Auteur Topic: januari 2004 (8/1): The Last Samurai  (gelezen 1283 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
januari 2004 (8/1): The Last Samurai
« Gepost op: januari 09, 2004, 03:24:44 pm »
Een recensie (uit het Parool) van deze groots opgezette film, die mij persoonlijk niet zo trekt...

The last Samurai

Regie: Edward Zwick
Met: Tom Cruise, Ken Watanabe, Timothy Spall

Oost ontmoet west in The last samurai. De Amerikaanse kapitein Nathan Algren (Tom Cruise), een legerheld die vocht tegen de indianen, wordt aan het einde van de negentiende eeuw ingehuurd om het Japanse leger op te leiden. De keizer wil de strijd aanbinden met een groep samoeraistrijders die rebelleert tegen de vooruitgang in de Japanse maatschappij en de westerse invloeden.

Als Algren gevangen wordt genomen door hun leider Katsumoto (Ken Watanabe), is hij zeer onder de indruk van de Samoerai-tradities, waarin zenmeditatie, eergevoel en toewijding centraal staan. Uiteindelijk zal hij als een soort westerse samoerai meevechten in de strijd tegen het leger van de keizer.

Waar hebben we dat onlangs eerder gezien: een Hollywoodacteur met een samoeraizwaard tussen de bloeiende kersenbloesem? Precies, in Kill Bill. Maar het verschil tussen beide films is levensgroot. Quentin Tarantino put rijkelijk uit de Japanse filmtradities, en gebruikt zijn inspiratiebronnen om er een unieke mengeling van genres van te maken. Hij dweept niet met oosterse wijsheden, maar slechts met door hem bewonderde films.

In The last samurai wordt daarentegen wel gedaan aan een soort oosters filmtoerisme: elk cliché over de samoerai en de Japanse cultuur passeert de revue. Die onthechte levensstijl dient als balsem voor de besmette ziel van Algren, die lijdt aan schuldgevoel over de onschuldige indianen die hij moest vermoorden.
Tegelijkertijd kan hij als westerling het kleine samoeraileger ook wat leren. Indachtig the American dream overtuigt hij hen ervan zich niet neer te leggen bij hun lot, maar dat zelf ten goede te keren. Regisseur Edward Zwick (Legends of the fall) kan zo de kool en de geit sparen: meeliften met de mode van verlichte oosterse denkbeelden, zonder dat dit wil zeggen dat je bijvoorbeeld na een nederlaag harakiri moet plegen. Een verzoenend Hollywood-einde voor held Tom Cruise is daarom gegarandeerd.

De dubieuze manier waarop Zwick het genre van de samoeraifilm naar zijn hand heeft gezet, wordt slechts ternauwernood gecompenseerd door zijn vakmanschap. De veldslagen in The last samurai zijn zeer indrukwekkend, met weidse massascènes en dynamische man-tegen-mangevechten. De film heeft bij vlagen een meeslepende epische kracht, al haalt The last samurai nooit het niveau van samuraifilms zoals de Japanse grootmeester Akira Kurosawa die ooit maakte.

Tom Cruise laat zich in zijn rol te veel leiden door de verdwaasde bewondering voor de oosterse wijsheid. De Japanse acteur Ken Watanabe daarentegen heeft het charisma om Katsumoto vol overtuiging te spelen. Als echte samoerai kiest hij aan het einde van de film voor een eerzame, zelfgekozen dood. Maar niet voordat hij nog een keer heeft genoten van de perfectie van de kersenbloesem - precies zoals men zich dat in Hollywood voorstelt.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2004, 05:01:31 pm »
echt een film die ik zeker ga kijken  
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2004, 05:13:48 pm »
Hij had me getrokken als er ook een aziaat als hoofdrolspeler was. Tom Cruise als een samurai?
Live vanuit de luie stoel

AJkoster

• het begint erop te lijken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2004, 12:59:09 pm »
Heb de film afgelopen vrijdag gezien. Is wel spectaculair maar wel weer het typisch heldendom wat je in amerikaanse films kunt verwachten.

Man wordt verslagen, komt tot zichzelf, helpt de samoerai, beinvloedt de keizer, en voorkomt een vedrag. Dit alles ondersteunt met mooie muziek, mooie vechtscenes en wat verborgen romantiek. Je moet ervan houden!

Een mooi boek over de samoerai wat veel meer boeit is Moesasji van Eiji Josikawa! Echt de moeite waard.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2004, 12:44:42 am »
Ben er net geweest. Voor mij is het nu eigenlijk al DE film van 2004.
Ben dan ook een groot liefhebber van Braveheart en deze past zeker in dit rijtje.
Een ABSOLUTE AANRADER !!
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2004, 01:04:04 am »
Ik heb deze film afgelopen vrijdagavond in de bioscoop gezien. Al met al is het een interessante en coole film. Ik wilde er heen gaan vanwege mijn onbekendheid met de Japanse samoerai, de mooie natuur en de mooie Japanse vrouwen. Nah, dat laatste punt viel wat tegen. Dat gaf echter helemaal niks, aangezien er erg mooie beelden waren van de Japanse natuur en daarnaast een zeer interessant verhaal met achterliggende gedachte. Wat me daarvan vooral is bijgebleven, is de relatie die er ligt tussen het uitroeien van de samoerai door de ver-Westerde Japanners en de uitroeipogingen van de indianen door de Amerikanen.

Ik wist wel dat deze laatste niet erg netjes was uitgevoerd en dat er zeer veel misdaden tegen de menselijkheid enzo gepleegd zijn, maar als je dat dan voor je ziet gebeuren, dan maakt dat toch meer indruk. Op dit moment een indruk waarvan ik blij ben dat ik hem heb meegekregen, omdat ik daardoor ook bepaalde andere films en boeken die ik heb gelezen weer wat beter ga begrijpen, en dat is nooit weg. Daarnaast is het natuurlijk ook iets dat nu nog steeds geldt en voorkomt, al is dat dan op beperktere schaal natuurlijk . Al met al een aanrader, al moet je niet al te erg schrikken van de 'gore' die je om de oren vliegt enzo .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2004, 01:52:38 pm »
Als die te huur is wil ik hem misschien nog wel lenen. Maar het lijkt me echt niks.

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2004, 02:54:19 pm »
Ik vond het al met al een indrukwekkende film. het enige waar ik me aan geirriteerd heb is dat de held (T.C.) in de strijd een man dood en dat zijn weduwe NATTURLIJK verliefd wordt op onze held. Vind ik allemaal weer een beetje TE voor de hand liggend, mja, een liefdesverhaal blijft goed verkopen...

"Katsumoto" zet een heel overtuigende rol neer vind ik, net als de meeste andere samurai (s?).
Godisnowhere (read it again)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2004, 03:26:16 pm »
Tom Cruise is ook overrated.

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2004, 03:57:39 pm »