Ik snap niet waarom voor de term jeugd
kerk is gekozen. Ik moet eerlijk zijn, ik ben nog nooit naar een bijeenkomst geweest. Maar als ik met jongeren praat die er wel zijn geweest, en ik vraag of het een kerk voor de jeugd is, dan wordt altijd heel snel gezegd dat het niet ipv een kerkdienst is maar naast de kerkdienst. De term jeugd
kerk lijkt mij dan ook verkeerd gekozen.
Verder denk ik ook dat het verkeerd is om voor iedere doelgroep iets aparts te bedenken. Dat doet onze dominee af en toe ook met preken: doelgroepen te vriend houden. Eerst is er een preek voor de ouderen (met oude berijming etc), de zondag erop worden de evangelische broeder en zuster blij gemaakt met extra liederen uit het liedboek. De weken daarop zijn er gewone preken en vervolgens, je raadt het misschien al, wordt een themadienst voor de jeugd gehouden.
Zou het niet veel beter zijn om altijd 'gewone' kerkdiensten te hebben, waar alle zogenaamde doelgroepen in worden betrokken??
Begrijp me niet verkeerd, een speciale avond, waarop jongeren met elkaar God prijzen is mooi, maar laat het duidelijk iets extra's zijn en gebruik er een andere term voor! Verder moet denk ik ook op worden gepast, dat dergelijke avonden niet te masaal worden. Veel jongeren vinden het juist mooi, zoveel jongen mensen bij elkaar, dat geeft een goed gevoel. Maarja, je kunt het inhoudelijk natuurlijk niet vergelijken, maar Hitler had ook stadions vol mensen en die hadden ook een goed gevoel. Wat ik hiermee zeggen wil is, dat juist grote groepen mensen bij elkaar makkelijk beinvloedbaar zijn, en dat je daar heel voorzichtig mee om moet gaan. Het is nogal een verantwoordelijkheid! Is het dan ook niet verstandiger, dergelijke bijeenkomsten kleinschaliger te houden? En een laatste opmerking: pas op met gevoel, gevoel kan enorm misleidend zijn
kee, genoeg voor vandaag, kben benieuwd naar de reacties