Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Gods Wil
grompie:
quote:op 05 Jan 2004 13:45:48 schreef Carl:
ik herinner me dat in de liturgie van de plaatselijke geref. kerk -ik meen in de zegenbede- ook de regel '...en die niet laat varen het werk Zijner handen'.... voor kwam.
Ik heb geprobeerd dit in een bijbelpassage te kunnen plaatsen, maar kan de brontekst daarvan niet terug vinden. Wel meen ik dat er ook minstens één gezang is waarin iets dergelijks voor kwam; iets als 'voleindigt wat Zijn hand begon...' of zo.
--- Einde van citaat ---
voor de hobbie dan maar
Psalmen 102:25 (102-26) Gij hebt voormaals de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk Uwer handen;
Jesaja 19:25 Want de HEERE der heirscharen zal hen zegenen, zeggende: Gezegend zij Mijn volk, de Egyptenaars, en de Assyriers, het werk Mijner handen, en Israel, Mijn erfdeel
Jesaja 45:9 Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
Jesaja 45:11 Alzo zegt de HEERE, de Heilige Israels, en deszelfs Formeerder: Zij hebben Mij van toekomende dingen gevraagd; van Mijn kinderen, zoudt gij Mij van het werk Mijner handen bevel geven?(en omliggende versen)
dus het werk zijner handen scheping of schepselen
oja en
'Onze hulp is in de naam des Heren, die hemel en aarde gemaakt heeft, die
trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen het werk Zijner handen'
Klaagliederen 4:2 Beth. De kostelijke kinderen Sions, tegen fijn goud geschat, hoe zijn zij nu gelijk gerekend aan de aarden flessen, het werk van de handen eens pottenbakkers!
weg met elie en rikkert(maar dat is mischien off-topic)
Carl:
quote:op 05 Jan 2004 14:17:13 schreef grompie:
'Onze hulp is in de naam des Heren, die hemel en aarde gemaakt heeft, die
trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen het werk Zijner handen'
--- Einde van citaat ---
Juist.
Die bedoelde ik )
maar op welke bijbelpassage berust dit nou?
je
Carl
Carl:
quote:op 05 Jan 2004 13:51:51 schreef Baldur:
Beste Bumblebee,
Het is precies zoals je weergeeft n.a.v. je voorganger, in deze topic. Ook ik ben vreselijk gepikeerd als iemand meent dat "het Gods wil is". Hiermede is al veel schade aangericht, want WIE bepaalt of "iets" Gods wil is. Heeft God het gezegd of aangekondigd?
--- Einde van citaat ---
Een hele goede vraag.
Laten we daar de juiste konklusie uit trekken, en alle dogmatiek over zonde, straf en verlossing overboord zetten, want als het erg onduidelijk is wat God nu wel/niet wil, hoe kunnen wij dan leven volgens wat Mozes meende zeker te weten dat Gods wil is, laat staan: hoe kan dat van ons worden verwacht als niet duidelijk is of God zijn eigen Wil wel kan volbrengen??????
je
Carl
grompie:
quote:op 05 Jan 2004 16:04:30 schreef Carl:
[...]
Juist.
Die bedoelde ik )
maar op welke bijbelpassage berust dit nou?
je
Carl
--- Einde van citaat ---
Psalmen 124:8 Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
en de rest is er bij verzonnen
Bumblebee:
quote:op 05 Jan 2004 16:08:03 schreef Carl:
Laten we daar de juiste konklusie uit trekken, en alle dogmatiek over zonde, straf en verlossing overboord zetten, want als het erg onduidelijk is wat God nu wel/niet wil, hoe kunnen wij dan leven volgens wat Mozes meende zeker te weten dat Gods wil is, laat staan: hoe kan dat van ons worden verwacht als niet duidelijk is of God zijn eigen Wil wel kan volbrengen??????
--- Einde van citaat ---
Het is Gods wens dat wij een relatie met Hem hebben en Zijn wil dat we dit ook zélf willen en er niet toe gedwongen worden. Dit houdt automatisch in dat we ook "nee" kunnen zeggen, ook al is dit tegen Gods wens en niet goed voor ons.
Wij zijn niet onder de wet maar onder de genade en volgen Christus, niet Mozes.
En wat God wil staat in de Bijbel, maar als je die continu betwijfelt en belachelijk maakt, en alle geopenbaarde waarheden afdoet als onzinnige dogmatiek die je naar believen overboord kunt zetten, dan wordt Gods wil inderdaad moeilijk om gewaar te worden.
En het lijkt me duidelijk dat God uiteraard Zijn wil kan volbrengen en dat Hij er voor kiest om ons de keuze te geven.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie