quote:
op 18 Jan 2004 11:58:09 schreef Wiering:
De roep om slechts 'bijbelse' argumenten is een beetje een dubbelzinnig verhaal van Wilhelmina vind ik. Er moet kennelijk zwart op wit staan dat kinderen gedoopt mogen worden, er moet kennelijk zwart op wit staan dat kinderen niet aan het Avondmaal mogen etc. etc..
Als zaken, vooral als er een meningsverschil over blijkt te bestaan, niet meer persé in de bijbel hoeven te staan van jou, dan weet ik niet welke criteria we dan wel moeten hanteren.
quote:
Terwijl in de Gereformeerde traditie veel meer naar het totale bijbelse beeld wordt gekeken. Zo ook naar het Oude Testament. .
Met de gereformeerde traditie heb ik niet zoveel van doen. Vooral als het totale bijbelse beeld mij niet kan overtuigen. Vooral als ik voorstander ben van zaken die juist wél in de bijbel genoemd zie, dan hoef ik geen ingewikkelde uitleg waarom de gereformeerden daar anders over denken. Net of je de bijbel gebruikt om te bewijzen dat niet alles waar is wat er in geschreven wordt.
quote:
De traditie van kerkvolk als verbondsvolk is een typisch oudtestamentisch (en dus bijbels, maar op een andere manier) gegeven met zekere onderbouwingen in het NT. In die zin ben ik het ten dele wel eens met de voorstanders van kinderen aan het Avondmaal dat (zolang ze wel gedoopt zijn!) ook zij aan mogen gaan, maar de vergelijking dat 'kinderen betere gelovigen' zouden zijn vind ik uit de lucht gegrepen. Het is een sterk staaltje inlegkunde..
Ik heb nu het gevoel dat je de zaken omdraait tot meerdere eer en glorie van jouw opvattingen. Als Jezus een kind in het midden zet en de volwassenen voorhoud, dat ze hun best moeten doen te gaan geloven als de kinderen, dan betekent dat volgens mij niet dat die kinderen betere gelovigen zijn. Maar wél dat ze blijkbaar iets hebben wat veel volwassenen in hun arrogantie zijn kwijtgeraakt.
Puurheid, onbevangenheid, geloof in wonderen, en enorme vergevingsgezindheid. Ga er maar aanstaan. Juist bij het aangaan aan de tafel des Heren kan dat erg goed uitkomen.
quote:
Kinderen zijn zondaars, net als hun ouders. Het geloven als een kind wil m.i. zeggen dat je als een kind van God gaat leven. .
Natuurlijk zijn kinderen ook zondaars, maar meestal niet zo hardnekkig als volwassenen. En stout zijn is echt wat anders als het zondigen in de zin van het voet geven aan de duivel.
Het geloven als een kind, wil m.i. absoluut niet hetzelfde zeggen als leven gaan als een kind van God. Mee oneens dus.
quote:
Maar laten we alsjeblieft twee dingen niet vergeten: 1. kinderen zijn net zo goed zondaars als hun ouders (door de Doop geheiligd in hun ouders, ja, maar nog niet rijp tot 'het stokje doorgeven'-->belijdenis) .
Jammer dat je er zo over denkt. Kom zaterdag eens kijken tijdens onze kinderevangelisatie.
quote:
en 2. het frustrerende beroep op een soort letterlijke weergave (in de zin van 'dit MOET er staan') is een onvolwassen manier van bijbellezen die de Kerk nooit heeft geaccepteerd.
Nogmaals, als er onenigheid blijkt over de uitleg van bepaalde bijbelse zaken, dan kies ik voor die uitleg die terug te vinden is in de bijbel.