Auteur Topic: Wallage gaat debat aan met Hirsi Ali  (gelezen 715 keer)

Does

• Bekijk profiel
Wallage gaat debat aan met Hirsi Ali
« Gepost op: januari 05, 2004, 02:48:56 pm »
De Groningse burgemeester Jacques Wallage (PvdA) gaat na een eerdere weigering toch het debat aan met VVD-parlementariër Ayaan Hirsi Ali. Het debat, dat zal gaan over de integratie in Nederland, vindt begin februari plaats. De Groningse VVD-fractievoorzitter Remco Kouwenhoven heeft een en ander georganiseerd. Hij legde de contacten. Kouwenhoven hoopt dat een groot aantal politici acte de présence zal geven. Agnes Kant, Tweede Kamerlid van de SP, heeft al toegezegd te zullen komen.

Wallage, oud fractievoorzitter van de PvdA, sloeg eerder een verzoek af om in het televisieprogramma Buitenhof de discussie met Hirsi Ali aan te gaan. Dat verzoek kwam nadat Wallage een brief had geschreven naar de VVD waarin hij zich beklaagde over het optreden van Hirsi Ali. Zij zou door haar aanvallen op de islam geweld uitlokken. Hij legde zelfs een parallel met de vervolging van de joden in de Tweede Wereldoorlog.

Een woordvoerder van Wallage zegt dat de burgervader normaal gesproken geen discussies wil aangaan met Kamerleden. ''Een burgemeester hoort niet in debat te gaan met parlementariërs. Maar gezien de situatie kan hij zich hieraan niet onttrekken".

VVD-fractieleider Van Aartsen nam eerder al afstand van de klachten van Wallage. Volgens hem verzet Hirsi Ali zich alleen tegen onverdraagzaamheid en agressie. Hij vroeg zich af of Wallage zijn ogen wel open had. Ook PvdA-leider Wouter Bos kon zich niet vinden in de brief van Wallage.
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2004, 02:50:28 pm »
Vond ik wel een "intressant" stuk op Fok.nl. Nou moet ik eerlijk zeggen dat dit "debat" niet echt zoden aan de dijk gaat zetten. Dit word echt katten na elkaar.

Een user op fok zegt het volgende hierover en ik kan bijna niet anders dan hem gelijk geven:

"Hirsi begint rustig en beheerst, Wallage haalt 'r het bloed onder de nagels vandaan, Hirsi zegt hem duidelijk de waarheid, Wallage sart nog wat verder, Hirsi gaat nog een stapje verder, de VVD tikt Hirsi op de vingers voor de 'harde' uitspraken, en via de media beticht Wallage Hirsi Ali van racisme, wat door de voornamelijk linkse dagbladen in dit land uiteraard graag overgenomen wordt. Vervolgens roept de VVD dat het HAAR standpunten zijn, ze achter haar staan, maar dat het geen partijstandpunten zijn. Wallage weet z'n ruimte dan te benutten en krijgt nog meer speelruimte voor zijn eigen beleid in Groningen."

(Denk open even een topic, kijken wie hier iets nuttigs over te melden heeft. )
Live vanuit de luie stoel

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2004, 02:58:12 am »
Ik ook al niet
'k Ga maar eens
(ik ben nu tenminste weer bijgelezen)
[Prediker 7:29]

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2004, 09:09:04 am »
Gaan we nu het multicultu-geloof vervangen door het integratie-geloof?
In de publieke discussies lijkt tegenwoordig integratie de centrale waarde van de Nederlandse cultuur te zijn. Daarvoor moet zo'n beetje alles wijken: christelijk onderwijs, het dragen van religieuze uitingen etc.
Niet echt duidelijk wordt wat "integratie" precies betekent. Meestal gaat het de kant op van: je moet je in overtuigingen en gedrag aanpassen aan de meerderheid van de Nederlanders. Dat vind ik een zeer gevaarlijke ideologie. Gegeven het feit dat de meerderheid van de Nederlanders niet in God gelooft, zal zo'n integratie voor ons als christenen zeer negatief uitpakken.
Daarom denk ik dat we moeten vasthouden aan integratie als: samenleven van zeer verschillende (groepen) mensen met behoud van en respect voor ieders identiteit. Kortom een principiële keus vóór een plurale samenleving.
Vanuit die optiek kan ik de strekking van Does' tweede post dus niet onderschrijven.