Auteur Topic: Evolutie, zin of onzin? (deel 2)  (gelezen 2967 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin? (deel 2)
« Gepost op: januari 02, 2004, 11:13:34 pm »
Veel plezier.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2004, 11:14:48 pm »
Bedankt !

Waarmee ?   :?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2004, 11:16:35 pm »
Met het discussieren over evolutie. Hmm, misschien had de openingspost iets langer gekund.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2004, 11:51:51 pm »
Verwarrend... Welk onderwerp wou je hier aansnijden dat niet al in 1 van de andere drie actieve evolutie-threads op het moment wordt behandeld? :?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2004, 12:19:17 am »

quote:

op 02 Jan 2004 23:51:51 schreef Monoceros:
Verwarrend... Welk onderwerp wou je hier aansnijden dat niet al in 1 van de andere drie actieve evolutie-threads op het moment wordt behandeld? :?

kennelijk wordt the thread te groot als de 15 gepasseerd is en wordt er een nieuwe thread geopend zoals deze, de oude nr.1 zit dus op slot,
heeft dat een technische reden, capaciteit harddisk, of snelheid?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2004, 12:24:23 am »

quote:

op 03 Jan 2004 00:19:17 schreef cheese:
[...]

kennelijk wordt the thread te groot als de 15 gepasseerd is en wordt er een nieuwe thread geopend zoals deze, de oude nr.1 zit dus op slot,
heeft dat een technische reden, capaciteit harddisk, of snelheid?
Het is gewoon BELEID  :) :+ Meestal wordt na een stuk of 10 pagina's een nieuw draadje geopend waarin over hetzelfde onderwerp verder kan worden gekletst. Echt een supergewichtige reden is daar niet voor, mensen die de discussie nog niet kennen hoeven dan niet al die pagina's door te worstelen.

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2004, 12:42:07 am »
Ow ja, nu zie ik het, deel 1 heeft een slotje... nou dan pak ik straks hier de draad maar weer op met aflevering 2 van Klussen Met Kijkers. ;)

Hopelijk heb ik met aflevering 1 wel uit kunnen leggen hoe je (schijnbaar) volgens de regels kunt schaken, maar zonder spelers.

En Cheese, om op je laatste vraag terug te komen: wat noem jij een reptielen-ei? Is dat een ei dat gelegd is door een reptiel, of een ei waar een reptiel uitkomt?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2004, 12:45:03 am »

quote:

op 03 Jan 2004 00:42:07 schreef Monoceros:
Ow ja, nu zie ik het, deel 1 heeft een slotje... nou dan pak ik straks hier de draad maar weer op met aflevering 2 van Klussen Met Kijkers. ;)

Hopelijk heb ik met aflevering 1 wel uit kunnen leggen hoe je (schijnbaar) volgens de regels kunt schaken, maar zonder spelers.

En Cheese, om op je laatste vraag terug te komen: wat noem jij een reptielen-ei? Is dat een ei dat gelegd is door een reptiel, of een ei waar een reptiel uitkomt?

doe allebei de mogelijkheden maar :P :9 O-)
en dan niet aankomen met een schaakcomputer he 8)7
want daarvan weten we al dat het een intelligent gekonstrueerd stukje gereedschap van de mens is

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2004, 02:13:12 am »

quote:

op 03 Jan 2004 00:45:03 schreef cheese:
doe allebei de mogelijkheden maar :P :9 O-)

Dan is het antwoord het reptiel resp. het ei. :)

quote:

en dan niet aankomen met een schaakcomputer he 8)7
want daarvan weten we al dat het een intelligent gekonstrueerd stukje gereedschap van de mens is

Schaakcomputer zou flauw zijn. :P

Nee, we houden het bij katten en hamers. (Intelligent gebouwde hamers, maar domme hamers, die nog geen stuk kunnen verzetten laat staan schaken.)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2004, 07:06:05 pm »
Mono:
Ik introduceer inderdaad wat nieuwe begrippen, nu we het over gedrag hebben. (Nou ja, in de biologie bestonden ze natuurlijk al wat langer.)

Gedrag is de reactie(s) op een prikkel. Dit is niet eens uniek voor levende wezens, mijn TV reageert bijvoorbeeld ook op infrarood prikkels (die uit de afstandsbediening).

Ch; is inderdaad wel een simpistische beschrijving, de nachtwacht van Rembrandt als reaktie op een prikkel (je moet soms overdrijven om duidelijk te maken wat je bedoeld(;-),
in jouw beschrijving van gedrag is dan inderdaad weinig intelligentie (aktie-reaktie natuurwet) en in mijn beschrijving wel iets meer(;-)

Mono:Een reflex is een automatisch, onbewust gedrag bij levende wezens. Het zit 'hardwired' in het organisme, het is heel mechanisch van aard. Een slak heeft bijvoorbeeld een reflex om z'n oog terug te trekken als het wat aanraakt. Er zit een zenuw in, die direkt is verbonden met een spier. De slak hoeft niet na te denken over dit gedrag, hij kan er ook niet omheen (behalve dan door die zenuw door te knippen), het is een ingebakken onderdeel van het lichaam.

Ch; nu de vraag waarom deze reflex dan ingebakken zit?

Mono:Instinct is een voorspelbare drang, en die kan soms onderdrukt worden.

Ch; waardoor?

Mono;Er is een sterk vermoeden dat instincten een direkt gevolg zijn van de opbouw van de hersenen en misschien de rest van het lichaam (allerlei klieren hebben daar ook weer invloed op), maar dit geheel is zo complex dat we niet net als bij de slak kunnen aanwijzen van "kijk hier zit het". Het hoeft in ieder geval niet aangeleerd te worden, vandaar dat vermoeden.

Ch; komt al iets meer bij kijken dan plaatselijke mutatie en selektie vermoedelijk?
ik zeg plaatselijk, omdat hier het mutatie-selektie proces niet meer in een celletje, maar in een geheel organisme zo moet optreden (jij zegt zo komplex) dat het een zinvolle handeling kan worden, bijv. beverdam bouwen,
vinden mutaties en selekties dan nog plaats op celnivo of op orgaannivo?
en indien alleen op DNA of celnivo, hoe heeft het totale organisme er dan baat bij?

Mono:Intelligentie is volgens de Van Dale "verstandelijk vermogen", maar dat is eerder een synoniem dan een omschrijving. Ik zie het als de capaciteit om ervaringen vast te leggen, te vergelijken, patronen er in te herkennen, de consequenties van bepaalde handelingen hiermee vooraf inschatten, en opgedane kennis op nieuwe manieren kan combineren. Dit kan ook gebeuren door deductie (algemene kennis toepassen op iets specifieks) of inductie (het omgekeerde).

Ch; kan ik me in vinden , waarnemingen door denken een zinvolle kontext geven

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ch; verbaas me erover hoe makkelijk daar opeens grote sprongen gemaakt worden, die totaal niet onderbouwd worden, waar komt dat gedrag dan opeens vandaan?
--------------------------------------------------------------------------------

mONO:
Dat is misschien het makkelijkst uit te leggen met een gedachtenexperiment.

Stel, we hebben net abiogenese achter de rug. Bij toeval, of door ontwerp, hebben we een molekuul dat zichzelf kan nabouwen door stoffen uit z'n omgeving op een bepaalde manier te verbinden. Hier komen er logischerwijze steeds meer van, en hier en daar beginnen er door ongelukjes allerlei varianten op te duiken. Een van deze misbaksels heeft de eigenaardige eigenschap dat hij een beetje doorbuigt tijdens het maken van de kopie, bijvoorbeeld door een ladingsverschil. Zodra de kopie af wordt gestoten, schiet het molekuul terug naar z'n ontspannen vorm, en verplaatst zich zo een klein beetje door het water heen.

Dat kun je dan als het eerste gedrag rekenen; het "beestje" verplaatst zich een stukje na iedere maaltijd. Of dit dan een evolutionair voordeel oplevert, dat moet nog blijken. Het lijkt in ieder geval een voordeel te hebben: als de grondstoffen uit de direkte omgeving onttrokken zijn, kun je maar beter ergens anders heengaan.

Ik heb hier met opzet niet gekozen voor een praktijkvoorbeeld. Iets als de bewegingsreflex van een bacterie (als ze iets aanraken zwemmen ze een eindje in de tegengestelde richting) is al ontzettend moeilijk om helemaal in detail uit te leggen. En als je hogere levensvormen gaat bekijken, en zoiets als het wespennest en de vogeltrek op hetzelfde niveau wil analyseren, dan loop je tegen een complexiteit aan die wij (nog) niet kunnen overzien. Maar het ligt voor de hand dat wij iets dat we niet overzien, ook niet kunnen onderbrengen in een theoretisch raamwerk. Dat ligt aan de omvang van onze kennis: pas wanneer dat op orde is, kun je kijken of het raamwerk aangepast moet worden of niet.

Ch; laatste zin kan ik alleen maar met je eens zijn , zonder je voorbeeld op dezelfde manier te beoordelen als jij, vanuit ET is dit naar mate het komplexer wordt steeds minder goed te verklaren en vanuit krevolutie juist wel omdat daar de intelligentie het uitgangspunt is ipv het resultaat,
dus de ET veliest zich min of meer in de komplexiteit en heeft dan zelf heel veel intelligentie nodig om de konsekwenties van de eenvoudigere beginselen door te denken, waarbij er inderdaad van uit gegaan wordt dat abiogenese er als uitgangssituatie al is, maar feitelijk is naast abiogenese, het ontstaan van gevoel, bewustzijn ook al zo'n sprong, het wordt mistig vanwege de komplexiteit,
is alles nog eenvoudig, lijkt ook het mutatie-selektie-principe nog verdedigbaar, maar wordt het komplexer, steeds minder omdat het steeds grotere gebieden zou moeten omvatten, zoals de samenwerking onderling, die elders al beschreven is

mono:
Op een hoger niveau verwacht ik wel dat er al studies verricht zijn naar bijv. de vogeltrek, en dat daar patronen worden gevonden die duiden op aanpassingen van reeds bestaand gedrag in voorouders. Maar daar zou ik een keer in moeten duiken, ik heb daar nog nooit naar gekeken.

quote:Ch
ik krijg het vermoeden dat hier stiekum toch intelligentie binnengesmokkeld wordt, weliswaar onder andere naam, want verderop in het evolutieproces gaat het dan toch opduiken, dus je moet je voorzorgsmaatregelen nu al nemen om straks bij komplexere organismen te kunnen verklaren dat het er toch is,

mono:
Het wordt niet binnengesmokkeld onder een andere naam, maar het krijgt een plek binnen een breder spectrum aan verschijnselen.

k@ is het er nu of is het er niet? en als het er al is, wanneer kwam het voor de eerste keer?

quote:
het wordt eigenlijk steeds meer een wondergeloof die ET maar dan zonder designer en dan hebben we het op de designer na eigenlijk over hetzelfde, klein, maar wel heel fundamenteel verschil  

ET houdt zich niet met designers bezig, zolang er random mutaties zijn en er dieren ergens aan doodgaan is alles best (effe plat uitgedrukt). Voor mijn part zijn de natuurwetten uitgedacht, is de aarde door een grote hand rond de zon
neergezet, en is het eerste leven geboren op een tekentafel, heeft allemaal geen invloed op de ET. Het kleine verschil is dus eigenlijk "het zou kunnen" versus "het is zo".  

Ch; het heeft wel degelijk invloed, als je konsekwent zou zijn, mag je design ook niet aannemen voor de natuurwetten en ontstaan zonnestelsel, want waarom wel een overweldigende intelligentie, die het zonnestelsel schept en de natuurwetten en vervolgens aannemen , dat dezelfde intelligentie zich niet meer met de rest van de schepping zou bemoeien? bijv. door in Christus de dood de overwinnen, maw een herschepping van een materieel lichaam binnen 3 dagen in een nieuw opstandingslichaam...
dus of je neemt de designer serieus, of je moet hem totaal ontkennen, du
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 07:43:13 pm door cheese »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2004, 07:07:28 pm »
Pffff, m'n Siem "the legend" Otten was uit zichzelf geevolueerd tot Siem  :(
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2004, 12:55:00 am »

quote:

op 03 Jan 2004 19:06:05 schreef cheese:
Ch; is inderdaad wel een simpistische beschrijving, de nachtwacht van Rembrandt als reaktie op een prikkel (je moet soms overdrijven om duidelijk te maken wat je bedoeld(;-),
in jouw beschrijving van gedrag is dan inderdaad weinig intelligentie (aktie-reaktie natuurwet) en in mijn beschrijving wel iets meer(;-)

Je verwart 'simplistisch' met 'algemeen'.

Natuurlijk is het aanschouwen van De Nachtwacht een veel complexere gebeurtenis dan het aanzetten van een TV, of van het reageren van een receptor op een celwand. Maar al die gradaties in complexiteit passen wel binnen de omschrijving van 'gedrag' die ik gegeven heb.

quote:

Ch; nu de vraag waarom deze reflex dan ingebakken zit?

Ergens in de blauwdruk van het organisme staan de instructies om daar een zenuw aan te leggen.

Mja, waarom zit die instructie daar dan? Vanuit de voorouder die de reflex nog niet had, zou je kunnen zeggen dat het een misvormde of misgroeide zenuwbaan is. Maar zo'n mutant houd wel z'n ogen langer heel, wat een behoorlijk voordeel kan zijn.

quote:

Mono:Instinct is een voorspelbare drang, en die kan soms onderdrukt worden.

Ch; waardoor?

Door een sterker instinct, of door bewuste onderdrukking.

quote:

Ch; komt al iets meer bij kijken dan plaatselijke mutatie en selektie vermoedelijk?
ik zeg plaatselijk, omdat hier het mutatie-selektie proces niet meer in een celletje, maar in een geheel organisme zo moet optreden (jij zegt zo komplex) dat het een zinvolle handeling kan worden, bijv. beverdam bouwen,
vinden mutaties en selekties dan nog plaats op celnivo of op orgaannivo?
en indien alleen op DNA of celnivo, hoe heeft het totale organisme er dan baat bij?

Er is bij meercelligen geen verschil hiertussen. Alle cellen hebben een kopie van hetzelfde genoom. (Het kan zijn dat een enkele cel een beschadiging aan z'n kopie oploopt, maar dat is weer een heel ander verhaal.)

Toen jij nog een bevruchtte eicel was, was je DNA opgebouwd uit de bijna de helft van je pa, iets meer dan de helft van je ma, en wat gehussel (voor de mens gemiddeld iets van drie toevoegingen of verwijderingen, plus tien mutaties, weet ik niet precies uit m'n hoofd). Dat is dan jouw genoom. Bij de eerste deling, kreeg de tweede cel een complete kopie hiervan. En dat gaat zo door, tot je dood.

quote:

Ch; laatste zin kan ik alleen maar met je eens zijn , zonder je voorbeeld op dezelfde manier te beoordelen als jij, vanuit ET is dit naar mate het komplexer wordt steeds minder goed te verklaren en vanuit krevolutie juist wel omdat daar de intelligentie het uitgangspunt is ipv het resultaat,

Iets als uitgangspunt nemen staat niet gelijk aan iets verklaren. Sterker nog, je kunt het zien als een tegengestelde.

Ik zeg niet dat er wat mis is met intelligentie als uitgangspunt nemen. Het bestaat, dus dat kan goed. Maar jij bent volgens mij net zo min in staat om een model te geven van intelligentie of bewustzijn, en wat dat betreft zit je in hetzelfde schuitje als de ET.

quote:

dus de ET veliest zich min of meer in de komplexiteit en heeft dan zelf heel veel intelligentie nodig om de konsekwenties van de eenvoudigere beginselen door te denken

Dat klopt. We kunnen nog lang niet het verband leggen tussen genoom en instincten. Voorlopig zal een evolutionaire studie van de ontwikkeling van gedrag dit ook niet pogen; gedrag wordt als uitgangspunt genomen, en er wordt alleen gekeken naar de ontwikkeling hiervan.

Je zou haast zeggen dat de wetenschap nog niet af is. :)

quote:

k@ is het er nu of is het er niet? en als het er al is, wanneer kwam het voor de eerste keer?

Het is er al. Wij zijn een goed voorbeeld van intelligentie.

Wanneer het voor het eerst kwam is moeilijk te achterhalen. We kunnen niet terug in de tijd om het gedrag van die dieren te bestuderen. Wat misschien nog wel kan is stellen dat intelligentie op z'n minst een goed ontwikkeld centraal zenuwstelsel nodig heeft, en dan de ondergrens van het ontstaanspunt opzoeken.

quote:

Ch; het heeft wel degelijk invloed, als je konsekwent zou zijn, mag je design ook niet aannemen voor de natuurwetten en ontstaan zonnestelsel, want waarom wel een overweldigende intelligentie, die het zonnestelsel schept en de natuurwetten en vervolgens aannemen , dat dezelfde intelligentie zich niet meer met de rest van de schepping zou bemoeien?
Waarom? Omdat het kan, en je het dus niet op voorhand mag uitsluiten.

Wat is er trouwens mis met een Designer die alleen de natuurwetten opstelt, en dan gaat kijken naar de complexiteit die hier uit voortkomt, zonder verder in te grijpen?
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2004, 02:20:16 am door Monoceros »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2004, 02:07:00 pm »

quote:

Mono: Wat is er trouwens mis met een Designer die alleen de natuurwetten opstelt, en dan gaat kijken naar de complexiteit die hier uit voortkomt, zonder verder in te grijpen?
Niks tegen , als je het als Leon de Winter ziet, als een abstracte levenloze bloedeloze bedachte God,
maar alles tegen als je deze God als een realiteit ervaart, die vele malen  in de geschiedenis van de mensheid en ook in het persoonlijke lot van mensen zijn aanwezigheid heeft doen voelen

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2004, 02:15:02 pm »
Toegegeven,ik ben ook schuldig.
Maar,can we please call it a (sun-)day?
Waar is die ouderwetse gereformeerde tucht? :o :X

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2004, 11:25:10 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 14:07:00 schreef cheese:
Niks tegen , als je het als Leon de Winter ziet, als een abstracte levenloze bloedeloze bedachte God,
maar alles tegen als je deze God als een realiteit ervaart, die vele malen  in de geschiedenis van de mensheid en ook in het persoonlijke lot van mensen zijn aanwezigheid heeft doen voelen
Zelfs als ik God beperk tot wat mensen claimen over God te weten (maar waarom zou ik?), zelfs dan is het goed mogelijk. O.a. de deisten geloven dat de vork op die manier in de steel zit.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 05, 2004, 11:36:50 pm »

quote:

op 05 Jan 2004 23:25:10 schreef Monoceros:
[...]

Zelfs als ik God beperk tot wat mensen claimen over God te weten (maar waarom zou ik?), zelfs dan is het goed mogelijk. O.a. de deisten geloven dat de vork op die manier in de steel zit.
met een bedachte god kun je dus alle kanten op, zelfs de wereld uit toeval laten ontstaan :)

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2004, 12:12:14 am »

quote:

op 05 Jan 2004 23:36:50 schreef cheese:
met een bedachte god kun je dus alle kanten op, zelfs de wereld uit toeval laten ontstaan :)
Of ze bedacht zijn of echt, of allebei, dat weet ik niet. Als ik iedereen op z'n woord zou moeten geloven, waren alle goden echt. En dat kan niet. Vooralsnog hou ik dus alle mogelijkheden open.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 06, 2004, 12:21:18 am »

quote:

op 06 Jan 2004 00:12:14 schreef Monoceros:
[...]

Of ze bedacht zijn of echt, of allebei, dat weet ik niet. Als ik iedereen op z'n woord zou moeten geloven, waren alle goden echt. En dat kan niet. Vooralsnog hou ik dus alle mogelijkheden open.
is het niet fantastisch, dat je helemaal vrij bent om zelf je eigen bestaan te verklaren,
vanwaar kom ik, wie ben ik en waarheen ga ik....
stel dat dat allemaal al vast zou liggen :)

ps de ik-figuur boven in de vraagstelling, daarmee bedoel ik (Cheese) dus de prachtig komplexe celklont die achter de naam Monoceros schuil gaat :P

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 06, 2004, 12:41:40 am »

quote:

op 06 Jan 2004 00:21:18 schreef cheese:
is het niet fantastisch, dat je helemaal vrij bent om zelf je eigen bestaan te verklaren,
vanwaar kom ik, wie ben ik en waarheen ga ik....
stel dat dat allemaal al vast zou liggen :)
Het ligt in zekere zin ook vast, uiteindelijk kan ik maar op hooguit 1 manier ontstaan zijn. Ik ben inderdaad helemaal vrij om zelf verklaringen te bedenken (ik haal er makkelijk 4 per minuut), maar ik vind het eigenlijk veel leerzamer om te zoeken naar hoe het nou echt zit.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 06, 2004, 12:48:19 am »

quote:

op 06 Jan 2004 00:41:40 schreef Monoceros:
[...]

Het ligt in zekere zin ook vast, uiteindelijk kan ik maar op hooguit 1 manier ontstaan zijn. Ik ben inderdaad helemaal vrij om zelf verklaringen te bedenken (ik haal er makkelijk 4 per minuut), maar ik vind het eigenlijk veel leerzamer om te zoeken naar hoe het nou echt zit.
nou succes ermee!

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 23, 2004, 11:57:03 pm »
WAS EINSTEIN RIGHT ABOUT DARK ENERGY AFTER ALL?
-----------------------------------------------
The good news from NASA's Hubble Space Telescope is that Einstein was
right -- maybe. A strange form of energy called "dark energy" is looking a
little more like the repulsive force that Einstein theorized in an attempt
to balance the universe against its own gravity. Even if Einstein turns
out to be wrong, the universe's dark energy probably won't destroy the
universe any sooner than about 30 billion years from now, say Hubble
researchers.

we hebben volgens de wetenschap gelukkig nog even tijd ;) about 30 billion years from now

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2004, 11:23:36 am »
Evolutie is geen onzin. Want et gebeurd, onder onze neus zonder dat we het door hebben.

Voorbeeld

Je hebt een aalscholver (dat is een vogel) en aan de andere kant wat de wereld wonen ook een soort aalscholvers. De 2de groep aalscholvers wonen op een eiland waar ik naam even van kwijt ben. De 1ste groep aalscholvers zijn gewonen aalscholvers die kunnen vliegen. De 2de groep is in de loop van de evolutie zijn vliegvermogen kwijt geraakt. Hun vleugels zijn korter en hun zwemvliezen groter zodat ze onder water vissen kunnen vangen. Deze groep aalscholvers is uit een gewone groep aalscholvers onstaan maar in de loop der tijd anders geworden

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2004, 11:28:20 am »

quote:

op 15 Mar 2004 11:23:36 schreef bart1984:
De 2de groep aalscholvers wonen op een eiland waar ik naam even van kwijt ben.
Galapagos-eilanden?

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2004, 02:25:05 pm »
dankje hiedeen. dat klopt inderdaad :)