Auteur Topic: Concreet gemeente zijn..  (gelezen 3122 keer)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Gepost op: januari 08, 2004, 08:56:25 am »
In de plaats waar ik vandaan kom (ede) wordt op een veelkleurige manier kleur gegeven aan het onderwerp: concreet gemeente zijn. Daar ik van mening ben dat we als kerken onderling op dit gebied veel van elkaar kunnen leren, wil ik vragen hoe andere gemeenten dit invullen.

Wat is de plaats van "de Jeugd" Bij jullie als concrete gmeeente? Aan wat voor activiteiten moet ik denken bij concreet gemeente zijn? Waarom zou je concreet gemeente willen zijn? KJunnen we wel concreet gemeente zijn, of worden we teveel gehinderd door theologische dogma's, kerkenraden, of iets anders?
Just B te W te Ee

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2004, 09:28:45 am »
Je vraagt veel in een keer... Voor een goed verloop van de discussie is het handig dat je de vraag op een onderwerp toespitst of een stelling lanceert.
HarmW

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2004, 09:33:14 am »
ok, Stelling: In een concrete gemeente heeft de jeugd geen functie!
Just B te W te Ee

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2004, 09:57:46 am »
Wat bedoel je met "concreet"? Je verhaal is een beetje vaag nu.

Overigens, functies genoeg voor de jeugd! Geef ze eens een gitaar in handen en zet ze op 't podium. :P

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2004, 10:12:40 am »
Concreet = daden naast woorden binnen je eigen gemeente, of naar de buitenwereld toe.
Just B te W te Ee

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2004, 10:44:18 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:12:40 schreef B Te W te Ee:
Concreet = daden naast woorden binnen je eigen gemeente, of naar de buitenwereld toe.

Dan heb je het meer over concrete leden, dan over een concrete gemeente? Of is een concrete gemeente een gemeente waarin een deel, of het grootste deel, of iedereen, "daden naast woorden" heeft, of doet?

Wat bedoel je met daden? Dat christelijke levenswandel niet blijkt uit woorden alleen lijkt me een bijbelse notie, maar wat wil je dan wel? En waarom zou de jeugd daarin een andere positie hebben dan anderen? Ik begrijp er niet zoveel van.

Overigens moet ik, vermoedelijk doordat ik hier op mijn werk engels spreek, bij 'concreet' voortdurend aan beton denken. Een betonnen gemeente met betonnen leden heb ik wel eens meegemaakt, maar lijkt me niet nastrevenswaardig :P

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2004, 10:48:55 am »
haha, ik moest erg lachen toen ik je laatst zinnetje las (Bouwbedrijf Koop Tjuchem of niet? ;) )

Een concrete gemeente heeft ook concrete leden. Ik bedoel met concreet, dat je als gemeente laat zien dat je je geloof ook praktisch in kunt vullen. Ik bedoel het dan vanuit de evangelisatieachtergrond.

Wat jongerne hier dan voor andere plek in hebben? Mijns inziens zijn jongeren vaak een ondergenseeuwde groep in de kerk. Bij ons in Ede zijn wel als jongeren begonnen om gaven en talenten uit te bouwen, eerst onder jongeren, dan gemeetebreeed. Ik vind het moeilijk om nog concreter te worden. (kan dat alleen live!) Ik vraagme dus af of jongeren hier een voorbeeldfunctie in kunnen hebben, of niet.
Just B te W te Ee

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2004, 10:57:33 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:48:55 schreef B Te W te Ee:
haha, ik moest erg lachen toen ik je laatst zinnetje las (Bouwbedrijf Koop Tjuchem of niet? ;) )

Een concrete gemeente heeft ook concrete leden. Ik bedoel met concreet, dat je als gemeente laat zien dat je je geloof ook praktisch in kunt vullen. Ik bedoel het dan vanuit de evangelisatieachtergrond.

Wat jongerne hier dan voor andere plek in hebben? Mijns inziens zijn jongeren vaak een ondergenseeuwde groep in de kerk. Bij ons in Ede zijn wel als jongeren begonnen om gaven en talenten uit te bouwen, eerst onder jongeren, dan gemeetebreeed. Ik vind het moeilijk om nog concreter te worden. (kan dat alleen live!) Ik vraagme dus af of jongeren hier een voorbeeldfunctie in kunnen hebben, of niet.

Als jongeren in de gemeente zijn ondergesneeuwd, dan is er inderdaad extra aandacht voor ze nodig. Zout strooien, of groter materieel zoals shovels. Dat lijkt me een ander probleem dan de praktische invulling van je geloof, dat zou namelijk ook gelden als 't gaat over de theoretische invulling, of over het bestuur van de kerk, of over de invulling van de diensten.

Maargoed: Ja! Jongeren kunnen absoluut een voorbeeldfunctie hebben. Waar veel volwassenen vastgeroest zitten in hun gereformeerde betonnen bolwerk, staan veel jongeren midden in deze wereld. Daardoor hebben zij niet alleen vaak veel betere contactmogelijkheden met niet-christenen, ook worden zij, juist door de jongerencultuur, veel meer gedwongen om hun christen-zijn te profileren. Juist hier blijkt hoe belangrijk goed contact tussen jongeren en ouderen is: ouderen kunnen van de jongeren leren, maar jongeren hebben vaak nog hulp en steun nodig bij het vinden van hun weg.

Maar nu gaat deze discussie offtopic. Ik kan een heel verhaal volpennen over hoe je jongeren bij je gemeente zou kunnen betrekken, maar jij zag een verband met 'concreet gemeente zijn' (waarom blijf ik het gevoel houden dat die kreet vooral een leuke dekmantel voor een jaar gemeentebrede-bezinning-die-niets-veranderd is?). Leg eens uit? En zijn er al gitaren?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2004, 11:02:12 am »
Dekmantel? Kom maar kijken dan. Wees Welkom! En ja de gitaren zijn er al.
Just B te W te Ee

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2004, 11:03:52 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:02:12 schreef B Te W te Ee:
Dekmantel? Kom maar kijken dan. Wees Welkom! En ja de gitaren zijn er al.

Rustig. Ik stelde alleen een vraag. Bij zulke kreten krijg ik nu eenmaal dat gevoel, en ik hoopte dat je 't zou kunnen wegnemen.

Gitaarmuziek is goed. **insert hele oude radio-3 jingle hier**

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2004, 11:07:13 am »
sorry als ik fel over kwam, maar ik even tussen twee haakjes, ik kan geen gevolens wegnemen. Hier in ede zijn we niet alleen aan het bezinnen, dat ook, maar we zijn bezig iets te doen. In mijn verbeelding kun je passief en concreet gemeente zijn. Misschien is concreet niet het goede woord, maar actief beter.

gitaren zijn zeker goed....dufudutje van U2 binnen...
Just B te W te Ee

Macguinness

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2004, 04:04:13 pm »
Ik heb zelf geen kinderen hoor, maar ik denk dat betrokkenheid bij de gemeente toch echt wel bij de ouders begint, goed voorbeeld doet goed volgen, en het goede voorbeeld wordt m.i. niet altijd gegeven, hoe kun je dan betrokkenheid van de jeugd verwachten ?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2004, 04:07:37 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:04:13 schreef macguinness:
Ik heb zelf geen kinderen hoor, maar ik denk dat betrokkenheid bij de gemeente toch echt wel bij de ouders begint, goed voorbeeld doet goed volgen, en het goede voorbeeld wordt m.i. niet altijd gegeven, hoe kun je dan betrokkenheid van de jeugd verwachten ?
Door een voorbeeld te stellen
Just B te W te Ee

Macguinness

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2004, 04:29:06 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:07:37 schreef B Te W te Ee:
[...]

Door een voorbeeld te stellen

Ja, maar dan moet er toch echt wel wat veranderen binnen de gemeente, dus niet alleen bij de jongeren.
Van de jeugd wordt verwacht dat ze naar cathechesatie en naar een jeugvereniging gaan, ik ken heel wat ouders die zelf niet gaan.(bijbelstudie dan)

Het is net zo iets als je tegen je kind zegt dat ie niet mag roken, maar zelf ondertussen wel een pakje per dag wegpaft.

Als er bij ons in de gemeente een gemeenteavond is dan komen er ongeveer 100 mensen, terwijl we 800 leden hebben, dus bij de ouderen is ook weinig betrokkenheid.

Ik denk dat we bij ons zelf eens te rade moeten gaan wat we nou écht belangrijk vinden in het leven: God of andere dingen.

Hmm... interressant, zet me zelf weer eens aan't denken.

http://www.mediawatchers.nl/smileys/kopkrab.gif

Does

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2004, 07:44:47 pm »
Laat ik 1 vraag even beantwoorden:

quote:

op 08 Jan 2004 08:56:25 schreef B Te W te Ee:
Wat is de plaats van "de Jeugd" Bij jullie als concrete gemeente?
De plaats van de jeugd bij ons is net zoals bij een "normaal" kerklid. We hebben geen jeugddiensten en voor mensen die vinden dat hun kind er nog niet klaar voor is hebben we een creche waar kinderen worden opgevangen als er een dienst is. De jeugd heeft verenigingsavond (1 maal per 2 weken) en die word georganiseerd door de jeugd zelf. Daarnaast hebben we catechisatie (ingedeeld in groepen) en een belijdeniscatechisatie.
Live vanuit de luie stoel

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2004, 08:38:58 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:29:06 schreef macguinness:
[...]

Ik denk dat we bij ons zelf eens te rade moeten gaan wat we nou écht belangrijk vinden in het leven: God of andere dingen.

Hmm... interressant, zet me zelf weer eens aan't denken.

http://www.mediawatchers.nl/smileys/kopkrab.gif

Goed punt.

Ben zelf ook tot de conclusie gekomen dat ik veel teveel tijd aan mezelf mijn werk en mijn studie besteed. God is, als je christen bent, toch het meest belangrijke on derdeel van je leven????

Zeker in deze laatste dagen, is het van wezenlijk belang om een levendige relatie met God te hebben. Het werkt als een schild, maar hierbij heb je zeker ook een levendige gemeente voor nodig.

Steun van anderen en het delen van de dingen die je bezig houden kan je enorm helpen in de opbouw van je geloof.

Does

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2004, 08:51:51 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 20:38:58 schreef Alfa Tauri:
[...]

Goed punt.

Ben zelf ook tot de conclusie gekomen dat ik veel teveel tijd aan mezelf mijn werk en mijn studie besteed. God is, als je christen bent, toch het meest belangrijke on derdeel van je leven????

Zeker in deze laatste dagen, is het van wezenlijk belang om een levendige relatie met God te hebben. Het werkt als een schild, maar hierbij heb je zeker ook een levendige gemeente voor nodig.

Steun van anderen en het delen van de dingen die je bezig houden kan je enorm helpen in de opbouw van je geloof.
teveel is nooit goed.

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2004, 08:54:36 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 20:51:51 schreef Does:
[...]

teveel is nooit goed.
joh

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2004, 09:08:37 am »

quote:

op 08 Jan 2004 20:38:58 schreef Alfa Tauri:
[...]

Goed punt.

Absoluut. Maar, juist omdat ouderen vaak ook weinig betrokkenheid totnen, is het goed om daar vauint de jongerne eerst iets aan te doen. Je kunt wel blijven zeggen dat het probleem niet alleen bij jou ligt, maar ondertussen is het beter er iets aan te doen.
Ik denk dat het ook voor jezelf gewoon ee goede basisi is om actief te zijn in je gemeente, en dan niet alleen op de standaardverplichtingen. (catechisatie en vereniging.)
Just B te W te Ee

Does

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2004, 10:42:32 am »

quote:

op 08 Jan 2004 20:54:36 schreef Alfa Tauri:
[...]

joh
dus |:(

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #20 Gepost op: januari 10, 2004, 06:25:35 pm »
Concreet Gemeente zijn? Wat mag ik me bij 'gemeente zijn' voorstellen?

Discussie over praktisch en concreet komen mij over als weinig zinvol zolang je niet eerst vertelt wat - in dit geval - je met gemeente zijn bedoelt.

Ik weet dat ik met het stellen van deze voor-vraag mensen die graag concreet en praktisch zijn irriteer. Maar ik zie het niet anders.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2004, 08:24:00 pm door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #21 Gepost op: januari 15, 2004, 01:16:21 pm »
Ik denk dat concreet gemeente-zijn inhoudt dat je je inzet om met je gaven en talenten, en die van anderen, aan de slag te gaan.

Dus concreet: activiteiten organiseren om meer betrokken te worden op elkaar, elkaar te leren kennen, elkaar te helpen en te ondersteunen waar nodig. Bij ons in de gemeente hebben we verschillende dingen hiervoor:
- een gemeenteweekend: een weekend kamperen in juni met iedereen die meewilt uit onze gemeente (200 van de 450 gemeenteleden)
- een diner organiseren door jongeren voor de zestig-plussers in de kerk
- zorgen dat alle ouderen in de kerk af en toe een bezoekje krijgen van de jongeren
- een nieuwjaarsmaaltijd: met z'n allen het haar beginnen (10 januari) door met zi'n allen te eten (ieder neemt eigen gerecht mee, zetten we op een grote tafel, ieder mag kiezen wat hij neemt)
- een bijbelstudiekamp twee keer per jaar waar ongeveer 60 jongeren zijn
- met Kerst en Pasen met groepen jongeren en volwassenen naar het Leger des Heils gaan (mensen een gezellige avond bezorgen)

Dit is zomaar een greep uit ons concreet gemeente-zijn. Daarnaast natuurlijk zondag naar de kerkdiensten, catechisaties talloze bijbelstudieverenigingen, wijkgroepen, 16+vereniging... noem maar op!

En dit alles wordt heel sterk gezegend... een grote familie... met ieder zijn eigen gaven en talenten!

Melchizedeks Apprentice

• The scepter of love shall sway
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2004, 03:21:12 pm »
Dat is aardig wat! Wij hebben af en toe een Vraag/Luiter-avond. We gaan op kamp met de jeugd, waar we meer drank dan wijsheid binnenkrijgen (zit goede verandering in) en nog wel wat meer. We zijn erg bezig met 'een levende gemeente' en er zijn flink wat veranderingen in petto.

quote:

In een concrete gemeente heeft de jeugd geen functie!

Uiteraard heeft de jeugd een functie, net als de ouderen en de 'middenmoot'.
Iedereen heeft zijn functie, individueel, maar ook in groepsverband en uiteindelijk als complete kerk naar de buitenwereld.
Ik heb in het panel gezeten bij de Vraag/Luiter-avonden om de jeugd met 5 anderen te vertegenwoordigen.
Een ding wat wij vaak te horen kregen is dat de jeugd een voorbeeld kan zijn in hun enthousiasme. De jeugd, zo zeiden de ouderen, houdt de kerk wakker en levendig, omdat we vaak ook open staan voor veranderingen.
Verandering is niet altijd goed, en dan zijn er meestal de ouderen die hun wijsheid loslaten op de situatie om de mogelijke schade te beperken. We krijgen wel vaak het verwijt dat het altijd maar blij moet zijn in de kerk. Ik moet ouderen er meestal op hameren dat het bij de jeugd niet altijd om blijheid gaat, maar om emoties: Blijheid, droefheid, boosheid, rust, enz etc usw aso

De jeug houdt de kerk fit, ouderen houden de kerk alert.
Learn, love, and rule; In his order, at His order.

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2004, 08:38:14 pm »
Misschien moeten we niet te veel functiegericht denken, maar ons meer richten op de gaven in de gemeente. Als je de gaven van iedereen gebruikt, dus ook van de jeugd!, kunnen mensen zich beter ontwikkelen dan dat ze een bepaalde functie moeten uitoefenen. Soms hebben mensen gaven die precies bij een functie passen, maar meestal heb je gaven en talenten die je kan inzetten, zonder dat er een concrete  functie voor is.

Dus terug naar de stelling 'In een concrete gemeente heeft de jeugd geen functie'. Ik denk dat alle jongeren verschillende gaven hebben en dat ze samen een belangrijke 'functie' hebben in de gemeente. Jongeren hebben vaak nieuwe, verfrissende, soms te vooruitstrevend, maar wel heel betrokken. Volwassenen en ouderen hebben een meestal wat kalmer (meer levenservaring!), maar willen vaak wel meedenken.
Dus als beide groepen met elkaar in gesprek gaan, kan er een fatanstisch concrete gemeente ontstaan. Daarvoor zijn verschillende groepen mensen nodig en en verschillende gaven en functies.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #24 Gepost op: januari 17, 2004, 11:14:54 am »

quote:

op 16 Jan 2004 20:38:14 schreef Hiedeen:
Misschien moeten we niet te veel functiegericht denken, maar ons meer richten op de gaven in de gemeente. Als je de gaven van iedereen gebruikt, dus ook van de jeugd!, kunnen mensen zich beter ontwikkelen dan dat ze een bepaalde functie moeten uitoefenen.
Je wekt de indruk dat er spanning is tussen functiegericht denken en gaven in de gemeente. Is dat gelet op de praktijk of gelet op wat de bijbel zegt over doel en gaven van de gemeente?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #25 Gepost op: januari 17, 2004, 12:24:32 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 11:14:54 schreef Koos van Loo:

Je wekt de indruk dat er spanning is tussen functiegericht denken en gaven in de gemeente. Is dat gelet op de praktijk of gelet op wat de bijbel zegt over doel en gaven van de gemeente?

Die spanning kan er inderdaad zijn. Maar vaak passen de gaven van mensen heel goed bij bepaalde functies in de gemeente, zoals een ouderling, een secretaris van een vereniging, een lid van een kinderwerkgroep...enz.

Maar ik merk, uit ervaring, dat soms bepaalde gaven oinbenut blijven, omdat er geen passende functie voor is. Dat is jammer, want deze mensen zijn ook leden van het Lichaam van Christus (1 Kor. 12:12-31), en kunnen dus tot opbouw van de gemeente zijn.

Stel: je hebt iemand in de gemeente die goed kan dichten. En er is een vacature voor scriba. Dan kan je functiegericht denken: 'hij kan goed schrijven, dan is hij vrij precies, dus een ideale scriba', maar met gavengericht denken, laat je hem een mooi gedicht schrijven, die hij in de kerkdienst (of ergens anders) voordraagt.
Misschien is er wel iemand die je niet goed kent, die heel goed scriba kan worden omdat hij daar de gaven voor heeft (een extra reden om goed op de hoogte te zijn van de gaven en talenten binnen de gemeente).

Misschien is dit voorbeeld niet helemaal goed, maar ik hoop dat het verduidelijkt. Ik ben dus niet tegen functiegericht denken, maar ik, volgens mij met de Bijbel in de hand, wel aanbevelen om meer gavengericht te denken (1 Kor. 12, Romeinen 12, Efeze 3:14-21).

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #26 Gepost op: januari 17, 2004, 03:51:48 pm »
Dank!

En wat dan te denken van doelgericht denken
- doel vd gemeente?
- doel van een christen op aarde, lid vh lichaam van Christus?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #27 Gepost op: januari 17, 2004, 04:11:56 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 15:51:48 schreef Koos van Loo:
Dank!

En wat dan te denken van doelgericht denken
- doel vd gemeente?
- doel van een christen op aarde, lid vh lichaam van Christus?

Er zijn, denk ik, meerdere doelen voor een christengemeente.

1. Als leden van een Lichaam mogen we God beter leren kennen. Omdat Hij zo lief voor ons was en is, mogen wij Hem liefhebben, prijzen en eren. In de gemeente kan je daar steeds meer van onder de indruk raken. Daarbij je elkaar nodig. In kerkdiensten, in samenkomsten, in bijbelstudies, door bij elkaar te zijn. (Efeze 3:17-19)

2. We hebben ook de opdracht om elkaar te helpen, uit liefde. Dus gaven en talenten benutten voor opbouw van de gemeente. (1 Kor 12,13,14)

3. We hebben ook de zendingsopdracht van Jezus gekregen (Mattheus 28) om anderen te bekeren en bij God te brengen. Zeker in Nederland hebben we dus een grote uitdaging. We kunnen door onze manier van gemeente-zijn iets uitstralen van de liefde van Christus en anderen willen laten delen in die liefde. Dat kan individueel, maar ook als gemeente.

Ik weet niet goed of er één hoofddoel is. Misschien er nog wel meer doelen, dus vul maar aan!

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #28 Gepost op: januari 17, 2004, 07:34:03 pm »
Heideen en alle andere lezers,

Dank voor de schets van gaven, functies en gemeente doelen. Het zet wat basiszaken op een rijtje.

Wat mij betreft is dat genoeg om concreet te worden over ‘Concreet gemeente zijn’.

Ik nodig daarom ieder die dit leest uit suggesties met betrekking tot Concreet gemeente zijn te doen.

Daarbij zouden we samen per suggestie kunnen proberen te formuleren hoe een suggestie bijdraagt aan het gemeente zijn.

Ik geef een voorbeeld.  Je weet dat een gemeentelid de volgende dag een gesprek moet hebben met zijn chef over zijn/haar functioneren, en je weet dat deze persoon problemen heeft op het werk.
Concreet gemeente zijn houdt dan in: even de avond ervoor opbellen en aandacht geven en voor dat gesprek bidden.

Daardoor wordt
-   dat gemeentelid wordt bemoedigd. Het gesprekje doet het gemeentelid goed. Het helpt hem / haar om als kind van God heilig te (blijven) leven als gemeentelid en in de wereld.
-   Je geeft Christus’ liefde door. Dat vindt Christus fijn.
-   Als met Gods hulp, die Hij graag geeft, zal het gesprek heilig verlopen. Zo laat dat gemeentelid iets van Christus die in hem / haar woont zien.
In alles wordt God geëerd.

Is dat wat?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #29 Gepost op: januari 23, 2004, 12:35:52 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 19:34:03 schreef Koos van Loo:

Dank voor de schets van gaven, functies en gemeente doelen. Het zet wat basiszaken op een rijtje.

Wat mij betreft is dat genoeg om concreet te worden over ‘Concreet gemeente zijn’.

Ik nodig daarom ieder die dit leest uit suggesties met betrekking tot Concreet gemeente zijn te doen.

Daarbij zouden we samen per suggestie kunnen proberen te formuleren hoe een suggestie bijdraagt aan het gemeente zijn.

Dat lijkt me heel goed. Betrokkenheid en ontmoeting in een gemeente lijkt me heel erg belangrijk. Ik heb eerder in het forum al een aantal voorbeelden gegeven van concreet gemeente-zijn in onze gemeente. Dat waren (vrij) groot opgezette activiteiten.
- kampeerweekend
- Leger des Heils bezoeken
- ouderen bezoeken
- gezamenlijke maaltijd
- preekbespreking
- bijbelstudiekampen

Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel kleinere dingetjes (zoals iemand opbellen en voor hem/haar bidden). Andere voorbeelden:
- iemand die (langdurig) ziek is, af en toe een kaartje sturen, even opbellen
- kaartje sturen naar gemeenteleden in het buitenland
- koffie drinken na de kerkdienst
- iemand die moet afrijden of een sollicitatiegesprek heeft, laten zien dat je meeleeft
- gezellige avond organiseren (film kijken bij iemand thuis of spelletjes doen)
- spelletjesmiddag organiseren (voor oud en jong)

Ik denk dat de activiteiten gericht moeten zijn op betrokkenheid en ontmoeting. Heel veel 'kleine' dingen zullen de 'grote' activiteiten ook ondersteunen. Dan wordt het een gemeente, niet alleen op zondag. Je hoeft niet iedereen te ontmoeten, hou het wel overzichtelijk, maar zorg wel dat eenzamen voldoende aandacht krijgen. Je weet niet half hoeveel mensen hebben aan een bemoediging of een complimentje!

PS. Het is hIEdeen, het is een stopwoordje van mezelf, waarvan ik de herkomst niet meer kan traceren!

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #30 Gepost op: januari 24, 2004, 01:18:04 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 12:35:52 schreef Hiedeen:
[...]
Ik denk dat de activiteiten gericht moeten zijn op betrokkenheid en ontmoeting.

Hi die Hiedeen,

Als ik in de gemeente waar ik lid van ben rondkijk, dan zie ik de laatste paar jaar allerlei initiativen, die jouw lijstje zouden kunnen verrijken.
Toch heb ik het gevoel dat slechts weinigen zich aangesproken weten.

Het lijkt wel of we iets missen. Maar wat?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #31 Gepost op: januari 24, 2004, 02:28:12 pm »
Ik weet het niet precies. Misschien missen we het besef dat we allemaal dezelfde God hebben en dat we door die God bij elkaar zijn gezet in een gemeente. We hebben elkaar nodig om God beter te leren kennen.

In onze gemeente werken we met de EvangelisatieCommissie aan het thema 'Boven, binnen, buiten'. Eerst richten we onze aandacht op de relatie die met God hebben (boven), vervolgens delen we deze relatie, geloosfervaringen, moeiten, problemen, zegeningen met elkaar (binnen) en daarna kijken we hoe we met dit gedeelde geloof naar de wereld kunnen (buiten). We zijn nu bezig met het thema 'binnen'. Dat doen we door middel van - preken over dit thema - inleidingen voor alle verenigingen over 'binnen' - een themadag - een bijbelleesrooster. Dit is een manier om besef te krijgen.
Verder hebben we een organisatie 'BijEén', die gemeentebrede activiteiten organiseerd: een preekbespreking, een dagje-uit, een maaltijd.
En we hebben een jongerenorganisatie TijdVoorActie, die jeugd actief wil maken in kerken. Deze organisatie is ontstaan in onze gemeente, in werkt nu ook landelijk met Stichting TijdVoorActie www.tijdvooractie.nl. Wij organiseren dan acties die gericht zijn op 'binnen' en 'buiten', voor oud en jong en door jongeren. We willen zoveel mogelijk gaven inzetten, en daarmee een uitstraling hebben binnen de gemeente, maar vooral naar 'buiten'.

Alweer een lang verhaal, maar weer een omschrijving van onze gemeente. Ik vind het lastig om te zeggen of dit ook mogelijk is in andere gemeenten. Dit ligt sterk aan de situatie en de bereidheid er samen voor te gaan. De één krijgt een gemeente-besef door het zien van acties, een ander door bijbelstudie (bovengericht), weer een ander door samen ergens voor te gaan.

Maar vooral is Gods zegen onmisbaar, zonder Hem was onze gemeente (Ede-Noord) niets. Ik ben ervan overtuigd dat Hij ook in andere gemeente wil werken en al werkt.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #32 Gepost op: januari 29, 2004, 09:33:41 am »

quote:

op 24 Jan 2004 14:28:12 schreef Hiedeen:
Ik weet het niet precies. Misschien missen we het besef dat we allemaal dezelfde God hebben en dat we door die God bij elkaar zijn gezet in een gemeente. We hebben elkaar nodig om God beter te leren kennen.

Nou en of.
Leren kennen om heilig te leven tot zijn eer.
En we hebben elkaar nodig om anderen (ongelovigen) beter te leren kennen.
Boven, Binnen en Buiten is één.
Heilig levend eren we Koning Christus en hebben we het goed, nu en straks.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En vaak is ons werk brokkelwerk, in zwakte gedaan.
Het is onze menselijke verantwoordelijkheid om ons werk als mensen van Christus, ook in voor en door zijn gemeente zo goed mogelijk te doen. Dat vraagt een gemeenschappelijk verlangen als gemeente.
Ik denk dus dat wel of niet zo’n verlangen hebben nogal wat verschil uitmaakt in het gemeentewerk. Je kunt wel aan brokstukken werken, maar als die brokstukken puzzelstukjes zijn wordt het plaatje snel al heel wat.
Is dat wat?

PS Je URL zal ik graag zsm rustig bekijken.
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #33 Gepost op: januari 30, 2004, 08:53:00 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 09:33:41 schreef Koos van Loo:
[...]

Je kunt wel aan brokstukken werken, maar als die brokstukken puzzelstukjes zijn wordt het plaatje snel al heel wat.
Is dat wat?

PS Je URL zal ik graag zsm rustig bekijken.

Wat stel je je precies voor bij 'brokstukken', zijn dat verschillende meningen binnen een gemeente?
Of zijn dat de gaven en talenten die eerst los als 'brokstukjes' functioneerden en later samen als puzzelstukjes iets kunnen opbouwen?

Nog een poging om de site goed te presenteren: Stichting TijdVoorActie (doel: jongeren in kerken actief maken om daarmee betrokkenheid te creeeren voor de naasten binnen en buiten de gemeente) www.tijdvooractie.nl

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #34 Gepost op: januari 31, 2004, 10:19:04 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 20:53:00 schreef Hiedeen:
Wat stel je je precies voor bij 'brokstukken', zijn dat verschillende meningen binnen een gemeente?

Brokstukken, neem evangelisatie, de 'grote opdracht' van Christus aan zijn gemeente en elk lid van het lichaam van Christus:
- een EC voert een kerstactie
- vier maanden later belegt de EC een vergaderering met de gemeente  over een heel ander onderwerp
- de kerkenraad van 20 man stuurt een afgevaardigde naar bedoelde vergadering
- de dominee is te druk ook al was de avond zo gekozen dat hij wel kon komen.
- intussen heeft de kinderclub 3 dagen gedraaid
- de dominee zegt ongewveer elk kwartaal een keer dat we zout moeten zijn
- in totale stilte werkt 1 gemeentelid mee voor een cursist vd bijbelcursus.
- enz.
Allerlei zaken gebeuren als losse stukjes. Zonder motiverende door de kerkenraad vastgestelde en met elkaar als gemeente gedeelde visie. Niet inspirerend.
Ik ben 57 jaar, heb in diverse gemeentes gewoond.
Het was mbt evangelisatie altijd goed bedoeld los zand.

Komt dat over?
Met vriendelijke groet,
Koos

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #35 Gepost op: januari 31, 2004, 10:21:57 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 20:53:00 schreef Hiedeen:Nog een poging om de site goed te presenteren: Stichting TijdVoorActie (doel: jongeren in kerken actief maken om daarmee betrokkenheid te creeeren voor de naasten binnen en buiten de gemeente) www.tijdvooractie.nl

Geef even aan als de site weer goed te bezoek is.
Bijvoorbaat dank
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #36 Gepost op: februari 01, 2004, 12:43:54 am »

quote:

op 31 Jan 2004 22:21:57 schreef Koos van Loo:
[...]

Geef even aan als de site weer goed te bezoek is.
Bijvoorbaat dank
OK, doe ik!

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #37 Gepost op: februari 05, 2004, 08:00:34 pm »
De TijdVoorActie-site www.tijdvooractie.nl is weer vernieuwd... er zijn foto's neergezet van acties die verschillende gemeenten hebben gehouden. Deze zouden de sfeer moeten uitstralen. Ook is er door middel van achtergrondinformatie een totaler beeld gegeven waar TijdVoorActie voor staat en wat we willen.  
Maar de site kan altijd vollediger... daar wordt echter hard aan gewerkt! Ik zal jullie op de hoogte blijven houden!
Groeten, namens TijdVoorActie Ede, Johannes

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2004, 10:38:37 pm »
Dank voor de duiding van de site.
Ik ben er met plezier doorgelopen.

Veel plezier begrijp ik.
Ik denk wel eens: dat is het eerste.

Mag ik ook zeggen: brokstukken? (zie boven)
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #39 Gepost op: februari 10, 2004, 12:32:36 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 22:38:37 schreef Koos van Loo:
Dank voor de duiding van de site.
Ik ben er met plezier doorgelopen.

Veel plezier begrijp ik.
Ik denk wel eens: dat is het eerste.

Mag ik ook zeggen: brokstukken? (zie boven)

Bedankt voor de enthousiaste reactie.

Natuurlijk is het een eerste stap. Het is weliswaar een brokstuk; maar met elkaar kunnen we ook levende stenen zijn. Ik vind brokstuk negatief getypeerd. Bij ons in de gemeente is er heel duidelijke afstemming met EvangelisatieCommissie, kerkenraad, kinderwerkgroep, jongerengroepen en TijdVoorActie. De verbrokstukkisering valt hier wel mee.

Landelijk, dus Stichting TijdVoorActie, beginnen we pas. Er zijn al veel contacten met andere organisaties, die soortgelijken motieven en doelen hebben. Maar het kan en moet altijd meer. We moeten als christenen meer een eenheid worden, in de gemeente, maar ook in Nederland. Wij hopen met TijdVoorActie jongeren te motiveren om bereid te zijn hiervoor te gaan, gewoon door praktisch aan de slag te gaan. Door bewustwording van jongeren, krijgen we volwassenen ook bewust en kunnen we (nog) meer op zoek naar eenheid.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #40 Gepost op: februari 10, 2004, 12:51:39 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:32:36 schreef Hiedeen:
Natuurlijk is het een eerste stap. Het is weliswaar een brokstuk; maar met elkaar kunnen we ook levende stenen zijn. Ik vind brokstuk negatief getypeerd. Bij ons in de gemeente is er heel duidelijke afstemming met EvangelisatieCommissie, kerkenraad, kinderwerkgroep, jongerengroepen en TijdVoorActie. De verbrokstukkisering valt hier wel mee.

Brokstuk? Ik zal graag een beter woord zoeken.Puzzelstuk? Ook niet.
Waar het mij omgaat is om het enthousiasme vandaag te vieren en voor morgen vast te houden. En het gaat erom dat we met de goede dingen bezig zijn op de juiste manier, als nieuwe mensen.
Ik denk dat daarvoor van betekenis kan zijn als af en toe iemand de leden van de gemeente laat zien waar ieder mee bezig is, welk doel van God door ons gerealiseerd mag worden.
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #41 Gepost op: februari 10, 2004, 08:15:20 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:51:39 schreef Koos van Loo:
[...]

Brokstuk? Ik zal graag een beter woord zoeken.Puzzelstuk? Ook niet.
Waar het mij omgaat is om het enthousiasme vandaag te vieren en voor morgen vast te houden. En het gaat erom dat we met de goede dingen bezig zijn op de juiste manier, als nieuwe mensen.
Ik denk dat daarvoor van betekenis kan zijn als af en toe iemand de leden van de gemeente laat zien waar ieder mee bezig is, welk doel van God door ons gerealiseerd mag worden.

Ja, het lijkt me belangrijk dat we steeds weer teruggaan naar Gods Woord, om ons daardoor te laten leiden. Dan is het soms nodig om kritisch te kijken naar ons functioneren, zodat de gemeente er door kan worden opgebouwd. Dan is het goed dat we belangrijke dingen regelmatig tegen elkaar zeggen, weer teruggaan naar de kern. Niet opgeven, doorgaan, vertrouwen, scherp blijven, opbouwen. Als een licht in de wereld!

Laten we ons focussen op de Hoeksteen, niet op de brokstukken! En op Hem doorbouwen. Samen, tot eer van God!

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #42 Gepost op: februari 10, 2004, 08:56:25 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 20:15:20 schreef Hiedeen:
Ja, het lijkt me belangrijk dat we steeds weer teruggaan naar Gods Woord, om ons daardoor te laten leiden. Dan is het soms nodig om kritisch te kijken naar ons functioneren, zodat de gemeente er door kan worden opgebouwd. Dan is het goed dat we belangrijke dingen regelmatig tegen elkaar zeggen, weer teruggaan naar de kern. Niet opgeven, doorgaan, vertrouwen, scherp blijven, opbouwen. Als een licht in de wereld!

Laten we ons focussen op de Hoeksteen, niet op de brokstukken! En op Hem doorbouwen. Samen, tot eer van God!
Dank voor je reactie. Zonder iets af te doen aan je goede woorden, heb ik het gevoel dat we elkaar niet helemaal aanvoelen als het gaat over hoe je vaart geeft aan een gemeente activiteit. Heb jij dat idee ook? Zo ja, hoe zou dat kunnen?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #43 Gepost op: februari 10, 2004, 09:03:58 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 20:56:25 schreef Koos van Loo:
[...]

Dank voor je reactie. Zonder iets af te doen aan je goede woorden, heb ik het gevoel dat we elkaar niet helemaal aanvoelen als het gaat over hoe je vaart geeft aan een gemeente activiteit. Heb jij dat idee ook? Zo ja, hoe zou dat kunnen?

Nee, dat gevoel heb ik niet echt. Ik heb nog niet zoveel levenservaring en ik spreek uit de rpaktijk van onze gemeente. Ik beschrijf hoe ik zie hoe allerlei dingen bij ons gaan... en hoe dat gezegend wordt. Tegelijkertijd heb ik me wel verdiept in gemeente-zijn. Ik ben nu bezig met het nieuwe boek van Stefan Paas 'De werkers van het laatste uur', waar hij veel goede en waardevolle dingen zegt over gemeente-zijn. Dat is ook een bron van mijn beschrijving en overtuiging.
Ik denk vanuit levende stenen en niet vanuit brokstukken. Misschien blijkt later dat de praktijk anders is, maar tot nu toe blijf ik optimistisch!

bela

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #44 Gepost op: februari 10, 2004, 09:21:25 pm »
weet je ik wordt zoooo moe van al die doenerij. Heel mooi dat er mensen zijn die zo enthousiast zijn in de kerk en vanalles verzinnen/bedenken is denk ik een beter woord om een levedige kerk te zijn.
Maar naar mijn idee is er een grote valkuil dat je zelf met een aantal andere zo enthousiast bent dat je enigszins drammerig wordt.
De mensen van middelbare leeftijd hebben vaak hun handen vol aan hun baan en gezin en als er vanuit de gemeente zoveel activiteiten op stapel worden gezet haak je al bijna vanzelf af omdat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik voel me bijna schuldig als ik niet naar een vergadering/bidgroep/bijbelstudie sta of niet ga helpen bij dat gezin dat het zo moeilijk heeft. Oh ja vergeet de basisschool niet met overblijfmoedeer, cramoeder,schaakmoeder,blokfluitmoeder,klaarovermoeder en ga zo maar door.
Soms bekruipt me het gevoel dat wij onze zaligheid zo moeten verdienen en je met al die dingen mee moet doen om nog gezien te worden en daar wordt ik dan zo moe van dat ik denk laat maar.
Maar laat je niet weerhouden door zo'n negatieve post. Dit zijn maar een paar oprispingen van me

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #45 Gepost op: februari 10, 2004, 09:37:08 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:03:58 schreef Hiedeen:Ik denk vanuit levende stenen en niet vanuit brokstukken. Misschien blijkt later dat de praktijk anders is, maar tot nu toe blijf ik optimistisch!

Dank voor je aanvullende reactie.

Laat me allereerst even een eventueel misverstand uit de weg ruimen. Ik denk niet vanuit brokstukken. Ik neem waar dat veel activiteiten functioneren als brokstukken. Ik denk vanuit een totaal visie.

Ik begrijp dat je hecht aan het idee van levende stenen. 1 Petr. 2. Dat spreekt ook mij erg aan. Ik zie dat zo: door de Geest van Christus zijn we, na de vergeving, nu ook nieuw leven. Elke persoon is een uniek nieuw leven.
Op punten zijn we opvallend veranderd door de Geest. En elke persoon door de Geest anders. Dat noemen we gaven van de de Geest van Christus.
Zo vormen – door de vernieuwende Geest - allerlei verschillende bouwstenen van de de ene Geest van Christus één gemeente.

Pas nu op dat je deze ontdekking zo mooi vindt dat je er bij blijft steken. Gemeente-zijn is leuk, is mooi, is goed. Maar waarvoor zijn we gemeente? En wel gemeente van Jezus Christus Wat is het doel van de gemeente? Met welk doel vormt Christus zijn gemeente?
Het antwoord staat in hetzelfde 1 Petr. 2: om de grote daden te verkondigen.
Zegt dat wat voor het werken van TijdVoorActie?
Met vriendelijke groet,
Koos

Hiedeen

• Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #46 Gepost op: februari 10, 2004, 09:44:00 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:37:08 schreef Koos van Loo:
[...]
Pas nu op dat je deze ontdekking zo mooi vindt dat je er bij blijft steken. Gemeente-zijn is leuk, is mooi, is goed. Maar waarvoor zijn we gemeente? En wel gemeente van Jezus Christus Wat is het doel van de gemeente? Met welk doel vormt Christus zijn gemeente?
Het antwoord staat in hetzelfde 1 Petr. 2: om de grote daden te verkondigen.
Zegt dat wat voor het werken van TijdVoorActie?
Dank voor de waarschuwing. Gevaar is mogelijk. Uitstraling en betrokkenheid naar 'buiten' is belangrijk. Gelukkig zijn we daar met TijdVoorActie ook mee bezig. En in de toekomst willen we dat nog meer. Inspiratiebron is hierbij de Bijbel. Dan smelten 'binnen' en 'buiten' samen.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
Concreet gemeente zijn..
« Reactie #47 Gepost op: februari 10, 2004, 09:47:51 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:21:25 schreef bela:
weet je ik wordt zoooo moe van al die doenerij.
....
Maar laat je niet weerhouden door zo'n negatieve post. Dit zijn maar een paar oprispingen van me

Ha die Bela.
Ik heb een drie dubbele reactie:
1. Ik mag je oprispingen. Heerlijk! Je hebt gelijk. Ik ga iets verder dan jij: doen om doen is killing. Daar heeft God geen plezier in.
2. Doen? Ik geloof dat als ik slaap God daar plezier in heeft, net zoals ik plezier heb als ik zie dat mijn vrouw slaapt of mijn kleinkinderen slapen.
3. Tegelijkertijd raak ik er steeds meer van overtuigt dat geloven doen is. Bergrede: geloven is horen en doen. Lees ook Luc. 10. Wat moet ik doen?  …. Doe dat en gij zult leven. Doen omdat ik het van binnenuit wil, door de Geest. Leven tot eer van God, heerlijk.
Met vriendelijke groet,
Koos