quote:
op 08 Jan 2004 16:27:51 schreef Zijnkind:
Het blijft hangen op het gedeelte waarin je Gods bestaan ervaart en erkent. Doe je dat niet...dan kun je je ook niet neerleggen bij hoe God (of zijn aanhangers) te werk gaan. Dat zie ik terug in al je vragen.
Natuurlijk is dat de crux in deze. Jij gelooft gewoon en daarmee is alles wat God doet per defintie goed. Daarmee wordt dan zelfs goed en slecht gedefinieerd. Iets zegt met dat de ouders van de kinderen en baby's uit Amalek, die door Saul in opdracht van God werden vermoord, daar anders over dachten.
Op zich is je positie consequent, maar ik kan er niks mee. Ik kan me niet voorstellen om te leven met een God die dat soort opdrachten heeft gegeven. In welk opzicht verschilt de hemel dan van de hel?
quote:
De vergelijking met humannisme onderstreept nog eens dat je het christendom benaderd zonder zijn God te vatten. Je probeert Hem te begrijpen door menselijke maten te hanteren. Dat is simpelweg onmogelijk.
Ik heb het humanisme erbij gehaald om aan te geven dat je door te wijzen op naastenliefde niet per definitie bij God hoeft uit te komen. het humanisme is dan ook een goede kandidaat. En het was de programmamakers er toch om te doen om Henny in God te laten geloven, niewaar? Vandaar het humanisme.
Nog even over naastenliefde. Is het naastenliefde om kinderen, van mensen die andere mensen iets hebben aangedaan, te laten doden? Je kunt het draaien hoe je wilt, je kunt alles in de handen van God leggen, maar dat staat simpelweg haaks op naastenliefde.
quote:
Het is geen dooddoener om te stellen dat we God nooit volkomen zullen begrijpen.
Dat is inderdaad geen dooddoener (als hij bestaat). Ik beweer ook niet dat dat moet of dat jij mij dat uit zou moeten kunnen leggen. Ik vraag je niet om uit te leggen waarom God bijv. de natuurwetten heeft gemaakt zoals ze zijn.
Maar aan de handelingen die een
liefdevolle en
rechtvaardige God kan verrichten, zitten beperkingen. Hij kan ze misschien wel verrichten, maar dan kan hij door een normaal mens met de beste wil van de wereld niet meer
liefdevol en
rechtvaardig genoemd worden. Tenzij hij gedwongen wordt door de duivel, das evenuteel een optie. Of misschien was het niet God, maar de duivel die in God's naam die opdracht gaf aan Saul. Dat is verder allemaal mogelijk.