een paar open vragen die bij mij opdoemen:
- heb je het volledige topic gelezen dat bij Gereformeerd Leven staat?
Is dat die van 6 pagina's? Ja. Anders: nee. Volgens mij probeer je te vissen of je weet waar ik het over heb. Als je een probleem hebt met wat ik schrijf, verwijs dan naar wat ik schrijf en zeg waarom je het er wel of niet mee eens bent, waarom zou je je zo suggestief of vaag opstellen ik ben toch ook gewoon duidelijk?
- heb je ooit een empirisch onderzoek-artikelen gelezen over de bijbelteksten die volgens jou homosexualiteit verbieden?
Jij hebt je best gedaan voor die theorie dat de anti homosex wetten gebaseerd zijn op het willen uitbannen van een gebruik van schandjongens in de tempel. Ik geloof dat niet, omdat er allereerst nog geen tabernakel of tempel wás in die tijd dat de wetten zijn gekomen (!), en omdat het helemaal niet empirisch is om iets uit de multiculturele tijd van Paulus zomaar op die van de aartsvaderen te projecteren.
Geloof jij op jouw beurt dat Abraham, of degenen daarna, hadden toegestaan dat in de tempel mensen maar een beetje de hoer uit konden hangen als er überhaupt al iets van een tempel was? Er golden zulke strikte protocollen van heiliging en handelingen waar voorbeelden zijn dat men werd neergebliksemd als die niet werden nagekomen, dat het me overduidelijk lijkt hoe de vork dus in de steel zit. De wetten verbieden homosexualiteit, of men nou hoog of laag springt. In elk geval weegt dat gehaarkloof over welk woordje misschien wat betekent en wat mogelijk kan wijzen op een hoererij in een niet bestaande tempel niet op tegen wat er wél duidelijk staat aan zaken waaruit je makkelijk kunt afleiden dat de tempel echt niet de functie had van een bordeel, en geen enkele tempel kan ooit zo begonnen zijn als God ook de allereerste godsdienst met tempels heeft voorgeschreven ooit vóór de zondvloed, ook dan zou er een wet zijn die niet gebaseerd is op schandjongens die er nog voor de godsdienst waren maar juist is men eerst van een directer contact met God of van een harmonischer bestaan vervallen. Je gelooft toch wel dat die wetten door God zijn bedacht?
- ken je homo's in jouw omgeving die je regelmatig spreekt over dit thema?
Nee. Op dit moment komen ze even niet voor in mijn nabije omgeving of zijn ondetecteerbaar voor de mate van gevoeligheid van mijn gaydar

. Laat staan dat het dan over dit thema gaat. Als dit forum ook als mijn omgeving beschouwd mag worden, dan spreek ik ze sinds kort juist heel regelmatig. Het thema boeide me vrij kort geleden nog niet zo erg omdat ik sinds vrij kort weer het bijbelse omarm. Voor die tijd was ik juist toleranter naar alles wat homosexueel was, toen ik atheïstisch, open-minded was en alles at face value geneigd was te nemen naar materiële of aardse maatstaven. Daar ben ik juist dankzij de bijbel wat van teruggekomen. Mijn mening erover is niet meer en niet minder dan ik hierboven al heb geschreven en men heeft zijn best gedaan om hier homosexualiteit te verdedigen en ik heb juist daardoor niet het idee dat ik wat noemenswaardigs heb gemist want op forums gaan gesprekken juist een stuk dieper en kun je meer op inhoud spelen.
- ken je christelijke homo's?
Ja. Natuurlijk kent iedereen Jos Brink. Er zijn 2 van de kerk uit mijn jeugd waar ik het later pas van wist toen ik al verhuisd was. Van 1 had ik zoiets van ach ja natuurlijk! Van die andere niet. Een oom van mij is het, met een christelijke achtergrond en ook weer opnieuw christelijk. Een achterneef van mij is een tijd lang voorzitter geweest van het COC zelf rond het begin van de jaren 90. Ook hij maakte niet zo'n poeha rond zijn homo-schap en in mijn christelijke familie is homosexualiteit nooit veroordeeld ook niet achter de rug om. 2 zoons van een vriendin van mijn zus, maar dat is wat via via. Van de overige zou ik het niet weten of ze het zijn of wat hun geloof is. Dat zou betekenen dat ze dus verder als ieder ander kunnen zijn.
- ooit met christelijke homo's gesproken?
Ja.
- welke vooroordelen heb je in het algemeen over homo's?
Je vraag is allereerst nog óf ik wel vooroordelen tegen ze heb, ipv er zomaar van uitgaan dat iemand die niet zo happig is op homosexualiteit dan dus maar bevooroordeeld moet zijn. Je dacht toch niet dat ik gisteren uit een ei ben komen kruipen ofzo?
- wat kun je vaststellen als je kijkt naar christelijke homo's als je kijkt naar geloofsbeleving en gedrag?
Geloofsbeleving: kan juist heel welgemeend zijn! Want je houdt juist die homo's over die ondanks een bijbelse verdelging van homosex of (angst voor) afwerende gebaren van een gemeente tóch het geloof willen praktiseren. Die hebben er wat voor over en zullen geen twijfelgevalletjes zijn. Is het bij jou zo dat je enerzijds dan een des te grotere beloning ervaart voor openhartigheid maar bij anderen ook weer tegenstand die je eerst niet kreeg? Gaat het dan wat meer uiteen lopen in hoe mensen naar je zijn of is het over het algemeen positiever? Daar ze afgezien van een discussie of overtuigingspoging hier en daar niet in het bijzonder opvallen, zijn ze voor de rest gewoon als ieder ander of volkomen binnen de norm. Ik zie ze dus juist niet echt als apart of afwijkend naarmate ze dat zelf ook niet benadrukken.
- wat zijn jouw ervaringen in het dagelijks leven met homo's tot nu toe?
Ik ontmoet ze de laatste tijd niet zoveel. Er zullen ook een hoop mensen bij zitten die er geen ophef van maken of het ter sprake brengen. Doorgaans zijn ze veel meer low-profile dan het stereotiepe cliché. Van de media ken ik ze nogal eens als poppenkast-figuren, maar ook daar weer niet allemaal. Mijn pianoleraar, zelfs 2, waren homo maar we waren voornamelijk met muziek bezig. In de tijd dat ik ze in mijn omgeving had en ik ben ook naar mijn weten altijd voor ze opgekomen als het wat gortig werd hoe er achter hun rug over ze werd gedaan, als het beledigend. Ik ben wel eens benaderd door wat van die COC voorlichters met folders over AIDS, die begonnen zelfs te zeggen dat als ik het zelf niet geprobeerd had dat ik dan ook niet wist wat ik niet wilde. Er wordt me als ik lang single ben wel eens gevraagd of ik soms homo ben. De grootste vraag die ik dus over homosexualiteit over heb, is of je nou ontmaagd wordt van voren of van achteren, lijkt mij.
Groetjes Divinespark.