Auteur Topic: "Wereld schiet tekort bij armoedebestrijding"  (gelezen 2249 keer)

Does

• Bekijk profiel
"Wereld schiet tekort bij armoedebestrijding"
« Gepost op: januari 15, 2004, 04:55:05 pm »
Uit een rapport van het onafhankelijke World Economic Forum (WEF), dat vandaag is gepubliceerd, blijkt dat regeringen in 2003 ernstig tekort zijn geschoten bij de armoedebestrijding in de wereld. Zo is er het vorige jaar slechts eenderde van het werk gedaan dat nodig is om in 2015 armoede, honger en ziekte tot het verleden te laten behoren zoals is afgesproken op een grote VN-bijeenkomst in 2000.

Aan het rapport hebben meer dan veertig deskundigen gewerkt. Het is de bedoeling om een jaarlijks rapport over dit onderwerp te publiceren, onder de naam Global Governance Initiative. Volgens Richard Samans van de WEF doet de internationale gemeenschap "gewoon niet genoeg haar best." De bedoeling van het rapport is een onafhankelijk licht te werpen "op het grote gat tussen onze aspiraties en onze acties."

Fok!

----------------------------------------------------------------------------------------

Gek he? We zijn te druk bezig met oorlogje voeren en met raketjes de ruimte in aan het sturen van weet ik veel hoeveel dollar! :(
Live vanuit de luie stoel

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2004, 05:34:01 pm »
Ik heb wel eens een theorie gehoord en die kwam ongeveer op het volgende neer, wil een deel van de wereld het rijk hebben moet een ander deel juist erg arm zijn.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

infodoos

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2004, 06:52:49 pm »
hmmm kdacht toevallig nog hieraan toen ik t nieuws zag vandaag.. met t idee van de Amerikanen om naar de maan te gaan.. zal wel n duur grapje zijn en dat terwijl er zelfs in n land als Amerika grote armoede bestaat onder sommige bevolkingsgroepen.. zouden die niet eerst geholpen moeten worden? ( samen met al die andere armen/verdrukten in deze wereld..)  :? :? :?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2004, 06:54:44 pm »
zet anders gewoon een fok nieuwstracer hier neer...  :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2004, 06:56:05 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 18:54:44 schreef Joesoef:
zet anders gewoon een fok nieuwstracer hier neer...  :)
Haha. kan! :D

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2004, 08:38:47 pm »
We doen er allemaal aan mee. Ik dacht dat wij ( het westen, 20% van de wereldbevolking) 80% consumeren van het voedsel. De overige arme landen ( Dus 80% van de wereldbevolking) mag het doen met de 20% voedsel die overblijft. Schandalig toch?

Je mag best wel zeggen dat wanneer je als christen overgewicht hebt ( afgezien van ziekten) dat je een zonde begaat.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2004, 11:52:53 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 20:38:47 schreef lonneke:
[...]

Je mag best wel zeggen dat wanneer je als christen overgewicht hebt ( afgezien van ziekten) dat je een zonde begaat.
Je mag best wel zeggen dat wanneer je als christen iemand anorexia aanpraat dat je een zonde begaat. (Nee ik heb geen overgewicht)

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2004, 12:03:55 am »

quote:

Iets te snel opgeschreven? Of je nou je geld in eten hebt gestopt, of in dure electronica om op dit forum mee te kunnen babbelen, wat maakt dat nou voor verschil? |:(
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2004, 12:11:28 am »

quote:

Kan je aangeven wat volgens God de ideale maten zijn?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2004, 12:36:52 am »

quote:

op 16 Jan 2004 00:11:28 schreef Doarseveld:
[...]

Kan je aangeven wat volgens God de ideale maten zijn?
Wat dacht je van maatje 52? :D

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2004, 12:37:48 am »

quote:

op 16 Jan 2004 00:03:55 schreef Michael:
[...]

Iets te snel opgeschreven? Of je nou je geld in eten hebt gestopt, of in dure electronica om op dit forum mee te kunnen babbelen, wat maakt dat nou voor verschil? |:(
Oke, voor jou ook maatje 52 :D

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2004, 12:53:26 am »

quote:

op 16 Jan 2004 00:36:52 schreef lonneke:
[...]

Wat dacht je van maatje 52? :D
:>

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2004, 08:58:47 am »

quote:

Bij een eerlijke voedselverdeling zijn per wereldbewoner de volgende hoeveelheden voedsel per dag beschikbaar:

267    gram tarwe    
273    gram rijst    
275    gram maïs    
60    gram gerst    
95    gram overige granen    
135    gram aardappelen    
164    gram wortel- en knolgewassen   
27    gram peulvruchten
288    gram groenten
204    gram fruit    
254    gram ruwe suiker    
258    gram melk       
60    gram vis    
49    gram (keuken)olie.
bron:  http://www.omslag.nl/voedsel.htm

vlees en eieren staan hier nog niet eens genoemd...
maar ik vraag me ook af hoe het met het drinkwater zit
[JESUS]Life[/JESUS]

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2004, 09:56:56 am »
Het Westen oudt de rest arm om economische redenen, wij kunnen daar natuurlijk wel wat aan doen maar veel zal het niet zijn. Jammer maar het moet eens een keer echt fout gaan (O wacht, het is al goed fout). :|

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2004, 04:55:17 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 00:37:48 schreef lonneke:
Oke, voor jou ook maatje 52 :D

Die is me te groot :)
Even serieus: Je opmerking over dat overgewicht zonde is, was dus ook een geintje?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Melchizedeks Apprentice

• The scepter of love shall sway
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 16, 2004, 05:12:29 pm »

quote:

Gek he? We zijn te druk bezig met oorlogje voeren en met raketjes de ruimte in aan het sturen van weet ik veel hoeveel dollar!

Dat is nou echt een puntje waar ik me zelfs boos over gemaakt heb. We schieten miljarden dollars de ruimte in, maken een vuilnisbelt van het melkwegstelsel en hebben ondertussen al plannen voor een man op mars. Dat terwijl je met die miljarden dollars aardig wat hongerbuikjes kan vullen. Nee Bush, je hebt het goede met de wereld voor!

Wat armoedebestrijding betrefd kunnen we nog een hoop leren, maar er is ook een keerzijde.
Sommige landen verkopen hun voedsel over de grens en vaak zijn er ook dictators, of andere grapjassen waar je niet om kunt lachen, aan het werk.
Learn, love, and rule; In his order, at His order.

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 16, 2004, 06:16:49 pm »
Een poging:De ongelijkheid in de wereld heeft meerdere oorzaken. Het is een veelomvattend en complex probleem. De bestuurders in de arme landen zelf dragen bijv. ook hun steentje bij aan de armoede aldaar. Een besturingssysteem als die van de democatie heeft daar (nog) geen vaste grond. Het is vaak nog een zgn. stamhoofd en zn familie die van een klein rijkdom als voedsel en drinkwater optimaal kunnen profiteteren i.p.v. de gehele stam, gemeente, bevolking.
Daarnaast is een factor van belang geweest, als die van de ontwikkelingshulp van het Westen. Vanuit ons (toenmalig) superieur gevoel van kennis hebben wij zgn. oplossingen aangedragen voor het bestrijden van de armoede aldaar. Er moest bijv. landbouw worden bedreven met de moderne middelen (traktor, waterputinstallatie etc.) van hier. Eenmaal terug in eigen land moest men zich daar redden met niet eigen gemaakte technieken. Laat staan de onderhoudskosten voor die technieken. In het tijdschrift Vice Versa (schrijft over ontwikkelingshulp en o.a. bijkomende problemen) wordt momenteel bericht over een kentering in dat denken; Hulp moet komen vanuit het denken, de belevingswereld en de ecologie van de bevolking zelf. Niet opleggen, maar samenwerken.
Wanneer wij, jij en ik i.p.v. alleen maar mensen die zich bezig houden met ontwikkelingshulp en fondsen werven, werkelijk zouden willen dat iedereen een beetje meer zou krijgen dan betekent dat onherroepelijk een eigen bijdrage. En dan heb ik het niet zozeer over geld...Als je weet dat veel grote merknamen van kleding voor een prikkie gemaakt worden door kinderen uit ontwikkelingslanden, waardoor zij niet naar school gaan om daar te studeren om vervolgens met die kennis een eigen stabiele economie op te bouwen. Blijf je dan gewoon die kleding kopen (hebben die kinderen daar tenminste geld. Maar dus net genoeg, vaak ook niet, om in armoede te overleven). Of niet meer, minder van die kleding kopen (dan maar eigenzinnig zonder merkkleding).
Economie berust op het principe van vraag en aanbod, dus als meerdere mensen besluiten geen of minder oneerlijke merkkleding meer te kopen dan moet de economie daarop inspelen. Produkten als die van de bekende Max havelaar bijv. veroveren beetje bij beetje steeds meer markt, omdat WIJ dat wilen. Voor kleding zie bijv.  http://www.fashionunited.nl/bedrijven/persberichten/fair.htm
Als je weet dat bijna al het graan in ontwikkelingslanden niet voor de hongerende bevolking zelf wordt gebruikt, maar goedkoop naar het Westen wordt gescheept  alwaar het voor het slachtvee hier wordt gebruikt. Wat doe je dan? Geregeld doorgaan met Febo'en of actief een daad stellen en minder of geen vlees meer eten.  
Tijdens vakanties in bijv. Afrika wordt je als toerist vaak van alles aangeboden. Mooie spullen met allerlei tirelantijntjes zoals mooie veren, of glad uitziende stoffen. Vaak blijkt het echter om veren en huiden van bedreigde diersoorten te gaan. Als je dit weet, koop je het dan nog (want het is een 'mooi' aandenken) of niet. Die mensen daar moeten ook hun geld verdienen om te overleven, maar deze praktijken zijn vaak een gevolg van o.a. voorgaand genoemde oorzaken en daarom in principe niet noodzakelijk...
Cliche, cliche; maar een betere wereld begint vooral bij jezelf  O-) (  ;) )
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 16, 2004, 10:41:22 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 16:55:17 schreef Michael:
[...]

Die is me te groot :)
Even serieus: Je opmerking over dat overgewicht zonde is, was dus ook een geintje?
Je mag toch niet je eigen leven in gevaar brengen? Overgewicht is slecht voor hart en bloedvaten.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 16, 2004, 11:33:00 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 18:16:49 schreef Amara:

Heel verhaal dat iedereen al weet.

Hoi! :) :P

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2004, 04:11:51 pm »
Hoi Does.

Het 'hele' verhaal was jou bekend?? Interessant.
Wat is jouw bijdrage aan een betere wereld?
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

Melchizedeks Apprentice

• The scepter of love shall sway
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 17, 2004, 08:50:04 pm »
Mijn bijdrage aan een betere wereld is dat ik me nog niet heb voortgeplant. :p

Als ik nou es 1 biertje in de week minder zou drinken, zou dat 1.80 schelen in de week en dus 93.60 in het jaar. Er zijn vast nog wel zo'n 8 miljoen mensen die hetzelfde zouden kunnen doen. Dan zouden we per jaar bijna driekwart van een miljard besparen om de wereld te verbeteren.

Maar ik doe het niet...
Weer zo'n typisch voorbeeld dat mensen vaak met mooie praatjes en ideeen komen, maar er alsnog geen bal verandert.
Learn, love, and rule; In his order, at His order.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2004, 11:13:21 am »

quote:

op 17 Jan 2004 16:11:51 schreef Amara:
Hoi Does.

Het 'hele' verhaal was jou bekend?? Interessant.
Wat is jouw bijdrage aan een betere wereld?

Ja vrij weinig afgezien van collectegeld in zakje doen en als er mensen langs de deur komen voor 1 of ander iets dan geef ik ook altijd. Voor de rest doe ik vrij weinig eigenlijk. Maar het verhaal is mensen toch al bekend wat je net vertelde.
No offence hoor, ben het helemaal met je eens.

Maar gaat er om dat we er eens wat aan moeten gaan doen! :>

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2004, 11:09:51 pm »
Mijn indruk is dat armoede ontstaat door structureel oneerlijke economische verhoudingen. Je eigen markt beschermen, zodat ontwikkelingslanden geen kans krijgen. Maar ik ben geen econoom en kan dit dus niet nuanceren.

Af en toe een zak geld geven lost niet echt iets op. Hoewel een actie af en toe wel erg nobel staat. Maar een structurele oplossing gaat ons (=het Westen) structureel veel geld en banen kosten. Dat gaat natuurlijk wel erg ver. Zolang wij er niks van merken valt de ellende van anderen eigenlijk best wel mee. 8)7

Ik heb een bedrag van $ 1 triljoen gehoord over de jongste ruimteplannen van Bush. Dat is $1.000.000.000.000. Ik weet niet of de Amerikaanse belastingbetaler erg blij wordt van zo'n bedrag. Maar er je kunt er wel weer industrie mee opbouwen. Een soort verkapte staatssteun dus. Nee, niet voor bedrijven in ontwikkelingslanden...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2004, 11:13:41 pm »

quote:

op 18 Jan 2004 23:09:51 schreef xgnoom:
Mijn indruk is dat armoede ontstaat door structureel oneerlijke economische verhoudingen. Je eigen markt beschermen, zodat ontwikkelingslanden geen kans krijgen. Maar ik ben geen econoom en kan dit dus niet nuanceren.
Klopt, we houden ze zo gezegd expres arm.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2004, 11:50:41 am »

quote:

op 18 Jan 2004 23:09:51 schreef xgnoom:

Af en toe een zak geld geven lost niet echt iets op. Hoewel een actie af en toe wel erg nobel staat. Maar een structurele oplossing gaat ons (=het Westen) structureel veel geld en banen kosten. Dat gaat natuurlijk wel erg ver. Zolang wij er niks van merken valt de ellende van anderen eigenlijk best wel mee.

Ik ben het er helemaal mee eens. Geld geven lost weinig op en is vernederend voor de arme landen. Wat wél helpt is die mensen een kans geven zelf hun onderhoud te verdienen door gewoon eens een eerlijke prijs te betalen voor hun producten en ze niet iedere kans te ontnemen mee te doen op de wereldmarkt omdat we met zijn allen onze eigen tomaten/Douwe Egberts en dat soort dingen subsidieren.

En daar kun je zelf ook heel prima aan mee doen: ga naar de wereldwinkel en koop producten met het Max Havelaar keurmerk (die overigens vaak ook gewoon in de supermarkt te vinden zijn in iets beperktere mate). Het is iets duurder maar op den duur scheelt het weer geld voor de arme zwarte ethiopische kindertjes  :X  omdat die inmiddels zelf op school zitten en hun eigen geld verdienen.

Wat ook okee is, is volgens mij de NOVIB methode: onderwijs in plaats van liefdadigheid.
Bombus terrestris Reginae

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 20, 2004, 09:49:07 pm »

quote:

op 18 Jan 2004 11:13:21 schreef Does:
[...]...Maar gaat er om dat we er eens wat aan moeten gaan doen! :>
Wat belet je?