Auteur Topic: Wat is belangrijker God of de Kerk ?  (gelezen 3694 keer)

rouveen

• Als tussen 2 geloven de duivel
    • Bekijk profiel
Wat is belangrijker God of de Kerk ?
« Gepost op: januari 11, 2004, 09:34:54 am »
Ik ken een leven als blanco ( niet kerkelijke, maar wel gelovige ), een leven binnen de Vrijgemaakte gereformeerde Kerk en een blanco leven erna ( niet kerkelijk, wel gelovig ).

Ik wou meer van God weten en ben een cursus gaan volgen. ( Bleek van de Vrijgemaakte kerk te zijn ). Ik had mijn eerste ervaringen met deze kerk zonde enig vooroordeel. Een vriendin ontmoet later ( bleek ook  Vrijgemaakt gereformeerd te zijn ) en zij dat ik de cursus deed bij hun kerk. Het begin was prachtig.

Ik leerde God beter kennen en kreeg antwoord op diverse vragen. Het omkeerpunt  was de plichtmatigheid die zich voordeed op het moment dat ik in de "" arena "" was. In alle facetten was ik ineens i.p.v. met God bezig met menselijke wetgevingen die men zich min of meer toebedeeld had en in mijn ogen geen enkele aansluiting meer vond in het daadwerkelijke geloven.

God is belangrijker dan de kerk op het moment dat deze tussen jou en het daadwerkelijke geloven instaat. Ik ben nu blanco en heb deze ervaring ervaren als een goede leerschool met een duidelijke boodschap. Geloof is niet aan een adres of uitvoerende instantie gekoppeld, maar aan je eigen ziel met God.

Ik ervaar nu God in mijn leven en zijn aanwezigheid en voel me dagelijks geholpen en gesterkt door hem. Als dit niet de juiste keuze in mijn leven was had God me deze keuze ( door mezelf genomen ) laten inzien dat het niet de juiste was. het gevoel is goed en beweeg me niet dogmatisch door het leven..want het leven met God is hier op aarde al..en niet de doelstelling om met een scala aan huisregels aan het eind van je leven proberen zoveel mogelijk twijfel weg te nemen of je ook in de hemel mag komen.

Een ander geheel wat me opviel bij deze kerk is de schuldbeleving die mensen hadden en het angtige gevoel als men toch besluit de kerk te verlaten. Graag jullie mening.....

Rouveen

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2004, 11:44:28 am »
Dus je hebt een geloof zonder enige kerkgang als ik het goed begrijp?

Dat kan niet volgens mij want God zegt zelf dat je Hem in Zijn huis moet opzoeken. En Zijn huis hier op aarde is de de kerk.
Live vanuit de luie stoel

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2004, 12:36:03 pm »
wat mij betreft goed aangevoeld Rouveen! Ik kan flink jaloers zijn op mensen zoals jij, die van ongelovige gelovige zijn geworden> dan kan je niet onder Gods aanwezigheid uit meestal> Geweldig vind ik het ook om met die mensen te praten> Dan merk je dat God in harten werkt en niet perse via de kerk of kennis. Ik ken iemand die ongelooflijk wijze en ware dingen over God kan vertellen die hij echt nooit geleerd heeft.
MEnsen in de kerk worden gehinderd door een hoop studie en overdracht.

Wees zuinig op die aanwezigheid van God, Rouveen!

mag ik je een boekje aanraden? (hebik zelf atlijd ene hekel aan) LEven met God van Ortiz.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Esmee

• Joh 10:9
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2004, 12:41:00 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 11:44:28 schreef Does:
Dus je hebt een geloof zonder enige kerkgang als ik het goed begrijp?

Dat kan niet volgens mij want God zegt zelf dat je Hem in Zijn huis moet opzoeken. En Zijn huis hier op aarde is de de kerk.
En wat versta jij dan onder "de kerk" Does? De bijbel is zovelen jaren geleden geschreven... wat was toen de kerk?
Uit wat je doet blijkt wie je bent...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2004, 12:54:42 pm »
Als het goed is staat God voorop in de kerk, en je kan natuurlijk wel eens het idee hebben dat mensen "kerkje spelen", maar het is toch wel belangrijk om met medechristenen naar Gods huis te gaan, nu is dat in veel gevallen een kerk, vroeger waren dat thuisgemeenten, en die heb je nu nog steeds wel.

Als je de bijbel goed leest dan zie je, door de hele bijbel heen, dat God het graag wil dat wij met elkaar God dienen, dus niet individueel.
God heeft ook mensen aan elkaar gegeven, om er voor elkaar te zijn, om elkaar te helpen, en die hulp hebben sommige mensen hard nodig.

Nu kan je natuurlijk zeggen: "maar buiten de kerk kan ik ook mensen helpen", en daar heb je groot gelijk in, naastenliefde is voor God erg belangrijk, maar dat is zowel binnen als buiten de kerk.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2004, 12:55:10 pm »
je vraagt het niet aan mij, maar volgens mij is de kerk het logische gevolg van het geloven in God. Dat brengt zo'n liefde met zich mee voor elkaar en zo'n drang om mere van God te ervaren dat je elkaar opzoekt.
Dr staat voglens mij nergens een zin als: gij zult elkaar opzoeken in erediensten.

Ik kan mij goed vorostellen dat iemand die Gods liefde heeft leren kennen denkt dat ie niet in een kerk thuishoort, omdat kerken zich tevele met andere zaken bezig houden dan met God.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Esmee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2004, 01:05:31 pm »
Ik ben het absoluut met jullie eens dat de kerk meewerkt tot opbouw en groei van ons geloof. Mits je je eigen identiteit niet verliest en "meeloper" wordt en je niet teveel door menselijke regeltjes laat leiden.
Maar om terug te komen op de vraag in de topic: God is belangrijker als de kerk, hier kan ik volmondig ja op zeggen. De kerk is niet zaligmakend; en aan de hemelpoort wordt niet gevraagd of jij wel vrijgemaakt was. De kerk is een middel, geen doel.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2004, 01:07:31 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 12:55:10 schreef joris:
Dr staat voglens mij nergens een zin als: gij zult elkaar opzoeken in erediensten.
Hebreën 10:25

Esmee, vergeet niet dat de kerk ook de bruid van Christus is. De vraag of je vrijgemaakt bent is inderdaad irrelevant, maar je moet je wel degelijk bij de kerk van Christus aansluiten.
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2004, 01:13:10 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 13:05:31 schreef Esmee:
 Mits je je eigen identiteit niet verliest en "meeloper" wordt en je niet teveel door menselijke regeltjes laat leiden.

Als je die menselijke regeltjes toetst aan de bijbel, en het klopt met wat God van ons vraagt, dan is er niks mis met regeltjes.

Als die die menselijke regeltjes toetst aan de bijbel en het klopt niet met wat God van ons vraagt, dan kun je (moet je) de mensen daarop aanspreken en met bijbelse argumenten er van overtuigen dat die regeltjes niet kloppen.

Naar een andere kerk gaan kan altijd nog.

Esmee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2004, 01:16:35 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 13:07:31 schreef Alfredt:

Hebreën 10:25

Esmee, vergeet niet dat de kerk ook de bruid van Christus is. De vraag of je vrijgemaakt bent is inderdaad irrelevant, maar je moet je wel degelijk bij de kerk van Christus aansluiten.

Hebreeën: Deze belangrijke brief werd geschreven aan de Joodse christenen, die er mogelijk aan dachten om terug te keren tot hun oude godsdienst, het Judaïsme. De bedoeling van de brief is aan te tonen dat door de komst van Christus het Judaïsme de gelovigen niets te bieden heeft.

De samenkomsten waar hier over gesproken wordt gaat over hun samenkomsten, kunnen we die vergelijken met de kerk van nu?

Interesante discussie dit :-)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2004, 01:22:42 pm »
Hoewel de brieven inderdaad aan specifieke gemeenten geschreven zijn, staan ze wel uiteindelijk in de bijbel. Dus zijn ze ook voor anderen dan de sdressaten van belang.  Ik zie ook zo snel geen argumenten waarom deze oproep niet voor ons zou gelden.
De hele bijbel, en metname het nieuwe testament spreekt voortdurend over het feit dat gelovigen samenkomen. Het naampje ervoor (kerk, samenkomst or whatever) is natuurlijk niet van belang. Het is wel van belang dat we geregeld samenkomen, God dienen, loven en beter leren kennen en een onderlinge tucht kennen etc. Dat zijn zaken die je in de kerk tegenkomt.
Ik vind de vraag dan ook eigenlijk een beetje raar. Uiteraard is God het belangrijkste, maar de kerk is ook ontzettend belangrijk. Nu lijkt het meer een of/of vraag..... en die is onbeantwoordbaar. Het een kan niet zonder het andere.
Pinkeltjefan

Esmee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2004, 01:22:49 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 13:13:10 schreef macguinness:
[...]

Als je die menselijke regeltjes toetst aan de bijbel, en het klopt met wat God van ons vraagt, dan is er niks mis met regeltjes.

Als die die menselijke regeltjes toetst aan de bijbel en het klopt niet met wat God van ons vraagt, dan kun je (moet je) de mensen daarop aanspreken en met bijbelse argumenten er van overtuigen dat die regeltjes niet kloppen.

Naar een andere kerk gaan kan altijd nog.
Ik vind dit trouwens wel een moeilijk punt hoor, soms gaat mijn gevoel inderdaad tegen bepaalde regeltjes in maar dat gevoel wordt direct de kop ingedrukt door de mensen om mij heen (kerkleden, familie). Toetsen aan de bijbel; mijn ervaring is dat dat dan wel met een vrijgemaakte bril op moet. Sorry, maar ik heb het daar best weleens moeilijk mee.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2004, 10:17:47 pm »
Heej, ik raad je aan niet kerkloos te blijven. Zoek naar een fijne kerk! Het heeft heel veel voordelen, je vult elkaar aan en kunt elkaar helpen, je kunt het geluk samen delen etcetera.

Wel vind ik dat je een goed punt aansnijdt, we moeten hier denk ik wel voorzichtig mee zijn. Tuurlijk zal iedereen hier vinden dat God belangrijker is dan de kerk... zonder God zou er ook geen kerk zijn maar zonder kerk zou God er nog wel zijn. Maar er zijn ook mensen die er moeite mee hebben dat ik op zondag soms in plaats van naar een 2e dienst ergens anders heen ga waar ik over God leer, waar Hij centraal staat.... dan denk ik wel: Waar gaat het nou om, wat is belangrijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Korinthe

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 12, 2004, 10:15:48 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 22:17:47 schreef Marnix:
Heej, ik raad je aan niet kerkloos te blijven. Zoek naar een fijne kerk! Het heeft heel veel voordelen, je vult elkaar aan en kunt elkaar helpen, je kunt het geluk samen delen etcetera.

Wel vind ik dat je een goed punt aansnijdt, we moeten hier denk ik wel voorzichtig mee zijn. Tuurlijk zal iedereen hier vinden dat God belangrijker is dan de kerk... zonder God zou er ook geen kerk zijn maar zonder kerk zou God er nog wel zijn. Maar er zijn ook mensen die er moeite mee hebben dat ik op zondag soms in plaats van naar een 2e dienst ergens anders heen ga waar ik over God leer, waar Hij centraal staat.... dan denk ik wel: Waar gaat het nou om, wat is belangrijk.

Precies goed geformuleerd!

Mensen zijn te veel bezig met de vorm ipv de inhoud....
Our only purpose in life is to Love one another.....
and if we can't do that try not to hurt each other.
Dalai Lama

wimOldie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2004, 10:16:29 am »
Mensen heb je nodig om in God te groeien.
+ kerken = dankbaar zijn voor god want je gaat niet voor jezelf naar de kerk maar om god te bedanken uit liefde.

Dus een goeie gemeente waar je thuis kan voelen is een MUST voor iedere (behouden mens)
Gelovigen is een verkeerd woord want zelfs iemand die niet geloofd in god geloofd ergens in en mensen die in god geloven maar er niks van willen weten kun je ook niet als behouden zien.

Als je echt behouden bent wil je meer van God weten en dat gaat niet alleen met de bijbel dat gaat met de mensen. De heilige geest slaat de dingen in je hart op wat de mensen vertellen die belangrijk zijn voor jou en jij kan zulke dingen beproeven met de bijbel.  Zo leer je God kennen en als je zover bent voor jezelf kun je je laten dopen en voor god strijden. enzovoort.

Dus God zonder gemeente = waarom wil ik niet naar de kerk ( ik wil niet = ongeloof want het is God's verlangen) en als je werkelijk behouden bent zul je ook voelen dat je een gemeente nodig hebt.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 24, 2004, 01:49:42 pm »
kunnen jullie ook een definitie geven van wat er met kerk bedoeld wordt.
De vraag vind ik eigenlijk vaak is God belangrijker of de de Kerk.
Je bent errug geneigd om te zeggen natuurlijk God (is vlgs  mij ook goed) maar wat bedoel je met kerk.
is dat geref vrijg of chr geref? ofzo volgens mij kan je het natuurlijk ook zien alle gelovigen verzameld. Zo was in hdet OT het volk Israel de kerk.

Dus wat wat er in dit topic met kerk bedoeld?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 24, 2004, 02:59:22 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 13:49:42 schreef bela:
kunnen jullie ook een definitie geven van wat er met kerk bedoeld wordt.
De vraag vind ik eigenlijk vaak is God belangrijker of de de Kerk.
Je bent errug geneigd om te zeggen natuurlijk God (is vlgs  mij ook goed) maar wat bedoel je met kerk.
is dat geref vrijg of chr geref? ofzo volgens mij kan je het natuurlijk ook zien alle gelovigen verzameld. Zo was in hdet OT het volk Israel de kerk.

Dus wat wat er in dit topic met kerk bedoeld?

Kerk is het Lichaam van Christus, dat is de defenitie van kerk.

Dus je stellingname is dan ook wat is belangerijker God of God.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 24, 2004, 03:14:03 pm »
Hm, de opvatting de Kerk = lichaam van Christus, waarin alle gelovigen vergaderd zijn, maakt dus de vraag: 'Wat is belangrijker God of de Kerk' ongeldig omdat God en Kerk elkaar overlappen. Wie zich hierop richt, kan zelfs er voor kiezen buiten een kerkverband christen te zijn, hoewel dit over het algemeen als risicovol ervaren wordt door mensen binnen een kerkverband.

Maar degene die de vraag stelde bedoelde de Kerk als de organisatie, waarin hij zich belemmerd voelt in zijn geloof door menselijke instellingen en regeltjes.

Het lijkt me goed als daarover gediscussieerd wordt, ipv. over de definitiekwestie, omdat de context wel duidelijk genoeg gemaakt is in de eerste post.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 24, 2004, 03:19:20 pm »
Citaat
op 24 Jan 2004 15:14:03 schreef porcupine:
Hm, de opvatting de Kerk = lichaam van Christus, waarin alle gelovigen vergaderd zijn, maakt dus de vraag: 'Wat is belangrijker God of de Kerk' ongeldig omdat God en Kerk elkaar overlappen. Wie zich hierop richt, kan zelfs er voor kiezen buiten een kerkverband christen te zijn, hoewel dit over het algemeen als risicovol ervaren wordt door mensen binnen een kerkverband.
[/quote[

Je kunt dus niet buiten een kerkverband vergaderd zijn.

quote:

Maar degene die de vraag stelde bedoelde de Kerk als de organisatie, waarin hij zich belemmerd voelt in zijn geloof door menselijke instellingen en regeltjes.

Het lijkt me goed als daarover gediscussieerd wordt, ipv. over de definitiekwestie, omdat de context wel duidelijk genoeg gemaakt is in de eerste post.
Het een sluit het ander niet uit, iedereen is een bouwsteen. Hoe kan je nu bouwen als je maar 1 steen bent?
Liefde is vreemd

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 24, 2004, 05:17:52 pm »
ik stelde mijn vraag niet om te discussieren erover maar om ff duidelijk te krijgen wat er met kerk in de vraag bedoeld wordt.
Als ik het goed begrijp wordt er dus een kerkverband bedoelt?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 24, 2004, 06:23:23 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 17:17:52 schreef bela:
ik stelde mijn vraag niet om te discussieren erover maar om ff duidelijk te krijgen wat er met kerk in de vraag bedoeld wordt.
Als ik het goed begrijp wordt er dus een kerkverband bedoelt?
Men heeft het over de leer in de kerk en de liefde voor God, wat is nu belangenrijk.
Liefde is vreemd

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 24, 2004, 07:53:45 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 15:19:20 schreef Picardijn:
Je kunt dus niet buiten een kerkverband vergaderd zijn.
Betekent dat ook dat je als gelovige buiten een kerkverband, geen deel uit maakt van de Kerk, het lichaam van Christus?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 25, 2004, 02:35:58 am »

quote:

op 24 Jan 2004 19:53:45 schreef porcupine:
[...]

Betekent dat ook dat je als gelovige buiten een kerkverband, geen deel uit maakt van de Kerk, het lichaam van Christus?
Hoe kan je nu bouwen als je maar 1 steen bent?
Liefde is vreemd

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2004, 02:59:04 pm »
God leert ons:
16  Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

de kerk leert ons

In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden en buiten haar is er geen heil.

Ik geloof in dit geval dan toch liever God.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het "alleen" moet blijven doen of je geloof voor jezelf moet houden. Maar goed je aanwezigheid op dit forum veraad dat je dat al had begrepen.
geheelonthouder

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2004, 05:49:10 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 14:59:04 schreef grompie:
........
Weet nu even niet waarop je reageert, maar ik raad je aan om de post van mij op 24 Jan 2004 18:23  nog eens te lezen.
Liefde is vreemd

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2004, 02:06:11 am »
quote:
op 25 Jan 2004 17:49:10 schreef Picardijn:
[...]
Weet nu even niet waarop je reageert, maar ik raad je aan om de post van mij op 24 Jan 2004 18:23  nog eens te lezen.

Wel ik kon het niet leten om nog even mijn afkeuring ten aanzien van de leer van de ngb mbt artikel 28 te laten blijken. dus vandaar.

maar op jouw opmerking over bouwstenen. Ik zie niet in waarom je alleen bouwstenen binnen een kerkverband zou hebben.
geheelonthouder

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 26, 2004, 11:40:16 am »
Ik heb wel eens het volgende prioriteitenlijstje gehoord:

1. God
2. Partner
3. Familie
4. Kerk
5. Werk

Alleen van nummer 3 ben ik niet helemaal zeker. Het mooie aan dit lijstje was, dat het aangaf dat God absoluut op nummer 1 staat, maar dat de kerk je familie, en vooral je relatie, niet onder mag laten sneeuwen.

Vaak komt de kerk hoger te staan dan de partner en dat is vrij funest voor je relatie. Dat God hoger staat dan je relatie is niet erg, dat maakt je relatie alleen maar interessanter.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!