, superchristenen bestaan niet (behalve dan op dit forum  ;) )

Dus het vervolg van deze discussie niet over Henny zijn geloof. Maar over de manier waarop je te koop gaat lopen met het feit dat iemand die bekend is tot geloof is gekomen. Het geloof blijkt uit de werken zegt Jacobus laten we daar ieder voor zich onszelf maar eens kritisch op bevragen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #40 Gepost op: december 24, 2003, 08:50:17 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 18:48:06 schreef izzewizze:
De topic verloopt toch wel een beetje merkwaardig. Henny is persoon van de discussie geworden, terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is en was. Het ging mij er veel meer om of het allemaal wel 'slim' is van de EO om zo hoog van de daken te schreeuwen dat Henny bekeerd is.
Doet de EO dat dan?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #41 Gepost op: december 24, 2003, 10:52:37 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 20:50:17 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Doet de EO dat dan?
haha ja dat doet ie zelf, en hij zei nog net in de eerste aflevering als ik God heb gevonden zal ik dat ook van de daken schreeuwen en het is nu ook duidelijk dat ie op zoek was echt naar God en niet naar Jezus omdat dat al voor hem duidelijk was.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

j@f@

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #42 Gepost op: december 24, 2003, 11:23:07 pm »
Vanavond, 24 december, was Hennie Huisman weer op televisie. Hij zei dat hij bij Jezus wel een goed gevoel heeft, maar dat hij God toch nog niet echt zag zitten...................
Dat zegt toch voldoende!!!!!!!!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #43 Gepost op: december 24, 2003, 11:27:41 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 23:23:07 schreef jfwolf:
Vanavond, 24 december, was Hennie Huisman weer op televisie. Hij zei dat hij bij Jezus wel een goed gevoel heeft, maar dat hij God toch nog niet echt zag zitten...................
Zullen we eerst het einde van de serie maar eens afwachten dan? Wie weet hoe hij nog verandert :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

j@f@

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #44 Gepost op: december 24, 2003, 11:35:02 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 23:27:41 schreef Harm:
[...]

Zullen we eerst het einde van de serie maar eens afwachten dan? Wie weet hoe hij nog verandert :).

Natuurlijk het voordeel van de twijfel!!
Maar..... ik vind dit wel heel erg gemaakt.......

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #45 Gepost op: december 25, 2003, 12:01:41 am »

quote:

op 24 Dec 2003 23:23:07 schreef jfwolf:

Heb je mijn eerdere posts niet gelezen jfwolf????
Waarom blijf je maar (ver)oordelen???  :X

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #46 Gepost op: december 25, 2003, 12:03:05 am »
Kan er anders evt. ook een knip gemaakt worden door de mods als dit teveel off-topic gaat?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #47 Gepost op: december 25, 2003, 01:35:36 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 14:05:15 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Jfwolf is hervormd volgens mij Wilhelmina...  :| :9
\ik krijg zo'n broodnijd gevoel :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #48 Gepost op: december 25, 2003, 03:20:00 pm »

quote:

op 25 Dec 2003 00:03:05 schreef Mezzamorpheus:
Kan er anders evt. ook een knip gemaakt worden door de mods als dit teveel off-topic gaat?
Hmm, het gaat nog steeds over Henny, toch? Soms neemt een topic een draai die de topicstarter niet had voorzien, maar in dit geval zie ik er geen kwaad in. Misschien denkt izzewizze er anders over...

j@f@

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #49 Gepost op: december 25, 2003, 04:20:49 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 12:58:09 schreef Koerok:
[...]

Als reaktie van jou op mijn mening: Graag aantonen uit mijn antwoorden waar ik met 2 maten meet. Bij jouw is de mening van: jullie Christenen plotseling mijn mening geworden.