Auteur Topic: Drugs  (gelezen 4876 keer)

Kamphuys

• Bekijk profiel
Drugs
« Gepost op: januari 19, 2004, 04:42:47 pm »
Ik ben een beetje met mezelf in tweestrijd. Nergens in de Bijbel kan ik vinden dat het tegen ons geloof ingaat om drugs te gebruiken.

Toch rook ik regelmatig een blowtje (hash, danwel wiet) en op houseparty's wil ik nog wel eens een XTC-pilletje doen. Ik heb het niet gevoel dat dit mij afstandelijk maakt ten opzichte van de heer, eerder dichterbij.

Paddo's vind ik ook wel leuk, zonder die dingen zou ik de heer in de eerste plaats niet eens gevonden hebben.

Ik zit hier echt mee, moet ik hier mee doorgaan? Het brengt mijn functioneren in de maatschappij niet in gevaar en voor mezelf voelt het goed. Graag serieuze reacties.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2004, 04:47:03 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:42:47 schreef Kamphuys:
Ik zit hier echt mee, moet ik hier mee doorgaan? Het brengt mijn functioneren in de maatschappij niet in gevaar en voor mezelf voelt het goed. Graag serieuze reacties.

Ik zou me niet al te druk maken over wiet en hasj, dat is niet veel gevaarlijker dan alchohol imho zolang het niet uit de hand loopt.

XTC moet ik je wel voor waarschuwen, dat is een harddrug en geen softdrug en ik heb twee keer gezien dat iemand van 17, 18 jaar op de operatietafel lag voor een levertransplantatie als gevolg van een XTC pilletje. Dat spul is echt gevaarlijker dan je denkt!!

Paddo's weet ik niet zo veel van.
Wel dat je in zo'n hallucinerende trip kunt blijven en dat kan heel angstaanjagend zijn, ik heb het gevoel dat je daar ook beter bij uit de buurt kunt blijven, dat je je geest openzet voor allerlei (kwade) invloeden van buitenaf. In jouw geval blijkbaar ook goede...  :)   Vertel eens wat meer over hoe je de Heer vond door paddo's? Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Hoe weet je zo zeker dat het God was en niet een andere, kwade macht?
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2004, 04:48:59 pm »
Hmm, ik twijfel of Kamphuys ons in de maling zit te nemen, maar als het om drugs gaat is Trainspotting wel een goede voorlichtingsfilm denk ik. Niet echt christelijk, maar de boodschap is positief.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Kamphuys

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2004, 04:50:41 pm »
Ik neem niemand in de maling hoor. :|

Door die paddotrip kreeg ik gewoon een dieper inzicht in mijn levensstijl (niet zozeer dat God even met me kwam praten ofzo. ;) Het werd me toen gewoon echt duidelijk dat ik in 't geheel niet goed bezig was. En daar wil ik dus iets aan doen, vandaar dat ik hier ben.

grompie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2004, 04:52:16 pm »

quote:

Ik ben een beetje met mezelf in tweestrijd. Nergens in de Bijbel kan ik vinden dat het tegen ons geloof ingaat om drugs te gebruiken.

Toch rook ik regelmatig een blowtje (hash, danwel wiet) en op houseparty's wil ik nog wel eens een XTC-pilletje doen. Ik heb het niet gevoel dat dit mij afstandelijk maakt ten opzichte van de heer, eerder dichterbij.

Paddo's vind ik ook wel leuk, zonder die dingen zou ik de heer in de eerste plaats niet eens gevonden hebben.

Ik dacht dat xtc verboden was! Verder is xtc mij ook te gevaarlijk.
Voor paddo's en hash geld volgens mij iets in de geest van spreuken 23:29-35
geheelonthouder

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2004, 04:52:46 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:50:41 schreef Kamphuys:
Door die paddotrip kreeg ik gewoon een dieper inzicht in mijn levensstijl (niet zozeer dat God even met me kwam praten ofzo. ;) Het werd me toen gewoon echt duidelijk dat ik in 't geheel niet goed bezig was. En daar wil ik dus iets aan doen, vandaar dat ik hier ben.

Tip: alpha-cursus.
laagdrempelig, informatief.
In tien avonden en een weekend wordt het christelijk geloof uitgelegd voor mensen die er niets vanaf weten. Geen opgeheven vingertje te bekennen (als het goed is).

Ik heb 'm zelf twee jaar geleden gevolgd en heb daarna nog 4 cursussen als leider meegedraaid. Zeer goede ervaringen!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2004, 04:56:53 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:52:46 schreef Bumblebee:
[...]

!

Goed advies. Ik vraag me af wat er van dit forum is geworden de laatste tijd.

Drugs, erotische kleding,black metal, Formule 1,films.

Waar ging de preek over gisteren? :?

Kamphuys

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2004, 04:57:13 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:52:46 schreef Bumblebee:
[...]

laagdrempelig, informatief.
In tien avonden en een weekend wordt het christelijk geloof uitgelegd voor mensen die er niets vanaf weten. Geen opgeheven vingertje te bekennen (als het goed is).

Ik heb 'm zelf twee jaar geleden gevolgd en heb daarna nog 4 cursussen als leider meegedraaid. Zeer goede ervaringen!
Heb je daar een URL van ofzo? :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2004, 05:01:22 pm »
Ja hoor, klik hier

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2004, 05:53:27 pm »
Kamphuys!
Het is maar waar je meer waarde aan hecht:een redelijke gezondheid,of af en toe
(mag ik hopen..) een lolletje.
Cannabis-producten zijn,hoe je het ook wendt of keert,niet goed voor je,ook al ge-
bruik je ze zeer zelden.De THC zet zich af in je hersenen,hart,longen en richt daar
veel schade aan.Daarnaast,voor de steviger gebruiker,verandert het je kijk op het leven wel degelijk,vergelijk het maar met de ervaringen die je met die paddo's
hebt gehad,het is allemaal verre van onschuldig zooals sommigen je zouden willen
laten geloven.
Paddo's en andere hallucigene drugs (XTC,Coke,Hero etc),zou je het beste links
kunnen laten liggen.
Ik heb ook eens gedacht dat ik,onder invloed van een aardige hoeveelheid pad-
do's,kijk kreeg op bepaalde goddelijke aangelegenheden,maar niets was minder
waar.Daar kom je wel achter op het moment dat je weer nuchter bent..
Tip:Laat jezelf eens filmen op het moment dat je 'leip' bent,en bekijk de band ver-
volgens op een nuchter moment.Zeer leerzaam.

Een christen bekijkt het in de regel zoo:je lichaam is de tempel van de Heilige Geest (dat wist je..),en je geest is niet iets om mee te fucken.Simpel.
regards,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2004, 05:57:56 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:56:53 schreef Wilhelmina:
[...]

Wilhelmina!

Ik heb geen idee hoelang dit forum al bestaat,maar is het ooit anders geweest
hier,dan?
Laatst ben ik er achter gekomen dat (onafhankelijk van Reformanda ;)) het zede-
lijke verval binnen de gkv  ergens begin jaren negentig is ingetreden.Zonder daar
conclusies aan te willen verbinden,als het forum rond die tijd is opgericht,heeft het
dan ooit anders kunnen wezen?

Marnix

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2004, 01:48:41 am »
Ik heb wel es geblowed vroeger, tot het niet meer zo goed ging na het blowen. Toen ben ik maar gestopt en heb ik het verder maar bij alcohol (op zich ook een drug) gelaten. Maar ja, drugs zijn over het algemeen niet echt goed voor je gezondheid. van blowen kun je out gaan, van paddo's kun je panisch raken etc. Bovendien is de verslaving een groot gevaar, op een gegeven moment kun je niet meer zonder, je kent het gevoel en als je je een keer wat minder voelt neem je drugs al snel als een soort oplossing. Maar het lost het probleem zelf niet op.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Els

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2004, 05:37:07 am »

quote:

Onder invloed van drugs, pillen en (veel) drank gebeuren de vreselijkste dingen Lees er de krant maar op na. Recent voorbeeld: de moordenaar van mijnheer van Wieren in Den Haag. Hij schijnt een normale jongen te zijn maar zie wat hij deed onder invloed.

Marnix

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #13 Gepost op: januari 20, 2004, 10:37:06 am »
Waarom kan ik me zo moeilijk voorstellen dat iemand en orgel speel, en houseparties bezoekt :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #14 Gepost op: januari 20, 2004, 10:41:31 am »
Alcohol veroorzaakt in Nederland veeeeeeel meer verslavingen, rellen, gevechten en andere (onder andere ook veel gezondheids-) problemen dan wiet.

Ik ben heus geen 100% voorstander van ongelimiteerd wietgebruik maar het ergert me een beetje (of eigenlijk ergert het me flink) dat christenen vaak moord en brand schreeuwen over cannabis en er vervolgens onder christenen, bijvoorbeeld op christelijke studentenverenigingen, echt enorm veel gezopen wordt en daarover ook erg stoer gedaan wordt.

Zat zijn is interessant, wietgebruik is onchristelijk.   :?

Calvinist

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #15 Gepost op: januari 20, 2004, 01:28:15 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 10:37:06 schreef Marnix:
Waarom kan ik me zo moeilijk voorstellen dat iemand en orgel speel, en houseparties bezoekt :)
Een brede muzieksmaak misschien?

Kamphuys

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #16 Gepost op: januari 20, 2004, 01:28:21 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 10:37:06 schreef Marnix:
Ik heb dat leventje ook pas sinds kort achter me gelaten, en wil dat graag definitief doen. Vandaar dat ik wat andere hobby's ben gaan zoeken.

Marnix

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #17 Gepost op: januari 20, 2004, 02:50:07 pm »
Cool, 'k zal voor je bidden, gaat je vast lukken! Ik heb wel ontdekt dat drugs vaak voor meer problemen zorgt dan dat het problemen oplost, dus ik vind het een goede keuze die je hebt gemaakt!

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #18 Gepost op: januari 20, 2004, 08:33:57 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 13:28:21 schreef Kamphuys:
[...]

Ik heb dat leventje ook pas sinds kort achter me gelaten, en wil dat graag definitief doen. Vandaar dat ik wat andere hobby's ben gaan zoeken.

Top!Het beste besluit wat je in deze kwestie kunt nemen!
Succes,Van.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #19 Gepost op: januari 20, 2004, 09:14:17 pm »

quote:

[...]

Zondag 23
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #20 Gepost op: januari 20, 2004, 09:59:25 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:53:27 schreef vaneccles:
(...)
Cannabis-producten zijn, hoe je het ook wendt of keert, niet goed voor je, ook al gebruik je ze zeer zelden. De THC zet zich af in je hersenen, hart, longen en richt daar veel schade aan. (...)
Paddo's en andere hallucigene drugs (XTC,Coke,Hero etc), zou je het beste links kunnen laten liggen. (...)
Ik vind dit dan weer een matige redenering. Er zijn veel meer zaken die genot veroorzaken en schadelijk zijn, neem nicotine (/teer) en een alcohol-intake van meer dan 2 eenheden per avond. Of neem BBQ-vlees, of spekvet, of oude woningen in Schotland (die zijn uit een redelijk radio-actief goedje opgetrokken, net als betonwoningen). Edit: ik vergeet nog: zonnen. /edit. Als je alle zaken die schadelijk voor je zijn mijdt, valt er weinig meer te genieten.

En genieten is niet onbijbels. 't Lijkt mij een teken aan de wand dat Christus er wijn bijmaakte toen het bruidspaar zonder dreigde te komen zitten. Er moet dus een middenweg tussen genieten en jezelf schade toebrengen.
Dan lijkt mij dat je eerst bekijkt wat 'genieten op een bijbels verantwoorde manier' inhoudt (volgens mij: genieten mag als je iets te vieren hebt; en ook genieten na je dagelijks werk is prima).
En schadelijk zijn die dingen die je van Christus aftrekken (zoals verslavingen; zie bijv. mat 6:24; 2 tim 3:4) of waardoor je je willens en wetens onnodig in gevaar brengt (col 2:23?).

Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken (want: Gods wet wordt in je hart geschreven, oa Ef 4+5, Jer 31:33).
Ik vind roken dus stom (weinig plezier, veel schade) al maak ik een uitzondering voor sigaren en pijp; drinken doe ik soms, en ook wel meer dan 2 EH/avond. Met een joint zou ik geen problemen hebben (heb er nog nooit 1 geprobeerd), maar aan zwaarder spul ga ik me niet wagen (hero, coke, xtc ea). Paddo's zijn gevaarlijk omdat ze onberekenbaar zijn: je weet niet hoeveel stof erin zit, of welk effect het op je gaat hebben. 't Lijkt mij ook geen social drug, terwijl een joint dat nog wel kan zijn (net als alcohol).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #21 Gepost op: januari 20, 2004, 10:19:00 pm »

quote:

[...]

Wat mij vandaag ook al opviel was :

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, de onderwerpen snel veranderen in wereldse zaken.

Hiermee wil ik niet zeggen dat wij beter zijn, maar onze interesses liggen wél op een ander niveau.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Macguinness

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #22 Gepost op: januari 20, 2004, 10:24:45 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 22:19:00 schreef Mientje:
[...]

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, de onderwerpen snel veranderen in wereldse zaken.

Het kan ook komen omdat Does er vandaag mee gekapt is.

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=2170
 ;)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #23 Gepost op: januari 20, 2004, 10:32:09 pm »

quote:

[...]

Hiermee wil ik niet zeggen dat wij beter zijn, maar onze interesses liggen wél op een ander niveau.
Ben ik toch weer blij met de evangelischen anders hadden we niets anders dan wereldse zaken hier.
Liefde is vreemd

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #24 Gepost op: januari 20, 2004, 10:39:48 pm »

quote:

[...]

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, er een stuk minder off-topic gegaan wordt.

Marloes

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #25 Gepost op: januari 20, 2004, 10:47:34 pm »
Enkele offtopic berichten verplaatst naar Wordt er te weinig over christelijke zaken geforumd?.
[Prediker 7:29]

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #26 Gepost op: januari 21, 2004, 06:26:42 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 21:59:25 schreef elle:
[...]

Ik vind dit dan weer een matige redenering. Er zijn veel meer zaken die genot veroorzaken en schadelijk zijn, neem nicotine (/teer) en een alcohol-intake van meer dan 2 eenheden per avond. Of neem BBQ-vlees, of spekvet, of oude woningen in Schotland (die zijn uit een redelijk radio-actief goedje opgetrokken, net als betonwoningen). Edit: ik vergeet nog: zonnen. /edit. Als je alle zaken die schadelijk voor je zijn mijdt, valt er weinig meer te genieten.

En genieten is niet onbijbels. 't Lijkt mij een teken aan de wand dat Christus er wijn bijmaakte toen het bruidspaar zonder dreigde te komen zitten. Er moet dus een middenweg tussen genieten en jezelf schade toebrengen.
Dan lijkt mij dat je eerst bekijkt wat 'genieten op een bijbels verantwoorde manier' inhoudt (volgens mij: genieten mag als je iets te vieren hebt; en ook genieten na je dagelijks werk is prima).
En schadelijk zijn die dingen die je van Christus aftrekken (zoals verslavingen; zie bijv. mat 6:24; 2 tim 3:4) of waardoor je je willens en wetens onnodig in gevaar brengt (col 2:23?).

Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken (want: Gods wet wordt in je hart geschreven, oa Ef 4+5, Jer 31:33).
Ik vind roken dus stom (weinig plezier, veel schade) al maak ik een uitzondering voor sigaren en pijp; drinken doe ik soms, en ook wel meer dan 2 EH/avond. Met een joint zou ik geen problemen hebben (heb er nog nooit 1 geprobeerd), maar aan zwaarder spul ga ik me niet wagen (hero, coke, xtc ea). Paddo's zijn gevaarlijk omdat ze onberekenbaar zijn: je weet niet hoeveel stof erin zit, of welk effect het op je gaat hebben. 't Lijkt mij ook geen social drug, terwijl een joint dat nog wel kan zijn (net als alcohol).

Okee,Elle,het kan wel wat duidelijker.

Onder optimale controle zou je prima een of twee keer in de week een shot hero-
ine nemen,geen enkel (medisch) probleem.
Alles is mij geoorloofd,doch niet alles is nuttig - een geloofskraker van jewelste,
maar absoluut een handige stelregel wat betreft drugs.
Het klinkt egoistisch maar de reden waarom ik drugs liever zie gaan dan komen,
is mijn slechte ervaringen ermee,in de eerste plaats.
In de tweede plaats ben ik ervan overtuigd dat er nergens in de bijbel staat dat je
maar je verstand moet gaan vertroebelen met allerhande middeltjes,sterker:
dronkenschap wordt al afgekeurd.

Er is het cliche,en niet voor niets,'dat de ene persoon er beter tegen kan dan een
ander',maar dat neemt niet weg dat je een verantwoordelijkheid,laten we zeggen
'plichten' hebt tegenover God.

Als 'de jeugd' dit alles niet uit zichzelf aan wil nemen en gaat experimenteren,allez,
dat is tegenwoordig 'normaal'.Maar laat ze het dan alsjeblieft bij proeven houden..

"Genieten is niet onbijbels".
Nee,inderdaad.En als ik er nou van geniet om treinen te derailen?
Genieten komt ook in de bijbel voor.Ja.En de duivel komt er ook in voor.
regards,Van.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #27 Gepost op: januari 21, 2004, 07:12:40 pm »

quote:

op 21 Jan 2004 18:26:42 schreef vaneccles:
[...]
"Genieten is niet onbijbels".
Nee,inderdaad.En als ik er nou van geniet om treinen te derailen?
Genieten komt ook in de bijbel voor.Ja.En de duivel komt er ook in voor.

Anders gezegd: genieten is niet verboden; blij en zorgeloos zijn is nastrevenswaardig. God wil het goede voor zijn kinderen, dus ook genot. En ja, er bestaat duivels genieten, maar de bijbel geeft genoeg aanwijzingen om tussen slecht en goed te kunnen onderscheiden.

Vaneccles: wat vind je van 2 glazen alcohol (daar word ik niet dronken van)? Wat vind je van zonnen? Wat van gegrild vlees eten? En van een joint? En dan: waarom?
't Is allemaal slecht voor je, schaadt je stuk voor stuk. Laat jij het allemaal? Zo nee: wat is dan je meetlat?

yes

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #28 Gepost op: januari 21, 2004, 08:44:08 pm »
Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat je zegt dat je drugs gebruikt.Nog meer eigenlijk dat je zegt,dat het je dicht bij de Heer brengt.Al staat het niet in de bijbel,je word er een slaaf van,en daar staat genoeg over in de bijbel.Ik heb zelf jaren drugs gebruikt en het brengt je dichter bij satan,niet bij God.Het is COOL TO BE CLEAN

Ilsa

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #29 Gepost op: januari 23, 2004, 03:45:21 am »
Ik heb zelf ook verschillende soorten drugs gebruikt, hasj, weed, paddo's en xtc. Het is nu meer dan een jaar geleden dat ik deze heb gebruikt, alleen alcohol gebruik ik nog steeds regelmatig. Ik realiseerde me de eventuele schade die je ervan kunt oplopen maar al te goed zeker in het geval van xtc. Toch heb ik het gebruikt. Niet vaak (2x) en wel op de zo juist mogelijke manier (als je het zo kunt noemen :) ) door het te laten testen en samen met vrienden waarvan niet iedereen iets nam voor de veiligheid. Het was zeker niet onaangenaam, maar eerlijk gezegd heb ik vrijwel niets gemerkt van de hasj, weed, en paddo's. De xtc voelde ik wel degelijk maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken maakte dat me helemaal niet van de wereld, daarnaast werd ik veel opener en voelde ik mer nog erg helder wat het juist een sociale drug maakt in tegenstelling tot andere drugs, al hadden die dus bij mij niet zo'n heftig effect.

Het verslavings gevoel heb ik eigenlijk nooit ervaren, misschien dat de xtc dan nog het meest dicht in de buurt kwam, maar sinds ik dat gevoel een keer heb gehad weet ik zelf wat ik moet doen om dat op te roepen en heb ik er niets meer voor nodig. Veel van de mensen met wie ik om ga gebruiken drugs (ook cocaine en speed) sommigen zelfs wekelijks, toch trekt het me verder niet en ik ben er ook nooit verder mee gegaan, wel heb ik er moeite mee om vrienden onder invloed te zien, voornamelijk omdat ze er geen controle over hebben, het neemt bezit van hen en dat kan nooit goed zijn.

Daarnaast is alcohol ook gewoon een harddrug maar helaas staan veel mensen daar niet bij stil. Ik gebruik het zelf ook maar ik doe dat niet op een onverantwoordelijke manier. Als ik teveel heb gedronken ga ik netjes met de taxi naar huis en overgeven komt er niet bij kijken, maar dat kan ook komen omdat ik er misschien wel te goed tegen kan. Ik ben ook wel eens te ver gegaan en heb zelfs wel eens een liter sterke drank op in een uur of twee tijd om vervolgens zonder problemen te gaan slapen en de volgende dag op te staan zonder een centje pijn. Vrienden zien het als een geweldig geschenk kunnen drinken wat je maar wilt zonder problemen of kater, maar mij doet het gelukkig weinig. Die periode heb ik nu wel gehad. Af en toe een wijntje is lekker en soms worden het er meer, maar de behoefte is weg. Drink niet om te drinken, maar om dat het lekker is, dan heb je vanzelf al minder " nodig"  en geniet je echt.

Nog even over het genieten en Jezus die wijn maakte, misschien is het handig om er bij stil te staan dat wijn in die tijd een enorm laag alcohol percentage had, dus in dat geval zullen ze echt niet 1,2,3 als een stel zatte figuren hebben rondgelopen..

wimOldie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #30 Gepost op: januari 24, 2004, 10:08:07 am »
Drugs op elke manier is een verslaving.
Verslaving is tegen God. Dus ja Drugs is voor de niet gelovigen en een strijd voor de gelovigen.

Als je de heilige geest in je hebt en over god met zulke dingen praat dan weet je ook wel dat drugs gewoon niet in het geloof past. Want je zoekt aardse dingen op die je gellukiger maakt. God maakt je gelukkig dus heb je geen drugs nodig .
Het zijn beproevingen van je nieuwe natuur en je oude natuur. teminste als je de heilige geest hebt ontvangen.

grompie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #31 Gepost op: januari 24, 2004, 05:13:28 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 10:08:07 schreef wimOldie:
als je dit nu eens onderbouwd
geheelonthouder

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #32 Gepost op: januari 24, 2004, 06:31:16 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 10:08:07 schreef wimOldie:
Verslaving is tegen God. Dus ja Drugs is voor de niet gelovigen en een strijd voor de gelovigen.

Als je de heilige geest in je hebt en over god met zulke dingen praat dan weet je ook wel dat drugs gewoon niet in het geloof past. Want je zoekt aardse dingen op die je gellukiger maakt. God maakt je gelukkig dus heb je geen drugs nodig .
Het zijn beproevingen van je nieuwe natuur en je oude natuur. teminste als je de heilige geest hebt ontvangen.

Drugs, welke men vind in koffie, sigaretten, in drank, in medicijnen. Allemaal verslavend. Onderbouw eens waarom een verslaving tegen God is?
De aardse dingen zijn ons gegeven om geluk te hebben, veel van de stoffen bevinden zich van nature al in ons lichaam om ons een gelukkig gevoel te geven.
Maar uit jou opmerking zou ik dus net zo goed op kunnen vatten dat je nu al zonder eten en drinken kunt, het gevoel van honger en dorst zijn voor je een beproeving?
Liefde is vreemd

wimOldie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #33 Gepost op: januari 24, 2004, 07:31:20 pm »
Eten en drinken heb je nodig om te leven dus is het geen verslaving.
mensen kunnen zonder drugs en ze kunnen ervoor kiezen om het te gebruiken of niet. Ik snap je tegenstrijd niet waarom drugs in het geloof past of niet. De heilige geest maakt ieder behouden persoon duidelijk dat roken,drugs voor eigen gebruik niet samen met God past. ow en je hoeft niets aan mij te verklaren met dingen om het zo goed mogelijk te plaatsen van wel gebruiken van drugs. Want wie zijn wij mensen nou om te zeggen wat jij mag en niet mag. Ga naar God ermee en je krijgt je antwoord als je behouden bent en God vertrouwd.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #34 Gepost op: januari 24, 2004, 07:43:42 pm »
Alcohol is zeer verslavend.... wat deed Jezus toen de wijn op was in Kana? Juist hij maakte bij.... Het feit dat Hij bij moest maken betekent dat er gezopen was bij het leven. Deed Jezus hier een zonde?

/edit: voor de goede orde ik pleit hier niet voor drugsgebruik. Ik pleit ervoor om niet zulke grote woorden jegens anderen te gebruiken. Denk niet te weten wat God wil.... Zie de opmerkingen die God daarover maakt in het boek Job.
Praat en discussieer op grond van de bijbel en niet op grond van je eigen gevoelens.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2004, 07:49:57 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #35 Gepost op: januari 24, 2004, 09:48:52 pm »
Elle,ik geloof dat ik mijn antwoorden op jou vragen  al gegeven heb in de vorige
posts.
Toevallig had vanavond nog een gesprek over (het genot van) roken :-7,en daar
kwam uit dat niets uit zichzelf kwaad is,zelfs een sigaretje niet (al zit er in de rook
een bepaalde grondstof van Zyklon-B..).Alles met mate,vandaar mijn voorbeeldje
over heroine.
Die (synthetische) drugs vormen echter een rare,beter te vermijden groep van ge-
notsmiddelen.Ervaring leert dat ze beter te vermijden zijn vanwege de grote ge-
zondheidsrisico's en,met name,het verslavende karakter.
Hetzelfde geldt voor cannabis-producten,gedroogde paddo's,kikkers enz.,hoe je
het ook wendt of keert;'they fuck with your mind' en direct dus ook met je ver-
standhouding met God.

Een biertje of twee daarentegen..als ze maar koud genoeg zijn heb ik er niets op
tegen! :)
Koffie likewise,niet veel mis mee netzoo als aardappels enz. enz.
Mijn zelfgebakken koekjes daarentegen,dat zijn halve moordwapens. ;)
regards,Van.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #36 Gepost op: januari 24, 2004, 11:32:46 pm »
Dank jewel Van....
Het argument uit je eerste post ''t is slecht voor je, dus mag het niet' heb je nu genuanceerd: 't is verslavend, en tijdelijk slecht voor je bewustzijn. Dat snap ik tenminste en dat vind ik valide argumenten. Let wel: ik ontken niet dat het slecht is, dat is het iig in potentie. Er is alleen veel meer slecht voor je, dus dat alleen is geen goed argument.

En wat verslaving betreft: alles waaraan iemand verslaafd raakt zodat het een obsessie wordt, is slecht voor je en ook voor je relatie met God. Wat dat betreft ben ik het met het gros van de posters eens.

Alleen: drugsgebruik leidt niet per se tot verslaving, getuige de post van Ilsa. En andersom: ook andere dingen dan wat men doorgaans 'drugs' noemt kunnen verslavend zijn (pijnstillers, slaapmiddelen, werk, TV enz...). Dus vind ik het statement 'drugs zijn verslavend dus houdt u er verre van' een tikje kortzichtig.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #37 Gepost op: januari 25, 2004, 02:31:49 am »

quote:

op 24 Jan 2004 19:31:20 schreef wimOldie:
Eten en drinken heb je nodig om te leven dus is het geen verslaving.
mensen kunnen zonder drugs en ze kunnen ervoor kiezen om het te gebruiken of niet. Ik snap je tegenstrijd niet waarom drugs in het geloof past of niet. De heilige geest maakt ieder behouden persoon duidelijk dat roken,drugs voor eigen gebruik niet samen met God past. ow en je hoeft niets aan mij te verklaren met dingen om het zo goed mogelijk te plaatsen van wel gebruiken van drugs. Want wie zijn wij mensen nou om te zeggen wat jij mag en niet mag. Ga naar God ermee en je krijgt je antwoord als je behouden bent en God vertrouwd.

Reageerde hoofzakelijk op deze reactie.

quote:

God maakt je gelukkig dus heb je geen drugs nodig .
Maar nu word het me duidelijk dat je zonder God wel aan de drugs moet om gelukkig te worden.
Liefde is vreemd

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #38 Gepost op: januari 25, 2004, 04:20:07 pm »
Dankjewel,Elle!

Ik ben het met je eens dat het een tikje kortzichtig is om te zeggen:'Drugs zijn
verslavend,dus houdt u er verre van'.
Anders wordt het wanneer die zin komt van,laten we zeggen,een 'ervaringsdeskun-
dige'.
Ik vind het wel degelijke een valide argument om drugs 'verre van je te houden',
juist om hun verslavende en 'bewustzijnsverruimende'(*-veranderende*,moet dat
zijn) kenmerken.
Als eerder gezegd:er zijn 'de sterken',die van hun drugsgebruik geen verslaving maken,maar zeg eens eerlijk,hoeveel mensen die daar zoo mee weten om te
gaan?Hoeveel zijn er,die,ook al is het maar een korte tijd,zich toch verslaafd zien?

Voor je eten bid je,en je dankt de Here dat je weer nieuwe krachten hebt mogen
ontvangen.Zou je God danken,voor,ik noem een drugsdwarsstraat,een jointje?
Iets in de trant van:"Dank voor deze goede oogst."?"Dank u dat we weer vier uur
van de wereld mogen zijn,U is genadig!"?
En dan heb ik het hier dus over 'de gemiddelde gebruiker'.
Daar zijn er in Nederland zoon anderhalf miljoen van,op te delen in werkelijk alle
subgroepen van de samenleving.Dit 'Gemiddeld Blowmensch' rookt 1 tot 3 jointjes/
de inhoud van pijpjes/vaporizers etc. per week.Het Gem. Blowmensch is daar zoon
8 tot 10 uur per week zoet,d.w.z.  "stoned" mee.Voor de dromerige types kun je er
gerust twaalf uur van maken,trouwens.

..sorry,Elle en anderen,dit was weer ouderwetsch ranten.
Samenvattend:Om het verslavend karakter van drugs weg te wuiven met het argu-
ment dat dat van persoon tot persoon verschilt,is mijns insziens een trap in de rug
van de mensen die *wel* verslaafd geraken,of die dit,zoals in mijn geval,net achter
de rug hebben.
Het is valide om te zeggen:"Hou drugs verre,want ze zijn verslavend",daarentegen
is het,op zijn liefst gezegd,gevaarlijk om die verslavende werking weg te redene-
ren.

Mag ik vragen,Elle,of je ervaren hebt wat het is ,om stoned te zijn?Of leip van de
paddo's?Of energiek van,wel,alles van paddo's,herbals tot xtc,amfetaminen?
Weet je hoe ver je dan weg bent van God?
Zoo ver als maar zijn kan,namelijk in de lusthof van je hoofd,met de deuren van het hek gesloten voor God.
Om u en/of anderen voor te zijn:nee,dit is niet melodramatisch,dit is de praktijk.
Cheerio,en steek er gerust één op,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #39 Gepost op: januari 25, 2004, 04:23:32 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 02:31:49 schreef Picardijn:
Maar nu word het me duidelijk dat je zonder God wel aan de drugs moet om gelukkig te worden.

Da's een open deur intrappen:Christus heeft je losgekocht van de duivel.Als je Zijn
aanbod aanneemt,that is..

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #40 Gepost op: januari 25, 2004, 04:26:02 pm »
Kamphuys!
Jacobus 5:1,meer kan ik eigenlijk niet zeggen.
Cheerio,Van.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #41 Gepost op: januari 25, 2004, 04:36:43 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 16:20:07 schreef vaneccles:
(...)
Mag ik vragen,Elle,of je ervaren hebt wat het is ,om stoned te zijn?Of leip van de
paddo's?Of energiek van,wel,alles van paddo's,herbals tot xtc,amfetaminen?
Ja. En nee, kben nog nooit stoned geweest (wel te dronken). Maar da's meer omdat ik geen sigaretten rook, ik heb wel regelmatig een joint aangeboden gekregen.
Ik ken wel diverse lieden die wel eens een joint (gedeeltelijk) hebben gerookt. De ene keer bekwam het hen beter dan een andere keer, maar geen van alle zijn ze verslaafd aan wiet oid (sommigen wel aan nicotine), of regelmatige gebruikers. Ik heb geen vrienden/kennisen die zwaarder spul hebben gebruikt en waarvan ik het weet (dus: paddo's of xtc ea).

Wiet is, voor zover ik heb begrepen, een stemmingsversterker. Ben je gezellig met je vrienden op stap, dan wordt het 'nog gezelliger'. Ben je depri en zit je in je up op de bank, dan is het effect minder plezierig, naar ik heb begrepen. Als je het gebruik combineert met alcohol, krijg je daar spijt van ('kheb ooit een kennis van mij die dat voor het eerst een joint gebruikte op een feestje onder de wol moeten stoppen: die werd helemaal raar, misselijk en verward; lijkbleek en zwetend).

Misschien bak ik ooit een spacecake, om het effect toch ook eens mee te maken.

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #42 Gepost op: januari 25, 2004, 05:07:41 pm »
Okee,Elle.
Bedenk alleen dat je minimaal een uur of drie,als ze dat noemen,'onder invloed'
bent. :z
Sweet dreams!
Cheers,Van.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #43 Gepost op: januari 25, 2004, 05:32:35 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 16:23:32 schreef vaneccles:
[...]

Da's een open deur intrappen:Christus heeft je losgekocht van de duivel.Als je Zijn
aanbod aanneemt,that is..
Dan ben je met me eens dat een Christen zonder eten en drinken kan, anders is hij geen ware Christen.
Liefde is vreemd

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #44 Gepost op: januari 25, 2004, 05:36:27 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:32:35 schreef Picardijn:
[...]
Dan ben je met me eens dat een Christen zonder eten en drinken kan, anders is hij geen ware Christen.

Ik geloof dat jij en ik toch echt uiteenlopende opvattingen over drugs hebben.
Althans,over de werking van drugs.
Man,Picardijn,wat is u weer spitsvondig!
Cheerio,Van.

grompie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #45 Gepost op: januari 25, 2004, 05:39:29 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:32:35 schreef Picardijn:
[...]
Sterker nog een christen kan zingend op een brandstapel staan.
geheelonthouder

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #46 Gepost op: januari 25, 2004, 05:43:10 pm »
Er zijn mensen die rondlopen op deze aarde en die vermeoden dat ze nu al in het nieuwe lichaam zitten.
Mijn idee is dat we zondige mensen zijn, met een zondige aard tot we sterven.
Niet dat we er dan vanuit moeten gaan dat we gelijk maar een leven moeten gaan lijden waarin we de zonden opzoeken.
Zo zie ik me al zondigen als ik aan een kopje koffie bezig ben en/of medicijnen slik.
Liefde is vreemd

vaneccles

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #47 Gepost op: januari 26, 2004, 05:38:40 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:43:10 schreef Picardijn:
Zo zie ik me al zondigen als ik aan een kopje koffie bezig ben en/of medicijnen slik.

Wat is er verkeerd met waakzaamheid,op je hoede zijn?
Als je dat werkelijk als zonde beschouwt,waarom er dan mee doorgegaan?

Of kun je alleen schertsen?
Trouwens,het gebruik van 'medicijnen' vereist de voorwaarde van beschadiging..

In Christus,Van.

wimOldie

• Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #48 Gepost op: januari 26, 2004, 08:10:32 pm »
God wil dat je afhankelijk bent van hem.
Als je rook verslaafde bent maak je je afhankelijk van dit aardse (ding)
Drugs verslaafde maken zich afhankelijk van dit aardse (ding)

God vraagt dat je naar hem toe komt en niet naar een drug of sigaret. Waarom verlang je meer naar een sigaret of drug dan God? geeft de drug meer liefde? genade? vrede? eeuwig leven? dacht het niet..

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Drugs
« Reactie #49 Gepost op: januari 26, 2004, 08:16:03 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 19:43:42 schreef Alfredt:
Alcohol is zeer verslavend.... wat deed Jezus toen de wijn op was in Kana? Juist hij maakte bij.... Het feit dat Hij bij moest maken betekent dat er gezopen was bij het leven. Deed Jezus hier een zonde?

Weet dat het in de Bijbel - en zo ook hier - vaak om ongegist druivesap gaat en dat is geen wijn in de zin van een alcoholische drank. Ook niet verslavend dus.
(zie de grondteksten hiervoor).