Auteur Topic: Bidden na het eten  (gelezen 4562 keer)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Gepost op: januari 13, 2003, 12:21:53 pm »
Ik heb een vraag aan jullie. Ik eet nog al eens bij gemeenteleden. Het eten begint men altijd met gebed. Het komt in toenemende mate voor dat de maaltijd niet afgesloten wordt met gebed. Juist bij de maaltijd komen allerlei dingen uit het persoonlijke leven ter sprake. Ik heb dan behoefte dat met elkaar te delen in het gebed. Dan is het plotseling 'Goede Bekomst'. eventueel na een bijbellezing. Het gebed is out. Hoe evaren jullie dat?

angel

• Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2003, 12:39:30 pm »
ik denk dat het gebed na het eten een beetje wegvalt, omdat in de dagelijkse praktijk meestal voor het eten hetzelfde gebeden wordt als na het eten. Als er inderdaad tijdens de maaltijd vanalles op tafel komt (ja, afgezien van eten natuurlijk), dan is gebed na de maaltijd wel fijn (tenminste als die dingen dan ook in gebed benoemd worden!). En gebed naar aanleiding van het bijbelgedeelte vind ik soms ook prettig.
Ik denk dat gebed bij het eten inderdaad meer een gebed is om midden op de dag even weer stil te staan en met God te praten (zie andere topic). En dat kan een keer, maar ook rustig 10 keer rond het eten.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2003, 12:49:51 pm »
Persoonlijk doe ik het tegenwoordig niet meer omdat ik alleen woon. Dan is het bidden en danken prima in een te doen. Ik vind het een beetje dubbel en wettisch overkomen als ik het dan maar in tweeën zou knippen rondom het eten.

Aan de andere kant hecht ik op zich wel weer aan de traditie ervan, Ik denk dat het op zich zeker positieve punten heeft om eerst te bidden, dan te eten en daarna te lezen en te danken. Zeker bij de avondmaaltijd. Ik zou het dus in een gezinsformatie ook absoluut weer willen invoeren.
Pinkeltjefan

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2003, 03:51:12 pm »
hmmmmmm; ik doe het sóchtends en sávonds. daar wijk ik niet van af. ik vind het gebed toch niet zo nodig speciaal voor en na het eten ik bid en dank ook niet als ik een koekje of iets te drinken neemt;toch?ik doe dit twee maal in mijn gebed en vind dit voldoende.  gr   geertje

Peter

• Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2003, 08:51:47 pm »
Even een vraag aan Gerard: vind je deze 'trend' verontrustend? Zo kom je wel over. Wat is dan het probleem precies?

Zelf danken wij ook niet (meer) na het eten omdat het vaak 'dubbel' is. Na het eten lezen wij uit de Bijbel, en i.p.v. danken zingen we dan of één van de kinderen gaat voor in eigen woorden.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2003, 10:05:58 pm »
's Morgens bidden wij één keer. 's Avonds voor en na het eten. Ook als we met een grote groep eten houd ik het bij een gebed voor het eten. Waarom 's morgens één keer? Nu in 5 minuten tijd weer allerlei zaken voor het voetlicht brengen vind ik niet zo praktisch. En bij de grote groep? Dan kan degene die klaar is gaan. Wel breng ik in iedere maaltijd de dagelijkse dingen onder de aandacht van mijn Hemelse Vader. Dus twee keer bidden altijd noodzaak? Ik denk van niet.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Marnix

• Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2003, 05:55:35 pm »
's morgens eet ik haast nooit... bidden doe ik meestal onderweg naar het werk, lopend, in de bus of op de fiets. Op het werk bid ik ook niet direct voor of na het eten, in een kantine met zoveel mensen kan ik me ook niet concentreren, hoogstens snel iets afraffelen.... dan ga ik liever na het eten even naar buiten...
Thuis bidden en danken we sinds kort nog maar een keer bij het eten, namelijk er voor. Na het eten lezen we uit de bijbel en uit een dagboek en that's it.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AJM

• Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2003, 08:07:47 pm »
Allereerst vind ik dit geen onderwerp voor een forum.

Bidden na het eten kan ook een gewoonte worden. Op zich is daar niks mis mee. Het is goed om bepaalde gewoontes te hebben. Maar jou gewoontes hoeven niet de gewoontes van anderen te zijn. Respecteer de gewoontes en rituelen van je gastvrouw/heer.
Waar het in je leven om gaat is het persoonlijk wandelen met God.
Jezus trok zich ook terug in gebed. En de Bijbel adviseert ons ook om de binnenste kamer op te zoeken voor gebed.
Bescheidenheid siert de mens.

trijna

• Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2003, 11:21:27 pm »
als ik bij mijn vriend ben dan danken we ook nooit na het eten, terwijl ik dat van huis uit wel gewend ben. Ik vind het wel een beetje apart. 8(

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Bidden na het eten
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2003, 05:43:31 pm »
Wij bidden ook alleen maar voor het eten en danken niet erna.
Uhm...klinkt een beetje raar eigenlijk, he? Ik zal het dan ook rectificeren: wij bidden EN danken VOOR het eten.
Ik ben van huis uit gewend om voor en na het eten te bidden/danken.. maar het is wel altijd hetzelfde gebed geweest. Dat begint dan toch meer te lijken op een gewoonte: begin en afsluiter van de maaltijd. En dan kijkt men inderdaad raar als je dat NIET doet... maar bijvoorbeeld eindigt met bijbellezen.

Het is inderdaad een goed idee om te danken na het eten, als er tijdens het eten het een en ander "op tafel is gekomen".. De Here betrekken in je dagelijkse leven is tenslotte wel iets waar je voor staat als je gelooft; het is een onderdeel.

Maw: het is niet slecht of goed om na het eten te 'danken'.. het is maar hoe je het invult. Het gaat tenslotte om je relatie met God.
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...