Geplukt van de site van GGZ Delfland:
Het konijnenprincipe
Column AD, 23 januari 2004
Eens vertelde iemand mij over het konijnenprincipe. Het konijnenprincipe houdt in dat als je een konijn hebt, en je geeft dat konijn een naam, je het konijn met kerstmis niet meer kan opeten. Niemand wil Flappie op zijn bord. Vader ziet dat niet zo zitten, moeder al helemaal niet, en de kinderen zouden het hun ouders hun hele leven lang niet vergeven. Dit stukje gaat verder helemaal niet over konijnen, en kerstmis is al weer een tijd voorbij, maar over de kracht van een naam. Als je iets een naam geeft, wordt het wat. Het wordt van iets vaags iets duidelijks. Van iets ongrijpbaars iets tastbaars.
In de geneeskunde werkt dat net zo. Stel u voelt zich niet zo goed. U loopt over van alles en nog wat te tobben, u ziet overal tegen op, u slaapt slecht, er komt nauwelijks meer iets uit uw handen en u vindt zichzelf een waardeloos vod. U gaat naar uw dokter voor een slaappilletje. Zij praat met u, en zegt dan: u bent depressief. Het is even wennen, maar alles valt op zijn plaats. U bent geen waardeloos vod meer met allerlei tobbenissen, maar u bent een normaal iemand, die een depressie doormaakt. Net zoals miljoenen andere mensen.
Het heeft altijd veel indruk op mij gemaakt hoe prettig de meeste mensen het vinden als hun klachten een naam blijken te hebben. Terwijl het horen van een diagnose op zich toch geen pretje is. De erkenning dat je “iets” hebt, iets met een naam, geeft houvast. Ik zie dan ook een duidelijke trend om voor allerlei ongrijpbare problemen en ellende in het leven, steekhoudende namen te vinden.
Eén zo’n nieuwe naam is HSP. Dat staat voor Hoog Sensitief Persoon. Hoog sensitieve personen trekken zich de dingen erger aan dan anderen, voelen zich snel onzeker, hebben moeite met drukte en lawaai, en raken makkelijk van streek. Er zijn natuurlijk veel mensen met deze eigenschappen, en veel mensen maken een periode in hun leven mee waarin ze overgevoelig zijn. Enkele jaren geleden heeft de Amerikaanse psychologe Elaine Aron deze eigenschap uitvoerig beschreven in haar boek: “Hoog Sensitieve Personen. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd.”
Hoewel er naar mijn mening op zich niets nieuws of opzienbarends in het boek staat, vind ik het toch een erg goed boek. Want Elaine Aron, zelf een HSPster, heeft een goede naam bedacht voor een verschijnsel waar veel mensen last van hebben. En ze neemt het op voor de HSPers. Ze geeft allerlei tips en aanwijzingen hoe je met de grote gevoeligheid om kan gaan, en wijst er steeds op dat die gevoeligheid niets geks of afwijkends is en ook voordelen heeft. Ik denk dat veel mensen echt iets aan dit boek kunnen hebben. Natuurlijk door de tips die er in staan. Maar vooral doordat iets waar je al je hele leven last van hebt, opeens een naam krijgt. Zodat je niet als een naamloos Flappie de pot in gaat.