Ik weet het niet precies. Misschien missen we het besef dat we allemaal dezelfde God hebben en dat we door die God bij elkaar zijn gezet in een gemeente. We hebben elkaar nodig om God beter te leren kennen.
In onze gemeente werken we met de EvangelisatieCommissie aan het thema 'Boven, binnen, buiten'. Eerst richten we onze aandacht op de relatie die met God hebben (boven), vervolgens delen we deze relatie, geloosfervaringen, moeiten, problemen, zegeningen met elkaar (binnen) en daarna kijken we hoe we met dit gedeelde geloof naar de wereld kunnen (buiten). We zijn nu bezig met het thema 'binnen'. Dat doen we door middel van - preken over dit thema - inleidingen voor alle verenigingen over 'binnen' - een themadag - een bijbelleesrooster. Dit is een manier om besef te krijgen.
Verder hebben we een organisatie 'BijEén', die gemeentebrede activiteiten organiseerd: een preekbespreking, een dagje-uit, een maaltijd.
En we hebben een jongerenorganisatie TijdVoorActie, die jeugd actief wil maken in kerken. Deze organisatie is ontstaan in onze gemeente, in werkt nu ook landelijk met Stichting TijdVoorActie
www.tijdvooractie.nl. Wij organiseren dan acties die gericht zijn op 'binnen' en 'buiten', voor oud en jong en door jongeren. We willen zoveel mogelijk gaven inzetten, en daarmee een uitstraling hebben binnen de gemeente, maar vooral naar 'buiten'.
Alweer een lang verhaal, maar weer een omschrijving van onze gemeente. Ik vind het lastig om te zeggen of dit ook mogelijk is in andere gemeenten. Dit ligt sterk aan de situatie en de bereidheid er samen voor te gaan. De één krijgt een gemeente-besef door het zien van acties, een ander door bijbelstudie (bovengericht), weer een ander door samen ergens voor te gaan.
Maar vooral is Gods zegen onmisbaar, zonder Hem was onze gemeente (Ede-Noord) niets. Ik ben ervan overtuigd dat Hij ook in andere gemeente wil werken en al werkt.