Geloven vandaag > Levensbeschouwing

De barmhartige samaritaan

<< < (4/10) > >>

Riemer Lap (inactief):
quote:op 30 Dec 2003 22:51:58 schreef Carl:
Mooi geformuleerd, Cheese!

Toch zou ik graag eens iemand de stelling willen zien verdedigen dat er buiten het geloof in Jesus geen liefde mogelijk is.
Want als dit wel mogelijk zou zijn, wat heeft het dan voor zin om christen te worden, anders dan om 'de komende toorn te ontvlieden'?

je
Carl
--- Einde van citaat ---

Doe een gok zou ik zo zeggen.
WARE liefde ontstaat in de liefde die GOD ons gegeven heeft.
In die zin zou een ongelovige geen WARE (vanuit Christus geziene) liefde kunnen geven

Carl:
Maar hij kan het dus wel; zie de samaritaan.

je
Carl

Els:
quote:op 31 Dec 2003 07:10:09 schreef Carl:
Maar hij kan het dus wel; zie de samaritaan.

je
Carl
--- Einde van citaat ---

Wie zegt dat de samaritaan een ongelovige was?
Het is wel zo dat er van gelovigen gevraagd wordt lief te hebben. Het is zelfs een gebod elkaar lief te hebben. En als we niet liefhebben, kennen we God niet. Maar als alleen christenen barmhartig zouden zijn, dan was het nog veel donkerder in deze wereld, toch?
In het verhaal van de samaritaan lopen de gelovigen trouwens voorbij, om wat voor reden dan ook.
Wij zeggen God lief te hebben, maar misschien blijkt dat juist alleen als we onze naaste liefhebben.

Carl:
quote:op 31 Dec 2003 08:42:57 schreef els:
[...]

Wie zegt dat de samaritaan een ongelovige was?
--- Einde van citaat ---
ga daar maar van uit. Welke andere reden zou Jesus hebben om de Samaritaan in het verhaal op te voeren?quote:
Het is wel zo dat er van gelovigen gevraagd wordt lief te hebben. Het is zelfs een gebod elkaar lief te hebben. En als we niet liefhebben, kennen we God niet. Maar als alleen christenen barmhartig zouden zijn, dan was het nog veel donkerder in deze wereld, toch?
In het verhaal van de samaritaan lopen de gelovigen trouwens voorbij, om wat voor reden dan ook.
Wij zeggen God lief te hebben, maar misschien blijkt dat juist alleen als we onze naaste liefhebben.
--- Einde van citaat ---

Helemaal mee eens. Sterker nog: volgens mij is het liefhebben van wie je in je leven ontmoet, de enige manier om je liefde tot God daadwerkelijk vorm te geven. Herhaaldelijk wijst de Thorah daarop. Kijk bv eens naar Hosea 6:6 en Micha 6:8,
De Hoseatekst linkt overigens het liefhebben en de kennis van God aan elkaar, die Johannes later kon maken tot zijn krachtige statement.

je
Carl

je
Carl

Els:
quote:op 29 Dec 2003 18:31:33 schreef Carl:

De orthodoxe stelling dat alleen degene die het ware geloof heeft zijn naaste lief kan hebben, wordt hiermee dus in een veeg van tafel gehaald door Jesus.
Mijns inziens betekent dit dus ook dat niet alleen degene die zich christen noemt, mijn broeder/zuster is, maar iedereen.
--- Einde van citaat ---

Bedoel je gewoon 'iedereen' of 'iedereen die liefheeft'?

Je haalde Hosea 6:6 aan. Daarvoor in vers 4 zegt God: uw liefde is als een morgenwolk, en als een dauw die in de vroegte vergaat. Daarom heb Ik er door de profeten op ingehouwen, heb Ik hen gedood door de woorden mijns monds.

En in vers 7: Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden...

Dus liefde is een gebod en op overtreding staat de dood. Het is God ernst.
Volgens mij is in de Here Jezus aan het kruis ook de liefdeloosheid geoordeeld.
Dat ontslaat ons niet van de plicht lief te hebben. Trouwens wij leven toch allemaal van liefde? En Jezus zegt dat we aan de ander moeten doen zoals wij willen dat de ander ons doet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie