Auteur Topic: Minority Report  (gelezen 837 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Minority Report
« Gepost op: april 20, 2003, 05:38:22 pm »
Bij deze de recensie van 'Minority Report' die ik in een andere topic had beloofd. Deze film is enkele weken geleden verschenen op video/dvd.

Minority Report is een van de beste films die ik vorig jaar in de bioscoop heb gezien. De naam van Steven Spielberg staat meestal garant voor iets bijzonders en dat is Minority Report zeker. De futuristische thriller speelt zich af in Washington D.C., in het jaar 2054, en is gebaseerd op het (korte) verhaal 'The Minority Report' van science-fiction schrijver Philip K. Dick (1928-1982). Het werk van Dick is populair in Hollywood, want ook films als Blade Runner en Total Recall zijn geinspireerd door zijn werk. Dick leed aan depressies, experimenteerde met psychedelische drugs en was zo paranoide als een deur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het werk van Dick geen vrolijk toekomstbeeld laat zien. De mens is een psychologisch ontredderd wezen in een beklemmende Big Brother-maatschappij.

In Minority Report zijn alle Dickiaanse elementen aanwezig. Het Washington van 2054 is een kille, deprimerende stad waarin de inwoners voortdurend door de autoriteiten via oogscans in de gaten worden gehouden en persoonlijk worden toegsproken door 'levende' reclameborden. Het aantal moorden in de stad is te verwaarlozen dankzij een speciale rechercheafdeling: Pre-Crime. John Anderton (Tom Cruise) is er de spin in het web. Het hart van Pre-Crime wordt gevormd door 'De Tempel' waar in een bassin drie zogenaamde pre-cogs (pre-cognitieven) liggen: Agatha (Samantha Morton), Dashiel en Arthur (alledrie vernoemd naar beroemde misdaadauteurs.) De pre-cogs zijn het onbedoelde product van een genetisch experiment en beschikken over een bijzondere gave: ze kunnen toekomstige moorden zien. De visioenen van de drie pre-cogs worden via geleidende vloeistof in het bassin gevisualiseerd, waarna Anderton met sierlijke armbewegingen schuift en speelt met de beelden en zo de plaats van het toekomstige delict bepaalt. Het op muziek van Schubert uitgevoerde ritueel is een adembenemend mooie scene. Een soort lottoballenmachine produceert twee glimmende houten knikkers, waarin respectievelijk de naam van de dader en die van het slachtoffer zijn gegraveerd. Als de plaats van het delict eenmaal bekend is, gaat een politie-eenheid er als een speer op af om de moord te voorkomen en de toekomstige dader in te rekenen.

Het systeem lijkt feilloos, tot Anderton zelf door de pre-cogs als toekomstige moordenaar wordt aangewezen. De fanatieke voorstander van pre-crime wordt gedwongen de schaduwzijden ervan onder ogen te zien. Als de pre-cogs bijvoorbeeld de feitelijke toekomst kunnen zien, hoe is het dan mogelijk dat een pre-crime-unit die misdaden nog kan voorkomen? De bodem onder pre-crime wordt weggeslagen door pre-cog Agatha, die door Anderton is ontvoerd uit het bassin omdat hij denkt dat zich in haar hoofd een zogenaamd "minority report" bevindt: een afwijkend visioen dat zijn onschuld zou bewijzen. "We hebben nooit de toekomst gezien...je hebt een keuze.", vertelt Agatha Anderton.

De voor zijn eigen collega's op de vlucht geslagen Anderton begint een steeds sterker vermoeden te krijgen dat hij er door iemand wordt ingeluisd. Om aan de onvermijdelijke oogscans te ontsnappen, laat hij zich in een hilarische gruwelscene twee nieuwe ogen aanmeten. Samen met pre-cog Agatha en in het bezit van een stel nieuwe ogen ("good morning mr. Yakamoto", zegt een vriendelijk reclamebord op een gegeven moment tegen Anderton), komt het tijdstip van de moord steeds dichterbij. Zal Anderton inderdaad iemand vermoorden? Of bewijst een "minority report" zijn onschuld? Op deze, en andere vragen geeft de film netjes antwoord, hoewel er ook een prikkelende alternatieve uitleg is van het slot van Minority Report. Om de pret voor de mensen die de film nog niet gezien hebben niet te vergallen, zal ik hier verder niks over vertellen.

Steven Spielberg besteedde veel aandacht aan de special-effects in Minority Report. Hij liet een denktank brainstormen over hoe de samenleving er in het jaar 2054 uit zou kunnen zien. Dit leverde een aantal bijzonder creatieve vonsten op, waarvan de "spiders" een mooi voorbeeld zijn. Deze robotspinnen worden door pre-crime ingezet voor het maken van oogscans en zorgen voor een fraaie scene waarin Anderton door hen wordt belaagd. Tom Cruise is in Minority Report trouwens uitstekend op dreef. Hij toont wederom aan niet voor niets een van Hollywoods meestgevraagde sterren te zijn. Een opvallende bijrol in Minority Report is weggelegd voor nieuwkomer Colin Farrell (die momenteel te zien is aan de zijde van Al Pacino in 'The Recruit') Farrell speelt een vertegenwoordiger van de Minister van Justitie die het fenomeen pre-crime moet onderzoeken en er sceptisch tegenover staat. Verder is er een belangrijke bijrol voor Max von Sydow (The Exorcist), als (mede)bedenker en opperbaas van Pre-Crime.

Al met al is Minority Report een intelligente sci-fi-thriller, die gefilmd is in een opvallend kil, maar tegelijkertijd sfeervol blauw licht. Het geeft de film een extra dimensie. Aanrader!

http://www.luna-filmtheater.com/film/minority/minorityplakat.jpg
« Laatst bewerkt op: april 20, 2003, 08:22:53 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Does

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2003, 05:57:20 pm »
Ik (persoonlijk) vind deze film zwaar slecht. Waarom dan? Ik ga niet zeuren dat hij onrealistisch is maar ik kan me er gewoon niet in vinden.

Steven Spielberg kan het gewoon niet vind ik en ik had meer actie verwacht en ik vind die (wezens... even hun naam kwijt) opzich wel cool maar het is wel vaag dat ze op het laatst allemaal zijn vrijgelaten en gewoon leven als mensen en dat deden ze eerst niet. (snap je het nog? Anders moet je het zeggen...).

Steven Spielberg kan het niet? Nee ik vind dat deze film van hetzelfde niveau is als A.I. En die vond ik ook al zo van: Saai man...

Toch krijgt deze film wel een 6 van me voor de originaliteit.
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2003, 06:49:30 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 17:57:20 schreef Does:
Ik (persoonlijk) vind deze film zwaar slecht. Waarom dan? Ik ga niet zeuren dat hij onrealistisch is maar ik kan me er gewoon niet in vinden.

Steven Spielberg kan het gewoon niet vind ik en ik had meer actie verwacht en ik vind die (wezens... even hun naam kwijt) opzich wel cool maar het is wel vaag dat ze op het laatst allemaal zijn vrijgelaten en gewoon leven als mensen en dat deden ze eerst niet. (snap je het nog? Anders moet je het zeggen...).

Steven Spielberg kan het niet? Nee ik vind dat deze film van hetzelfde niveau is als A.I. En die vond ik ook al zo van: Saai man...

Toch krijgt deze film wel een 6 van me voor de originaliteit.
Ik vind Minority Report juist vet cool, om het maar eens in turbotaal uit te drukken. De maatschappij anno 2054 is misschien niet realistisch uitgebeeld (dat kunnen we echter niet weten), ik vind het creatieve ervan juist leuk. Het is niet voor niets science-fiction. Daar komt nog bij dat het werk van Philip K. Dick niet zomaar fictie is, hij geloofde echt dat wat hij beschreef werkelijkheid zou worden.

Dat de pre-cogs op het einde als gewone mensen leven, is niet zo vreemd. Het waren altijd al mensen, alleen met een genetische afwijking.

De film 'A.I.' heb ik (nog) niet gezien, maar lijkt me iets zoetsappiger dan Minority Report. Minority Report is een film met diepgang waar je na afloop lekker over door kunt babbelen. Net als 'Blade Runner', die ik van hetzelfde kaliber vind.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Marloes

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2003, 09:55:30 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 18:49:30 schreef Pleun:
De film 'A.I.' heb ik (nog) niet gezien, maar lijkt me iets zoetsappiger dan Minority Report.
Minority Report ken ik nog niet. AI wel, hebben we ook nog met een groepje studenten bekeken die helemaal niet van SF houden maar deze film toch wel leuk vonden. Ik vond AI zelf wel een leuke film, maar is inderdaad wel ietwat 'zoetsappig'.
[Prediker 7:29]

cochise

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2003, 10:30:04 pm »
er zit een duidelijk verschil tussen a.i en minority report a.i(artificial inteligence)
is een film die is gemaakt door 2 groot heden in hollywood stanley kubrick en steven speilberg die de film afmaakte omdat stanley kubrick was overleden  en minority report zie je meer de hand van spielberg als je goed naar de verhaal lijn kijkt en de wijze waarop speilberg het in beeld brengt is dat naar nijn mening echt subliem maarja ik ben ok wel een sf fan van star wars tot the matrix
mijn mening is dat spielberg een van de beste regiseurs is  :)
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Does

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2003, 01:04:10 am »
Matrix is echt subliem en niet met deze films te vergelijken sorry... betrek aub de Matrix hier niet in.. dank u :)

cochise

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2003, 07:31:39 am »
sorry maar dat is mijn mening als je het daar niet mee eens bent is dat jammer

Does

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2003, 10:41:33 am »

quote:

op 21 Apr 2003 07:31:39 schreef cochise:
sorry maar dat is mijn mening als je het daar niet mee eens bent is dat jammer
Dat snap ik ook wel natuurlijk, val je niet aan en iedereen heeft recht op zijn mening te geven. Maar ik zie totaal ook geen vergelijkenis tussen A.I. en Matrix (behalve dan dat het SF is..)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2003, 12:32:45 pm »
Minority Report vond ik ook een heel goede film, vooral ook omdat het een sterk verhaal is. Sommige dingen zijn idd. wel onrealistisch, maar dat maakt het juist wel weer leuk. Alleen die autosnelwegen vond ik nog al nep (ze vliegen wel in jetpacks, maar rijden nog in auto's)...

Om ook nog ff over AI te hebben, dat vond ik gewoon een verschrikkelijk slechte film. Ik moest er gewoon om lachen zo onrealistisch en saai was het.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

cochise

• Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2003, 04:09:36 pm »
Dat snap ik ook wel natuurlijk, val je niet aan en iedereen heeft recht op zijn mening te geven. Maar ik zie totaal ook geen vergelijkenis tussen A.I. en Matrix (behalve dan dat het SF is..)[/i][/quote]
dat is ook de enige overeenkomst the matrix heeft een veel betere verhaal lijn en diepgang om maar niet te spreken over de actie is wel mijn favourite sf film  :)

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
Minority Report
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2004, 12:25:08 pm »
Heb minority gekeken maar er zijn wel heel veel theorieen over deze film, zeer ingewikkeld plot dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft, en dat mag ik ook wel :D

A.I. en de Matrix vergelijken is appels en peren. A.I. is echt door 2 grootmeesters gedaan en dat is in ieder aspect van cameravoering, compositie en stijl te zien. Het verhaal is wat simpeler maar realistischer dan de matrix in my humble opinion. Een moderne Pinokkio in een harteloze cybertechwereld. Dat Spielberg er een zoetsappig einde aan gebreid heeft is in mijn ogen logisch, Pinokkio bleef ook niet in de walvis zitten maar vond zijn vader en werd een echt jongen...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams