Je hebt grofweg 3 stromingen, namelijk katholiek, traditioneel protestants en evangelisch protestants.
Katholieke kerken hebben een duidelijke hierarchie (met Paus aan de top als menselijk leider), daarom kan die kerk een beetje makkelijker bij een blijven.
Traditioneel protestants kent heel veel verschillende kerken (evangelisch trouwens ook), dit komt omdat deze kerken veel zelfstandiger zijn (minder hierarchie) en daarom sneller tot splitsing over kunnen gaan.
Kijk maar eens rond in de topics over "Leer en leven", daar staan wel veel onderwerpen waarbij anders gedacht kan worden en mensen vaak een nieuwe kerk over begonnen zijn. Soms gaat het ook weer over het 'leven' bij een splitsing, dan vinden sommige mensen het niet 'zwaar' genoeg in een kerk (niet iedereen komt in het zwart, ik noem maar wat), of ze vinden juist dat die kerk veel te zwaar is.
Of er zijn een paar dominee's met een te groot ego, ach, er is zoveel ellende gebeurd.
Zo gaat het ook wel een beetje bij evangelische kerken, maar ik noem ze wel onder een aparte noemer omdat ze een behoorlijk ander karakter hebben. Traditionele kerken zijn vaak veel 'ouderwetser', met orgel en een bepaalde statige manier van preken, evangelische kerken zijn vaak iets 'swingender', met bijvoorbeeld een band en een wat meer directe manier van spreken.
Dan zitten er natuurlijk ook nog weer veel kerken hier ergens tussenin, of er helemaal buiten (Jehova's Getuigen, maar dat is haast geen kerk te noemen), maar ik denk dat je met deze 3 groepen een aardig eindje moet komen.
De Vrijgemaakte kerk legt trouwens wel veel meer nadruk op de verschillen tussen kerken dan andere, dat zie je ook een beetje terug op dit forum. In my experience wordt er bijna nooit over verschillen tussen kerken gepraat tussen de christelijke jongeren die ik ken. Sterker nog, vaak wist men niet eens van elkaar in welke kerk iemand kwam, maar had je wel hele toffe gesprekken over het geloof.
Zo, en nu ga ik slapen