quote:
Els schreef op 01 november 2005 om 21:34:[...]
Piet,
jij gelooft dus niet in de lichamelijke opstanding en hemelvaart en verheerlijking en wederkomst van Jezus. Dat is dus het grote verschil tussen jouw en mijn geloof. Dan geloof je waarschijnlijk ook niet in de opstanding waarop ik hoop en waarin ik geloof. Dat vind ik jammer voor jou, echt waar.
Els,
Allereerst: Het ene noodzakelijke geloof is, dat je gelooft, dat Gods Geest in je woont. Alle andere voorstellingen, die wij in de bijbel tegenkomen, daar kunnen we slechts naar gissen, hoe dat allemaal heeft plaatsgevonden en hoe het eens zal plaatsvinden? Velen menen dat, als je bepaalde beschreven gebeurtenissen niet gelooft, zoals anderen dat geloven, dat het dan een soort onvergeeflijke zonde is. Maar dat is natuurlijk niet zo! Wat Jezus betreft:God werd mens en de mens werd weer God. Een mens is een sterfelijke wezen, dat weten we maar al te goed. Jezus is niet 'als mens' in de hemel. Hij werd toch tot Here en Christus gemaakt?
Je vroeg mij, of ik in de opstanding geloof? Wellicht is het beter in een discussie als deze, niet aan te dringen op 'getuigenissen' over ons persoonlijk geloof. We vervallen soms al te gemakkelijk in een soort wedijver: Wiens geloof is het beste? Vandaar mijn eerste opmerkingen over het ene noodzakelijke geloof.
Ja, ik geloof wel in de opstanding, maar dan op de wijze zoals Paulus dat leerde. Volgens hem is de lichamelijke opstanding een natuurlijk proces, want zoals je weet vergelijkt hij het met een beeld uit de natuur. De christelijke opvatting, wijkt hier zeer ver van af.
De wederkomst van Jezus? Die zal zich in ons moeten voltrekken. Het openbaar worden van de zonen Gods is m.i. de (weder) komst, ofwel de komst van Jezus. Paulus wees ons erop, dat Jezus Christus in ons is. Dat is dus inderdaad zo, maar het is nu nog niet openbaar dat wij zonen Gods zijn!