Een christen is een mens als elk ander. En dus heeft een christen last van vooroordelen, heeft een christen de neiging om anderen te veroordelen. En zeker als andere mensen dingen doen die God afwijst, sterker nog, een gruwel vindt. Het is dan makkelijk om andere mensen links te laten liggen en aan je kinderen te vertellen dat ze bij zulke mensen weg moeten blijven. Maar dat is niet de houding die God van ons vraagt, naar mijn mening. Christenen moeten zorgzaam zijn, kalm, vergevingsgezind, bewogen zijn met andere mensen, goedertieren en barmhartig. Dat is alleen moeilijk! Want christenen blijven falende, kwetsbare mensen. Alleen met Gods hulp kunnen mensen worden zoals God ons bedoeld heeft: vol van liefde. En dat proces zal tijdens ons leven op deze aarde nooit afgerond worden.
Respect voor de naaste is alleen niet hetzelfde als alles goedkeuren wat de ander doet. Homoseksualiteit blijft voor God een gruwel, daar kan een christen niet omheen. En God heeft het goede voor met de mensen op aarde. Daarom zal een christen iemand wijzen op de zonden die hij/zij begaat. Een christen zal iemand die steelt, moordt, met de man of vrouw van een ander naar bed gaat daarom altijd vertellen dat hij/zij daarmee tegen Gods wil ingaat, en dat hij/zij er verstandig aan doet om zoiets niet meer te doen. Zelfde voor homoseksualiteit. Niet omdat een christen daarop neerkijkt, maar omdat God het afwijst.
Alleen, zoals ik al eerder zei: de grootste misser van iemand die geen christen is, is dat 'ie geen christen is: God is de schepper van deze aarde, Hij heeft zijn Zoon gezonden om te boeten voor het zooitje dat wij mensen hier van deze aarde gemaakt hebben. Daarom moet iedereen Hem aanbidden. Dat is nog veel belangrijker dan met wie iemand het bed deelt.
Respectvol omgaan betekent wat mij betreft ondermeer: iemand de waarheid zeggen. En zeker als die iemand dingen doet waar God tegen is. Want ooit zullen we allemaal onze daden aan Hem moeten verantwoorden. En dan is het wijs om Jezus Christus als advocaat te hebben.