Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles.
B Te W te Ee:
quote:op 09 Jan 2004 10:39:05 schreef Does:
Het zijn natuurlijk allemaal wel mooie woorden maar zijn ze haalbaar? Dat is echt heel moeilijk (ondervindt ik zelf ook aan de levende lijve). Geef een voorbeeld:
Iedereen heeft wel eens te maken met pesterijen omdat je een te grote neus hebt, omdat je wat afwijkt volgens de ander zeg maar. Die word dan gepest. Maar weet je hoe moeilijk het dan is om die ander (degene die pest) lief te hebben? Menselijke reactie: Je gaat terug pesten!
Klinkt allemaal zo mooi, makkelijk is het zeker niet. Ik durf nog te zeggen dat het niet haalbaar is op deze wereld. Zelfs Moeder Teresa (schrijf dit vast niet goed) haalde dit niet.
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat het tot op zeker hoogte haalbaar is. Alleen het gaat er wel om met wat voor instelling je leeft. als je uit dankbaarheid een relatie met God hebt, dan is het zeker mogelijk om iemand, zelfs een pester, lief te hebben.
Does:
quote:op 09 Jan 2004 10:40:49 schreef B Te W te Ee:
[...]
Ik denk dat het tot op zeker hoogte haalbaar is. Alleen het gaat er wel om met wat voor instelling je leeft. als je uit dankbaarheid een relatie met God hebt, dan is het zeker mogelijk om iemand, zelfs een pester, lief te hebben.
--- Einde van citaat ---
Dat gaat dus eigenlijk tegen de gedachtengang van deze mens in. Kan je een moordenaar van een dierbare ook nog liefhebben?
Tja, het zijn van die standaarddingen die ik aandraag misschien maar moet je eens even over nadenken. Respect voor mensen die het kunnen trouwens.
Maar helemaal haalbaar is het niet want de mens is zondig (cliche).
B Te W te Ee:
quote:op 09 Jan 2004 10:51:02 schreef Does:
[...]
Dat gaat dus eigenlijk tegen de gedachtengang van deze mens in. Kan je een moordenaar van een dierbare ook nog liefhebben?
Tja, het zijn van die standaarddingen die ik aandraag misschien maar moet je eens even over nadenken. Respect voor mensen die het kunnen trouwens.
Maar helemaal haalbaar is het niet want de mens is zondig (cliche).
--- Einde van citaat ---
cliche of niet, misschien is liefhebben wel een groot woord. Laten we er zeker van zijn dat we hetzelfde verstaan onder liefhebben, maar dat is misschien voedsel voor een andere topic.
Liefhebben is misschien teveel, vergeven is wel mogelik denk ik. En als ik mijn vroegere pesters vergeven heb, kan ik ze weer zien als een Kind van God. Dat wil niet zeggen dat het meteen mijn beste vrienden zijn, maar ik kan wel weer normaal naar ze kijken.
Does:
quote:op 09 Jan 2004 11:03:34 schreef B Te W te Ee:
[...]
cliche of niet, misschien is liefhebben wel een groot woord.
--- Einde van citaat ---
Van Dale:
lief·heb·ben (ov.ww.)
1 houden van, liefde voelen voor
Inderdaad wat groot woord. Maar God zegt zelf: Heb je naaste LIEF als jezelf. En je houdt toch van jezelf, dus moet je van die andere ook houden. Tis veel gevraagd maar het moet wel (eigenlijk zou het ook niet veel gevraagd moeten zijn).quote:Liefhebben is misschien teveel, vergeven is wel mogelik denk ik.
--- Einde van citaat ---
Dat is inderdaad goed mogelijk. Bij een pester is dat niet echt heel moeilijk heb ik zelf ondervonden maar bij een moordenaar?
quote:En als ik mijn vroegere pesters vergeven heb, kan ik ze weer zien als een Kind van God. Dat wil niet zeggen dat het meteen mijn beste vrienden zijn, maar ik kan wel weer normaal naar ze kijken.
--- Einde van citaat ---
Dat is waar.
B Te W te Ee:
tja een moordenaar zoals jij het omschrijft ligt wat lastige, omdat dat meer inbreuek maakt. Toch is vergeving ook mogelijk, maar het is gewoon supermoeilijk denk ik om daar met God uit te komen, omdat je niet zo vaak antwoord krijgt op het waarom.
Toch is het mogelijk om ook in deze situatie's rust bij god te vinden. Ik vind ps. 121 daar een heel mooi voorbeeld van..
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie