Auteur Topic: Jezus Christus en die gekruisigd  (gelezen 8741 keer)

Els

• Bekijk profiel
Jezus Christus en die gekruisigd
« Reactie #50 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:10:37 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 24 oktober 2005 om 21:53:
 En als Paulus bijvoorbeeld zegt: 'Indien Christus in u is', dan zou ik echt niet weten, hoe ik dan zou moeten opvatten. Of is de vleselijke Jezus dan in mij en niet de Geest?
De Geest van Christus, de Heilige Geest, de Geest van Hem die Jezus opgewekt heeft,  woont in mij. En Jezus Zelf is met Zijn verheerlijkte lichaam gezeten in de hemel, aan de rechterhand van de Vader en Hij zal eens terugkomen, want de engelen zeiden bij de hemelvaart dat Hij zal wederkeren, gelijk Hij opgevaren is.
Maar nu is er een Mens naast de Vader op de troon, de mens Christus Jezus  :)

En wat betreft de namen in de bijbel: wat denk je van Gods Naam JHWH? Die is in zowat alle vertalingen wegvertaald in een soort titel.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:44:13 pm »
ik geloof dat wij in de geloofsbelijdenis belijden dat de geest uit de vader én de zoon komt
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:47:53 pm »

quote:

thijs14 schreef op 25 oktober 2005 om 13:44:
ik geloof dat wij in de geloofsbelijdenis belijden dat de geest uit de vader én de zoon komt
Ja. Ik bedoelde de Vader met: Hem Die Jezus heeft opgewekt.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 01, 2005, 07:59:11 pm »

quote:

Els schreef op 25 oktober 2005 om 13:10:
[...]
De Geest van Christus, de Heilige Geest, de Geest van Hem die Jezus opgewekt heeft,  woont in mij. En Jezus Zelf is met Zijn verheerlijkte lichaam gezeten in de hemel, aan de rechterhand van de Vader en Hij zal eens terugkomen, want de engelen zeiden bij de hemelvaart dat Hij zal wederkeren, gelijk Hij opgevaren is.
Maar nu is er een Mens naast de Vader op de troon, de mens Christus Jezus  :)

En wat betreft de namen in de bijbel: wat denk je van Gods Naam JHWH? Die is in zowat alle vertalingen wegvertaald in een soort titel.

Els,
Volgens Petrus is Hij tot Here en Christus gemaakt en volgens Paulus werd de laatste Adam een levendmakende Geest. Ik denk daarom, dat wij op dit punt,  elke overweging, dat Jezus als mens in de hemel zou zijn, moeten laten varen'  Het is nu weer geworden:'De Here zegt tot mijn Here...'

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 01, 2005, 09:34:35 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 01 november 2005 om 19:59:
[...]

Els,
Volgens Petrus is Hij tot Here en Christus gemaakt en volgens Paulus werd de laatste Adam een levendmakende Geest. Ik denk daarom, dat wij op dit punt,  elke overweging, dat Jezus als mens in de hemel zou zijn, moeten laten varen'  Het is nu weer geworden:'De Here zegt tot mijn Here...'

Piet,
jij gelooft dus niet in de lichamelijke opstanding en hemelvaart en verheerlijking en wederkomst van Jezus. Dat is dus het grote verschil tussen jouw en mijn geloof. Dan geloof je waarschijnlijk ook niet in de opstanding waarop ik hoop en waarin ik geloof. Dat vind ik jammer voor jou, echt waar.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 02, 2005, 11:15:26 am »

quote:

Els schreef op 01 november 2005 om 21:34:
[...]

Piet,
jij gelooft dus niet in de lichamelijke opstanding en hemelvaart en verheerlijking en wederkomst van Jezus. Dat is dus het grote verschil tussen jouw en mijn geloof. Dan geloof je waarschijnlijk ook niet in de opstanding waarop ik hoop en waarin ik geloof. Dat vind ik jammer voor jou, echt waar.

Els,
Allereerst: Het ene noodzakelijke geloof is, dat je gelooft, dat Gods Geest in je woont. Alle andere voorstellingen, die wij in de bijbel tegenkomen, daar kunnen we slechts naar gissen, hoe dat allemaal heeft plaatsgevonden en hoe het eens zal plaatsvinden? Velen menen dat, als je bepaalde beschreven gebeurtenissen niet gelooft, zoals anderen dat geloven, dat het dan een soort onvergeeflijke zonde is. Maar dat is natuurlijk niet zo! Wat Jezus betreft:God werd mens en de mens werd weer God. Een mens is een sterfelijke wezen, dat weten we maar al te goed. Jezus is niet 'als mens' in de hemel. Hij werd toch tot Here en Christus gemaakt?
Je vroeg mij, of ik in de opstanding geloof? Wellicht is het beter in een discussie als deze, niet aan te dringen op 'getuigenissen' over ons persoonlijk geloof. We vervallen soms al te gemakkelijk in een soort wedijver: Wiens geloof is het beste? Vandaar mijn eerste opmerkingen over het ene noodzakelijke geloof.
Ja, ik geloof wel in de opstanding, maar dan op de wijze zoals Paulus dat leerde. Volgens hem is de lichamelijke opstanding een natuurlijk proces, want zoals je weet vergelijkt hij het met een beeld uit de natuur. De christelijke opvatting, wijkt hier zeer ver van af.
De wederkomst van Jezus? Die zal zich in ons moeten voltrekken. Het openbaar worden van de zonen Gods is m.i. de (weder) komst, ofwel de komst van Jezus. Paulus wees ons erop, dat Jezus Christus in ons is. Dat is dus inderdaad zo, maar het is nu nog niet openbaar dat wij zonen Gods zijn!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 02, 2005, 09:11:56 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 november 2005 om 11:15:
[...]

Je vroeg mij, of ik in de opstanding geloof? Wellicht is het beter in een discussie als deze, niet aan te dringen op 'getuigenissen' over ons persoonlijk geloof. We vervallen soms al te gemakkelijk in een soort wedijver: Wiens geloof is het beste? Vandaar mijn eerste opmerkingen over het ene noodzakelijke geloof.
Ja, ik geloof wel in de opstanding, maar dan op de wijze zoals Paulus dat leerde. Volgens hem is de lichamelijke opstanding een natuurlijk proces, want zoals je weet vergelijkt hij het met een beeld uit de natuur. De christelijke opvatting, wijkt hier zeer ver van af.
De wederkomst van Jezus? Die zal zich in ons moeten voltrekken. Het openbaar worden van de zonen Gods is m.i. de (weder) komst, ofwel de komst van Jezus. Paulus wees ons erop, dat Jezus Christus in ons is. Dat is dus inderdaad zo, maar het is nu nog niet openbaar dat wij zonen Gods zijn!
bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad zoals ik zei: we hebben een verschillend geloof. Vooralsnog houd ik het nog voor waar dat Jezus met zijn verheerlijkte lichaam naast de Vader op de troon gezeten is en dat er een moment komt dat Hij persoonlijk wederkomt.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 22, 2005, 07:49:53 pm »
De zinssnede dat wij het nog niet openbaar is dat wij zonen Gods zijn blijft bij me hangen.
Als we die zekerheid niet hebben, wat geeft ons dan zekerheid in het leven? Juist als we oprecht Jezus aannemen en Zijn Geest in ons de ruimte geven mogen we toch zeker weten?!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 22, 2005, 09:59:58 pm »
HenkG,

Ik hoop je morgen te antwoorden