Auteur Topic: [burgerlijk] mien toentje  (gelezen 3734 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
[burgerlijk] mien toentje
« Gepost op: april 18, 2008, 12:32:15 pm »
MIEN TOENTJE - Ede Staal

Mien waikschilde bonen die komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op
Mien vrougen stoan dun en mien sloat schut al deur
As 't zo deur gaait din wordt dat 'n strop
Mor mien toentje, mor mien toentje
Ja dij mis ik naait geern
Der is altied diverdoatsie veur mie
Mien waikschilde bonen de komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op

Ja, ik vond dat het maar eens tijd werd voor een tuintopic. We hadden hier al eens een klusdraadje, een receptendraad en een huishoudelijke-tips-topic maar deze kan ik me niet herinneren.

PLaats hier tips, vragen, domme of juist goede acties en foto's van tuin, balkon, dakterras of waar je dan ook maar plantjes kweekt.

Een foto van onze tuin heb ik even niet bij de hand. Vanmiddag wil ik naar de plantjesmarkt bij de Praxis om nog wat plantjes voor randen in te slaan en wat hangpetunia's voor in bloembakken.

En wie weet hoe je oostindische kers het beste kunt zaaien, moet je die eerst in een zaadbedje laten kiemen en dan uitplanten of kan je die direkt uitzaaien? En hoeveel zaadjes per vierkante meter moet je er dan instoppen?
Bombus terrestris Reginae

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2008, 12:40:33 pm »
Oostindische kers kiemt volgens mij heel makkelijk. Ik had ze vorig jaar in bakken aan de muur en daaronder tussen de tegels kwamen ze gewoon hetzelfde jaar nog op. Ik had er wat zaadjes van verzameld en anderhalve maand geleden in een bakje binnen gezaaid, dat zijn nu al weer aardige plantjes en staan ondanks de nachtvorst buiten in dezelfde bakjes aan de muur het weer heel goed te doen.

http://i7.photobucket.com/albums/y296/therija/oostindischekers.jpg

Dit was vorig jaar aan het eind van de zomer. Ze waren veel mooier geweest, maar tijdens een vakantie van ons van 3 weken had niemand ze water gegeven en waren ze er bijna aan gegaan. Toch is dit er toen nog van gekomen. De bladen zijn eetbaar trouwens.

Ik schat ongeveer 4 zaadjes per vierkante meter. Binnen voorkweken gaat sneller, maar buiten moet dus ook kunnen. Hebben jullie zo'n grote tuin dat je in vierkante meters denkt?
« Laatst bewerkt op: april 18, 2008, 01:00:16 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2008, 02:16:43 pm »
De bloemen zijn ook eetbaar las ik, ziet er leuk uit.. komt op een lijstje voor het beplantingsplan van onze tuin denk ik :D (die ligt op het terras na vol met zooi omdat er een nieuwe tuin wordt aangelegd).
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2008, 02:49:04 pm »
@mirt: bedankt! We hebben voor Randstadbegrippen inderdaad wel een grote tuin maar ik hoef geen hectares vol Oostindische kers hoor  ;)  't is alleen een soort rand om het terras heen wat me wel mooi leek, ongeveer 30 cm breed en 2 meter lang. Maar dan heb je dus niet zo veel zaadjes nodig.

@Marloes: het is wel een éénjarige plant, voor een "beplantingsplan" kun je misschien beter eerst denken in vaste planten? Was namelijk ook mijn "fout", overal knolletjes en zaadjes ingegooid en dit jaar hebben we dus wéér een kale tuin. Nu heb ik vrouwenmantels (alchemilla mollis) geplant, aruncus vulgaris (geitenbaard) en astilbe. Die zijn makkelijk en vast en bovendien kun je die in het najaar splitsen zodat je snel een gebiedje vol hebt. De rest moet ik nog bedenken maar aan de zuidkant zetten we waarschijnlijk phlox (snelgroeiende bodembedekker) en lavendel.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2008, 03:29:51 pm »
Tsk, nu al bloeiende plantjes kopen en in de tuin zetten... De ijsheiligen zijn nog niet geweest hoor, kun je straks weer nieuwe plantjes gaan halen. ;)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2008, 11:27:27 pm »
We hebben hoveniers in de familie, dus ik gooi tzt dat lijstje naar hen en dan hebben zij er vast wel goede ideeën bij. :) Het echte denken hoef ik dan niet zelf te doen; iets weten van kleuren en hoogtes (en eetbaarheid) is misschien wel handig.
Succes met jullie tuin! Een leuk boek is trouwens "Toptuinen voor kinderen". :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2008, 10:08:37 am »
Ons tuintje: (onze voortuin, tevens achtertuin van onze kerk)

http://elle-pooh.xs4all.nl/00001.jpg

Groot (45 ha), royaal opgezet, met genoeg gras om met grote groep te zitten. Verder ruim voorzien van plek om onze motoren te stallen.

Wat er groeit: geen idee, gras en bomen en struiken.
Wat er leeft: veel eenden en konijnen. Verder de gebruikelijke hardlopers en hoofddoekjes.
Onderhoud: wordt voor ons gedaan. Wel jaarlijks wat geld overmaken naar een lobbyclubje om te voorkomen dat de gemeente de tuin volplempt met hotels en autowegen.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2008, 10:23:20 am door Pooh »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2008, 05:27:35 pm »
Ik heb vorige week de tuin al gedaan... Lijkt me voorlopig wel weer mooi geweest.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2008, 08:37:23 pm »
Zo, even een topickick.
Ik heb net in kiembakjes 24 klimmende-windezaadjes geplant (niet te verwarren met hagewinde die mijn man onkruid vindt, ik vind 't wel leuk)

http://helzahobbyzaden.iland.nl/DEPOSIT/6709/producten/TUMB-31201.jpg

En 24 zaadjes van de echinacea purpurea alba (de witte zonnehoed):

http://members.lycos.nl/ottens123/hpbimg/Echinacea%20purpurea%20alba.jpg

Het zal mij benieuwen of het lukt. Ik heb nog nooit iets uit zaad opgekweekt. Ja, ben met het derde kind bezig, maar dat telt niet.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2008, 09:09:13 pm »
Het is wel heel toevallig, maar diezelfde blauwe winde heb ik vanmiddag uit het zaaibakje in de plantenbakken buiten gezet. Ik kan in verband met mijn derde kind geen bakken op de grond zetten, hij luistert gewoon niet en haalt alles er uit. We hebben verder ook geen plantvakken, dus ga ik maar heel veel klimmende en hangende planten in plantenbakken aan de schutting laten groeien. Mijn bedoeling is dat de hele schutting zo'n beetje bedekt wordt met blauwe en roze winde, lathyrus en die oostindische kers. Je moet de zaaibakjes lekker warm zetten, dat weet je wel he? Als het maar nat en warm genoeg blijft, dan lukt het meestal wel. Als is de ene soort wat makkelijker dan de andere. Ik heb ook vlijtig liesjes gezaaid, ik dacht dat ze niet opkwamen, zolang duurde het. Maar nu zie ik eindelijk iets. Erg vlijtig zijn ze dus niet..

Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik weet niet of je dat ergens anders al had geschreven. Ik ga even iets vertellen wat eigenlijk nog heel geheim is: ik ben met de vierde bezig. Wel bijzonder dat je daar eigenlijk veel minder voor hoeft te doen dan al dat gepruts in de tuin he? Maar het wonderlijke van het één is wel weer goed te vergelijken met het wonderlijke van het andere... zei ze even heel serieus...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2008, 10:46:35 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 mei 2008 om 20:37:
Het zal mij benieuwen of het lukt. Ik heb nog nooit iets uit zaad opgekweekt. Ja, ben met het derde kind bezig, maar dat telt niet.

Gefeliciteerd!  :cheer:

En nee, ik heb geen tuintje... dus ik ben hier weer snel weg...  O-)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2008, 10:46:54 pm door Mezzamorpheus »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2008, 10:40:28 am »

quote:

Pooh schreef op 19 april 2008 om 10:08:
Onderhoud: wordt voor ons gedaan. Wel jaarlijks wat geld overmaken naar een lobbyclubje

Wij hebben iets wat daar op lijkt ;) Aan ons achtertuintje (ca 36 m2) grenst een gemeenschappelijke tuin incl speeltuin. Maandelijks betalen we een bijdrage, en we hebben buren die voor het onderhoud zorgen (eens per jaar is er nog een tuinwerkweekend waarin we het grote snoeiwerk ed gezamenlijk aanpakken).
Het beste van beiden. ;)

Nog een kinderzaaitip: http://www.gardenfriends.nl/ :)
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2008, 10:41:29 am door Marloes »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2008, 01:42:47 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 mei 2008 om 20:37:Het zal mij benieuwen of het lukt. Ik heb nog nooit iets uit zaad opgekweekt. Ja, ben met het derde kind bezig, maar dat telt niet.
Nog even over die vergelijking: een zwangerschap is eigenlijk de vorming van het zaadje. De geboorte is dan het zaaien: het kind, het nieuwe mensje moet nu op eigen kracht verder. Het wordt in ieder geval niet meer gevoed door de moeder vanuit de navelstreng. De geboorte is daarom te vergelijken met het moment dat het zaad van een plant rijp is. Dan hoeft het zaadje niet meer gevoed te worden met de sappen van de plant. Het verdroogt, dat wil zeggen: de buitenkant wordt hard om wat er binnen in zit te beschermen: in beginsel een nieuw plantje (de eerste blaadjes en het begin van een worteltje zit altijd al in een zaadje). Bij planten heb je in vergelijking met de geboorte van een kind dus iets wonderlijks: terwijl een kind in een heel korte tijd overgaat van de fase: leven door de moeder naar leven op eigen kracht, is er bij het babyplantje dat klaar is om op eigen kracht verder te gaan, in de grond in plaats van in de moederplant, een rustperiode. Vaak een hele winter en soms zelfs een paar jaar. (Spontaan komt nu de vergelijking op met het feit dat onze lichamen als ze in de aarde gezaaid worden aan het eind van ons aardse leven ook een rustperiode kennen voor het nieuwe lichaam zichtbaar zal worden.)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2008, 02:19:37 pm »
enigszins offtopic:@ Mirt en BBB:
Gefeliciteerd met jullie respectievelijke derde en vierde die 'bezig' is.
Sommigen vinden het misschien burgerlijk (zie de Topic titel :P) maar ik vind het geweldig leuk. :)
Mijn oudste is twee weken geleden getrouwd, dat is weer een andere fase; dan denken de zusjes dat ze onmiddelijk een baby in de buik heeft......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2008, 06:14:36 pm »
Mirt, mooie vergelijking en van harte gefeliciteerd met je vierde spruitje dat op komst is!! Geweldig! En inderdaad wel heel toevallig hoe de tuintjes en de kindjes gelijk lopen, haha. Wanneer verwacht je hem of haar?

Moeten die zaadbakjes 's nachts ook naar binnen? Ik heb ze nu gewoon buiten eigenlijk, in het zonnetje. Dagelijks beetje water en ik vind dat ik ze al erg verwen...

Onze tuin is eigenlijk vierkant met tegen het huis aan een terras en in het midden een rond grasveld met een glijbaantje en een speelhuisje. In de hoeken hebben we dus ruimte voor plantjes, eigenlijk naar verhouding heel weinig planten en heel veel gras. Achteraf had ik liever wat meer tuin gehad maar aan de andere kant... lekker veel speelruimte is ook wel prima! Achterin hebben we nog een stuk terras (tuin ligt op het oosten dus dan hebben we 's avonds nog ergens zon) en een tuinhuisje.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2008, 09:31:57 pm »
Nu moet buiten zaaien heel goed kunnen. Het kan zijn dat het iets sneller gaat als je ze 'snachts binnen haalt. Ik heb bijvoorbeeld die winde buiten en binnen gezaaid, dan zie je dat het binnen wel een stuk sneller gaat, maar buiten lukt het wel. Een stukje plastic over de bakjes, eventueel alleen 'snacht kan ook wel helpen. Ik ben zelf altijd wat ongeduldig, ik wil bloemen zien.

Ik verwacht die van mij pas in januari, vandaar dat het nog geheim is. Ik heb heel bewust genoten van de babytijd van de jongste omdat ik er van uit ging dat het de laatste zou zijn. Maar deze wilde ook nog komen. Nou ja, P&A ga ik in ieder geval niet meer inhalen.  ;)

Ja, speelruimte is heerlijk. Ik heb wel eens, bij ons vorige huis zelf madeliefjes in het gras geplant omdat ik het zo leuk vond. Maar ik zou het niet aan moeten bevelen, want dat spul groeit toch harder dan je zelf wilt..
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2008, 09:34:00 pm door mirt »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2008, 10:17:48 pm »

quote:

mirt schreef op 07 mei 2008 om 21:31:

Ik verwacht die van mij pas in januari, vandaar dat het nog geheim is. Ik heb heel bewust genoten van de babytijd van de jongste omdat ik er van uit ging dat het de laatste zou zijn. Maar deze wilde ook nog komen. Nou ja, P&A ga ik in ieder geval niet meer inhalen.  ;)

Nee, een vierling lijkt me ook iets te veel van het goede.. :P
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 17, 2008, 09:51:50 pm »
P&A, jij weet het al, maar omdat ik hier over een vierde iets geschreven heb voor een heel forum, moet ik vertellen dat de vierde een heel klein vruchtje is gebleven. Tijdens de eerste controle vorige week is dat geconstateerd, mijn lichaam bleef wel zwanger reageren, ik wacht nu op een miskraam. Of anders een curetage.

Ik heb er veel verdriet van gehad, zoiets moet je echt verwerken. Ik heb er geen spijt van dat ik het jullie en veel mensen hier al had gezegd dat ik zwanger was, er is gelukkig niet meer zo'n taboe op miskramen als vroeger. Ik ga zo verder met de plantjes, maar als er meer mensen zijn die het er over willen hebben, kunnen we een keer een topic erover beginnen... Hoeft niet, mag wel...

De Oostindische kers die ik heel vroeg had gezaaid is nu al een tijdje mooi aan het bloeien. Maar die ik wat later had gezaaid, krijgt nu pas knopjes. Er komt ook zwarte luis in, maar als ik ze zie pluk ik dat blaadje er snel af.
De blauwe winde vind ik een kwetsbare plant. Ik heb ook de roze winde en die heeft meer het karakter van dat onkruid, die met de witte bloemen, die wij vroeger altijd pispotjes noemden. De blauwe winde kiemde ook moeilijker dan de roze. Ze bloeien allebei nog niet. Ik leid ze langs simpel garen uit de naaimand omhoog of opzij. Dat is wel grappig, want het garen zie je bijna niet en dan zie je daar ineens iets lijnrecht de lucht in groeien.

Verder hebben wij regelmatig eitjes van vlinders (of moet je zeggen: van rupsen) op blaadjes van de oostindische kers en de lathyrus. Heel grappig hoe netjes die gelegd worden in rijtjes tegen elkaar aan. De schade van de grootgroeiende rupsjes valt gelukkig mee, maar toch, als ik nu weer van die mooie eitjes zie, gaat dat blad ook de groencontainer in. (Wat we dan wel weer doet denken aan mijn eigen situatie...)

Trouwens, iets anders: wisten jullie dat bloemen eigenlijk naakte geslachtsdelen van planten zijn? Best boeiend om over na te denken. Natuur is niet maar natuur, het confronteert ons met onszelf...
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2008, 09:53:46 pm door mirt »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 18, 2008, 08:15:44 am »
Sterkte Mirt!!

Mijn windes hebben allemaal nog maar iets van vier blaadjes, schiet niet erg op. De Oostindische kers is een ware jungle maar geen bloem of knop te bekennen! 't Zal me benieuwen wat ervan komt.

Wél heb ik één appeltje aan mijn boom hangen en één kruisbes  :)  onvoldoende om de winter mee door te komen maar ik ben er erg trots op  ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 18, 2008, 08:31:18 am »
Sterkte Mirt.

Maar van bloemen en plantjes heb ik totaal geen verstand :)
Pinkeltjefan

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 18, 2008, 08:55:48 am »
Ik heb toevallig eergisteren een goede tip tegen luis gekregen van een hovenier: pluk een paar jonge brandnetels (kijk uit dat je je niet prikt!), zet ze twee dagen in een emmer met een laag water. Na die twee (of drie) dagen is het water uit de emmer een prima bladluis-verdelger/verdrijver. Dan kun je het dus in een plantenspuit ofzo doen en spuiten maar :) Het schijnt wel wat te gaan ruiken, dus ik zou die emmer met brandnetels niet in je huis neerzetten. De naam van dat spul is overigens brandnetelgier. Is goede tip als je liever geen chemische troep gebruikt in je tuin maar alleen bio-spullen
edit:Ik zie op wikipedia dat 24 uur voldoende is
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2008, 09:01:49 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte