Auteur Topic: Bijbel-Quiz  (gelezen 2261 keer)

Pugna

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Gepost op: mei 30, 2004, 07:41:04 pm »
Ik vond de volgende Bijbel-Quiz op het internet. Lijkt mij niet op zijn plaats in het Chat-forum dus plaats ik het hier.

Ik had alles goed.  O-)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2004, 07:50:18 pm »
Geweldige test :P . Ik heb alles goed en toch zegt het ding dit:

quote:

Gefeliciteerd, je hebt het eind van de quiz gehaald. Hierboven zie je je score.
Je zou het kunnen vergelijken met het schoolcijfer 0  

Op school zou dat een onvoldoende zijn, maar bij God scoor je nooit onvoldoende.
Naja, zal wel komen omdat ik een normale browser gebruik :) .

[edit]
Mijn 'alles goed' was trouwens met cheaten. Als ik dat niet gedaan zou hebben, had ik 80 procent goed.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2004, 08:07:09 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2004, 08:00:52 pm »
Ik had een 9

Ik had aramees ingevuld  ;(
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2004, 08:07:27 pm »

quote:

Eindscore:
 100 uit 100

Je zou het kunnen vergelijken met het schoolcijfer 10 Je hebt een "goed schoolcijfer" gehaald. God rekent gelukkig niet met schoolcijfers. Hij houdt van jou zoals je nu bent, maar wil jou graag nog beter leren kennen. Als jouw kennis van God alleen maar 'feitenkennis' is, bedenk dan dat dat niet is wat God bedoelt: hij wil jou persoonlijk kennen!
Misschien dat je met een aantal vragen bent blijven zitten na het maken van de quiz. Als dat zo is, dan kan je per e-mail altijd die vragen stellen. Onderaan deze pagina kan je zien of ik online ben. Als je zelf ook ICQ hebt, kan je direct contact maken!
Herman van Rhijn
Maar was niet echt moeilijk ook :)
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2004, 08:49:58 pm »

quote:

Alfredt schreef op 30 mei 2004 om 20:07:
[...]

Maar was niet echt moeilijk ook :)

Nee, veel te makkelijk.

Volgende vraag: hoe heten de 4 vrienden van Job?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2004, 08:51:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2004 om 20:49:
Nee, veel te makkelijk.

Volgende vraag: hoe heten de 4 vrienden van Job?
Ha, ha, ha.........hij had er maar drie

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2004, 08:53:21 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 mei 2004 om 20:51:
[...]

Ha, ha, ha.........hij had er maar drie
Ja, ja, deze was dus moeilijker he. Later kwam de 4e. Maar nu de namen en niet opzoeken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2004, 08:59:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 mei 2004 om 20:53:
Ja, ja, deze was dus moeilijker he. Later kwam de 4e. Maar nu de namen en niet opzoeken.
Zofar, Elifaz en Bildad.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2004, 11:03:57 pm »

quote:

Heidi schreef op 30 mei 2004 om 20:59:
[...]

Zofar, Elifaz en Bildad.
En de 4e is Elihu.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2004, 11:47:18 pm »
hmm 75 uit 100

maar om Bethlehem als geboorte plaats niet goed te keuren en het eten van de appel maar half
owja en de straf op de zonde vond ik maar onduidelijke antwoorden...
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2004, 12:08:57 am »

quote:

spacy schreef op 30 mei 2004 om 23:47:
hmm 75 uit 100

maar om Bethlehem als geboorte plaats niet goed te keuren en het eten van de appel maar half
owja en de straf op de zonde vond ik maar onduidelijke antwoorden...

Bethlehem was wel goed. En die appel, ja dat was dus een vrucht, vlgs de Joodse overlevering een vijg, vanwege de vele pitjes.
De straf op de zonde is de dood en dat houdt in: geen contact met de Schepper, dus ik vond die wel goed.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2004, 12:13:39 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 mei 2004 om 00:08:
[...]

Bethlehem was wel goed. En die appel, ja dat was dus een vrucht, vlgs de Joodse overlevering een vijg, vanwege de vele pitjes.
De straf op de zonde is de dood en dat houdt in: geen contact met de Schepper, dus ik vond die wel goed.
Ondanks de 73 uit 100 vond ik het ook goede vragen, waarbij je soms inderdaad goed moest nadenken. Zeker ook met die appel. De zonde was daarvoor al begaan. Er zaten zeker diepe doordenkers bij.  d:)b

Evian

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2004, 12:43:34 am »
80 uit 100, dus deze test was wel heel erg simpel. De vier vrienden van Job had ik al meer moeite mee gehad ;-)

Ik ging gek genoeg de fout in bij waarin het Joodse volk zich onderscheidde van andere volken. Vul ik 'de wet' in terwijl 'een onzichtbare God' bij even nadenken natuurlijk beter was geweest. Verder dacht ik tegen beter weten in dat Latijn werd gesproken en niet Grieks, terwijl ik ook wel weer weet dat het NT in het Grieks is geschreven... Hangt er natuurlijk vanaf welke regio je neemt.

Leuk testje, maar soms waren meerdere antwoorden goed: Jezus is natuurlijk Gods zoon, maar ook een goed mens!
Some have food, some have none... God bless the revolution!

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2004, 12:45:08 am »
Hmmm... 't is aardig zoiets, maar zoals hij zelf al zegt: God rekent niet in rapportcijfers. Evenzo heb je natuurlijk geen quiz nodig om voor jezelf te kunnen bepalen hoe goed je de bijbel kent. Bovendien zegt het uit je hoofd weten van bepaalde passages of feitjes nog weinig over je persoonlijke relatie met God.

Ondanks dat is het inderdaad best een vermakelijk en leuk in elkaar gezet quizje. Hij heeft er duidelijk tijd in gestoken en de vragen zijn niet flauw, maar zitten weldegelijk goed in elkaar. Ook de 'nazorg' bij het antwoord vind ik leuk.

Alleen zit er een klein bugje... en dat is dat je bij het gebruik van de backbutton opnieuw de vraag in kunt vullen. Na dat uitvoerig getest te hebben kwam ik op de volgende score:

quote:

Eindscore:
155 uit 100

Je zou het kunnen vergelijken met het schoolcijfer 15.5 Je hebt een "goed schoolcijfer" gehaald.

Kortom: gelukkig werkt God niet met schoolcijfers, want dan zouden de afkijkers en de valsspelers het weer beter doen dan de harde werkers die zich waarlijk inzetten. :+
Dus ja, voordat iemand anders het mij toewerpt: ik heb het boetekleed al aangetrokken. :P :Y)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

j@f@

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2004, 07:18:48 am »

quote:

[...]

Ik vond de uitleg van de antwoorden maar vaag. Met name geen contact met de schepper: de straf en gevolgen van de zonde is de dood. En dat gaat vele malen verder dan geen contact met de Schepper. Dat contact is inderdaad verbroken. Maar als wij geen contact met hem krijgen tijdens ons leven dan houdt het in dat er een eeuwige straf op volgt: de eeuwige dood: voor eeuwig in de hel!!!!!
Het is dus veel angstaanjagender dan dat het zinnetje: geen contact met de Schepper doet vermoeden. En voor iemand die hier geen kennis van heeft, is het zinnetje: geen contact met de Schepper misleidend, omdat hij dan geen zicht heeft op de werkelijke gevolgen.

Daarnaast is de quiz behoorlijk simpel. Je mag van een Christen verwachten dat de antwoorden tot zijn parate kennis behoort.

Els

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2004, 10:25:32 am »

quote:

Je zou het kunnen vergelijken met het schoolcijfer 9 Je hebt een "goed schoolcijfer" gehaald. God rekent gelukkig niet met schoolcijfers. Hij houdt van jou zoals je nu bent, maar wil jou graag nog beter leren kennen.

De vraag over het verschil tussen het volk Israƫl en de omringende volken had ik fout. Ik dacht "de wet".
Wb het vetgedrukte: volgens mij kent God mij nu al door en door. Alleen Hij wil dat ik Hem beter leer kennen.
En nog even over rapportcijfers: jaren geleden zei iemand tegen mij: wij zijn allemaal een 0, maar Jezus zet er een 1 voor!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2004, 11:09:46 am »

quote:

Evian schreef op 31 mei 2004 om 00:43:
80 uit 100, dus deze test was wel heel erg simpel. De vier vrienden van Job had ik al meer moeite mee gehad ;-)

Ik ging gek genoeg de fout in bij waarin het Joodse volk zich onderscheidde van andere volken. Vul ik 'de wet' in terwijl 'een onzichtbare God' bij even nadenken natuurlijk beter was geweest. Verder dacht ik tegen beter weten in dat Latijn werd gesproken en niet Grieks, terwijl ik ook wel weer weet dat het NT in het Grieks is geschreven... Hangt er natuurlijk vanaf welke regio je neemt.

Het typische is in die tijd dat de taal van de overwonnen Grieken de voertaal was in die tijd en dus niet het Latijn, de taal van de overwinnaar. Dit is belangrijk geweest voor de verbreiding van het Chr.dom. Je kunt beter met de boodschap aankomen in een taal van een overwonnen volk.
De cultuur was die van het hellenisme, dat is de cultuur van Griekenland (Griekenland= Hellas).

quote:

Leuk testje, maar soms waren meerdere antwoorden goed: Jezus is natuurlijk Gods zoon, maar ook een goed mens!
Bij meerkeuzevragen moet je altijd het beste antwoord kiezen. Tegenwoordig zijn er steeds meer examens met meerdere goede antwoorden. Bij microsofttoetsen: "choose all that apply" of bij cisco: "choose two".

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #17 Gepost op: mei 31, 2004, 11:12:53 am »

quote:

Waar staan die pitjes dan in de Bijbel  :?

Ik had ook aramees ingevuld, een 9 dus...
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2004, 11:21:50 am »

quote:

Bumblebee schreef op 31 mei 2004 om 11:12:
[...]

Waar staan die pitjes dan in de Bijbel  :?

Ik had ook aramees ingevuld, een 9 dus...

Welke taal werd het meest gesproken in de tijd van Jezus? is natuurlijk een vraag waarbij je je afvraagt of de vraag bedoeld is voor Israel of het toenmalige Middellandse zeegebied. Ik dacht het laatste. Als je aramees hebt ingevuld dacht je aan het eerste.

De Joodse overlevering zegt dat na de zondeval de kennis die Adam had over de wereld - hij zou zicht  hebben over de hele geschiedenis -  dat die verdeeld werd over de mensheid die uit hem zou voortkomen. Dit wordt dan uitgebeeld door de vele pitjes.

LaNaussee

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #19 Gepost op: mei 31, 2004, 11:23:33 am »
9 uit 10. Valt me eigenlijk nog wel mee.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

dingo

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #20 Gepost op: mei 31, 2004, 11:28:59 am »
Ik heb 103 punten  O-)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #21 Gepost op: mei 31, 2004, 11:48:53 am »
80...
- ik koos voor de appel |:(, want ik vond dat ze 'kennis' wilden en geen 'macht'.
- ik vond dat aramees de meest gesproken taal was, want 'het mandarijn' is, gezien de vraagstelling, waarschijnlijk het juiste antwoord; dus beantwoordde ik de vraag alsof het kanaan betrof.
- en ik vind dat er middels bidden nog wel degelijk contact mogelijk is met God.
- ik vond bij vraag 8 dat vindt zonder -t moet.
Maar ik vond ook dat je je redelijk moet inleven in de vraagsteller (welk antwoord zou 'ie nu willen horen?)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Booster

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #22 Gepost op: juni 02, 2004, 09:49:46 pm »
90 uit 100. Niet gek, ik had idd het Aramees fout. Ik wist ook wel dat het NT in het grieks is geschreven.

Maar die vraag over de zondeval dat de mens als God wou zijn was de zonde. Dat klopt dan toch niet helemaal? Je mocht niet eten van de boom. Ook daarna pas schaamden ze zich voor elkaar. Dan kan daarvoor toch geen zonde worden begaan omdat ze toen nog perfect en naar Gods beeld geschapen waren nog zonder barstjes die erin kwamen omdat de mens van de boom at.
Sta open voor goede raad en lees als je wat wilt leren. (vrij naar spr.  23:11. We zitten tenslotte niet voor niets op een forum)

Does

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2004, 12:00:50 am »
Je zou het kunnen vergelijken met het schoolcijfer 7.8 Je hebt een "goed schoolcijfer" gehaald. God rekent gelukkig niet met schoolcijfers. Hij houdt van jou zoals je nu bent, maar wil jou graag nog beter leren kennen. Als jouw kennis van God alleen maar 'feitenkennis' is, bedenk dan dat dat niet is wat God bedoelt: hij wil jou persoonlijk kennen!

- Van de taal had ik natuurlijk goed. Dat was 1 van de makkelijke.
- Contact komen met Jezus wilde ik bidden en/of mediteren kiezen maar koos kerk (beide overigens niet goed)
- Ik had nog zoiets doms.. o ja over die stal wat dus Bethlehem moest zijn.

Hoop niet dat mensen eerst topic doorlezen alvorens aan de quiz te beginnen want dan weet men het allemaal al. :P
Live vanuit de luie stoel

Peter

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2004, 12:06:08 am »

quote:

Does schreef op 09 juni 2004 om 00:00:
- Contact komen met Jezus wilde ik bidden en/of mediteren kiezen maar koos kerk (beide overigens niet goed)
Ik had de neiging om alle drie de bovenste antwoorden aan te kruisen, maar ja, 't is natuurlijk wel een baptisten-quiz, he  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
Bijbel-Quiz
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2004, 01:49:20 am »
een 10!

Tja was een piece of cake he.

Vroeger goed opgelet bij naam & feit

In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien