Auteur Topic: Henny Huisman zoekt God  (gelezen 12065 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #100 Gepost op: december 29, 2003, 03:22:35 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 14:52:57 schreef Wilhelmina:
[...]
Hoe kan ik dit rijmen met eerdere posts dat geloven heel moeilijk is, een lange strijd en beslist niet makkelijk?
[...]

Niet iedereen gaat dezelfde weg bij het tot geloof komen. En dan is er nog de parabel van de zaaier, sommige komen op de weg terecht, sommigen tussen het onkruid en sommigen dragen honderdvoudig vrucht. Wie zal God narekenen?

En dat vind ik het punt in deze discussie, ik hoop van harte dat Henny God gevonden heeft en dat God Henny gevonden heeft maar het is GEEN punt van discussie. Ik hoef niet te oordelen, ik hoef niet in Henny's hart te kijken dat kan ik gerust aan God overlaten: Hij weet wat Hij doet.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #101 Gepost op: december 29, 2003, 03:57:48 pm »
Het is voor Jezus of tegen Jezus punt dan zal je toch een keer moeten zeggen voor of tegen lijkt me?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #102 Gepost op: december 29, 2003, 04:21:33 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 15:57:48 schreef farao:
Het is voor Jezus of tegen Jezus punt dan zal je toch een keer moeten zeggen voor of tegen lijkt me?

Ja en? Als ik zeg dat ik geloof en dat ik voor Jezus gekozen heb (of Jezus voor mij), kan jij dan daarover een discussie beginnen? Kan jij (be-)oordelen of ik de waarheid spreek? Kan dat uberhaupt over het internet (of via de tv)?

Volgens mij is het antwoord op al deze vragen: Nee. Er vanuit gaande dat dat zo is waarom zie ik dan in dit topic deelnemers discussieren en zich een oordeel aanmeten over het wel of niet geloven van Henny?

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #103 Gepost op: december 29, 2003, 04:55:42 pm »
Hmm kheb geen woord gezegd over of henny wel al dan niet tot geloof zou zijn gekomen. Waar t mij om ging in deze discussie is dat Peter Scheele in zijn gesprek met Henny Huisman de indruk gaf dat het enige wat nodig is voor n mens om God te vinden, het openstellen van zn hart is. Dit geloof ik niet, en daarom heb ik een citaat uit een ontzettende goeie preek neergezet. Ik hoopte dat mensen dat zouden lezen en zouden reageren, maar tot nu toe nog geen enkele reactie op 't citaat gehad :(  Beetje jammer. :?

Ben het er helemaal mee eens dat je nooit kan oordelen over iemand of hij wel of niet uitverkoren is..en dat dat dan ook zinloze discussie zou zijn..  |:(

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #104 Gepost op: december 29, 2003, 05:03:18 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 14:52:57 schreef Wilhelmina:
[...]
Filippensen 2:13  want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.
Voor het gemak sla je vier bijbelteksten van Izzewizze over...?  :? Blijkbaar is het niet zo'n eenduidige zaak...  O-)

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #105 Gepost op: december 29, 2003, 05:27:17 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 16:55:42 schreef infodoos:
Hmm kheb geen woord gezegd over of henny wel al dan niet tot geloof zou zijn gekomen.
Ik had het ook niet over jou, in deze.

quote:

Waar t mij om ging in deze discussie is dat Peter Scheele in zijn gesprek met Henny Huisman de indruk gaf dat het enige wat nodig is voor n mens om God te vinden, het openstellen van zn hart is. Dit geloof ik niet, en daarom heb ik een citaat uit een ontzettende goeie preek neergezet. Ik hoopte dat mensen dat zouden lezen en zouden reageren, maar tot nu toe nog geen enkele reactie op 't citaat gehad :(  Beetje jammer. :?
[...]
Ja dan snijd je het onderwerp uitverkiezing aan, daar zijn uiteraard al een aantal topics over. :) Maar in je citaat wordt het iets vaags en dat is het niet. Ieder mens moet vroeg of laat kiezen voor of tegen God en God maakt dat je een keuzevrijheid hebt, daar is niets vaags aan. Hoe die keuzevrijheid werkt is echter niet te begrijpen IMO.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 05:54:40 pm door dingo »

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #106 Gepost op: december 29, 2003, 05:44:29 pm »

quote:

Ja dan snijd je het onderwerp uitverkiezing aan, daar zijn uiteraard al een aantal topics over. :) Maar in je citaat wordt het iets vaags en dat is het niet. Ieder mens moet vroeg of laat kiezen voor of tegen God en God maakt dat je een keuzevrijheid hebt, daar is niets vaags aan. Hoe die keuzevrijheid werkt is echter niet te begrijpen IMO.

Kijk en ik denk dat jij daar de fout ingaat. Want dan probeer je gewoon dingen te verklaren die niet te verklaren zijn.  Ik neem aan dat je geen belijdend lid bent in een gereformeerde kerk, aangezien je dan zelf 'ja' hebt gezegd op het aannemen van de Dordste leerregels waarin duidelijk wordt gezegd dat de mens zelf niet voor God kan kiezen.  Om maar weer es te citeren:

ARTIKEL 5
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: "Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God" (Ef. 2, 8). Evenzo: "Aan u is de genade verleend in Christus te geloven" (Filip. 1, 29).

Ik snap niet goed hoe ik dat anders zou moeten lezen..  :?

ps en je hebt gelijk.. kheb ff wat info verwijderd.. maar tsja die nick.. moet je niet te zwaar aan tillen :-)

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #107 Gepost op: december 29, 2003, 06:10:49 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 17:44:29 schreef infodoos:
[...]
Kijk en ik denk dat jij daar de fout ingaat. Want dan probeer je gewoon dingen te verklaren die niet te verklaren zijn.  Ik neem aan dat je geen belijdend lid bent in een gereformeerde kerk, aangezien je dan zelf 'ja' hebt gezegd op het aannemen van de Dordste leerregels waarin duidelijk wordt gezegd dat de mens zelf niet voor God kan kiezen.  Om maar weer es te citeren:

ARTIKEL 5
Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: "Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God" (Ef. 2, 8). Evenzo: "Aan u is de genade verleend in Christus te geloven" (Filip. 1, 29).

Ik snap niet goed hoe ik dat anders zou moeten lezen..  :?

Ik ben belijdend lid van 1 van de gkv en weet waar ik ja op gezegd heb :)
De uitverkiezing maakt mensen echter niet tot marionetten of robots die alleen nog maar ja kunnen knikken. Een van de factoren in dit gegeven is dat wij met tijd rekenen, tijd die verstrijkt. Maar als voor God tijd niet bestaat, dan weet Hij idd van te voren wie voor Hem kiest. Beter kan ik het niet uitleggen.  8)7

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #108 Gepost op: december 29, 2003, 06:30:46 pm »
ARTIKEL 6
God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt.Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

leg me dan es uit hoe je 'ja' hierop hebt kunnen zeggen als je nu zelf zegt dat geloof een keuze is.. ik snap dat serieus niet..  Ik bedoel ik geloof zelf dat wat hier staat waar is. Dus dat God beslist wie uitverkoren is en wie niet. En dat het dus niet een menselijke keuze is om te geloven, maar jij lijkt te zeggen dat geloof wel n persoonlijke keuze is. ik denk dat het alleen door Gods hand mogelijk is om te geloven... en dat je als nietig mens niet in staat bent dat zo eventjes voor jezelf te beslissen of je hart open te zetten..

Dit is trouwens een van de redenen waarom ik nog steeds niet officieel lid ben geworden van een kerk in Nl. (ik heb belijdenis gedaan in The free Reformed church of Western Australia) Het lijkt erop dat veel mensen iets anders geloven dan dat waar ze 'ja' op hebben gezegd bij het belijdenis doen... erg rare situatie..
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 06:46:40 pm door infodoos »

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #109 Gepost op: december 29, 2003, 07:03:57 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 18:30:46 schreef infodoos:
[...]
 leg me dan es uit hoe je 'ja' hierop hebt kunnen zeggen als je nu zelf zegt dat geloof een keuze is.. ik snap dat serieus niet..  Ik bedoel ik geloof zelf dat wat hier staat waar is. Dus dat God beslist wie uitverkoren is en wie niet. En dat het dus niet een menselijke keuze is om te geloven, maar jij lijkt te zeggen dat geloof wel n persoonlijke keuze is. ik denk dat het alleen door Gods hand mogelijk is om te geloven... en dat je als nietig mens niet in staat bent dat zo eventjes voor jezelf te beslissen of je hart open te zetten..
Ik denk dat het alleen door Gods hand mogelijk is om een keuze te maken voor Hem of tegen Hem. Dus ik zeg het misschien anders maar we hebben het wel over hetzelfde (denk ik). Het alternatief zou zijn dat je bij de hemelpoort komt en te horen krijgt "Sorry dat je geloofd hebt maar je staat niet op de lijst van uitverkorenen" Er staat volgens mij niet voor niets dat velen geroepen zijn maar weinigen de boodschap aangenomen hebben (en er naar gehandeld hebben).

quote:

Dit is trouwens een van de redenen waarom ik nog steeds niet officieel lid ben geworden van een kerk in Nl. (ik heb belijdenis gedaan in The free Reformed church of Western Australia) Het lijkt erop dat veel mensen iets anders geloven dan dat waar ze 'ja' op hebben gezegd bij het belijdenis doen... erg rare situatie..
Ik zie nu pas dat je je posting aangepast hebt. Het lijkt misschien erop dat veel mensen iets anders geloven dan dat waar ze ja op gezegd hebben, maar in de praktijk valt dat erg mee. Iedere tijd heeft zijn eigen accenten, ook in het geloven, zoals bijvoorbeeld nu het "gevoel" een zwaarder accent heeft dan het "rationele" van de 70-er en 80-er jaren. Maar ook ieder land heeft zijn eigen accenten als je ziet hoeveel verschillende nationaliteiten en culturen hier in de grote steden naar een kerk, tempel of moskee gaan dan heb je andere accenten en prioriteiten dan in een land dat alleen per boot of vliegtuig  te bereiken is.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 07:58:05 pm door dingo »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #110 Gepost op: december 29, 2003, 07:55:29 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 16:55:42 schreef infodoos:
Hmm kheb geen woord gezegd over of henny wel al dan niet tot geloof zou zijn gekomen. Waar t mij om ging in deze discussie is dat Peter Scheele in zijn gesprek met Henny Huisman de indruk gaf dat het enige wat nodig is voor n mens om God te vinden, het openstellen van zn hart is. Dit geloof ik niet, en daarom heb ik een citaat uit een ontzettende goeie preek neergezet. Ik hoopte dat mensen dat zouden lezen en zouden reageren, maar tot nu toe nog geen enkele reactie op 't citaat gehad :(  Beetje jammer. :?

Ben het er helemaal mee eens dat je nooit kan oordelen over iemand of hij wel of niet uitverkoren is..en dat dat dan ook zinloze discussie zou zijn..  |:(
Ah ja dat is zo maar vaak al ben je niet opzoek naar God komt ie ook veel minder snel al ben je wel op zoek kan je eerder in contact komen met God omdat je Hem ook zoekt, zoekt en gij zult vinden. Denk als je niet zoekt wordt de kloof alleen maar groter tussen God en jou maar ik wete ook dat God via hele wegen die niemand verwacht tot iemand kan komen en zijn leven veranderen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #111 Gepost op: december 29, 2003, 08:30:27 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 19:03:57 schreef dingo:
[...]

Het lijkt misschien erop dat veel mensen iets anders geloven dan dat waar ze ja op gezegd hebben, maar in de praktijk valt dat erg mee. Iedere tijd heeft zijn eigen accenten, ook in het geloven, zoals bijvoorbeeld nu het "gevoel" een zwaarder accent heeft dan het "rationele" van de 70-er en 80-er jaren. Maar ook ieder land heeft zijn eigen accenten als je ziet hoeveel verschillende nationaliteiten en culturen hier in de grote steden naar een kerk, tempel of moskee gaan dan heb je andere accenten en prioriteiten dan in een land dat alleen per boot of vliegtuig  te bereiken is.

Hmm weet je ik vin dat 'gevoel' waar je t over hebt doodeng.. Je hoort de laatste jaren inderdaad heel vaak dat mensen t hebben over 't goeie gevoel' blablabla.. maar je gevoel kan t helemaal fout hebben. Daarom is het noodzakelijk dat je goeie argumenten (lees: bijbelteksten) hebt om dat gevoel te onderbouwen, want alleen een 'goed gevoel' is geen reden waarom iets goed zou zijn. Om maar eens een vb te noemen; ik kan een relatie beginnen met een onchristelijke jongen.. dat kan me misschien een ontzettend happy en blij gevoel geven terwijl het fout is. Ander voorbeeld: ik denk dat de NSB-ers in de tweede wereld oorlog een ontzettend goed gevoel hadden toen ze in grote menigtes bijeen kwamen om de fuhrer toe te juichen, maar t was wel fout wat ze deden.

Ik denk niet dat het voor het onderwerp waar we t nu over hebben uitmaakt waar in de wereld je je bevindt. het gaat gewoon d'r over of je jij wel of niet terecht 'ja'hebt gezegd toen je belijdenis deed.  Kijk als jij niet gelooft dat wat in de dordtse leerregels staat waar is had je nooit 'ja'mogen zeggen toen je belijdenis deed, want dan loog je gewoon! Jij hebt toen je belijdenis deed gezegd dat je geloofde in de uitverkiezing, dus dat God sommige mensen geloof geeft en het aan anderen onthoudt.

(lees anders zelf nog eens de Dordtse leerregels na, want het staat er echt heel duidelijk)

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #112 Gepost op: december 29, 2003, 10:22:34 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 20:30:27 schreef infodoos:
[...]
Hmm weet je ik vin dat 'gevoel' waar je t over hebt doodeng.. Je hoort de laatste jaren inderdaad heel vaak dat mensen t hebben over 't goeie gevoel' blablabla.. maar je gevoel kan t helemaal fout hebben. Daarom is het noodzakelijk dat je goeie argumenten (lees: bijbelteksten) hebt om dat gevoel te onderbouwen, want alleen een 'goed gevoel' is geen reden waarom iets goed zou zijn. Om maar eens een vb te noemen; ik kan een relatie beginnen met een onchristelijke jongen.. dat kan me misschien een ontzettend happy en blij gevoel geven terwijl het fout is. Ander voorbeeld: ik denk dat de NSB-ers in de tweede wereld oorlog een ontzettend goed gevoel hadden toen ze in grote menigtes bijeen kwamen om de fuhrer toe te juichen, maar t was wel fout wat ze deden.

Ik denk niet dat het voor het onderwerp waar we t nu over hebben uitmaakt waar in de wereld je je bevindt. het gaat gewoon d'r over of je jij wel of niet terecht 'ja'hebt gezegd toen je belijdenis deed.  Kijk als jij niet gelooft dat wat in de dordtse leerregels staat waar is had je nooit 'ja'mogen zeggen toen je belijdenis deed, want dan loog je gewoon! Jij hebt toen je belijdenis deed gezegd dat je geloofde in de uitverkiezing, dus dat God sommige mensen geloof geeft en het aan anderen onthoudt.

(lees anders zelf nog eens de Dordtse leerregels na, want het staat er echt heel duidelijk)

Wat dat "gevoel" betreft deel ik je mening, ik ben zelf overigens erg rationeel en down to earth.
Je (ver)oordeelt wel snel moet ik zeggen, ik heb voordat ik ja zei alle drie de formulieren van eenheid bestudeerd dus inclusief de DL. Ik heb er ook vragen over gesteld aan de diverse dominees en catecheten en niemand heeft kunnen uitleggen wat de uitverkiezing precies is. Wat hierboven van mij gepost staat zijn verstandelijke benaderingen van iets wat ik niet begrijp (zoals ik al in mijn eerste post heb aangegeven). Wat dacht je echter van:

ARTIKEL 4
Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de Verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.

Waar je woont heeft hier idd niets mee te maken, wel met je opmerking over waar je vandaan komt.  En waarom je je hier niet bij een kerk aangesloten hebt, wat overigens ook een oordeel inhoud.

Marnix

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #113 Gepost op: december 30, 2003, 10:38:29 am »
We dwalen een klein beetje af. Achteraf vraag ik me wel eens af als ik dit soort reakties lees: Had ik belijdenis moeten doen?

Maar toen ik belijdenis deed was ik allereerst nog een echte grevo met gereformeerde denkbeelden... Dat is veranderd. Maar het belangrijkste is, ik wilde ja tegen God zeggen en de kerk mocht dat absoluut horen. Ik realiseerde me niet dat ik volgens veel mensen ja heb gezegd tegen elk zinnetje dat achter de psalmen en gezangen staat.

Ik heb zo mijn vraagtekens bij die vraag in het belijdenisformulier. Als je het met 1 dingetje niet eens bent zou je eigenlijk dus geen ja mogen zeggen anders lieg je zo wordt dat hier gezegd).. en als je geen ja zegt mag je niet aan het avondmaal... Ik vind het gevaarlijk... want de belijdenis is van origine geen ja zeggen tegen de kerk maar tegen God. Hem aannemen als je Vader en Jezus als je Redder. Daar gaat het om en niet of je het met allerlei bijzaken eens bent. Helaas is dat ondergesneeuwd en moet je ook ja tegen elk punt in de kerkelijke leer zeggen... en als je belijdenis hebt gedaan... moet je het ook niet in je hoofd halen later bij bepaalde dingen uit de belijdenisgeschriften vraagtekens te zetten.... dan had je maar geen ja moeten zeggen.... daar zit je nu voor je leven lang aan vast...

Misschien goed om allemaal weer naar de kern terug te gaan... af en toe dwalen we nogal af.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #114 Gepost op: december 30, 2003, 10:47:54 am »

quote:

op 29 Dec 2003 22:22:34 schreef dingo:
[...]Wat dat "gevoel" betreft deel ik je mening, ik ben zelf overigens erg rationeel en down to earth.
Je (ver)oordeelt wel snel moet ik zeggen, ik heb voordat ik ja zei alle drie de formulieren van eenheid bestudeerd dus inclusief de DL. Ik heb er ook vragen over gesteld aan de diverse dominees en catecheten en niemand heeft kunnen uitleggen wat de uitverkiezing precies is. Wat hierboven van mij gepost staat zijn verstandelijke benaderingen van iets wat ik niet begrijp (zoals ik al in mijn eerste post heb aangegeven).

Het was zeker niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen, en ik bedoelde er ook helemaal niet mee te zeggen dat ik dacht dat je geen kennis had van de DL. Het viel me alleen gister op, toen ik de DL nog eens doorlas dat het er eigelijk best duidelijk staat. Vandaar mn sugestie aan iedereen het nog eens door te lezen.  Niemand heeft je kunnen uitleggen wat de uitverkiezing precies is? Maar het staat er zo duidelijk in artikel 6 van de DL. Ik snap niet waarom je dominee daar niet naar verwezen heeft.  :?
En tsja, dan kun je dr wel een heel stel nieuwe beredeneringen op los laten, en t zo proberen te begrijpen maar ik denk gewoon dat dat fout is. We moeten ons er gewoon bij neerleggen dat God zijn plan heeft en dat dat voor ons menselijk verstand niet te bevatten is.

quote:

Wat dacht je echter van:

ARTIKEL 4
Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de Verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.

Waar je woont heeft hier idd niets mee te maken, wel met je opmerking over waar je vandaan komt.  En waarom je je hier niet bij een kerk aangesloten hebt, wat overigens ook een oordeel inhoud.

Ja maar dit spreekt toch niet tegen wat ik zeg?? Ik denk dat God dat geloof moet geven aan je. Zou dit niet het geval zijn dan betekent dat de mens toch eigelijk nog best wel goed is, en waarom is het dan nodig dat Jezus stierf voor onze zonden?!! Als de mens toch al zelf de keuze kon maken om wel al dan niet te geloven...

Ik was vroeger lid van de Vrijg. kerk in Nl, maar daar zijn we toen al als gezin uitgestapt vanwege oa. de narratieve prediking en de nadruk die werd gelegd op 'geloof ervaren'/ gevoelens ed..  Toen ik terugkwam uit Australie heb ik echt wel gekeken naar de situatie zoals ie nu is in de Vrijg. Kerken en ik kan me daar in mijn woonplaats gewoon niet bij aansluiten.  Ja das een oordeel van mij, maar wel een onderbouwd oordeel. (als je echt interesse hebt wil ik je alle info over wat hier gaande is wel es toemailen maar das errug veel lees-materiaal) En ik ben de laatste die zal zeggen dat alle vrijgemaakten t zelfde zijn in Nl.. dus kdenk niet dat ik me schuldig maak aan (ver) oordelen van mensen/kerken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #115 Gepost op: december 30, 2003, 11:39:56 am »
Infodoos, wat denk je hier nu van?

quote:

ARTIKEL 4
Ook Jezus persoonlijk aannemen is een stap in het bekeringsproces en dat dus niet alleen volgens mij, maar ook volgens de Dordtse Leerregels.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #116 Gepost op: december 30, 2003, 12:27:54 pm »
Gisteravond de uitzending gezien met Dorcas. Vond ik ook wel een erg mooie uitzending. Brengt het christen zijn in de praktijk toch wel erg goed in beeld. Vond de manier waarop Henny hier mee omging mooi. Vooral de vergelijking "7 miljoen winnen in de postcodeloterij en dan nog mopperen over 2 miljoen belasting met de mensen die blij zijn met een blik bonen".

Stond niet ergens in de bijbel dat het voor de 'rijke moeilijk is in te gaan...'. Overigens wordt ik wel een beetje flauw van de vragen naar de geloofsthermometer. Verleden jaar was dat bij Catherine ook al zo. Zou het zelf ook niet erg plezierig vinden als iedere keer weer werd gevraagd en hoe ver ben je nu? Maar goed zal wel bij de programmaformule horen.

In het ND van vandaag staan ook een aantal reacties.

De discussie die "Infodoos" heeft aangezwengeld vind ik op zich prima, maar toch wel enigszins 'off-topic' gaan. Wellicht kan dat in een ander topic worden voortgezet.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #117 Gepost op: december 30, 2003, 12:32:39 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 11:39:56 schreef Mezzamorpheus:
Infodoos, wat denk je hier nu van?

[...]Ook Jezus persoonlijk aannemen is een stap in het bekeringsproces en dat dus niet alleen volgens mij, maar ook volgens de Dordtse Leerregels.

Maar je kan dat niet zelf ff doen, zo van 'nu neem ik Jezus persoonlijk aan'.  God moet in je werken wil dat mogelijk zijn. Want anders zou de mens dus best nog wel goed zijn.. als hij zelf die keuze zou kunnen maken. En zou het dus niet nodig zijn geweest dat jezus voor iedreen gestorven is omdat sommige mensen gewoon zelf al hadden besloten om te geloven. Maar dat kunnen we niet, het kan alleen door God die in ons werkt. Geloof is een gift niet een keuze..

ps ja misschien ga ik wel te ver off topic... excuses daarvoor.. :(

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #118 Gepost op: december 30, 2003, 12:42:43 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 10:47:54 schreef infodoos:
[...]
Het was zeker niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen, en ik bedoelde er ook helemaal niet mee te zeggen dat ik dacht dat je geen kennis had van de DL. Het viel me alleen gister op, toen ik de DL nog eens doorlas dat het er eigelijk best duidelijk staat. Vandaar mn sugestie aan iedereen het nog eens door te lezen.
Laten we het erop houden dat je een wat agressieve manier van schrijven hebt. O-)

quote:

Niemand heeft je kunnen uitleggen wat de uitverkiezing precies is? Maar het staat er zo duidelijk in artikel 6 van de DL. Ik snap niet waarom je dominee daar niet naar verwezen heeft.  :?
Ik heb hem naar artikel 4 en 6 verwezen en gevraagd hoe dat kan en wat het concreet inhoud. Ik ontken niet dat er een uitverkiezing is, want uiteindelijk worden er mensen behouden en gaan er mensen verloren. Maar als dat een loterij zou zijn hoefden wij niet te evangeliseren en dat moeten wij wel (zie de zendingsopdracht). Vandaar dat bij mij de gedachte opkomt dat God kennelijk ons nog 1x in staat stelt om te kiezen. Ik kan dat niet bewijzen maar het is even goed niet in tegenspraak met de DL zover ik dat kan overzien.

quote:

En tsja, dan kun je dr wel een heel stel nieuwe beredeneringen op los laten, en t zo proberen te begrijpen maar ik denk gewoon dat dat fout is. We moeten ons er gewoon bij neerleggen dat God zijn plan heeft en dat dat voor ons menselijk verstand niet te bevatten is.

Als ze dat in de 1618-19 ook gezegd hadden, waren er nooit DL geweest ;)

quote:

[...]
Ja maar dit spreekt toch niet tegen wat ik zeg?? Ik denk dat God dat geloof moet geven aan je. Zou dit niet het geval zijn dan betekent dat de mens toch eigelijk nog best wel goed is, en waarom is het dan nodig dat Jezus stierf voor onze zonden?!! Als de mens toch al zelf de keuze kon maken om wel al dan niet te geloven...

En als God je nu als mens nog een keer in staat stelt om te kiezen dan ben jij toch niet best een beetje goed, dan is God heel erg goed. (En dat is Hij ook.)

quote:

Ik was vroeger lid van de Vrijg. kerk in Nl, maar daar zijn we toen al als gezin uitgestapt vanwege oa. de narratieve prediking en de nadruk die werd gelegd op 'geloof ervaren'/ gevoelens ed..  Toen ik terugkwam uit Australie heb ik echt wel gekeken naar de situatie zoals ie nu is in de Vrijg. Kerken en ik kan me daar in mijn woonplaats gewoon niet bij aansluiten.  Ja das een oordeel van mij, maar wel een onderbouwd oordeel. (als je echt interesse hebt wil ik je alle info over wat hier gaande is wel es toemailen maar das errug veel lees-materiaal) En ik ben de laatste die zal zeggen dat alle vrijgemaakten t zelfde zijn in Nl.. dus kdenk niet dat ik me schuldig maak aan (ver) oordelen van mensen/kerken.
Ik ben idd wel benieuwd naar dat onderbouwde oordeel van jou. Als het erg veel leeswerk is zal ik wat langer nodig hebben om te reageren maar je krijgt wel antwoord.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #119 Gepost op: december 30, 2003, 01:04:47 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 12:32:39 schreef infodoos:
[...]
Maar je kan dat niet zelf ff doen, zo van 'nu neem ik Jezus persoonlijk aan'.  God moet in je werken wil dat mogelijk zijn. Want anders zou de mens dus best nog wel goed zijn..

Wie ontkent dat in/bij/rond/omtrent het programma Henny Zoekt God? Maar OOK als God in je werkt en je tot die keuze 'dringt' moet je nog wel steeds ZELF in eigen persoon die stap zetten. God dwingt jou never nooit en ook ben je geen robot/marionet in de handen van God. Je bent en blijft mens (met de mogelijkheid ergens voor of tegen te kiezen).

quote:

als hij zelf die keuze zou kunnen maken. En zou het dus niet nodig zijn geweest dat jezus voor iedreen gestorven is omdat sommige mensen gewoon zelf al hadden besloten om te geloven. Maar dat kunnen we niet, het kan alleen door God die in ons werkt. Geloof is een gift niet een keuze..

ps ja misschien ga ik wel te ver off topic... excuses daarvoor.. :(
Het is volgens mij niet 'het een of het ander'. Ik denk dat je ook de mogelijkheid moet openhouden dat het wel eens 'het een én het ander' zou kunnen zijn. Zonder God's hand en werking van zijn Geest gaat er niemand geloven en zonder zelf een keuze te maken ga je ook niet geloven. Het kan niet zo zijn dat wij maar lijdzaam moeten afwachten of het geloof ons gegeven wordt en wij daar niets aan kunnen doen. (zie ook de reacties van Catherine, die neigen ook in die richting helaas...). Het is niet zo dat je maar stil kan afwachten of het je wel of niet gegeven wordt. Geen keuze is ook een keuze.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #120 Gepost op: december 30, 2003, 01:30:41 pm »
Ik vraag me af of Henny God nog zou willen kennen als ie dit soort discussies las.... :|
Waarom kunnen we niet gewoon blij zijn als God op zijn manier met iemand bezig is?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #121 Gepost op: december 30, 2003, 02:05:09 pm »
Infodoos,

Dat God het geloof aan je geeft is de basis waarvanuit Peter Scheele denkt! God zál het geven als jij Hem daarom vraagt!

"Hoeveel te meer zal de Vader in de hemel de Heilige Geest geven aan hen die Hem daarom bidden!", en:

"God, onze Heiland, die niet wil dat iemand verloren gaat, doch dat allen tot bekering komen".

Als God het geloof niet zou geven aan iemand die Hem er oprecht om vraagt, dan zou dat toch verschrikkelijk zijn? Ken jij zo iemand, die er oprecht om vroeg maar het niet kreeg? Waarom zou Jezus dan óók voor díe persoon gestorven zijn? Enkel om het hem of haar te onthouden als hij/zij erom vraagt?

Het feit dat je daarom moet vragen, ervoor openstaan, sluit absoluut niet uit dat God het geeft. Het is prachtig dat God het geeft, maar het was niet het obstakel voor Henny. Vraag het hem zelf, zou ik zeggen. God was er altijd al. Henny alleen niet voor Hem.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #122 Gepost op: december 30, 2003, 02:31:11 pm »

quote:

door dingo op 30 Dec 2003 12:42  

quote:

op 30 Dec 2003 10:47:54 schreef infodoos:
[...]

Niemand heeft je kunnen uitleggen wat de uitverkiezing precies is? Maar het staat er zo duidelijk in artikel 6 van de DL. Ik snap niet waarom je dominee daar niet naar verwezen heeft.  

Ik heb hem naar artikel 4 en 6 verwezen en gevraagd hoe dat kan en wat het concreet inhoud. Ik ontken niet dat er een uitverkiezing is, want uiteindelijk worden er mensen behouden en gaan er mensen verloren. Maar als dat een loterij zou zijn hoefden wij niet te evangeliseren en dat moeten wij wel (zie de zendingsopdracht). Vandaar dat bij mij de gedachte opkomt dat God kennelijk ons nog 1x in staat stelt om te kiezen. Ik kan dat niet bewijzen maar het is even goed niet in tegenspraak met de DL zover ik dat kan overzien.
.

Misschien is het aardig om een berichtje wat ik schreef bij het topic De brandende vraag n.a.v. een  vraag van Bumblebee, hier ook te posten i.v.m. UitverkiezingHet heeft wel een heel andere invalshoek dan de DL

quote:

op 18 Dec 2003 15:13:15 schreef Bumblebee:
[...]
Ja, ik wil dus weten of dat het is of andersom.
De leer van de Uitverkiezing is dat God aan sommigen het geloof schenkt en aan anderen niet, hen dus voorbij gaat.

Beste Bumblebee en ook nu Dingo en Infodoos,

Ik denk dat de meest bekende tekst in de bijbel wel is: Johannes 3: 16. Daar staat: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad,(dus niet een select uitverkoren groepje) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft,  niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe’.
Nu zeg je misschien, ja maar een ieder waar God het geloof aan schenkt, gaat niet verloren.
Dan lezen we even verder Johannes 3: 17-19: ‘Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat Hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht.’

Dit staat ook in Johannes 1: 5 (toepasselijk in de kersttijd) ‘..het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.’ Vers 11: ‘Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.’

(Waarom zou Hij tot de zijnen=Israel komen als Hij niet zou willen dat zij Hem zouden aannemen? Vergl. Hierbij het moment waarop de Here Jezus dit uitspreekt in Matt. 23: 37: ‘Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild’. Pas nadat Jezus hen dikwijls de kans had gegeven zegt Hij in vers 38 en 39 dat zij Hem vanaf dat moment niet meer zullen zien tot een bepaalde tijd. Nu worden zij inderdaad verhard, maar zij hadden veel kansen gehad.)

Een tijd geleden spraken we iemand die gewoonweg niet kon geloven dat er in de Bijbel stond dat God wil dat alle mensen behouden worden. Toen lazen we samen 2 Petr. 3:9: ‘maar de Hij  is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.’ Dat is Gods wil als ik goed lees. Helaas heeft de mens ook een wil waarmee hij ‘nee’ kan zeggen, want God wil geen marionetten, Hij zal nooit iemand dwingen.

Uitverkiezing is voor mij dus niet een kwestie van verkoren om behouden te worden en voorbestemd om verloren te gaan. Uitverkoren betekend wel dat je uitgekozen bent om als gelovige een bepaalde bestemming te krijgen maar dat heeft niet te maken met wel of niet behouden zijn.
Bv.- Israel was het uitverkoren volk God had hen uitverkoren toen ze in Egypte waren (zie Ezechiel 20:5 en 6) om hen te brengen naar een land v loeiende van melk en honig. Ze zouden aardse zegeningen ontvangen als ze God gehoorzaam waren.
- De mensen die nu in deze tijd tot geloof komen behoren bij de gemeente. Volgens Efeze 1 zijn wij] van voor de grondlegging der wereld uitverkoren in Christus, om speciaal het eigendom van de Here Jezus te zijn, (zie Joh.17:24 Ik wil dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, want Gij hebt Mij liefgehad voor de grondlegging der wereld) en geestelijke zegeningen te ontvangen in de hemel.

God heeft de mensen bestemd voor de aarde, maar voor de grondlegging der wereld heeft Hij een groep mensen uitverkoren, bestemd,voor de hemel.

Er zal een nieuwe hemel komen(bewoond door de gemeente), en een nieuwe aarde(bewoond door de gelovigen die niet tot de gemeente behoren o.a. door die uit het oude testament).

Helaas is de zondeval gekomen en zijn er mensen die verloren zullen gaan omdat zij niet gewild hebben. Maar de hel waar zij uiteindelijk in terecht komen (wat vreselijk om dit op te schrijven) was bestemd voor de duivel en zijn engelen. ‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur dat voor de duivel en zijn engelen bereid is’ Matt.25:41. Oorspronkelijk was de hel niet voor mensen bestemd. Mensen zijn dus niet voorbestemd om verloren te gaan
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 02:39:38 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #123 Gepost op: december 30, 2003, 02:33:45 pm »
kdenk niet dat ik nog meer info moet toevoegen, tblijft toch maar in t zelfde kringetje ronddraaien dan he zo'n discussie?! en daar schiet niemand iets mee op. Ik heb nooit getwijfeld of Henny wel echt zou geloven etc.. das nooit mn discussie punt geweest.. dus sorry als ik die indruk heb gegeven.  Maar ik denk dat dit soort onderwerpen wel heel erg belangrijk zijn om te bespreken.

Okee nog 1 keer dan mn mening kort samengevat: Ik geloof niet dat geloof een keuze is, ik denk dat het een gift is. Wij zouden namelijk zonder God niets goeds kunnen doen.. en als geloof een keuze zou zijn zou dat betekenen dat wij als mensen wel goed zouden kunnen doen.
God geeft sommigen mensen geloof en aan anderen niet. Is dat oneerlijk? Nee want we moeten er gewoon op vertrouwen dat God wel weet wat Hij doet. Betekent dat dat we gewoon lijdzaam kunnen blijven zitten zo van 'ik kan nergens iets aan doen want God heeft alles al gepland'? nee want wij kennen Gods plan niet, dus weten we niet hoe hij ons wil gebruiken. Misschien lijkt t wel of we niet tot de 'uitverkorenen' behoren maar horen we dat wel..  Wij mensen kunnen niet oordelen wie er wel en wie er niet uitverkoren is.  Wij mensen kennen Gods plan niet.

Ok das alles voor mij, ik ga ff indimmen .. dus minder bijdrage geven.. Kword spontaan down van de manier dat sommige mensen op dit forum met elkaar omgaan. Ik bedoel; tis duidelijk dat meningen verschillen maar dat kan toch ook op n andere manier besproken worden dan meteen in de aanval te gaan?! Maar ik zal me hier zelf ook wel schuldig aan gemaakt hebben...

Mart

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #124 Gepost op: december 30, 2003, 02:40:26 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 14:33:45 schreef infodoos:

Okee nog 1 keer dan mn mening kort samengevat: Ik geloof niet dat geloof een keuze is, ik denk dat het een gift is.

zou het ook zo kunnen zijn...  dat het een gift van God is dat iemand de juiste keuze maakt?

dan is het een gift en een keuze tegelijk.

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #125 Gepost op: december 30, 2003, 02:45:02 pm »
Ok kheb ff een goed citaat gevonden in t boek 'bavianen en watergeuzen' van Prof. A. Th. van Deursen:

'...Het calvinisme schakelde alle menselijke medewerking of verdienste totaal uit. De mens kon uit zichzelf niets goeds tot stand brengen, en moest alles van God ontvangen. Hij was van nature geneigd God en zijn naaste te haten. De mens was een verworpene, hij lag onder de toorn Gods. Menselijke waardigheid, aangeboren mensenrechten, waren voor het calvinisme vreemde begrippen. Hoe zou een menss enige waardigheid kunnen hebben als hij nergens toe deugde? Hoe zou een schepsel Gods rechten kunnen laten gelden, als de toorn van de maker op hem rustte? Zijn onvermogen tot goed doen ontnam hem de kans iets tot verbetering van zijn lot bij te dragen of uit eigen kracht boete te doen voor zijn zonden. Integendeel, hij maakte zijn zondenlast elke dag groter. Zijn enige redding lag in Gods genade. Sommige ontvingen die, andere niet. Wie stond aan de vrije beschikking Gods. God alleen kon de mens verheffen, anders bleef hij liggen onder Zijn toorn. Was hij echter uitverkoren, dan was het eeuwige leven zeker zijn deel, want Gods verkiezende genade was sterker dan 's mensen aangeboren boosheid. Alle bekommering viel van hem af, alle zorg over vergelding en beloning verdween. De mens mocht leven in dankbaarheid over de hem geschonken verlossing, waar hij zelf niets toe had kunnen bijdragen...'

Kdenk dat t verder weinig nut heeft deze discussie door te zetten.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 02:59:27 pm door infodoos »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #126 Gepost op: december 30, 2003, 02:51:10 pm »
Als het een gift van God is dat je de goede keuze maakt, komt het er nog steeds op neer dat je die gift moet aanpakken.

Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun die in Zijn naam geloven, die.........uit God geboren zijn. Joh. 1 :12
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #127 Gepost op: december 30, 2003, 02:58:19 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 14:45:02 schreef infodoos:
maar ik ga echt ff stoppen met posten nu .. kmaak mensen boos en kword naar van sommige reacties.

Ach de meeste hier zijn niet zo kwaad, gun ze even de tijd om aan je stijl van schrijven te wennen en het komt allemaal goed. :)

Krijg ik nog wel je onderbouwde mening over je plaatselijke gkv?  :|

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #128 Gepost op: december 30, 2003, 03:01:13 pm »
Het wordt aan een ieder aangeboden. Zou God dat doen en als je het aanpakt zeggen, sorry, jij bent niet uitverkoren om dit geschenk aan te nemen...?

Matt. 23: 37: ‘Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild

2 Petr. 3:9: ‘maar de Hij  is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.’ Dat is Gods wil als ik goed lees. Helaas heeft de mens ook een wil waarmee hij ‘nee’ kan zeggen, want God wil geen marionetten, Hij zal nooit iemand dwingen.

infodoos

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #129 Gepost op: december 30, 2003, 03:13:13 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 15:01:13 schreef Priscilla en Aquila:
Het wordt aan een ieder aangeboden. Zou God dat doen en als je het aanpakt zeggen, sorry, jij bent niet uitverkoren om dit geschenk aan te nemen...?
.
kben dr van overtuigd dat diegene echt al wel tot de uitverkorenen zou behoren.. God staat buiten de tijd he.. das erg belangrijk om te beseffen :)

Mart

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #130 Gepost op: december 30, 2003, 03:20:06 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 15:13:13 schreef infodoos:
[...]

kben dr van overtuigd dat diegene echt al wel tot de uitverkorenen zou behoren.. God staat buiten de tijd he.. das erg belangrijk om te beseffen :)

en bovendien, god weet alles, dus ook wie er wel of niet in zijn of haar leven gaat geloven. het zou een beetje naief zijn om te veronderstellen dat een alwetende God niet zou weten of een bepaald mens wel of niet gaat geloven.

alles begint bij God, ook het geloof. Als God er niet zou zijn zouden er ook geen mensen zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #131 Gepost op: december 30, 2003, 05:23:59 pm »

quote:

Ok das alles voor mij, ik ga ff indimmen .. dus minder bijdrage geven.. Kword spontaan down van de manier dat sommige mensen op dit forum met elkaar omgaan. Ik bedoel; tis duidelijk dat meningen verschillen maar dat kan toch ook op n andere manier besproken worden dan meteen in de aanval te gaan?! Maar ik zal me hier zelf ook wel schuldig aan gemaakt hebben...
Zoals Dingo al zei...geef ons de tijd om in dit en andere topics aan je stijl te wennen. Je komt nogal direct en overtuigd over (op mij tenminste) en dus krijg je (in het begin) dat soort reacties terug. Maar eigelijk zijn we wel lief hoor  :+

Zijnkind

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #132 Gepost op: december 30, 2003, 05:26:17 pm »

quote:

God geeft sommigen mensen geloof en aan anderen niet. Is dat oneerlijk? Nee want we moeten er gewoon op vertrouwen dat God wel weet wat Hij doet.
Amen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #133 Gepost op: december 31, 2003, 12:27:09 am »
Ik weet niet of je dit allemaal 'rond' kan krijgen. God valt niet te snappen.
Ik kan Gen 1 en 2 over de twee scheppingsverhalen niet helemaal in 1 verhaal combineren, ik kan Jezus' God-zijn en mens-zijn niet volgen.
In de natuurkunde is er ook iets vergelijkbaars: een deeltje is ook een golf. Op zich snappen we dat niet, onze werkelijkheid lijkt die twee samen uit te sluiten. Toch gebruiken de wetenschappers beide beschrijvingen net zoals het hun uitkomt. Zo ook de Bijbelteksten, gewoon toepassen zoals het op je afkomt.
aangenomen betekent een gift aannemen.
uitverkoren betekent dat God gekozen heeft. (Zo kun je doorgaan.)
Een ongelovige heeft er niets aan om te weten dat God iets heeft met een uitverkiezing, hij moet zich bekeren, de gift aannemen. Dat is zijn verantwoordelijkheid op dat moment.
Corrie ten Boom zei het geloof ik zo. Een ongelovige staat voor een poort met daarop de tekst: 'kom binnen', als iem. in is gegaan, kijkt hij achterom en ziet de tekst:'uitverkoren'.

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #134 Gepost op: januari 06, 2004, 12:07:23 pm »

quote:

op 25 Dec 2003 16:20:49 schreef jfwolf:
Als reaktie van jou op mijn mening: Graag aantonen uit mijn antwoorden waar ik met 2 maten meet. Bij jouw is de mening van: jullie Christenen plotseling mijn mening geworden.
Niet gelijk op je achterste benen. Mijn opmerking was algemeen beschouwend en daarin heb ik inderdaad wat gegeneraliseerd. Ik weet heus wel dat er vrijzinnige christenen zijn (in de kerk waar mijn vriedin altijd heengaat hebben ze bijv. een lesbische predikant).
Dus: wie de schoen past, die trekke hem aan.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #135 Gepost op: januari 06, 2004, 01:06:00 pm »
Iemand een reactie op M.J. Arntzen vandaag in het ND?
Staat bij 'Hennie zoekt God' mens niet te veel centraal?
shoot me again, I ain't dead yet

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #136 Gepost op: januari 06, 2004, 01:14:47 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:06:00 schreef dsWim:

Even een formele vraag, hij heeft het over 'we' maar ik zie hem niet verwijzen naar anderen.... over wie heeft hij het, naast zichzelf?

Verder snap ik zijn kritiek ook niet zo. Als hij het stil houdt zou er namelijk wel een ingezonden staan dat hij het natuurlijk stil hield om zijn cariere niet te vernielen.
Als een niet-bekende nederlander tot geloof komt, gaan we dan ook eerst wachten en wachten tot we zeker weten dat alles goed zit. Dat alle dogma's juist zijn, of zijn we meer een soort Filippus?

Tuurlijk kennen we allemaal het verhaal van Gert en Hermien. Een zeer triest verhaal. Maar door pas gelovigen voortdurend dat voor te houden zijn we geen muur om hen heen, ondersteunen we hen niet op het pasgevonden pad. Waarom staat er in het hele artikel geen enkele oproep om voor Henny te bidden? Dat God hem verder mag leiden op het pad naar het heil.... Dat heeft hij nodig, niet dit soort ingezondens.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2004, 01:23:01 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #137 Gepost op: januari 06, 2004, 01:25:23 pm »
Hoewel Henny correct en met respect behandeld is, vond ik toch dat er heel erg op het gemoed werd ingespeeld. En dat terwijl Henny iemand is die dicht bij zijn emoties staat. In het inleidende gesprek (alf. 1) lieten ze nog eens het stukje zien met Henk Binnendijk waarin Henny in huilen uitbarste. Heel christelijk Nederland vond dat een opsteker. Henny Huilt om Jezus! Ik moest daar wel even aan terugdenken toen hij al in die zelfde aflevering wederom de ogen niet droog kon houden.

Ik bedoel dit overigens niet denigrerend. Het is mooi als iemand zo dicht bij zijn gevoel zit, maar ik vraag me dan wel af wat je dan nog af kunt leiden uit de gevoelens die Henny zegt te hebben.
Wat betekent het als je volschiet bij het beeld dat een vader zijn zoon offert?
Wat betekent het als huilt bij de gedachte dat iemand die het beste met de mens voorheeft aan een kruis wordt geslagen?
Voor mij duidt dat erop dat je een sterk inlevingsvermogen hebt.

Het zei me dus allemaal niet zo veel en ik miste een diepgaande discussie.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2004, 01:32:05 pm door Koerok »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #138 Gepost op: januari 06, 2004, 01:27:24 pm »
Het algemeen Dagblad heeft vandaag de aanval geopend op de EO. Men stelt dat de aflevering in de Oekraïne op een huichelachtige manier tentoonstelt.

De manier van hulp in de Oekraine is zeker een punt van discussie maar de manier van artikel schrijven is vuilspuierij.
Men probeert op deze manier de postcodeloterij in een beter daglicht te stellen, omdat een van de opmerking gemaakt door Henny H. zou zijn geweest: " De mensen zijn gelukkiger met een blik bonen dan een winaar van een miljoen" of iets in die strekking.

De artikel schrijfster heeft waarschijnlijk het programma niet in zijn geheel gezien. Maar trekt uit een aflevering een geheel beeld, gelukkig houden mensen van halve waarheden over halve onwaarheden. :o
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #139 Gepost op: januari 06, 2004, 01:36:42 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:27:24 schreef Picardijn:
Men probeert op deze manier de postcodeloterij in een beter daglicht te stellen, omdat een van de opmerking gemaakt door Henny H. zou zijn geweest: " De mensen zijn gelukkiger met een blik bonen dan een winaar van een miljoen" of iets in die strekking.
Postcodeloterij in een beter daglicht?
Das onzin. Henny wordt juist aangevallen dat hij presentator is van een programma dat zulke ongekend hoge prijzen uitkeert. Er werd hem gevraagd wat hij eigenlijk voor mensen zoals in de Oekraine doet. Henny nuanceert dat dan een beetje door te stellen dat de postcodeloterij twee miljard dollar (of euro?) doneert aan goede doelen. Daarmee weet Henny zich gerustgesteld.
Ik heb deze aflevering zeker niet ervaren als promotie voor de postcodeloterij.
Trouwens: Waarom zou de EO dat doen? Zij zijn per slot van rekening de makers van het programma. Wat voor belang hebben zij daarbij?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #140 Gepost op: januari 06, 2004, 01:44:52 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:14:47 schreef Alfredt:
[...]

Even een formele vraag, hij heeft het over 'we' maar ik zie hem niet verwijzen naar anderen.... over wie heeft hij het, naast zichzelf?

Verder snap ik zijn kritiek ook niet zo. Als hij het stil houdt zou er namelijk wel een ingezonden staan dat hij het natuurlijk stil hield om zijn cariere niet te vernielen.
Als een niet-bekende nederlander tot geloof komt, gaan we dan ook eerst wachten en wachten tot we zeker weten dat alles goed zit. Dat alle dogma's juist zijn, of zijn we meer een soort Filippus?

Tuurlijk kennen we allemaal het verhaal van Gert en Hermien. Een zeer triest verhaal. Maar door pas gelovigen voortdurend dat voor te houden zijn we geen muur om hen heen, ondersteunen we hen niet op het pasgevonden pad. Waarom staat er in het hele artikel geen enkele oproep om voor Henny te bidden? Dat God hem verder mag leiden op het pad naar het heil.... Dat heeft hij nodig, niet dit soort ingezondens.

Ik ben het volkomen eens met dit stuk. Nergens wordt gevraagd om voor Henny te bidden.
Als Henny al deze kritiek zou lezen, zou hij onmiddelijk het geloof de rug toe keren.
Laten we het toch eens van de positieve kant bekijken, wat voor uitwerking zo.n bekering heeft in het wereldje waarin hij leeft, en bij de duizenden fans van hem. Dit zijn plaatsen waar wij niet komen. Ook de uitzendingen zijn door tienduizenden bekeken die anders nooit de E.O. zouden aanzetten. Ik zie het aan de reakties op de niet christelijke fora.
En mensen : Er is gezaaid, God moet toch de wasdom geven.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #141 Gepost op: januari 06, 2004, 01:51:58 pm »
Ik begrijp de kritiek wel.
Stel dat Henny een hindoestaanse achtergrond zou hebben gehad. Dan voorspel ik dat Henny net zo geemotioneerd zou zijn geweest in een soortgelijk hindoestaans programma, die hem bijv. mee zou hebben genomen naar de plaats waar Ghandi om het leven werd gebracht. Zo is Henny nu eenmaal.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #142 Gepost op: januari 06, 2004, 01:53:26 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:06:00 schreef dsWim:

Ik ben "not authorized to view this page".
Kan iemand de tekst hier even plaatsen?
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #143 Gepost op: januari 06, 2004, 01:56:17 pm »

door dr. M.J. Arntzen

Er werd en wordt veel aandacht besteed aan de tv-serie 'Hennie zoekt God'. Henny Huisman, om wie het gaat, moet mee naar Palestina, in een klooster in Egmond overnachten, en dan maar afwachten wat de reactie zal zijn van hem die in het middelpunt staat. Steeds zijn de zoemende camera's erbij om toch maar elk levensteken te registreren dat er bij de zoekende Henny te ontdekken is.

Moeten we dan niet blij zijn met elk teken van geestelijk leven, met een dichterbij komen, een vinden van de Zaligmaker? En dat bij iemand die toch een heel bekende Nederlander is, een held van het witte doek? Zouden we niet blij zijn als ook Henny Huisman erkent dat Jezus voor hem geleden heeft, als hij ontroerd is bij het horen van de lijdensgeschiedenis van onze Heiland?

Vragen

Toch lijkt het ons geoorloofd hier enkele indringende vragen te stellen, die er overgebleven zijn, ook na de commentaren van Nijnke Dijkstra-Algra en anderen (Nederlands Dagblad 30 december 2003), en ook na het inhoudrijke hoofdartikel van W.F. Houtman (2 januari 2004).

Voorop willen we stellen, dat we overtuigd zijn van de goede bedoelingen van de programmamakers van de EO. Zij willen mensen tot Jezus leiden. Alleen de manier waarop dat gebeurt, is o.i. niet naar de Schriften, niet evangelisch en roept zelfs een zekere weerzin op. Wat zijn dan onze bezwaren?

1. Allereerst kan men zich afvragen of de mens Henny Huisman hier niet te veel in het middelpunt staat.

2. Moet men niet rekening houden met de mogelijkheid dat het hier om een voorbijgaande ontroering gaat? Spreekt het evangelie niet van mensen die voor een tijd geloven? (Lucas 8:13).

Dat is een ernstige en toch heel gewettigde vraag, en in de afleveringen en commentaren daarop is daar veel te weinig aan gedacht. Hartelijk ben ik het dan ook eens met de opmerking van ir. J. van der Graaf. Die zei met de generatie van vroeger, dat 'het eens overwinteren moest'. We weten hoe destijds Gert en Hermien door de EO met veel gejuich zijn binnengehaald. Dat zangduo dat eerst smartlappen ten gehore bracht, was nu bekeerd en zong van de Heiland, hier en in Palestina. En we weten ook hoe treurig alles is geëindigd. We zeggen niet dat het hier ook zo zal gaan. Dat hopen we allerminst. Maar we moeten ook niet te vroeg juichen.

Christus centraal

Wat hinderen moet in deze geld en energie verslindende campagne is, dat alles draait om de mens. Dat was al zo bij Catherine Keyl. Zijn er duidelijke vruchten van de Geest door haar zoektocht? In nog haast sterkere mate is dit zo bij Henny Huisman. Gespannen wacht het kijkerspubliek af. Hoe kijkt hij? Hoe geëmotioneerd is hij?

Het gaat hier, als gezegd, om bekende Nederlanders. Door hun optredens is hun naam op aller lippen. Is onze Here nu speciaal voor zulke mensen op aarde gekomen? Zeker, het evangelie is voor ieder. Er is geen onderscheid van ras of natie, arm of rijk, bekend of onbekend. Anderzijds is uit de Schrift duidelijk dat juist de armen, de achteruitgezetten, de miskenden eerder en gemakkelijker het koninkrijk Gods zullen binnengaan dan de mensen die het gemaakt hebben.

Zegt Paulus niet dat de geroepenen niet vele wijzen zijn naar het vlees, niet veel invloedrijken, niet veel aanzienlijken? (1 Kor. 1:26) Moet de EO zich niet veel meer op hen richten? En als een aanzienlijke tot geloof komt, zal hij de eer aan God willen geven, en zelf liever op de achtergrond blijven. Maar als de programmamakers zo te werk gaan, zal hun dat niet gemakkelijk vallen.

En als er in de mens geroemd zou moeten worden, zou dan niet eerder een woord van waardering gesproken kunnen worden over al die stille werkers van E & R (Evangelisatie & Recreatie), in de kinderevangelisatie, in de clubs die wekelijks en volhardend bezig zijn om kinderen tot Jezus te brengen, maar niet de grote trom slaan? Het gaat toch om onze Heer en Heiland, die door de Vader verhoogd is. De schapen horen zijn stem en volgen Hem en door Hem hebben ze eeuwig leven. 'Niet ons o Heer, niet ons maar Uw naam geef eer.' (Psalm 115:1)

Blijvend?

Nu komen we tot het tweede, het zeker niet minst belangrijke punt: Is er bij Keyl, is er bij Huisman waarachtige bekering? Vaststaat dat wij over de harten niet kunnen oordelen; met uiterste voorzichtigheid moeten we hier oordelen. Anderzijds mogen we op uiterlijke tekenen letten, en ook moeten we de Schrift goed lezen, als het over de echte bekering, het ware geloof gaat. Dat is zeker nodig, nu zo openlijk voor heel televisiekijkend Nederland over deze tere zaken gesproken wordt.

Nu lezen we in de evangelieën dat velen enthousiast op de prediking en de wonderen van Jezus reageerden. Men zei zelfs dat een groot profeet was opgestaan met Jezus. Toch was dat nog geen zaligmakend geloof in de zin van zondag 7 van de catechismus. In Hosea 6:4 wordt gesproken van liefde voor de Here. Maar die is als een morgenwolk, als een dauw die in de vroegte vergaat.

Na de spijziging van de vijfduizend zeggen velen van Jezus: Deze is waarlijk de profeet die in de wereld komen zou (Joh. 6:14). En ze gingen werkelijk onze Here zoeken. Maar toen Jezus erover sprak, wat het betekende in Hem te geloven, keerden velen zich van Hem af. Het is nog wat anders vluchtig ontroerd te wezen dan de Here met een waar geloof ingelijfd te zijn en al zijn weldaden aan te nemen. Dat betekent dat we de wereld verlaten, onze oude natuur doden en ons levensroer helemaal omgooien. En wie volharden zal tot het eind, die zal behouden worden. Dat mogen we allemaal wel ter harte nemen.

We krijgen, lijkt het wel, allemaal een tik van onze postmoderne cultuur. We gaan ons haast schamen voor ons eenvoudig, kinderlijk geloof, zoals het ons overgeleverd is. Maar het gaat om een blijvend volgen van de goede Herder. Voor hen die komen en echt volgen is er een rijke belofte. De Here zegt: zij zullen niet verloren gaan, en niemand zal ze uit mijn hand roven. Maar zij die komen, moeten wel weten wat ze beginnen. Ons hele leven als christen is niet gevierd en bejubeld worden, maar boete doen en kruisdragen. Is dit alles niet te veel vergeten, althans onderbelicht in de geruchtmakende programma's rondom Catherine Keyl en Henny Huisman?

Dr. M.J. Arntzen is emerituspredikant in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en woont in Bilthoven.
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #144 Gepost op: januari 06, 2004, 02:02:47 pm »
Staat bij God de mens dan niet centraal ?

Als Henny helmaal alleen op de aarde zou wonen, zou Jezus nog naar de aarde zijn gekomen om voor hem te sterven.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #145 Gepost op: januari 06, 2004, 02:10:47 pm »
:(  zeikstuk.

Weer iemand die zich niet kan voorstellen dat een man die niet geboren en gedoopt is in de vrijgemaakte kerk werkelijk God kan vinden. Ja en God hem natuurlijk. Soms heb ik wel eens het idee dat er mensen zijn die Jezus voor zichzelf willen houden of zo.

Wat is er trouwens met Gert en Hermien gebeurd? Ja ik kan het wel raden, ze zijn weer "afgevallen" maar dat drama is seculier Nederland waarschijnlijk ontgaan, ik heb er in elk geval weinig van meegekregen. Hoewel we vroeger wel een plaat hadden van de Kauwgomballenboom  :)

/edit
Nog bedankt, Alfredt
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #146 Gepost op: januari 06, 2004, 02:15:07 pm »
Ik weet niet heel veel van Gert en Hermien. Ik weet alleen dat ze hevig teleurgesteld waren in hun eigen gemeente en toen God met de kerk samen het huis uit hebben gegooid. En vervolgens was er niks goeds meer in de kerk, en was God slecht etc etc.
Dochters in de playboy, Gert en Hermien scheidden.... een groot drama dus.
Pinkeltjefan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #147 Gepost op: januari 06, 2004, 02:18:18 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 14:10:47 schreef Bumblebee:
Wat is er trouwens met Gert en Hermien gebeurd? Ja ik kan het wel raden, ze zijn weer "afgevallen" maar dat drama is seculier Nederland waarschijnlijk ontgaan, ik heb er in elk geval weinig van meegekregen. Hoewel we vroeger wel een plaat hadden van de Kauwgomballenboom  :)
De kauwgomballenboom is van Elly en Rikkert - nog even anders.
shoot me again, I ain't dead yet

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #148 Gepost op: januari 06, 2004, 02:18:22 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 14:10:47 schreef Bumblebee:
Weer iemand die zich niet kan voorstellen dat een man die niet geboren en gedoopt is in de vrijgemaakte kerk werkelijk God kan vinden.
Onzin, dat kan hij zich best voorstellen. Lees het volgende nog eens:

quote:

M.J. Arntzen
Nu komen we tot het tweede, het zeker niet minst belangrijke punt: Is er bij Keyl, is er bij Huisman waarachtige bekering? Vaststaat dat wij over de harten niet kunnen oordelen; met uiterste voorzichtigheid moeten we hier oordelen. Anderzijds mogen we op uiterlijke tekenen letten, en ook moeten we de Schrift goed lezen, als het over de echte bekering, het ware geloof gaat. Dat is zeker nodig, nu zo openlijk voor heel televisiekijkend Nederland over deze tere zaken gesproken wordt.
Hij beweert hier nergens dat Henny niet echt bekeerd kan zijn. Hij acht dat goed mogelijk. Hij vraagt zich alleen af hoe je daar achter zou moeten komen, voorwaar een terechte vraag. En daarbij benadrukt hij ook nog het hier een tv-programma betreft voor een miljoenenpubliek. Alle ogen zijn gericht op Henny, een emotionele man (zoals ik eerder al zei). Er wordt bijna van hem geeist dat er toch wel wat bij hem moet gebeuren. Dat gebeurt niet met zoveel woorden, maar die lading proefde ik er wel degelijk uit. Je kunt je afvragen of je een eventuele bekering dan nog serieus kunt nemen. Niet dat je het per definitie moet verwerpen, maar wel dat het beter is om het allemaal nog eens te laten betijen en Henny over een half jaar nog eens op gesprek te vragen.

Koerok

• Bekijk profiel
Henny Huisman zoekt God
« Reactie #149 Gepost op: januari 06, 2004, 02:20:18 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 14:15:07 schreef Alfredt:
Dochters in de playboy, Gert en Hermien scheidden.... een groot drama dus.
De dochters werden gek van de evangelische inslag van hun ouders. Het was God voor en God na. Om zich daarvan los te maken en zich tegen hun ouders af te zetten zijn ze toen in de playboy gaan staan. Alsof ze er heel erg hard mee wilden zeggen: "Hier horen wij niet bij!".