Nu ik ruim een jaartje meeloop op dit forum denk ik dat er nog wel een reden is waarom het zo moeilijk gaat met evangelisatie. Iedere keer valt het mij weer op dat mensen zich zo moeilijk kunnen verdiepen in elkaars leefwerelden. Christenen en andersdenkenden leven ieder in een eigen leefwereld waarin ze zich niet kunnen bereiken. Nu kan ik mij dat bij de andersdenkenden nog wel voorstellen maar bij christenen vind ik het toch opmerkelijk. Juist omdat Christus ons leert dat we niet in onze eigen wereldje moeten rondkijken maar moeten omzien naar de naaste. Maar in de praktijk lijkt het wel of de meeste christenen het liefst wegvluchten in hun eigen beschermde wereldje, nauwelijks deelnemen aan het niet christelijke maatschappelijke verkeer etc. Een enkele keer treedt men naar buiten: Men noemt dit dan evangelisatie (!) om dan weer snel naar binnen te gaan. Hoe opmerkelijk, het lijkt wel of christenen het geloof alleen voor zichzelf willen houden, alsof ze zelf hebben gekozen voor dit geloof, alsof ze het geloof niet hebben gekregen. Dat christenen geloven is een wonder een wonder van de Heilige Geest, het is geen prestatie, zouden christenen niet meer moeten laten zien dat zij ook weten van een 'onheilig' leven maar dat ze nu dankbaar zijn dat ze Christus hebben leren kennen? Ik denk dat in veel gevallen in de christelijke wereld de verwondering ontbreekt en dat het christendom daarom niet aanspreekt? We zijn er zelfs niet eens blij mee. Weer anderen proberen het christelijk geloof te vangen in regeltjes, maar ook dat zal niet baten. Waar het om gaat is om een levende relatie met Christus en vandaar uit kun je denk ik de hele 'wereld' aan. Vandaag is het Pasen. Vanmorgen vroeg onze predikant zich af in hoeverre we hier echt bij stil stonden, of we wisten wat dit nu echt inhield. Of zouden wij het beter doen dan eerste mensen die op bezoek gingen bij het graf en in feite daarmee de opstanding ontkenden. Vandaag de dag is dat nog steeds onze valkuil: Automatisme, oppervlakkigheid. Juist een christen die leeft in de wereld, maar niet van de wereld is, weet van de strijd tussen die twee werelden en kan van daaruit perspectief bieden naar mensen die niet geloven of andersdenken. Kortom evangelisatie heeft alleen zin, als we ons daadwerkelijk willen verdiepen in wat de ander beweegt...