quote:
op 10 Jan 2004 10:08:15 schreef dingo:
[...]
Dat is natuurlijk je reinste kolder alsof een klassieke kerkdienst niet leuk kan zijn en waar iedereen van geniet. Misschien dat jij je het niet kan voorstellen maar die diensten zijn er echt.
[...].
Dat is toch fantastisch? Waarom wordt er dan telkens geroepen dat de diensten er zijn voor Gods eer, en niet voor eigen "plezier"? Volgens mij heb je een fantastisch gevoel, juist als je Gods wil doet.
quote:
En dan roep je vrolijk dat dit je zo raakt en dan wordt er hier en daar een wenkbrauw gefronst, nou en? Gewoon vrolijk blijven dat werkt wel zo aanstekelijk.
[...]
Het probleem is niet dat het hier en daar gebeurt. Structureel, worden mensen die met groot plezier naar de samenkomst gaan argwanend bekeken.
quote:
En dat vind ik nou weer een dooddoener van jou kant. Hoe je het ook wendt of keert: in de dienst staat de verkondiging van het Woord en niet het goede gevoel centraal. En ook de rest, lofprijzing, wet, dankzegging, etc, hoe belangrijk ook komen altijd op de tweede plaats na de verkondiging van het Woord.
Verkondiging van het Woord, liofprijzing en aanbidding zijn juist tot eer van God, en omdat ik geschapen ben naar Zijn beeld, móet dat genieten zijn. Ik zou het om willen draaien. Als jij daar niet altijd van geniet, krijg ik argwaan,;)
quote:
En voordat je me verslijt voor een oer-conservatief, ik heb geen bezwaar tegen een middagdienst die op een doelgroep gericht is. Als die dienst maar zo is dat de rest van de gemeente daar ook aanwezig kan zijn. En er dus niet voor spek en bonen bij zit.
Nogmaals , ook hier ga je er weer vanuit, dat een dienst voor normaal denkende volwassenen een "normale" dienst is. Gehandicapten, kleine kinderen etc zitten er dan ook voor spek en bonen bij.
Door te benadrukken dat je er geen bezwaar tegen hebt als het eens in een "middagdienst" voorkomt, geef je aan dat die ochtenddienst tóch belangrijker is. ( lees: de dienst die jou het meest aanspreekt)
Waarom zo'n tegenstand tegen ochtendsamenkomsten waar God en Zijn woord op de eerste plaats komt, en tóch iedereen tot zijn recht komt? Dat is echt mogelijk hoor.
Ik krijg nooit antwoord , als ik eens in het algemeen vraag of een volwassene een jaar bereid is om slechts kinderdiensten bij te wonen. Terwijl in de gereformeerde kerken dat wél jaar in jaar uit van de kinderen verwacht wordt. Zij hebben geen keuze.