Auteur Topic: Jeugdkerk is een topper!  (gelezen 28525 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #50 Gepost op: januari 31, 2003, 02:03:33 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 23:15:55 schreef Peter:
Zolang het geen sociale verplichting (opgelegd door mensen) is, maar een verplichting die door God wordt opgelegd, vind ik daar niets mis mee.

Hoe wil jij dan uitleggen dat vroeger niet in de kerkorde stond hoeveel diensten de kerkenraad moest houden en nu wel (nl 2x/zondag)? De KO lijkt mij meer iets van mensen dan van God.

quote:

Heb je gelijk in. Maar wil dat zeggen, dat de zichtbare kerk geen vorm hoeft te geven aan het lichaam van Christus? Zie I Kor. 12:12-27.

Dat wil toch niet zeggen dat je in één plaats 15 verschillende chr. kerkgenootschappen moet hebben die allen op hun eigen manier 'lichaam van Christus/bruid van Christus' zijn? 't Gekke is dat die kerkgenootschappen vaak allemaal een ander accent in de prediking leggen, en dan zo eenzijdig worden dat ze op een ander punt eerder 'de mist in gaan'/'dwalen'. Bekend voorbeeld zijn de Gereformeerde Gemeenten: mooi, dat besef van hoe weinig de mens kan zonder God - en toch, jammer dat daardoor de blijdschap van het evangelie minder ruimte krijgt (in de kerkdienst althans). Dan zou je verwachten dat wanneer je die kerken zou samenvoegen, ze elkaar zouden aanvullen - net als jongeren en ouderen elkaar kunnen aanvullen in een gemeente.

quote:

Lees nog even door: I Kor. 12:28-31
God zelf geeft aan de kerk structuur. Natuurlijk is de menselijke invulling hiervan niet altijd perfect, maar toch wel in de lijn van de Bijbel.

Die snap ik niet..
"28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen wonderen te verrichten, de gave te genezen, en het vermogen bijstand te verlenen, of leiding te geven, of in allerlei klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?
31 Richt u echter op de hoogste gaven."
Betekent dit niet eerder dat wij met gemeentes van zeg 500 man niet veel meer mensen hebben met de gave te dienen als apostel/profeet/leraar dan slechts de dominee en kerkenraad?
Natuurlijk ontstaat er in een huisgemeente ook wel een structuur. De één begrijpt gewoon meer van de Bijbel dan de ander en zal dus eerder geneigd zijn tot uitleggen vd Bijbel. Maar daarom is de structuur die de Gereformeerde kerken hebben nog niet exclusief goed te noemen, of echt Bijbels. Kijk anders eens op http://users.pandora.be/v...kelen/index_artikelen.htm.. Niet dat ik het overal mee eens ben, maar ze bekijken alles wel van een andere kant ;)
[Prediker 7:29]

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #51 Gepost op: februari 01, 2003, 12:25:47 am »
Ik wordt een beetje gestoord van al die quotes:?
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #52 Gepost op: februari 01, 2003, 12:48:35 am »
Ik zal proberen minder te quoten en meer zelf te typen OK? :)

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #53 Gepost op: februari 01, 2003, 03:32:25 pm »

quote:

Ik wordt een beetje gestoord van al die quotes
Hoe bedoel je? :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #54 Gepost op: februari 01, 2003, 03:38:18 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 15:32:25 schreef Marnix:

Tja, dat snap ik ook niet helemaal... ;)

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #55 Gepost op: februari 01, 2003, 03:38:41 pm »
Wat de conversatie over grote/kleine groepen betreft:

Het een hoeft natuurlijk het ander niet uit te sluiten. Ik vind het op zich een goed punt. In zo'n groot geheel heb je weinig overzciht en kunnen mensen buietn de boot vallen. Mensen kunnen ook het idee krijgen dat er alleen naar bepaalde mensen die echt betrokken zijn in de kerk, waaronder de kerkraad echt goed geluisterd wordt. En wees eerlijk, het is in zi'n grote groep ook moeilijk om je stem te laten horen. Verder, in hoeverre heb je nog een hechte band met je gemeete? En durf je een onbekende er op aan te spreken als hij ergens de fout in gaat? Durf je hem te troosten als je weet dat hij/zij problemen hebt. Een hechte band is daarbij wel belangrijk.

Als je naast de kerkdiensten op zondat eens invulling geeft aan het gemeente zijn door de hele week door veel dingen samen te doen, 1 van de 2 diensten op zondag voor jeigen wijk et doen, met je wijk te praten, zodat je wijkouderling die punten en meningen op de kerkraad mee kan nemen? Zo voorkom je dat mensen buiten de boot vallen, zo zorg je dat ieders mening weer telt, dat je een hechte band krijgt met mensen in de kerk....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #56 Gepost op: februari 01, 2003, 03:39:43 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 15:38:18 schreef Rianne:

Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #57 Gepost op: februari 01, 2003, 04:51:24 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 15:39:43 schreef Peter:
op 01 Feb 2003 15:38:18 schreef Rianne:

Ik sluit me hier helemaal bij aan!
Oke, sorry, ik kon het niet laten... Vanaf nu zal ik niet meer vervelend doen bij dit onderwerp. Zometeen gaat de moderator (is dat oa Marloes??) hier al onze onzinberichtjes weer weghalen!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #58 Gepost op: februari 01, 2003, 06:21:22 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 16:51:24 schreef Rianne:
[...]
Oke, sorry, ik kon het niet laten... Vanaf nu zal ik niet meer vervelend doen bij dit onderwerp. Zometeen gaat de moderator (is dat oa Marloes??) hier al onze onzinberichtjes weer weghalen!

Nope, dat ben ik. En het is inderdaad wel een goed idee van je. ;)
Net even gedaan en nu weer lekker on-topic verder. :D
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

de denker

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #59 Gepost op: februari 09, 2003, 12:11:20 pm »

quote:

op 31 Jan 2003 14:03:33 schreef Marloes:
De KO lijkt mij meer iets van mensen dan van God.
In de Bijbel staat niet precies voorgeschreven hoe wij de ontmoeting met God vorm moeten geven. Wil je als kerken een zekere eenheid daarin, dan ontstaat dus zoiets als een KO. Inderdaad, iets van mensen. Maar ik zou het daarom niet meteen overboord gooien.

quote:

op 31 Jan 2003 14:03:33 schreef Marloes:
Dan zou je verwachten dat wanneer je die kerken zou samenvoegen, ze elkaar zouden aanvullen - net als jongeren en ouderen elkaar kunnen aanvullen in een gemeente.
Om even terug te keren naar het topic: hoe geven de jeugdkerken hieraan invulling? Door zich terug te trekken uit de gemeente?

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #60 Gepost op: februari 16, 2003, 07:11:00 pm »

quote:

Om even terug te keren naar het topic: hoe geven de jeugdkerken hieraan invulling? Door zich terug te trekken uit de gemeente?

Door in al die diensten die je niet mist actief bezig te zijn, en ook door veel met elkaar te praten en zo te proberen ook binnen de kerk rekening met iedereen te houden. Ik zie dat jeugd door het bezoeken van jeugddiensten ook weer actiever bezig zijn in de kerk, weer gaan meepraten en meedenken en zo.

Je ziet opeens dat er weer veel gesprekken tussen jong en oud komen, dat ze naar elkaar luisteren en van elkaar leren. Dat alleen al brengt jong en oud weer dichter bij elkaar in de kerk.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #61 Gepost op: februari 16, 2003, 07:59:16 pm »
Hoe je het went of keert, onze hedendaagse cultuur kent een jeugdcultuur. Het zou gek zijn om hier geen rekening mee te houden. De jeugdcultuur zet zich bij voorbaat niet af tegen de volwassenen wat vaak wordt bedacht, zei beslaat een periode in het leven van de mens op weg naar volwassenheid. Omdat de periode van jong zijn steeds langer duurt, is het ook logisch dat er steeds meer ruimte komt voor een jeugdcultuur. Juist omdat deze periode naar volwassenheid zo lang duurt ontstaat er een vacuum waarin de jeugdcultuur zich als opvulling kan manifesteren. Vanuit die optiek bezien denk ik dan ook dat jeugkerken etc. voor de mensen die erbij betrokken zijn een tijdelijk verschijnsel is en steeds weer in andere gedaanten zichtbaar zal zijn. Voor volwassenen de taak om de jeugd hierin te begeleiden op weg naar ook kerkelijke volwassenheid.

Belangrijkste reden echter dat er een jeugdcultuur is ontstaan, ligt in de beide wereldoorlogen. Juist in deze wereldoorlogen hebben volwassenen laten zien niet voor de jeugd en jongeren te kunnen zorgen. Met name zij worden het meest getroffen door het nietontziende oorlogsgeweld. Sindsdien bestaat erbij jongeren een grote twijfel over de capaciteiten van volwassenen als beschermers van de jeugd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #62 Gepost op: februari 17, 2003, 12:21:03 am »
Een interessante invalshoek. Voor een thread waarin (zoals hier) met iets meer afstand naar het fenomeen jeugdkerken wordt gekeken, zie
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=301
Overigens lijkt deze visie strijdig met wat Troost opmerkte in zijn ND-artikel 'Discussie over jeugdkerk moet laagje dieper'. Hij constateerde hierin een meer algemene geestelijke nood onder alle leeftijdsgroepen. Maar misschien is het wel en-en.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2003, 12:31:42 am door Peter »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #63 Gepost op: februari 17, 2003, 01:11:36 am »
Ha Jan, voor deze keer ben ik het geloof ik echt niet met je eens. Het probleem lijkt mij niet zozeer dat er tegenwoordig, en zeker niet sinds de tweede wereldoorlog, een jeugdcultuur is. Jeugdcultuur is er sinds de jaren zestig/zeventig. Ze is van een generatie later dan de generatie die door de laatste wereldoorlog verwaarloosd is. Bovendien is de huidige jeugdcultuur echt al weer een aantal flinke stappen verwijderd van die eerste, roemruchte jaren zestig-periode.
Het probleem zit hem volgens mij veel meer daarin dat we in de kerk een uitgesproken ouderencultuur hebben, die geen ruimte laat aan andersoortige alternatieven. Daarom voelen die zich gedwongen buiten het officiële circuit te gaan.
Ik proef hier zelfs iets van een bepaalde vorm van ironie. De echt ouderen zijn misschien nog redelijk consequent, maar de direct 'ouderen', die zijn groot geworden met de grote kreten van dat het leven één is, hebben dat in werkelijkheid niet in praktijk gebracht. Thuis draaien ze de Beatles, Deep Purple en Dire Straits, die melodieën zitten vanzelf in hun hoofd, maar in de kerk mag dat allemaal niet. Tot op grote hoogte willen jongeren weer iets proeven van dat het leven één is. En dus willen ze geen laat-middeleeuwse geneefse melodieën zingen in de kerk, waar ze niets aan vinden en niets mee hebben, maar hun eigen stijl ook daar terug zien. En dat is maar één uiterlijk voorbeeld.
Er zit in de kringen rond die jeugdkerken of hoe ze maar heten mogen een groot stuk consequentie en radicaliteit die jongeren juist bij hun directe ouderen missen. Het lijkt me dat ze daar meer gelijk in hebben dan ze over het algemeen krijgen. Volgens mij is wat mensen ervaren als een jongerenprobleem in ieder geval een ouderenprobleem.
shoot me again, I ain't dead yet

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #64 Gepost op: februari 17, 2003, 08:24:44 am »
Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn. Ik was het tot voor kort ook niet met mijzelf eens. Maar ik ben de openbare bibliotheek eens ingelopen en heb eens wat boeken geleend op dat terrein. Waarbij ik dan met name ook was geïnteresseerd in het feit waarom 'populaire' muziek nu zo'n ingang heeft weten te vinden na de tweede wereldoorlog. Diverse schrijvers komen dan aan met het ontstaan van een jeugdcultuur na de Tweede Wereldoorlog, en dan is het heus niet zo dat deze mensen dat maar bedacht hebben. Natuurlijk is de jeugdcultuur geevolueerd. Maar door het lezen van deze maar ook andere boeken, wordt voor mij steeds duidelijker wat ik ook al vermoedde, de kerk wordt veel meer beïnvloed door cultuur dan men zelf wil toegeven. Daar wat minder krampachtig mee omgaan zou al een stuk schelen zowel intern als extern. Persoonlijk denk ik dat God prima in staat is om door onze culturen heen te werken. Daarvoor heeft Hij geen standaardsjabloon nodig. Maar goed die discussie over de invloed van cultuur 'gaat misschien wat ver in dit topic'.

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #65 Gepost op: februari 17, 2003, 08:14:48 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 01:11:36 schreef dsWim:
Tot op grote hoogte willen jongeren weer iets proeven van dat het leven één is.

Yeah right; het maandag-t/m-zaterdag-leven is één en het zondag-leven is één.

Ik blijf maar met dat onderzoek zitten van een paar jaar geleden, waarin werd aangetoond, dat de jeugd het leven in de wereld maar al te perfect combineert met het leven in de kerk. Door bijvoorbeeld alles wat met geloof te maken heeft consequent naar de zondag te schuiven. Probeer eens een jeugdvereniging op een door-de-weekse avond te houden!

Eën van de redenen waarom een jeugdkerk als GF weigert naar de zaterdagavond te gaan is, dat men dan lang niet zoveel jeugd verwacht. Nee, vind je't gek, de zaterdagavond is bedoeld om je in het uitgaansleven te storten en liefst zondagmorgen vroeg ladderzat thuis te komen. En waarom zijn er nog maar zo weinig 'moetjes' tegenwoordig? Omdat men de geslachtsgemeenschap voor het huwelijk bewaart?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #66 Gepost op: februari 17, 2003, 11:17:36 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 20:14:48 schreef Peter:

Eën van de redenen waarom een jeugdkerk als GF weigert naar de zaterdagavond te gaan is, dat men dan lang niet zoveel jeugd verwacht. Nee, vind je't gek, de zaterdagavond is bedoeld om je in het uitgaansleven te storten en liefst zondagmorgen vroeg ladderzat thuis te komen. En waarom zijn er nog maar zo weinig 'moetjes' tegenwoordig? Omdat men de geslachtsgemeenschap voor het huwelijk bewaart?

Zo, zo wie stelt bewijst..

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #67 Gepost op: februari 17, 2003, 11:29:07 pm »
OK, ik zet het allemaal wat te stellig neer, maar zie het als compensatie voor de m.i. nogal optimistische en naïeve visie van dsWim.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2003, 07:49:02 pm door Peter »

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #68 Gepost op: februari 19, 2003, 09:54:08 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 20:14:48 schreef Peter:

Dat geldt minstens zo veel voor niet-jongeren... dat is voor iedereen moeilijk. Dat is geen goedpratertje, ik ben het er mee eens dat iedereen ook buiten de kerkdiensten om moet geloven

quote:

Ik blijf maar met dat onderzoek zitten van een paar jaar geleden, waarin werd aangetoond, dat de jeugd het leven in de wereld maar al te perfect combineert met het leven in de kerk. Door bijvoorbeeld alles wat met geloof te maken heeft consequent naar de zondag te schuiven. Probeer eens een jeugdvereniging op een door-de-weekse avond te houden!

Dat is best mogelijk. Vereniging en cathechesatie voor jeugd is hier op een door de weekse dag. Er zijn hier in Arnhem jeugddiensten van andere kerken waar veel jeugd komt.... niet op een zondag.

quote:

Op zaterdag moeten er wel veel mensen werken..... of je moet je competitie opgeven voor een jeugddienst.... waarom zou je dat doen als het ook anders kan?

Een andere reden is dat de jeugddiensten wel een signaal willen geven, als we op zaterdag gaan vieren vinden de kerken het verder wel prima, in hoeverre wordt dat signaal dan nog opgepakt? Gaat alles dan niet op de oude tour verder? Dan blijf je veel jeugd verliezen als kerk. Verder, we zijn weer heel erg naar binnen, naar de christenen gericht. Maar als niet christenen die nieuwsgierig zijn en best wel een keer willen kijken, maar op zaterdagavond liever uitgaan, op zondag kunnen komen.... is dat toch fantastisch?

En jeugd tot de zaterdagochtend zich platzuipen? En dan zat naar de kerk? Hoe kom je bij die onzin.... door jeugddiensten wordt jeugd vaak weer actiever, gaat zich meer bezig houden met God, en meer prioriteiten stellen... maar als ze in een sleur/dip zitten en daarom niet op zaterdag komen, maar op zondag wel, dan hebben ze toch niets te doen... en daardoor komen ze weer echt terug bij God.... is dat toch ook super?

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #69 Gepost op: februari 19, 2003, 10:17:04 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 21:54:08 schreef Marnix:
Op zaterdag moeten er wel veel mensen werken..... of je moet je competitie opgeven voor een jeugddienst.... waarom zou je dat doen als het ook anders kan?

Ik geloof dat dit jouw tekst is? Geeft verder niet.
Het punt is, dat dsWim een nogal rooskleurig beeld schetst van de jeugd, ook van de GF-bezoekers. Ik vind dat naief. Als de jeugd werkelijk zo vindt dat het leven één is, dan maakt het je niets uit op welke dag je zo'n viering bezoekt. Dan zet je je sport en je uitgaansleven spontaan opzij voor God.

quote:

Een andere reden is dat de jeugddiensten wel een signaal willen geven, als we op zaterdag gaan vieren vinden de kerken het verder wel prima, in hoeverre wordt dat signaal dan nog opgepakt?
Dan is GF dus wat dit betreft een pure protestbeweging. Het gaat er blijkbaar om, dat de kerken eerst wat jeugd verliezen, daar van schrikken en dan wakker worden en de jeugd haar 'zin' geven. Zie de andere thread over GF en het artikel van Krol en Boomsma. Een protestbeweging bloedt snel dood.

quote:

En jeugd tot de zaterdagochtend zich platzuipen? En dan zat naar de kerk? Hoe kom je bij die onzin ....
Zie mijn bijdrage even in het perspectief van wat dsWim hier schreef. Ik wilde even wat tegengewicht bieden tegen het verhaal, dat de jeugdcultuur 'goed' is en de 'ouderencultuur' hypocriet. Laten we onszelf niks wijs maken. De zonde is in ons allemaal, ook in de jeugd.

Br@m

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #70 Gepost op: maart 07, 2003, 03:05:35 pm »
Jeugdkerk is geen topper. Wat maakt het dat er een aparte kerk moet zijn voor jongeren. Is het geloof anders van een jongere dan van iemand die ouder is? Ik zie daar geen verschil in.

Dat er een kloof is ontstaan ben ik niet helemaal meer eens met Ds Troost.
Hoe zitten we als jongeren in de kerk? Waar is de interesse naar andere gemeente leden die ouder zijn. Als jongeren kun je "leren" van een oudere. Hoe kun je dat doen als je niet samen in één kerk zit? De jeugd voelt zich niet meer betrokken met de gemeente. Waar komt dat vandaan? IS het soms dat een ieder in de kerk te veel op zichzelf geloofd en dit in praktijk brengt? Ik denk dat de onderlinge betrokkenheid en belangstelling voor elkaar een middel is om gemeente te zijn. Doe dingen met elkaar in de gemeente.

De jeugd neemt de mentaliteit van de ouders over . Want ja, zo vader zo zoon toch? Dus de wijze hoe een ouder leeft/ zich inzet in de kerk heeft zijn weerspiegeling op de jeugd.
Een klein voorbeeld. Een groot punt wat een tendens lijkt te worden is het vinden van ambtsdragers in de gemeente. Hoe komt dit? Ik weet het wel. Men wil zich niet meer inzetten voor de gemeente. Men heeft het te druk met hun eigen werk en hobby's. Dit heeft zijn weerslag op de jeugd. Je eigen ik gaat voor het belang in de gemeente op deze manier. Waar is de tijd dat we de kerk voorop zetten?

Groeten,

Bram

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #71 Gepost op: maart 07, 2003, 08:33:47 pm »
Peter, misschien goed om nog eens rustig te lezen wat ik eigenlijk schrijf voor je de nodige kwalificaties van stal haalt...
Je hoeft het echt niet met me eens te zijn, maar om nu meteen sarcastisch te worden en karikatuurtjes weer te geven, nee.
shoot me again, I ain't dead yet

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #72 Gepost op: maart 08, 2003, 01:13:17 am »
Het was niet bedoeld als karikatuur. Ik vind het beeld, dat je schetst onterecht en probeer ook de andere kant te laten zien. Maar sarcastisch was het wel. Mijn excuses.

prediker

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #73 Gepost op: maart 09, 2003, 09:02:36 pm »
Allereerst: de Jeugdkerk is een topper.
Ik merk op dit forum bij sommige mensen een zekere vorm van 'we moeten toch zo?' en 'Dat vraagt God toch van ons? Natuurlijk is het een goede zaak als mensen samen en in de kerk een relatie met God kunnen hebben. Het fenomeen jeugdkerk geeft echter aan dat het voor sommige mensen niet meer mogelijk is.
Waarom dan krampachtig volhouden dat 'je er als gemeente voor elkaar moet zijn'? Waarom dubieuze vergelijkingen maken over 'het lichaam van christus, waar wij vrijgemaakten allen en alleen deel aan hebben'?
Pak dat signaal op, blijf niet hangen in synodes, tradities en dogma's, maar bedenk wat Jezus in zo'n situatie zou doen.

Zou Jezus zeggen: 'je moet hier blijven, want hier wordt de goede en ware leer verkondigt'? En: 'De vorm doet er niet toe, het gaat om de inhoud'? En: 'Dat jij je hier niet thuisvoelt dat mag je helemaal niet voelen. Trouwens, het gevoel is wel de meest slechte graadmeter die je kan hebben...'?

Als Hij die woorden in zijn mond neemt, verdwijnt het beeld dat ik me altijd van Jezus heb gevormd. Jezus houdt namelijk van mensen. Volgens mij is dat de kern van de discussie. Als je van iemand houdt, sta je open voor diegene en luister je echt naar hem of haar. Dan ga je er niet overheen met 'prachtige theoretische verhandelingen' en 'antwoorden', voortkomend uit, denk ik, een bepaalde vorm van angst.

Love is the key. God Fasion is een signaal, dat hopelijk wordt opgepikt. En anders zijn er nog genoeg andere kerken, waar ik God kan laten zien dat ik van hem houd...
every man dies, not every man really lives.

prediker

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #74 Gepost op: maart 09, 2003, 09:06:11 pm »
en Bram,

Nee, de kerk staat voor mij niet bovenaan. God is nummer één. Een kerk is alleen een vorm waar je kan laten zien dat je van Hem houdt. Als ik dat niet meer kan in de vrijgemaakte kerk en wel in een jeugdkerk, dan moet ik het daar doen. Of nog ergens anders uiteraard...
every man dies, not every man really lives.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #75 Gepost op: maart 18, 2003, 11:43:21 pm »

quote:

Dan is GF dus wat dit betreft een pure protestbeweging. Het gaat er blijkbaar om, dat de kerken eerst wat jeugd verliezen, daar van schrikken en dan wakker worden en de jeugd haar 'zin' geven. Zie de andere thread over GF en het artikel van Krol en Boomsma. Een protestbeweging bloedt snel dood.

Die jeugd verliest de kerk niet door GodFashion. Daardoor gaan jongeren juist veelal weer actiever en met meer plezier naar de kerk en komen ze weer dichter bij God. Zo heb ik dat zelf ervaren en zo hebben anderen het ook ervaren.

Het beeld van het lichaam..... je moet je lichaamsdelen verzorgen. Als je bepaalde delen te weinig gebruikt, als het bloed niet meer bij alle lichaamsdelen gaan die delen dood en sterven af.

Het is geen protestbeweging tegen de kerk, het is een middel om jongeren weer dichter bij God te krijgen, niet om een kloof te slaan, maar om een brug te slaan over een kloof die er al was.

william

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #76 Gepost op: maart 27, 2003, 12:59:13 pm »
De jeugdkerk is een evangelisatie middel onder rand en buitenkerkelijke jongeren. geen afbreker of protest beweging maar een gat dat in nederland gevult moet worden.

doordat de kerk (een te verwachten) schade lijdt aan jeugdkerken zal God ook schade lijden. --> zo komt deze dicussie op mij over

en hiermee ben ik het niet eens. in de bijbel komt veelvuldig het beeld voor van bomen die vruchten dragen en de vrucht verteld de gezondheid van de boom.

In nederland is de kerkverlatinggroot . Dit ligt aan de kerkverlater en aan de kerk zelf. Daarnaast heb je in nederland de eerste generatie jongeren die nog nooit van de God van Liefde hebben gehoord.

We kunnen ons blindstaren op de mogelijke gevolgen voor de kerk, maar uit cijfers blijkt dan dat het niet echt bijster interesant is omdat dezelfde kerk door haar eigen toedoen ook gevolgen heeft opgeroepen voor groepen binnen de samenleving die op dit moment geen kerkdienst meer bezoeken en (voor)oordelend zijn ten opzichte van de kerk.

eigenlijk zou je je moeten verdiepen in waarom jongeren de kerk verlaten, hoe niet christen jongeren leven en de relevatie van geloof voor hen, en wat de jongeren cultuur inhoud. Pas als dit op een rijtje staat kan je een mening gaan geven waarom jeugdkerken zijn ontstaan en bestaansrecht zouden hebben.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #77 Gepost op: maart 27, 2003, 01:48:09 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 23:43:21 schreef Marnix:

Het beeld van het lichaam..... je moet je lichaamsdelen verzorgen. Als je bepaalde delen te weinig gebruikt, als het bloed niet meer bij alle lichaamsdelen gaan die delen dood en sterven af.

Het is geen protestbeweging tegen de kerk, het is een middel om jongeren weer dichter bij God te krijgen, niet om een kloof te slaan, maar om een brug te slaan over een kloof die er al was.
Héél mooi gezegd!

xgnoom

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #78 Gepost op: maart 27, 2003, 02:07:27 pm »

quote:

op 07 Mar 2003 15:05:35 schreef Br@m:
Een groot punt wat een tendens lijkt te worden is het vinden van ambtsdragers in de gemeente. Hoe komt dit? Ik weet het wel. Men wil zich niet meer inzetten voor de gemeente. Men heeft het te druk met hun eigen werk en hobby's.
Hier ben ik het niet mee eens. Veel dominees en ouderlingen zijn gestressd en raken oververmoeid/overspannen van hun ambt, oa vanwege de vele kritiek die ze krijgen. Hierdoor worden ouderlingen en soms ook dominees gedwongen om te stoppen. Dit schrikt uiteraard heel wat mensen af. Afschuiven op de gemakzucht van de mens vind ik wel wat makkelijk en ongenuanceerd.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

william

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #79 Gepost op: maart 27, 2003, 02:51:57 pm »
waarom dan bram, vinden mensen hun hobby en werk belangrijker?

Groepsleider

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #80 Gepost op: maart 31, 2003, 10:13:42 am »
Jeugdkerk. Dus alleen de jeugd in de kerk. Dus de jeugd alleen is een kerk. Af en toe een jeugddienst is helemaal niet verkeerd. Maar alleen de jeugd is toch geen kerk? Daar horen de ouderen en de (nog) jongeren toch ook bij. Je bent in je eentje toch geen kerk?

william

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #81 Gepost op: april 01, 2003, 01:01:42 pm »
he groepsleider,

kerk is ,ambt, gaven, tucht, een complete bijbel willen lezen, God willen dienen.

Leuk maar een organisatie die dit allemaal ook doet is onderanderen een jeugdkerk en een evangelische gemeente enz.

als 60 medewerkers een ambt vervullen, er alle gaven die God gegeven heeft aanwezig kunnen zijn, de hele bijbel als basis word genomen, en God word gedient en er in bijeenkomsten meer dan 1 persoon die in Zijn naam aanwezig willen komen.

Dus waarom niet --> of heeft de kerk een patent bij God afgesloten.

de mir

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #82 Gepost op: april 26, 2003, 10:01:34 pm »
Ik snap niet waarom voor de term jeugdkerk is gekozen. Ik moet eerlijk zijn, ik ben nog nooit naar een bijeenkomst geweest. Maar als ik met jongeren praat die er wel zijn geweest, en ik vraag of het een kerk voor de jeugd is, dan wordt altijd heel snel gezegd dat het niet ipv een kerkdienst is maar naast de kerkdienst. De term jeugdkerk lijkt mij dan ook verkeerd gekozen.

Verder denk ik ook dat het verkeerd is om voor iedere doelgroep iets aparts te bedenken. Dat doet onze dominee af en toe ook met preken: doelgroepen te vriend houden. Eerst is er een preek voor de ouderen (met oude berijming etc), de zondag erop worden de evangelische broeder en zuster blij gemaakt met extra liederen uit het liedboek. De weken daarop zijn er gewone preken en vervolgens, je raadt het misschien al, wordt een themadienst voor de jeugd gehouden.

Zou het niet veel beter zijn om altijd 'gewone' kerkdiensten te hebben, waar alle zogenaamde doelgroepen in worden betrokken??

Begrijp me niet verkeerd, een speciale avond, waarop jongeren met elkaar God prijzen is mooi, maar laat het duidelijk iets extra's zijn en gebruik er een andere term voor! Verder moet denk ik ook op worden gepast, dat dergelijke avonden niet te masaal worden. Veel jongeren vinden het juist mooi, zoveel jongen mensen bij elkaar, dat geeft een goed gevoel. Maarja, je kunt het inhoudelijk natuurlijk niet vergelijken, maar Hitler had ook stadions vol mensen en die hadden ook een goed gevoel. Wat ik hiermee zeggen wil is, dat juist grote groepen mensen bij elkaar makkelijk beinvloedbaar zijn, en dat je daar heel voorzichtig mee om moet gaan. Het is nogal een verantwoordelijkheid! Is het dan ook niet verstandiger, dergelijke bijeenkomsten kleinschaliger te houden? En een laatste opmerking: pas op met gevoel, gevoel kan enorm misleidend zijn

kee, genoeg voor vandaag, kben benieuwd naar de reacties :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #83 Gepost op: april 26, 2003, 10:27:17 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 22:01:34 schreef de mir:
 Wat ik hiermee zeggen wil is, dat juist grote groepen mensen bij elkaar makkelijk beinvloedbaar zijn, en dat je daar heel voorzichtig mee om moet gaan. Het is nogal een verantwoordelijkheid! Is het dan ook niet verstandiger, dergelijke bijeenkomsten kleinschaliger te houden? En een laatste opmerking: pas op met gevoel, gevoel kan enorm misleidend zijn

cties :)

Je vergelijking met Hitler vind ik erg ongelukkig gekozen. hij gaat dan ook pertinent niet op, deze man werd geleid door Gods tegenpartij himself.
En wat is massaal? Op zondag komen bij ons in de gemeente zo'n 125 mensen bij elkaar dat vinden wij veel, omdat dat er drie jaar geleden nog 60 waren. Kom ik in een grote GKV kerk in het oosten des lands waar misschien wel 600 mensen bij elkaar zitten vind ik dat massaal. Moet ik dan op mijn hoede zijn, en moet ik dan uitkijken voor manipulatie of verkeerde invloeden. Of moet ik mij verheugen in het feit dat Gods Geest blijkbaar zo werkt dat dat mensen aantrekt?
Ik weet niet of je wel eens een dienst op Opwekking ( jaja kleine lettertjes ;)) bent geweest, daar loven en prijzen soms 8000 mensen tegelijkertijd hun Heer en Heiland. Is het daarom ineens verdacht?
Wat dacht je van de paar duizend mensen die in Handelingen na één preek tot bekering kwamen? Was dat ook massahysterie?
Waarom zijn de gereformeerden niet gewoon blij met het feit dat er blijkbaar een "geestelijk"gat in de markt is ontdekt, waar onze jongeren elkaar vinden in het dienen van God?
En dan nog iets: Ik vind het absoluut geen probleem als mijn tieners beinvloed worden door een goede preek of fijne lofprijzing en aanbidding.
Lees ik niet een klein beetje angst in al die stukjes van mensen die hun vraagtekens zetten bij de jongerenkerk. En what's in a name. Wat maakt het uit hoe het heet? Als er jongeren bereikt worden beantwoord je aan een doel. Gaat heen, verkondigt het evangelie, maak alle volkeren tot mijn discipelen, én..............doopt hen in de Naam van de Heere Jezus Christus.
Heer kom tot Uw doel met een ieder van ons.

de mir

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #84 Gepost op: april 26, 2003, 10:38:23 pm »
weet je wat het is: je kan t allemaal wel positief noemen, maar ook in de kerk (en in de jeugdkerk) kan de duivel aanweig zijn. Ik probeer alleen aan te geven dat je moet oppassen, niet alleen in een jeugdkerk, in een grootschalige bijeenkomst, maar ook in de kerk. Laat iedereen kritisch blijven en niet dankzij succes dat veel jongeren bereikt lijken te worden, niet meer helder na blijven denken.

xgnoom

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #85 Gepost op: april 26, 2003, 10:45:11 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 22:38:23 schreef de mir:
...laat iedereen kritisch blijven...
Kritiek is er toch genoeg? Moeten we bang zijn dat dit minder wordt in de kerk?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #86 Gepost op: april 26, 2003, 10:50:27 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 22:38:23 schreef de mir:
weet je wat het is: je kan t allemaal wel positief noemen, maar ook in de kerk (en in de jeugdkerk) kan de duivel aanweig zijn. Ik probeer alleen aan te geven dat je moet oppassen, niet alleen in een jeugdkerk, in een grootschalige bijeenkomst, maar ook in de kerk. Laat iedereen kritisch blijven en niet dankzij succes dat veel jongeren bereikt lijken te worden, niet meer helder na blijven denken.

Ach ja, de duivel is inderdaad overal. Ik vind dat echter geen reden om dan maar nergens meer heen te gaan en lekker veilig in mijn eigen vertrouwde gereformeerde wereldje te blijven zitten. Daar kan de duivel namelijk ook komen...
Oppassen moeten we zeker, dat moet met alles. Paulus zelf zegt toch ergens dat we alles moeten onderzoeken en het goede behouden?! Daarom ga ik naar een jeugdkerkdienst toe en vermaak ik me er. Ik kan daar God loven en prijzen op een manier die meer bij mij past dan het devoot met mijn handen in de schoot in de kerkbanken zitten (vergeet de pepermunt niet :P). Ik weet zeker dat God erbij is op een jeugdkerkdienst. Jongeren worden daar bereikt en leren God misschien wel van een andere kant kennen. Mooi toch?! Er is nog zoveel te ontdekken aan God dat die ontdekkingstocht nooit vroeg genoeg begonnen moet worden.

Ben je er trouwens zelf wel eens een keer geweest?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

de mir

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #87 Gepost op: april 26, 2003, 11:04:41 pm »
nee, ik ben er nooit geweest, zoals ik ook al eerder heb gezegd.

Ik zeg ook niet dat je er NIET heen moet gaan, ik probeer alleen te zeggen dat iedereen moet proberen kritisch te blijven nadenken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #88 Gepost op: april 26, 2003, 11:19:37 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 23:04:41 schreef de mir:
nee, ik ben er nooit geweest, zoals ik ook al eerder heb gezegd.

Ik zeg ook niet dat je er NIET heen moet gaan, ik probeer alleen te zeggen dat iedereen moet proberen kritisch te blijven nadenken.
Helemaal mee eens, maar dat moet je morgenochtend om 10.uur ook doen in je eigen kerk, en maar niet klakkeloos aannemen dat alles daar wel ok is.

de mir

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #89 Gepost op: april 26, 2003, 11:45:59 pm »
dat doe ik dus ook (om 9.30)  :)

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #90 Gepost op: april 27, 2003, 01:06:25 am »
Het wordt 'kerk' genoemd omdat degene die ermee begonnen is (weet zijn naam ff niet) als ongelovige eens met vrienden meeging naar een zogenaamde PowerNight, en er toen tot zijn verbazing achterkwam dat het die avond over Jezus ging. Dat bleek totaal niet uit de naam. Jeugdkerken heten jeugdkerken omdat het woordje 'kerk' direct associaties met God, Jezus, geloof oproept. Het is dus niet bedoelt als naam voor 'kerkmensen' maar als duidelijke naam voor ongelovigen.

Edwin

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #91 Gepost op: mei 07, 2003, 10:55:14 pm »

quote:

Jeugdkerken heten jeugdkerken omdat het woordje 'kerk' direct associaties met God, Jezus, geloof oproept.

Ik begrijp, dat men zoekt naar een goede titel, maar naar mijn mening geef je met de titel Jeugdkerk aan, dat je een separate kerk bent, los van de anderen. Je geeft dus een verkeerde voorstelling naar anderen, met name naar ongelovigen.

Zoals al eerder aangeven bestaat de kerk niet alleen uit jongeren, maar zijn er nog meer mensen in de kerk en zijn we samen een gemeenschap der heiligen en ik zou dat graag zo willen uitdragen naar derden. God vraagt van ons om samen te leven, denk maar aan het tweede grote gebod.

Nu zeg ik niet, dat iets tegen speciale bijeenkomsten gericht op jongeren, maar geef dat dan aan door het bijv. Jeugdbijeenkomst of Jongerendag (denk aan de BGJ of EO) te noemen en te presenteren als iets naast de normale erediensten op zondag en zeker niet als een vervanging. Het op die manier presenteren geeft naar mijn mening een veel duidelijkere en heldere voorstelling binnen de kerk en ook naar buiten toe.
De Heer is mijn Herder (Psalm 23)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #92 Gepost op: mei 07, 2003, 11:22:04 pm »

quote:

op 07 May 2003 22:55:14 schreef Edwin:
[...]

Ik begrijp, dat men zoekt naar een goede titel, maar naar mijn mening geef je met de titel Jeugdkerk aan, dat je een separate kerk bent, los van de anderen. Je geeft dus een verkeerde voorstelling naar anderen, met name naar ongelovigen.
Dat doe je niet als die ongelovige bij het woordje 'kerk' niet die voorstelling heeft die jij, als kerkelijke, bij het woordje 'kerk' hebt....

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #93 Gepost op: mei 07, 2003, 11:50:50 pm »
Aha. Dus zodra iets van de buitenkant een kerk lijkt, is het dat ook?
Lijkt me, dat het begrip kerk dan behoorlijk devalueert.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #94 Gepost op: mei 08, 2003, 12:51:52 am »

quote:

op 07 May 2003 23:50:50 schreef Peter:
Voor een christen is het misschien wat onduidelijk en een duidelijke devaluatie van het begrip 'kerk', voor een niet-christen wordt het in ieder geval een stuk duidelijker. Men weet wat een kerk is en wat er wordt gedaan, dat kun je van een 'Powernight' nu niet echt zeggen.

Edwin

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #95 Gepost op: mei 08, 2003, 10:09:12 pm »

quote:

Als je de kerk presenteert als alleen een jeugdkerk heb ik juist het idee, dat je de kerk devalueert. In mijn optiek is de kerk veel breder, dan alleen jongeren. Ook in de bijbel wordt al gesproken over gemeenten met kinderen, jongeren en ouderen.

quote:

Voor een christen is het misschien wat onduidelijk en een duidelijke devaluatie van het begrip 'kerk', voor een niet-christen wordt het in ieder geval een stuk duidelijker. Men weet wat een kerk is en wat er wordt gedaan, dat kun je van een 'Powernight' nu niet echt zeggen.

Ik vraag me juist af of een niet christen weet wat een kerk is, behalve dan dat het een meestal een gebouw met een toren is en er mensen 1 tot 2 keer per zondag heen gaan....

Daarnaast denk ik dat je in evangelisatie je eerst moet toeleggen om aan een niet-christen te laten zien wie Christus is en welk groot offer hij voor ons heeft over gehad, zonder direct hem te confronteren met de "kerk".

Tenslotte is het ook goed om rekening te houden met de Christenen en als zij problemen hebben met het begrip Jeugdkerk, waarom geef je deze bijeenkomsten dan niet een andere benaming.....
De Heer is mijn Herder (Psalm 23)

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #96 Gepost op: mei 09, 2003, 09:15:14 am »

quote:

op 08 May 2003 22:09:12 schreef Edwin:Tenslotte is het ook goed om rekening te houden met de Christenen en als zij problemen hebben met het begrip Jeugdkerk, waarom geef je deze bijeenkomsten dan niet een andere benaming.....
Juist

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #97 Gepost op: mei 09, 2003, 02:15:00 pm »

quote:

op 08 May 2003 22:09:12 schreef Edwin:
[...]

Als je de kerk presenteert als alleen een jeugdkerk heb ik juist het idee, dat je de kerk devalueert. In mijn optiek is de kerk veel breder, dan alleen jongeren. Ook in de bijbel wordt al gesproken over gemeenten met kinderen, jongeren en ouderen.
Doen ze dat? Dat is in ieder geval niet wat ik er van meekrijg. Maar je kan een deel van de moderne jongeren niet bereiken door ze mee te nemen naar een gewone kerkdienst. Dat spreekt ze niet aan. Als ze daadwerkelijk gaan geloven dan kun je ze altijd nog meenemen naar een normale kerkdienst. Het is maar een opstapje hoor.

quote:

op 08 May 2003 22:09:12 schreef Edwin:
[...]

Ik vraag me juist af of een niet christen weet wat een kerk is, behalve dan dat het een meestal een gebouw met een toren is en er mensen 1 tot 2 keer per zondag heen gaan....

Daarnaast denk ik dat je in evangelisatie je eerst moet toeleggen om aan een niet-christen te laten zien wie Christus is en welk groot offer hij voor ons heeft over gehad, zonder direct hem te confronteren met de "kerk".

Tenslotte is het ook goed om rekening te houden met de Christenen en als zij problemen hebben met het begrip Jeugdkerk, waarom geef je deze bijeenkomsten dan niet een andere benaming.....

Hoe wil jij iemand daar dan mee confronteren? Je houdt een bijeenkomst met de geweldige naam 'PowerNight'. Niemand weet wat hij kan verwachten en de ongelovige jongere al helemaal niet. Die verwacht bij zoiets één of ander leuk feest met veel muziek en weet ik veel wat meer. Om dat te voorkomen en voor iedereen duidelijk te hebben wat het is en dus ook geen verkeerde verwachtingen te wekken, is gekozen voor de naam 'kerk'. Als een niet-christelijke jongere er dan heen gaat weet die wat hij kan verwachten.

Waarom zou je rekening houden met christenen als een jeugdkerk niet primair voor hen bedoelt is? Het is een evangelisatiemiddel, geen vervanging voor de gewone kerkdienst hoor. Het gaat erom niet-christenen naar bij God te krijgen en als dat kan door op je kop te gaan staan, door met een gitaar op de markt gaan staan, langs de deuren te gaan of door een jeugdkerk te beginnen dan moet men dat vooral doen en niet laten.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #98 Gepost op: mei 09, 2003, 02:25:48 pm »

quote:

op 09 May 2003 14:15:00 schreef ramH:
Hoe wil jij iemand daar dan mee confronteren? Je houdt een bijeenkomst met de geweldige naam 'PowerNight'. Niemand weet wat hij kan verwachten en de ongelovige jongere al helemaal niet. [...]
:?
Dat kun je er toch bij vertellen?

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #99 Gepost op: mei 11, 2003, 02:32:26 am »
Een jeugdkerk is geen kerk, dat erkennen de jeugdkerken zelf ook (zie bv. Godfashion). Dat men zich presenteert als kerk, is dus alleen maar bedoeld om bij buitenstaanders geen verkeerde verwachtingen te wekken.
Blijkbaar verwacht je van buitenstaanders dat het begrip 'kerk' hun dus wel iets zegt.
Hoe kun je dan fungeren als 'opstapje tot'? Opstapje tot de 'echte' kerk? Als buitenstaander voel je je dan toch bedrogen? Je denkt dat je nu bij de 'kerk' hoort, maar bij nader inzien is dat niet zo!
Bovendien: bij de naam 'powernight' kun je je van alles voorstellen. Maar bij de naam 'God fashion' is toch meteen duidelijk waar het om gaat? Dan heb je toch de term 'jeugdkerk' of 'jongerenkerk' niet meer nodig?