quote:
LOL. In jouw verbeelding misschien. In het echt is de quantumMechanica dat. De QM kan tenminste voorspellingen doen met uitermate hoge nauwkeurigheid, en de ET heeft dat nog nooit gedaan. De ET is alleen een beschrijvende theorie (narratief volgens bepaalde wetenschapsfilosofen).
quote:
Voor mensen die de ET echt van A tot Z begrijpen is het netzoveel feit als dat de Aarde om de Zon draait.
argument from authority!
"Voor mensen die de schepping echt van A tot Z begrijpen is het netzoveel feit als dat de Aarde om de Zon draait. "
quote:
Jawel hoor. Wat zijn je bezwaren? Misschien dat ik eens licht in het donker kan laten schijnen voor je.
ja graag
quote:
Hahaha, dus de Binas pakken is ook een geloof, en het Periodiek Systeem is ook een geloof, de atoomtheorie ook? Wat een onzin zeg. Alleen religieuze mensen geloven. Wetenschappers (atheisten) niet.
LOL. Het binas in slechts een tabellenboek met voornamelijk empirische resultaten. De atoomtheorie is een theorie die empirische voorspellingen doet die gecontroleerd kunnen worden. De ET is meer een historische theorie, daar ze een plausibele beschrijving geeft van hoe processen gelopen kunnen zijn en hoe de huidige situatie tot stand kan zijn gekomen. Of een wetenschapper wel of niet de theorie aanhangt, hangt af van hoe hij/zij de argumenten voor of tegen de theorie beoordeelt. De meeste wetenschappers vinden de argumenten sterk genoeg, sommige niet. Daar zit dus een groot verschil tussen 'feitjes' (de aarde is zoveel km in doorsnede, uranium vervalt in zoveel jaar) en theorieen (modellen van de werkelijkheid).
atheisten geloven evengoed in bepaalde waarheden die ze niet kunnen controleren of die geen feiten zijn. Ze geloven uiteraard (duh) niet in een god of goden, maar ze geloven wel in het idee dat naturalisme een juiste filosofie is, ze geloven wel in het idee dat er niks anders is dan de natuur, etc. Allemaal zaken waar ze in geloven, die ze niet aan kunnen tonen maar waarvan je hooguit kunt zeggen dat de argumenten aannemelijk zijn of niet. Op dezelfde manier vinden religieuzen argumeten aannemelijk voor het bestaan van iets bovennatuurlijks. Beide opvattingen zijn niet bewijsbaar (als de ene dat namelijk was, dan was het complement ervan weerlegd) en aanhangers van beide opvattingen
geloven dus in die opvattingen.
quote:
Ik heb een MP3 van Richard Dawkins, 'the religion of Science', die deze opmerking van je in een 52 minuten durend betoog op Harvard University uit 2003 vakkundig en compleet fileert. Interesse?
altijd! Overigens is Dawkins wel het slechtste voorbeeld wat je aan kunt halen want als je z'n artikelen leest dan blijkt hij een fel anti-theist. Hij gelooft niet alleen niet in God, maar gelooft ook nog eens dat religie slecht is of belachelijk gemaakt moet worden, etc. Ik zou hem niet echt een objectieve atheist noemen.
quote:
Jawel hoor. Want ID is ontestbaar en is dus geeneens wetenschap. Maar irrationeel gekontendraai van mensen die helemaal bedroeft worden als keihard blijkt dat ze een voorouder met andere primaten hebben.
Weet je niet wat ID betekent ofzo? ID is iets heel anders dan creationisme (jonge aarde, schepping in 6 dagen, etc). ID is een vorm van 'gestuurde evolutie'. De claims van ID lijken mij juist wel testbaar omdat ID claims doet over patronen in de werkelijkheid waarvan ID'ers menen dat die onreduceerbaar complex zijn. Door onderzoek naar die structuren kan achterhaald worden of de complexiteit wel degelijk reduceerbaar was.
quote:
In Engeland is op dit moment een rechtzaak gaande omdat mensen ID in de scholen willen hebben, maar de IDertjes moeten nederlaag op nederlaag incasseren. Geen poot om op te staan, vakkundig geslacht door intelligente mensen met echte wetenschappelijke kennis. Wil je een URL om dat proces te volgen?
ja hoor geef maar.
Overigens ben ik in een serieuze discussie niet zo voor autoriteits-argumenten. Het kan me niet zoveel schelen dat "iedereen het doet", het gaat erom of het een valide argument is. Het zegt dus ook niks dat rechtzaken proberen iets wetenschappelijks op te lossen. Dat is gewoon onzin. Overigens is het wel tekenend dat darwinisten zo angstig en defensief reageren op ID. Ze gaan amper op de inhoudelijke punten in maar proberen vooral hun positie te behouden. Als ik niet beter wist zou ik haast zeggen dat het (neo-)darwinisme een religie is waarvan de aanhangers zich bedreigd voelen. Ik dacht altijd dat echte wetenschappers juist open stonden voor nieuwe inzichten, in plaats van ze te bestrijden

" class="smiley" />
quote:
Ach nee toch? Dat werpt ons onderwijs terug naar de steentijd. Wil je echt dat leerlingen anno 2005 zo'n leraar krijgen:
[
afbeelding]
[...]
Omdat het op dezelfde manier is verkregen als de binas, atoomtheorie en het Periodiek Systeem?
Met het verschil dat voor de ET
veel meer bewijzen zijn dan de atoomtheorie, binas en Periodiek Systeem bij elkaar?
Interessant dat er veel meer bewijzen zouden zijn voor ET dan voor de rest, terwijl wetenschapsfilosofen juist bij de ET veel filosofische bezwaren en kanttekeningen maken omdat zo'n theorie zo moeilijk te bewijzen is. Ik zou zeggen: "put your money where your mouth is" en toon maar aan dat er "voor ET
veel meer bewijzen zijn dan de atoomtheorie, binas en Periodiek Systeem bij elkaar"
tussen haakjes: Binas is een tabellen-boek, geen theoie

quote:
ET en schepping gaan absoluut niet samen. ID is geen wetenschap, en wordt daarom door de echte wetenschap terecht volledig genegeerd.
[/quote]
laat maar zien waarom ID geen wetenschap is. Alleen roepen dat het zo is, maakt het nog niet zo. Waarom is de zoektoch naar een ontwerp in de natuur per definitie onwetenschappelijk?