Auteur Topic: Twee gedetineerden in 1 cel  (gelezen 2434 keer)

Telemachos

• Bekijk profiel
Twee gedetineerden in 1 cel
« Gepost op: november 25, 2003, 12:22:41 am »
uh...mn dagelijkse gang langs wat intelligente en minder intelligente nieuwssites leverde dit op...:

bron: de Telegraaf
Twee gedetineerden in 1 cel levert geen problemen op, behalve wat ruzie over welk TV-programma er gekeken wordt... Oplossing van minister Donner: laat ze dan 2 TV's plaatsen per cel... (moet wel gehuurd worden door gedetineerde geloof ik)

Sorry hoor, maar dit bevestigt natuurlijk wel weer het straatbeeld van de luxe verblijfplaats die gevangenis heet.

Lekker pragmatisch handelen ook. Is dit (alweer een) uiterlijk blijken van een niet diepgravend kabinetsbeleid?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2003, 11:03:27 am »
Ja en dan zeker allebei een koptelefoon om te zorgen dat ze geen ruzie krijgen over het geluid :)

In de Nederlandse gevangenissen is het trouwens heus geen pretje hoor. Opgesloten, rare mede-gevangenen, altijd met de harde hand behandeld worden... ik heb het me allemaal zelf laten vertellen door iemand die daar een tijd heeft gezeten.

Nee hoor, absoluut geen hotel. Of anders wel MIN 5 sterren!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2003, 11:09:36 am »

quote:

op 25 Nov 2003 11:03:27 schreef Zwever:
Ja en dan zeker allebei een koptelefoon om te zorgen dat ze geen ruzie krijgen over het geluid :)

In de Nederlandse gevangenissen is het trouwens heus geen pretje hoor. Opgesloten, rare mede-gevangenen, altijd met de harde hand behandeld worden... ik heb het me allemaal zelf laten vertellen door iemand die daar een tijd heeft gezeten.

Nee hoor, absoluut geen hotel. Of anders wel MIN 5 sterren!
Practisch de enige manier om mensen te overtuigen is om ze zelf eens 24 uur te laten proefdraaien in een gevangenis. Dat valt al behoorlijk tegen, en dan zit je er maar 24 uur.....

Tuurlijk is het in vergelijking met een marokkaanse cel wel zeer gerieflijk, maar dat is onze hele maatschappij. Ik stel die mensen altijd voor om eens een week op je slaapkamer te gaan zitten met een gevangenisregime.... Kijken wat ze na die week ervan vinden. Maar dat willen ze opeens niet :X

Weet je trouwens wat een tv huren kost en wat de inkomsten van een gevangene is?
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2003, 11:14:25 am »
Ik ben het er helemaal mee eens... gevangen zijn ook mensen, en met het argument "ze zitten er toch voor straf" worden soms de meest vreselijke voorstellen gedaan!
In de gevangenis zitten is ECHT niet leuk, ik ben geen ervaringsdeskundige  ;)  maar het lijkt mij bijvoorbeeld vreselijk dat je opstaat en naar bed gaat als het je wordt verteld, eet wat je wordt voorgezet, je mag helemaal NIETS zelf beslissen.
Laat ze dan tenminste hun privacy hebben.

Aan de andere kant: het is in Nederland doodnormaal dat hulpbehoevende bejaarden met twee, soms zelfs met vier mensen op 1 kamer wonen.
Ook zonder privacy. Ook zonder iets zelf te mogen beslissen. Omdat er geen geld is.
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2003, 11:19:38 am »
wat een exgevangene verteld aan scholieren:

quote:

Het ergste van het zitten in de gevangenis is, dat je geen vrijheid hebt.
Je hebt een klein kamertje, met een toilet achter een wandje. Het is maar goed dat je alleen in een cel zit, want anders kon je niet eens rustig naar het toilet.
Vrouwen en mannen zijn gescheiden, ze zitten in aparte gevangenissen.
Meestal zitten er geen tralies meer voor de ramen maar wel extra dik glas.
Er zit een klein raampje in je cel waar de bewakers regelmatig doorheen kunnen kijken om te zien of alles nog in orde is.
Je krijgt drie keer per dag te eten, maar je hebt het niet voor het kiezen wat het is. Als je het niet lekker vindt, dan heb je pech. Iets anders krijg je echt niet.  

Je kunt ook heel simpel werk doen in de gevangenis. Bijvoorbeeld wasknijpers maken.
Je krijgt €12,50 per week. Dit is dus maar een heel erg laag loon. Van dit loon moet je alle extra dingen in de gevangenis betalen. We kunnen je verzekeren dat dit geld snel op is.
Je hebt in de gevangenis niet zomaar een T.V.  Die moet je zelf huren. Dat kost €5,68 per 5 dagen. Je houdt dus nog €6,82 over van je weekloon.
Als je wilt bellen kost dat al gauw €4,54 per week. Je mag maar kort bellen en het is dus heel duur.
Je houdt dan dus nog €2,27 over.
Daarmee kun je naar een gevangeniswinkeltje, om bijvoorbeeld chips, cola, de Donald Duck enz. te kopen, maar.....in dat winkeltje is alles wel 50% duurder dan in de gewone winkel.
De bezoekers mogen 1 keer per maand komen en ze mogen een klein geldbedrag meenemen. Dit krijg je niet in handen, maar het wordt op je rekening gestort. Zo wordt alles in de gaten gehouden.

Als je geluk hebt, mag je 1 uurtje per dag een frisse neus halen.
Je komt dan op een pleintje met een muur van 5,5 meter hoog, die om de hele gevangenis heen staat.
Het pleintje is van asfalt of tegels gemaakt.
Er staat ook een bushokje, waar je kunt schuilen als het gaat regenen. Als het gaat regenen moet je ook gewoon buiten blijven omdat jij ervoor hebt gekozen om naar buiten te gaan. Daar staan meestal ook twee doeltjes. Je zou dus eventueel kunnen voetballen. Vaak komt dit er niet van.    

Als je erg vervelend doet, dan moet je in een isoleercel.
1 keer ruzie is 3 dagen in een isoleercel. Je kunt er maximaal 14 dagen in opgesloten worden. In een isoleercel staat alleen maar een bed en een toilet.  Je loopt er rond in papieren kleren. Je bent afgesloten van de buitenwereld. Iedereen vindt dit erg vervelend
Pinkeltjefan

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2003, 11:43:37 am »
12,50 per week.. hm.. neuh. dat is niet zo bijster veel...

Op zich wel terecht dat ze (flink) moeten betalen voor extra's, in elk geval voor zolang deze extra's niet onder de primaire levensbehoeften vallen.  En wat die exgevangene aangeeft: de straf is volgens mij grotendeels de beperking van je vrijheid.

Maar ja, om zulke berichten enigzins te relativeren moet je dus wel wat achtergrondinfo van het gevangenisleven kennen, en ik vraag me af of de gemiddelde telegraaflezer zover doordenkt...

Hoorde trouwens vandaag op de radio dus weer een dj die er dus een enorm kabaal over ging maken...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2003, 11:51:28 am »

quote:

op 25 Nov 2003 11:43:37 schreef Telemachos:
Maar ja, om zulke berichten enigzins te relativeren moet je dus wel wat achtergrondinfo van het gevangenisleven kennen, en ik vraag me af of de gemiddelde telegraaflezer zover doordenkt...
Dat klopt, maar dat geldt voor zo ontzettend veel nieuws... Zeker met betrekking tot wat justitie en rechterlijke macht doet wordt er in de media heel veel geblaat. Niet alleen door het publiek maar ook door de journalisten zelf. De meest tenenkrommende artikelen lees ik soms in de krant, dingen die pertinent niet kloppen, maar die het publiek wel weer voor waar aanneemt.

offtopic:Mja, ik heb me voorgenomen om me niet meer zo te ergeren... dus ik ga maar een kop koffie drinken. ;)
Pinkeltjefan

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 06, 2003, 11:21:50 pm »
Mijn's inziens wist je voor dat je een misdaad beging wat daar de consekquenties van zijn!
Ook dat de sleutel in handen van een gevangenbewaarder is en daarmee dus je vrijheid beperkt.
En voor mij zouden veel straffen veel zwaarder mogen, ware het niet dat er een cellentekort bestaat!
Dus dan maar twee gevangen in een cel hebben ze nog wat aanspraak ook.
Misschien gaat dat iets van de verharding van onze mentaliteit tegen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2003, 11:40:12 pm »

quote:

op 06 Dec 2003 23:21:50 schreef moontje:
Mijn's inziens wist je voor dat je een misdaad beging wat daar de consekquenties van zijn!

IMHO is dat dus klinklare nonsens. Natuurlijk weet je dat je gestrafd zou kunnen worden, maar je weet niet (behalve als je al eens eerder bent veroordeeld, maar daar gaan we niet vanuit) hoe het is om veroordeeld te worden en daadwerkelijk in de gevangenis te komen. Met je verstand kun je inderdaad beredeneren wat de gevolgen zijn van je daad, maar dat is in sommige gevallen niet voldoende om mensen ervan te weerhouden een misdaad te doen. Het is zogezegd nog niet tot hun hart doorgedrongen wat de consequenties zijn.

Vergelijk het eens met wat God met hen doet die niet in Hem geloven. Die mensen kunnen weten dat ze dan naar de hel gaan. Maar wat dat concreet inhoudt? Niemand weet dat. Ja, je kunt er voorstellingen van maken, maar _echt_ weten doe je het pas als je er hebt gezeten.

quote:

Ook dat de sleutel in handen van een gevangenbewaarder is en daarmee dus je vrijheid beperkt.
En voor mij zouden veel straffen veel zwaarder mogen, ware het niet dat er een cellentekort bestaat!
Ik geloof eigenlijk niet dat het zomaar opsluiten een oplossing is om mensen te weerhouden van het opnieuw vallen in misdaad. Ik denk - nu ik er zo eens over denk - dat een persoonlijke benadering beter zou kunnen werken. Mensen dus individueel laten zien dat ze fout bezig zijn en samen met hen aan een oplossing werken. Maar ja, dat is natuurlijk nogal onmogelijk in deze samenleving waar al te weinig geld is voor van alles en nog wat. Bdw, Alfredt zijn hier wel eens onderzoeken naar gedaan? Zo ja, wat waren daarvan de uitkomsten?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2003, 11:40:47 pm »

quote:

Hier kan ik me wel in vinden, ja. In Nederland zijn toch al, mijn inziens, veel te lage straffen, ik schrik me soms kapot als ik zie wat voor lage straffen zijn voor bepaalde (kinder)moorden of andere afschuwelijke misdaden. Weet wel dat in dat soort gevallen de familie of het slachtoffer zelf als die nog leeft, levenslang hebben hé. Is het dan misschien hard van mij dat ik dan vind dat er RECHT moet plaatsvinden? Inderdaad zal het gevangenisleven niet makkelijk zijn maar was dat dan de bedoeling dan?

greetz,
 :|
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2003, 11:45:14 pm »

quote:

op 06 Dec 2003 23:40:12 schreef Harm:
[...]

IMHO is dat dus klinklare nonsens. Natuurlijk weet je dat je gestrafd zou kunnen worden, maar je weet niet (behalve als je al eens eerder bent veroordeeld, maar daar gaan we niet vanuit) hoe het is om veroordeeld te worden en daadwerkelijk in de gevangenis te komen. Met je verstand kun je inderdaad beredeneren wat de gevolgen zijn van je daad, maar dat is in sommige gevallen niet voldoende om mensen ervan te weerhouden een misdaad te doen. Het is zogezegd nog niet tot hun hart doorgedrongen wat de consequenties zijn.]

Sorry Harm, nu vind ik dit klinkklare nonsens. Denk ook eens aan de mensen die slachtoffer zijn geworden, daar hebben die zgn. arme misdadigers ook "even"niet aan gedacht...en kunnen ze zich blijkbaar geen voorstelling van maken.
Dat argument houdt dus geen steek |:(

quote:

Vergelijk het eens met wat God met hen doet die niet in Hem geloven. Die mensen kunnen weten dat ze dan naar de hel gaan. Maar wat dat concreet inhoudt? Niemand weet dat. Ja, je kunt er voorstellingen van maken, maar _echt_ weten doe je het pas als je er hebt gezeten.

Dit argument snap ik niet, zo kan je God ook zeggen dat het klinkklare nonsens is dat die mensen naar de hel stuurt omdat zij zich geen voorstelling kunnen maken....vreemde veronderstelling...

quote:

Ik geloof eigenlijk niet dat het zomaar opsluiten een oplossing is om mensen te weerhouden van het opnieuw vallen in misdaad. Ik denk - nu ik er zo eens over denk - dat een persoonlijke benadering beter zou kunnen werken. Mensen dus individueel laten zien dat ze fout bezig zijn en samen met hen aan een oplossing werken. Maar ja, dat is natuurlijk nogal onmogelijk in deze samenleving waar al te weinig geld is voor van alles en nog wat. Bdw, Alfredt zijn hier wel eens onderzoeken naar gedaan? Zo ja, wat waren daarvan de uitkomsten?

Zomaar opsluiten is geen oplossing om mensen te weerhouden van het opnieuw vallen in misdaad, het is een afstraffing!!!!!!! Wel ben ik voor een betere begeleiding voor de vrijlating.

greetz,
:)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2003, 11:47:11 pm »

quote:

op 06 Dec 2003 23:45:14 schreef marijma:
[...]

Zomaar opsluiten is geen oplossing om mensen te weerhouden van het opnieuw vallen in misdaad, het is een afstraffing!!!!!!! Wel ben ik voor een betere begeleiding voor de vrijlating.
En wat is dan weer de bedoeling van die afstraffing? Enerzijds dat ze in gaan zien wat ze misdaan hebben en ze daarvoor straffen, maar een ander onderdeel van de straf is dat ze er wat van leren en dat ze het niet meer doen. En dat laatste werkt volgens mij niet voldoende.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 06, 2003, 11:51:51 pm »

quote:

op 06 Dec 2003 23:47:11 schreef Harm:
[...]

En wat is dan weer de bedoeling van die afstraffing? Enerzijds dat ze in gaan zien wat ze misdaan hebben en ze daarvoor straffen, maar een ander onderdeel van de straf is dat ze er wat van leren en dat ze het niet meer doen. En dat laatste werkt volgens mij niet voldoende.

Omdat er recht moet geschieden, ook omdat ze anderen meestal leed hebben gedaan. Wat denk je bijv. van een verkrachter....of nog erger.
Ik vind wel dat er betere begeleiding moet komen om de mensen beter de maatschappij in te sturen en dat kan bijv. door bijscholing en bepaalde therapieén.
Bekeuringen zijn toch ook niet voor niets, je moet toch mensen duidelijk maken waar de grens ligt??

greetz,
 :)

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2003, 11:57:42 pm »
Eenmaal je straf uitgezeten, onder begeleiding de maatschappij weer in (eventueel al in de gevangenis)moet je ook weer een eerlijke kans krijgen je leven te beteren
zonder alle oordelen van je naasten, hoewel me dat wel moeilijk lijkt als deze persoon mijn buurman is en gezeten heeft voor verkrachting bijv.
Stel dat iedere misdadiger zonder straf verder kan, in wat voor wereld leven we dan?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2003, 11:58:38 pm »
We zijn het dus eens Marijma ;).

offtopic:Bdw, zou je dat groeten onder je post achterwege willen laten? Je naam staat al naast iedere post en het leest bovendien ook nog vervelend omdat het niets zinnigs toevoegt aan je post zelf.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 07, 2003, 12:02:00 am »

quote:

op 06 Dec 2003 23:57:42 schreef moontje:
Eenmaal je straf uitgezeten, onder begeleiding de maatschappij weer in (eventueel al in de gevangenis)moet je ook weer een eerlijke kans krijgen je leven te beteren
zonder alle oordelen van je naasten, hoewel me dat wel moeilijk lijkt als deze persoon mijn buurman is en gezeten heeft voor verkrachting bijv.
Stel dat iedere misdadiger zonder straf verder kan, in wat voor wereld leven we dan?

Helemaal mee eens. Eens een dief altijd een dief zou vreselijk zijn, elk mens kan veranderen!
Net zoals God ons de gelegenheid geeft om te veranderen en hij ons vergeeft!

(offtopic Harm: ok, zal het niet meer doen ;))

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 07, 2003, 12:37:28 am »
kleine opmerking tussendoor. Nederland kent in vergelijking met de landen in west europa een gelijkwaardige bestraffing. Alleen lijkt het soms minder maar dat komt door de vervroegde invrijheidstelling.

Iemand die in nederland tot 9 jaar cel wordt veroordeeld komt er na 6 jaar weer uit. Om in italie pas weer na 6 jaar op straat te staan moet je tot 48 jaar veroordeeld worden.... die kennen dus na 1/8ste van de straf al een invrijheidstelling! Dat vertekent het beeld dus heel erg.

Verder is het nog nooit aangetoond dat strenger straffen een positief invloed heeft op de criminaliteit.
Begeleiding helpt daar wel bij ja, maar het kabinet heeft in al zijn wijsheid besloten om daar fors op te bezuinigen :X
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 07, 2003, 11:24:13 am »
2 maar? Gewoon volproppen!
Live vanuit de luie stoel

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 07, 2003, 01:06:08 pm »

quote:

op 07 Dec 2003 11:24:13 schreef Does:
2 maar? Gewoon volproppen!
He ja laten we het Thais model overnemen. :?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 07, 2003, 01:37:32 pm »

quote:

op 07 Dec 2003 13:06:08 schreef moontje:
[...]

He ja laten we het Thais model overnemen. :?
vroeger had je op tv ook een programma dat er zoveel mogelijk mensen in een mini of telefooncel gepropt werden ;)
Pinkeltjefan

Ed.

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2004, 03:31:25 pm »
O wat een medelijden, geen keus over wat je wilt eten.Kom nou toch een keuze maken is waarschijnlijk heel moeilijk anders zaten ze daar volgens mij niet.Vergeet niet dat wie z'n kont brand op de blaren moet zitten. Waarom word deze discussie niet gevoerd over bejaarden in het verzorgings huis.Of over een ziekenhuis met z'n zessen op een zaal en als je naar de wc moet krijg je een po onder je gat.Nou jullie snappen het al. Ik vind het geen probleem twee gedetineerden op een zaal.  :?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 16, 2004, 03:33:44 pm »
die discussies staan dan ook volkomen los van elkaar.
Als je daar een duiscussie over wil kan je die zelf opstarten.....
Pinkeltjefan

Ed.

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 16, 2004, 03:46:24 pm »
Ja das waar maar ook een beetje raar. Want dat is toch wat er bij mij opkomt als ik het over 1 of 2 gevangenen in 1 cel heb

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2004, 03:56:53 pm »
Het is een vergelijking op de zelfde basis als met mensen in discussie gaan over een vakantie of een auto en het dan te gaan hebben over de honger in afrika of zo. Het zijn gewoon geen goede vergelijkingen al lijken ze misschien best goed.
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2004, 11:27:02 pm »
Ik snap die discussie van cellen tekort al jaren niet meer. We hebben dit probleem al zeker tien jaar. Volgens mij is de oplossing tamelijk eenvoudig, nl: meer gevangenissen bouwen!!!
Kunnen we wat meer doen tegen drugsmokkel dan alleen zeggen "dat mag niet".
geheelonthouder

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2004, 11:33:24 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 23:27:02 schreef grompie:
Ik snap die discussie van cellen tekort al jaren niet meer. We hebben dit probleem al zeker tien jaar. Volgens mij is de oplossing tamelijk eenvoudig, nl: meer gevangenissen bouwen!!!
Kunnen we wat meer doen tegen drugsmokkel dan alleen zeggen "dat mag niet".
Dit lijkt me niet de juiste oplossing, er is een hele goede oplossing: evangelisatie! ;)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 16, 2004, 11:34:37 pm »
Gisteren was er een kerel van de LPF op der adio die  zich een week in Tilbur in een tweemanscel had laten opsluiten. Hat was hem zo goed bevallen dat hij pleitte voor 3 of 4 gedetineerden op 1 cel.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 16, 2004, 11:40:02 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 23:34:37 schreef Doarseveld:
Gisteren was er een kerel van de LPF op der adio die  zich een week in Tilbur in een tweemanscel had laten opsluiten. Hat was hem zo goed bevallen dat hij pleitte voor 3 of 4 gedetineerden op 1 cel.
Dan wel graag 4, kunnen ze tenminste een beetje lekker klaverjassen :D
Pinkeltjefan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2004, 11:42:54 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 23:40:02 schreef Alfredt:
[...]

Dan wel graag 4, kunnen ze tenminste een beetje lekker klaverjassen :D
En dan is meteen de discussie over 2 op 1 cel voorbij!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 16, 2004, 11:59:44 pm »
2 gedetineerden op 1 cel, daar slaapt de duivel tussen! :P

(O wacht, die ging anders.)
Live vanuit de luie stoel