Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Notendop

<< < (5/5)

Achmad:
quote: op 11 Jan 2004 15:57:42 schreef Pulpeet:
[...]

Dan moet je ook niet om een notendop vragen

De inhoud van het christendom wordt trouwens meestal niet in ervarings-termen uitgelegd. Meestal meer rationeel.

Maar als je op zoek bent naar christelijke spiritualiteit, kun je uitstekend terecht bij de katholieke mystici, Johannes van het Kruis, Theresa van Avila, Jan van Ruusbroeck, Tauler, etc, etc.

--- Einde van citaat ---

Misschien was mijn vraag onnodig kort door de bocht geformuleerd. Ik wil namelijk geen lappen tekst met dito verwijzingen naar andere bronnen.

Trouwens wat is er mis met het vragen naar de spirituele ervaring van de jan modaal?

Marloes:
Daar kun je best naar vragen, maar dan is het wel duidelijk dat mensen begrijpen dat je dat wilt weten. Dat was nu nl niet zo duidelijk.

/ edit
Je zou ook eens in dit topic kunnen kijken.

grompie:
quote: op 11 Jan 2004 15:07:23 schreef Achmad:
[...]

De waarheid heb ik al gevonden door middel van ervaring, ik ben nu op zoek naar de godsdienst die het dichts bij de waarheid komt. Ervaring is altijd mijn leermeester geweest, ik zal daarbij ook alle leringen tegen mijn ervaringen afzetten. Vandaar mijn opmerking over persoonlijke voorkeur.

--- Einde van citaat ---
Als je een God zoekt die jou waarheid bevestig ben je bij ons inderdaad aan het verkeerde adres.quote: De bijbel is slechts een boek en met alle respekt de persoonlijke ervaring leeft bij mij meer, vandaar mijn vraag naar spirituele ervaringen.  Oftewel hoe het de mens innerlijk kan transformeren en een verwijzing naar een boek hoe heilig dat ook is leeft bij mij niet en is voor het moment niet aan de orde.

--- Einde van citaat ---

Wij geloven ook niet in de bijbel maar in God. En van hem (of met hem) komt onze spirituele ervaring.

heb ik nog een lees tip ook
het bijbel boek prediker gaat over wijsheid en levens doel, en het is zonder veel voorkennis te lezen.(en niet zo lang )

Monoceros:
quote: op 11 Jan 2004 05:57:02 schreef Alfredt:
Dat is èn geen beleden godsdienst heden ten dage èn voor zover ik weet ook geen godsdienst die puur om genade en verlossing draait.... dus graag wat meer info.

--- Einde van citaat ---

Tsja, religies komen en gaan.

Op http://www.geocities.com/spenta_mainyu_2/mithras.htm staat o.a.:
But the Pagans believed that their gods Adonis, Attis, Osiris and Mithra had died for the sins of mankind. It was Paul who borrowed the idea of a scapegoat and laid stress on the crucified Jesus.

Maar andere pagina's zeggen weer andere dingen over Mithras, ik weet eigenlijk niet hoe het precies zit.

Marloes:
Voor discussie over Mithras kun je beter een nieuw topic openen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie