Natuurlijk gaan er ook mensen van evangelische naar gereformeerde kerken. Ik en mijn vriendin hebben ook een keuze moeten maken (zij was van een baptistengemeente, ik van de gkv) en uiteindelijk hebben we gekozen voor de gkv. Elders op dit forum heb ik al eens aangegeven wat onze beweegredenen daarvoor waren.
Er zijn nogal wat vooroordelen over en weer. Even generaliserend maar toch vaak wel waar: Waar een lid van de traditionele kerk vaak het beeld heeft dat bij alle evangelische kerken een chaos is in de dienst, waar mensen "in-de-geest" flauwvallen, het een enorme gekte is en men alleen maar blij kan zijn, daar denken veel leden van evangelische kerken dat alle traditionele kerken verplichten dat vrouwen een rok aan en hoed op hebben, dat er alleen maar saaie psalmen worden gezongen, en dat men de 3ve ziet als een soort derde testament van de Bijbel.
Overigens merk ik in beide stromingen een verandering:
Evangelische kerken merken dat structuren best belangrijk kunnen zijn en steeds meer gemeentes zoeken elkaar ook op. Bijvoorbeeld veel baptisten gemeenten sluiten zich aan bij een overkoepelend orgaan. En ook op gebied van leer ziet men steeds meer in dat dat ook heel belangrijk is.
De traditionele kerken (in evangelische kringen vaak de gevestigde kerken genoemd) zien steeds meer in dat krampachtig vasthouden aan eigen leer ook niet goed is. Dat er ook wat meer speling in allerlei dingen kunnen komen. Je ziet dat men openener word.