Auteur Topic: Donnie Darko  (gelezen 777 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Donnie Darko
« Gepost op: mei 11, 2003, 01:37:00 pm »
A.s. dinsdag ga ik met mijn culturele stapmaatjes de film 'Donnie Darko' bekijken die in Lantaren/Venster (Rotterdam) wordt vertoond. Sommigen zal het onderstaande stukje wel bekend voorkomen, het is nl. van mijn eigen site geplukt. Er zijn nog veel meer films die ik wil bespreken, maar ik kom er gewoon niet aan toe. ;( Overigens is Donnie Darko al een tijdje op video/dvd verkrijgbaar.

http://news.bbc.co.uk/media/images/38374000/jpg/_38374937_darko_300a.jpg

‘Donnie Darko’ is een van de vreemdste, maar tegelijk een van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb. Het verhaal speelt aan de vooravond van de Amerikaanse presidenstverkiezingen van 1988, in een slaperige buitenwijk van een grote stad.  De intelligente scholier Donald (Donnie) Darko (Jake Gyllenhaal) heeft mentale problemen. Hij maakt deel uit van een alledaags Amerikaans gezin. Op een gegeven moment verplettert een vliegtuigmotor, die zomaar uit de lucht is komen vallen, zijn slaapkamer (Donnie lag niet in bed omdat hij aan het slaapwandelen was), en vanaf dat moment beginnen er rare dingen te gebeuren. Donnie krijgt hallucinaties waarin hij een groot, creepy konijn ziet (Frank), die hem het einde van de wereld voorspelt en Donnie opdrachten geeft dingen te vernielen.

De mysterieuze, ondoorgrondelijke Donnie kraamt om de haverklap intelligente teksten uit, bijv. wanneer een lerares maatschappijleer er volgens hem simplistische opvattingen op nahoudt over emoties. Grappig is wanneer Donnie zijn vrienden onderwijst over het seksleven van de smurfen.

Ondanks zijn uitstekende resultaten heeft Donnie veel problemen op school met docenten, behalve met de eigenzinnige docente Engels (Drew Barrymore). Zijn liefhebbende moeder kan niet tot hem doordringen en zijn psychiater begrijpt ook weinig van Donnie en zijn 'denkbeeldige' vriend Frank. Toch is Donnie geen stumper. Zo heeft hij opmerkelijk geluk in de liefde. Bij de eerste ontmoeting tussen Donnie en Gretchen (Jena Malone), wanneer Gretchen wordt lastiggevallen door twee vervelia's, vraagt hij meteen of ze met hem 'wil gaan'. 'Okay', is het laconieke antwoord van het meisje. De leuke Gretchen heeft zo haar eigen problemen. Donnie en zij beleven de ultieme tienerromance.

Wanneer Donnie in aanraking komt met het boek The philosophy of time travelling (een fictief standaardwerk over tijdreizen) en de boeken van Stephen Hawking, beseft hij dat daarin wel eens het antwoord zou kunnen worden gevonden op het raadsel 'Frank' en alle vreemde gebeurtenissen. Het boek over tijdreizen blijkt te zijn geschreven door een oud-docente die nu ruim 100 jaar oud is: 'opoe Graftak'. Het oude spook fluistert Donnie op een bepaald moment de onheilspellende woorden in dat 'anyone dies alone.' Donnie Darko bevat tal van dit soort wonderlijke uitspraken en gebeurtenissen. Toen de film was afgelopen, had ik tweeslachtige gevoelens: Ik had ervan genoten, maar begreep er geen sikkepit van. Pas nadat ik wat spoilers over Donnie Darko had gelezen, vielen veel puzzelstukjes op hun plaats.

Donnie Darko is niet in een hokje te plaatsen. Er zit van alles in: tienerliefde, science-fiction, humor, enge scenes (waarin het konijn verschijnt) en talloze verwijzingen naar films en boeken die regisseur Richard Kelly geïnspireerd hebben (o.a. Stephen King, Graham Greene, Magnolia). De film doet een beetje denken aan een literair meesterwerk van een auteur die in een klap zijn magnum opus wilde schrijven. Zelf omschreef Kelly zijn debuutfilm als The Catcher in the Rye (van J.D. Salinger) in de stijl van Philip K. Dick (beroemde sci-fi-schrijver wiens werk als basis diende voor ‘Blade Runner’ en ‘Minority Report’). In verschillende interviews noemde Kelly de film ‘12 Monkeys’ van Terry Gilliams als grootste inspiratiebron.

Er valt nog veel meer te vertellen over deze diepzinnige, aparte film, maar ik brei er maar een eind aan. Donnie Darko is, hoewel hij de kijker in verwarring achterlaat, een hele mooie, sfeervolle film, die je zeker gezien moet hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2003, 05:53:41 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2003, 03:00:40 pm »
Lol ik wou deze film laatst nog bij laatst geziene films plaatsen maar kwist r niet veel zinnigs over te zeggen:)

maar kvond m zeker de moeite waard!! heel apart.. aparte sfeer, je weet niet zo goed wat je ervan moet denken enzo, en het nummer op het einde is zo mooi (daar ging het om:P) gary jules-mad world
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2003, 05:57:29 pm »
Het is heel begrijpelijk dat je niks zinnigs over Donnie Darko wist te vertellen toen je hem gezien had. 't is nu eenmaal een hele moeilijke, wazige film. Ik heb ook wat achtergrondinformatie gezocht op internet, anders had ik er nooit zo'n boeiend stuk ( :+) over kunnen schrijven.

De muziek en de sfeer van de film waren idd heel bijzonder. Donnie Darko is met niet een film die ik gezien heb te vergelijken.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Lammie

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2003, 04:27:14 pm »
Ik heb hem een tijdje geleden gezien en ik vind het echt een top film. Zo vaag, daar hou ik wel van!

Does

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2003, 05:40:29 pm »
Gary Jules - Mad World (Donnie Darko Soundtrack) :9
Live vanuit de luie stoel

Sarah

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2003, 06:35:12 pm »
Als je beetje van 8o's houdt, moet je de versie van Tears for Fears is downloaden.

Tears for Fears -Mad world

(niet zo goed als de Gary Jules versie ofcourse)

terug ontopic..  :)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2003, 08:32:59 pm »

quote:

op 14 May 2003 17:40:29 schreef Does:
Gary Jules - Mad World (Donnie Darko Soundtrack) :9
Idd een heel mooi nummer Does! Kippenvel. De sfeer en muziek in Donnie Darko zijn sowieso heel mooi en apart. Er staan nog een paar andere lekkere eighties-nummers op de soundtrack, waaronder 'Notorious' van Duran Duran.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2003, 08:33:12 pm »

quote:

op 14 May 2003 18:35:12 schreef Sarah:
Als je beetje van 8o's houdt, moet je de versie van Tears for Fears is downloaden.

Tears for Fears -Mad world

(niet zo goed als de Gary Jules versie ofcourse)

terug ontopic..  :)

Dat is één van dereden dat ik deze film goed vind, die heerlijke jaren tachtig muziek in die film.

Gisteren was het een hele leuke ervaring om deze film op het grote doek te zien. Hij blijft lekker vaag. Ik heb hem nu dan twee keer gezien maar ik snap nu nog niet alles van die film ondanks ik wat over gelezen hebt maar dat vind ik ook niet erg.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2003, 04:10:44 pm »
Iedereen die Donnie Darko heeft gezien, vindt 'Mad World' van Gary Jules een te gek nummer (en terecht), maar een nummer van de soundtrack dat ik persoonlijk ook erg mooi vind, is 'Love will tear us apart' van Joy Division.  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2004, 05:02:45 pm »
Nog een heel mooi nummer uit Donnie Darko: Under the Milky Way van The Church :)

Does

• Bekijk profiel
Donnie Darko
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2004, 05:13:09 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 17:02:45 schreef Pleun:
Nog een heel mooi nummer uit Donnie Darko: Under the Milky Way van The Church :)
Above the Bounty van Coo Coo nut is ook een mooi nummer. ;)
Live vanuit de luie stoel