Auteur Topic: zintuiglijk, bovenzintuiglijk, okkult?  (gelezen 2888 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
zintuiglijk, bovenzintuiglijk, okkult?
« Gepost op: maart 13, 2003, 09:45:43 pm »
Weten we eigenlijk wel, welke kwaliteiten van waarneming we door de verschillende zintuigen binnenkrijgen? Maw elk zintuig vertelt ons iets anders over de wereld.

We leren dat er 5 zintuigen zouden zijn. Kan iemand ze eens opnoemen?
Ik beweer, dat er meer zintuigen zijn, die toch ook iedereen kent.
Ik zal er enige noemen, nadat de eerste 5 genoemd zijn.

Graag wil ik ook horen wat we met elk zintuig dan wel waarnemen?
Zijn het de materiele dingen die we waarnemen, of ook de niet materiele?

Ik beloof jullie, dat als je goed over de zintuigen nadenkt, dat je de wereld om je heen anders gaat zien. ;) en misschien anders gaat denken over bovenzinnelijk en okkult. (okkult betekend tenslotte niets anders dan dat wat verborgen is).
Ook de bijbel spreekt over het verborgene:
markus 4:22 en 13:11.
Het verborgene kan alleen 2 kanten hebben, het goede en het slechte.
Nu gooien sommige mensen vaak het goede kind met het slechte badwater weg, omdat ze alles wat verborgen is afwijzen.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2003, 09:51:42 pm »
ruiken, horen, zien, proeven, voelen
[Prediker 7:29]

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2003, 09:55:54 pm »
Koel toppique :)

Ik weet dat er meer zintuigen zijn, maar welke dat zijn en hoe je je kan trainen ze te gebruiken heb ik waarschijnlijk geen weet van.

Ogen - zien
Oren - horen
tong - proeven
handen (huid/zenuwen) - voelen
neus - ruiken

Cheese nu ben jij weer aan de beurt om ons enige verlichting te geven in deze materie, ben een en al oor

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2003, 09:59:39 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:45:43 schreef cheese:

Er is niets verborgen dat openbaar zal worden, zegt Jezus.
- Haal je dit niet wat uit de context, cheese?
- "Verborgen" (krypton) betekent meestal gewoon verstopt. De "binnenkamer" in Jezus' preken heet in het Grieks ook krytpon.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2003, 10:00:26 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:55:54 schreef Laurens:

Ik weet dat er meer zintuigen zijn, maar welke dat zijn en hoe je je kan trainen ze te gebruiken heb ik waarschijnlijk geen weet van.

Ogen - zien
Oren - horen
tong - proeven
neus - ruiken

Cheese nu ben jij weer aan de beurt om ons enige verlichting te geven in deze materie, ben een en al oor

evenwicht
warmte (dat lijkt op voelen) maar is wat anders als tasten
maar er zijn er nog meer...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2003, 10:03:48 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:59:39 schreef Qohelet:
op 13 Mar 2003 21:45:43 schreef cheese:

Er is niets verborgen dat openbaar zal worden, zegt Jezus.
- Haal je dit niet wat uit de context, cheese?
- "Verborgen" (krypton) betekent meestal gewoon verstopt. De "binnenkamer" in Jezus' preken heet in het Grieks ook krytpon.

het verband is, dat wat verborgen is openbaar zal worden, dus ook het zgn. okkulte (verborgene) kan openbaar worden en verliest daarmee datgene waarom mensen er kennelijk bang voor zijn,
dus wat niet weet wat niet deert gaat dan niet meer op

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2003, 10:04:22 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:00:26 schreef cheese:
op 13 Mar 2003 21:55:54 schreef Laurens:

Ogen - zien
Oren - horen
tong - proeven
neus - ruiken

evenwicht
warmte (dat lijkt op voelen) maar is wat anders als tasten
maar er zijn er nog meer...

evenwicht is een combinatie van horen en zien, ga maar eens, zonder geleidelijke overgang met een oor perfect dicht rondlopen...
tasten is voelen, warmte is ook voelen,

ik ben benieuwd naar de rest...

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2003, 10:16:02 pm »
Evenwicht is niet alleen een combinatie van zien, horen en voelen; daarvoor heb je aparte orgaantjes, die er ook debet aan zijn dat de wereld lijkt te tollen als je een paar rondjes hebt gedraaid. In je oren zitten buisjes met vloeistof (in verschillende richtingen opgesteld) en door de stand van de vloeistof merk je hoe scheef of recht je staat. Een soort ingebouwd paslood dus.

Maar dit is natuurlijk niet occult.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2003, 10:16:07 pm »
evenwicht is een combinatie van horen en zien, ga maar eens, zonder geleidelijke overgang met een oor perfect dicht rondlopen...
tasten is voelen, warmte is ook voelen,

ik ben benieuwd naar de rest...[/i][/quote]

evenwicht is de verhouding die je tot de zwaartekracht hebt, dus dat je weet wat boven en onder is, dat heb je ook als oog en oor dicht zijn, er is dus ook een apart evenwichtsorgaan,

tasten is de vorm van iets voelen en dat kan alleen door direkt kontakt ,
warmte kan je ook op afstand voelen (het heet wel allebei voelen, maar er is een kwalitatief verschil)
en eigenlijk is het zo met tasten (zonder daarbij de bewegen), dat je niet het voorwerp voelt, maar eigenlijk alleen je begrenzing van je eigen huid (maar om dat te ontdekken zou je de proef moeten doen en daarbij alle andere zintuigen niet gebruiken, dus alleen tasten),

nu nog andere zintuigen,
waarmee neem je de gesproken taal waar? (ik bedoel natuurlijk niet het gehoor) maar waarmee versta je de taal? wat maakt dat je kunt horen dat een dier angstig is bijv.?
waarmee neem je gedachten waar? (eigen gedachten, maar ook van anderen)
waarmee neem je je dromen waar?
als je ziek bent en je voelt je niet goed, waarmee neem je dat waar?
als je blij bent, waarmee neem je dat waar?
verdrietig?
verliefd?
waarmee neem je waar dat je met een ander mens te doen hebt? (stel je zit door een muur gescheiden in een kamer in en andere kamer zit een mens of een computer, waarmee neem je waar dat de ander mens of computer is?)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2003, 10:22:39 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:16:02 schreef Qohelet:
Evenwicht is niet alleen een combinatie van zien, horen en voelen; daarvoor heb je aparte orgaantjes, die er ook debet aan zijn dat de wereld lijkt te tollen als je een paar rondjes hebt gedraaid. In je oren zitten buisjes met vloeistof (in verschillende richtingen opgesteld) en door de stand van de vloeistof merk je hoe scheef of recht je staat. Een soort ingebouwd paslood dus.

Maar dit is natuurlijk niet occult.

natuurlijk is het niet okkult, maar voor degenen die aannemen dat we maar 5 zintuigen hebben en het evenwichtsorgaan niet meetellen is het nog wel okkult (verborgen), maar nu men weet dat dit ook een zintuig is, is het niet meer okkult, net zoals zoveel andere dingen, kent men het, dan is het okkulte verdwenen, okkult hangt dus nauw samen met onwetendheid.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2003, 10:22:48 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:16:07 schreef cheese:
nu nog andere zintuigen,
waarmee neem je de gesproken taal waar? (ik bedoel natuurlijk niet het gehoor) maar waarmee versta je de taal? wat maakt dat je kunt horen dat een dier angstig is bijv.?
waarmee neem je gedachten waar? (eigen gedachten, maar ook van anderen)
waarmee neem je je dromen waar?
als je ziek bent en je voelt je niet goed, waarmee neem je dat waar?
als je blij bent, waarmee neem je dat waar?
verdrietig?
verliefd?
waarmee neem jec waar dat je met een ander mens te doen hebt? (stel je zit door een muur gescheiden in een kamer in en andere kamer zit een mens of een computer, waarmee neem je waar dat dec ander mens of computer is?)

Wacht even: dit valt meestal niet onder "zintuigen" maar onder de psychologisch/neurologische kant van perceptie. Het zintuig voor gesproken taal is het oor. Natuurlijk moeten de klankindrukken (zenuwsignaaltjes) nog omgezet worden in ideeen. Geluid wordt verwerkt in je temporale hersengebied, dus bij de slaap, en geinterpreteerd door je taalcentrum. Heel interessante processen, maar geen zintuigen.
Ook het "waarnemen van emoties" is geen zintuigelijke waarneming; emoties beleef je direct of je bent je er bewust van (meta-niveau).
Je laatste vraag is in de Kunstmatige Intelligentie mooi gesteld door het voorbeeld van de Chinese kamer. Maar ook hier durf ik te stellen: je zintuigen geven indrukken door van concrete gedragingen, je hersenen interpreteren die gedragingen in een na-zintuigelijk proces.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2003, 10:26:10 pm »
de meeste dingen die ik zie zijn hetzelfde als de primaire zintuigen, het wordt wargenomen doordat deze primaire zintuigen worden nagebootst door het brein door emotie, hoe dat in elkaar zit weet ik het fijne niet van, maar het is nog enigzins te volgen.
Waar ik meer benieuwd naar ben is hoe een mens de aanwezigheid van een ander, gescheiden door een muur kan waarnemen.

Edit: Qohelet was me voor, en hij is nog duidelijker ook :-7

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2003, 10:35:13 pm »
Wacht even: dit valt meestal niet onder "zintuigen" maar onder de psychologisch/neurologische kant van perceptie.

Ch: het is maar hoe je het bekijkt, ook de 5 bekende zintuigen komen tenslotte met informatie in de hersenen uit, en ook daarvan kun je zenuwprocessen aantonen,
zoals ik zintuigen nu bedoelde zijn het waarnemingspoorten naar de wereld toe, die mij iets over deze wereld te vertellen hebben in verschillende kwaliteiten, of een bal hol is bijv. kan ik niet zien, omdat ik alleen de oppervlak waarneem, maar ik kan wel horen of deze hol is,

Het zintuig voor gesproken taal is het oor.

Ch; dat zei ik ook al, maar klank is nog wat anders als taal, we kunnen horen of iemand iets zin-nigs te zeggen heeft of niet, heeft het zin of niet

Natuurlijk moeten de klankindrukken (zenuwsignaaltjes) nog omgezet worden in ideeen.

Ch; zo ook met dat wat we zien, we moeten het zien kombineren met het tasten om iets te kunnen be-grijpen of om het in-te-zien

Geluid wordt verwerkt in je temporale hersengebied, dus bij de slaap, en geinterpreteerd door je taalcentrum. Heel interessante processen, maar geen zintuigen.

Ch; zie boven, geldt ook voor andere zintuigen, we heben ook een gezichtscentrum en een reukcentrum en een taalcentrum etc.

Ook het "waarnemen van emoties" is geen zintuigelijke waarneming;

Ch; dus bovenzinnelijk (zie topic), want je neemt ze wel degelijk waar bij jezelf of bij een ander (bij jezelf bovenzinnelijk als je niet in de spiegel kijt maar van binnen kijkt)

emoties beleef je direct of je bent je er bewust van (meta-niveau).

Ch; beleven is ook een zintuig

Je laatste vraag is in de Kunstmatige Intelligentie mooi gesteld door het voorbeeld van de Chinese kamer. Maar ook hier durf ik te stellen: je zintuigen geven indrukken door van concrete gedragingen, je hersenen interpreteren die gedragingen in een na-zintuigelijk proces.

Ch; ik neem emoties waar van mijzelf, dat ben ik me bewust, net zo goed dat ik me bewust ben nu deze tekst te typen, bewustzijn is ook een waarnemingsorgaan, en zintuig dus, want het verteld me iets over mijzelf of over de buitenwereld.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2003, 10:47:25 pm door cheese »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2003, 10:46:17 pm »
Is bewustzijn een orgaan? Of een functie van de menselijke geest, die materieel gerepresenteerd is in het orgaan hersenen?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2003, 10:51:34 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:46:17 schreef Qohelet:
Is bewustzijn een orgaan? Of een functie van de menselijke geest, die materieel gerepresenteerd is in het orgaan hersenen?

alle zintuigen zijn funkties van de menselijke geest, want alle zintuigen geven hun signalen door naar de hersenen, maar ook het hart is een orgaan wat waarneemt, vraag dat maar eens aan verliefde mensen,
de geest op zijn beurt maakt weer gebruik van de hersenen, maar is niet gebonden aan de hersenen (zie bijv, de ervaringen van mensen met bijna dood-ervaringen).

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2003, 12:21:09 am »
voorstellingsvermogen is dat ook een zintuig?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2003, 12:42:02 am »

quote:

op 14 Mar 2003 00:21:09 schreef lonneke:

Bij voorstellingsvermogen komt er niets van 'buiten' naar 'binnen'. Het lijkt me dus niet echt een zintuig.

Zou er een speciaal religieus zintuig bestaan? Waarmee wij het goddelijke kunnen waarnemen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2003, 01:32:36 am »

quote:

op 14 Mar 2003 00:42:02 schreef Pulpeet:
Bij voorstellingsvermogen komt er niets van 'buiten' naar 'binnen'. Het lijkt me dus niet echt een zintuig.

Zou er een speciaal religieus zintuig bestaan? Waarmee wij het goddelijke kunnen waarnemen.

wanneer ik nu de lettertjes lees op het scherm, die komen van buitenaf, en zo probeer ik mij voor te stellen wie Pulpeet is.
dus toch wel iets van buitenaf?

een religieus zintuig? ik denk het wel.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2003, 03:19:03 am »
We hebben nog een zesde zintuig, alleen is dat een soort van thermostaat, drukmeter. Deze kan geprikkeld worden en een reflex afgeven.
Hiermee regelen we een groot deel van onze bloeds/omloop deze is specefiek voor deze functie om de mens in extreme omstandigheden te beschermen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2003, 10:15:05 am »
Gedachten, emoties, voorstellingvermogen etc zijn m.i. jouw interpretatie van datgene wat door je zinuigen aan informatie naar binnen komt. Het komt dus na de zintuigen. Qohelet heeft dit reeds preciezer verwoord.

Technische benadering:

-> invoer -> verwerking -> uitvoer ->
-> zintuigen -> hersenen/geest -> gedrag ->

Je invoer-'component' vertaalt meetgegevens naar een formaat waar je hersenen iets mee kunnen. Deze verwerken de binnengekomen gegevens. Daarbij worden er allerlei bewerkingen op uitgevoerd, wat zorgt voor emoties, gedachten, voorstellingen etc. Tenslotte vertaalt de verwerking-'component' de gemaakte interpretaties naar een opdrachtenstroom aan je uitvoer-'component' (een arm bijvoorbeeld). Het resulterende gedrag kan weer door anderen waargenomen worden, die op hun beurt weer reageren, etc.

Je neemt dus niet waar dat het warm is. Je neemt een temperatuur waar, en dat het warm is, is jouw interpretatie van die temperatuur. Bij die interpretatie is het zintuig alweer buiten spel.

Bovenstaande is een wel erg mechanische voorstelling. Maar misschien helpt het de gedachten te bepalen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2003, 10:18:29 am »

quote:

inderdaad, dat zou ik dan de voorstellings- of denkzin willen noemen,
want sommige mensen vertrouwen meer op wat dit zintuig hun verteld, dan de
andere zintuigen, uiteindelijk kun je je iets voorstellen en dat _zie_ je dan zelf, kan zich
zelfs tussen wat wat je ziet en jezelf in stellen, dus er voor-stellen,

voorbeeld je kent iemand heel goed, je maakt je een voorstelling van diegene,
maar nu gaat de voorstelling zich in je vastzetten en je ziet de ander helemaal
niet meer zoals hij nu is, dat die bijvoorbeeld veranderd is, je ziet dan je eigen
statische voorstelling en dat geeft dan ook de meeste problemen in relaties, men
 leeft dan niet met het aktuele, maar sleept een herinnering mee, die zich er voor
 stelt, voor de waar-neming.
Waarnemen is voor waar aannemen. Komen we bij de vraag terug wat is waar?
We hebben dus ook een orgaan voor waarheid.
En dat schreef ik eerder.
niet ik maar de Christus in mij.
Christus zegt "Ik ben de waarheid."

Dus niet ik, maar de waarheid in mij.
Ons waarheidsorgaan is datgene wat in ons door Christus aangelegd wordt.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2003, 10:26:37 am »

quote:

Bij voorstellingsvermogen komt er niets van 'buiten' naar 'binnen'.
Het lijkt me dus niet echt een zintuig.

Zou er een speciaal religieus zintuig bestaan? Waarmee wij het
goddelijke kunnen waarnemen.

Er zijn zintuigen, die ons iets zeggen over de buitenwereld. Maar ook zintuigen die ons
eea zeggen over onze binnenwereld. En (boven)zintuigen die ons iets vertellen over de
onzienlijke dingen.
Ik vroeg al hoe neem je je eigen verdriet waar, ziekte, gemoedsstemmingen , eigen gedachten etc.

Een religieus zintuig is dan bovenzinnelijk, want we nemen daarmee iets waar wat niet
op aards nivo zintuiglijk is. En dat is meer dan dec bijbel lezen en geloven, want we
kunnen Gods werking in mens en natuur ook zien, indien dit religieuze zintuig geschoold is.
Nog verder ontwikkelde religieuze zintuigen zijn ok in staat om bijvoorbeeld
engelen te zien (niks okkults dus.)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2003, 10:54:29 am »

quote:

op 14 Mar 2003 10:15:05 schreef Pulpeet:
Gedachten, emoties, voorstellingvermogen etc zijn m.i. jouw interpretatie van datgene wat door je zinuigen aan informatie naar binnen komt. Het komt dus na de zintuigen. Qohelet heeft dit reeds preciezer verwoord.

Technische benadering:

-> invoer -> verwerking -> uitvoer ->
-> zintuigen -> hersenen/geest -> gedrag ->

Je invoer-'component' vertaalt meetgegevens naar een formaat waar je hersenen iets mee kunnen. Deze verwerken de binnengekomen gegevens. Daarbij worden er allerlei bewerkingen op uitgevoerd, wat zorgt voor emoties, gedachten, voorstellingen etc. Tenslotte vertaalt de verwerking-'component' de gemaakte interpretaties naar een opdrachtenstroom aan je uitvoer-'component' (een arm bijvoorbeeld). Het resulterende gedrag kan weer door anderen waargenomen worden, die op hun beurt weer reageren, etc.

Je neemt dus niet waar dat het warm is. Je neemt een temperatuur waar, en dat het warm is, is jouw interpretatie van die temperatuur. Bij die interpretatie is het zintuig alweer buiten spel.

Bovenstaande is een wel erg mechanische voorstelling. Maar misschien helpt het de gedachten te bepalen.
Ik vind dat je het goed verwoord. Ik wil nog wel terugkomen op intepretatie. Ik ben het ook wel met cheese eens dat voorstellingsvermogen niet alleen op intepretatie hoeft te berusten. Mijn voorstellingsvermogen bij mensen die ik nooit heb ontmoet zal zeker een intepretatie zijn. Maar als ik een recente foto heb gezien en ik klik de foto weer weg dan kan ik diegene me levendig voorstellen, mijn beeld is dus niet meer geintepreteerd.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 14, 2003, 10:57:59 am »

quote:

op 14 Mar 2003 10:26:37 schreef cheese:
Bij voorstellingsvermogen komt er niets van 'buiten' naar 'binnen'.
Het lijkt me dus niet echt een zintuig.

Er zijn zintuigen, die ons iets zeggen over de buitenwereld. Maar ook zintuigen die ons
eea zeggen over onze binnenwereld. En (boven)zintuigen die ons iets vertellen over de
onzienlijke dingen.
Ik vroeg al hoe neem je je eigen verdriet waar, ziekte, gemoedsstemmingen , eigen gedachten etc.

Een religieus zintuig is dan bovenzinnelijk, want we nemen daarmee iets waar wat niet
op aards nivo zintuiglijk is. En dat is meer dan dec bijbel lezen en geloven, want we
kunnen Gods werking in mens en natuur ook zien, indien dit religieuze zintuig geschoold is.
Nog verder ontwikkelde religieuze zintuigen zijn ok in staat om bijvoorbeeld
engelen te zien (niks okkults dus.)
wanneer je gaat slapen en je sluit je ogen dan kijk je met je geestelijke ogen, behoort dit weer tot je voorstellingsvermogen?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 14, 2003, 11:43:11 am »

quote:

op 14 Mar 2003 10:54:29 schreef lonneke:
Maar als ik een recente foto heb gezien en ik klik de foto weer weg dan kan ik diegene me levendig voorstellen, mijn beeld is dus niet meer geintepreteerd.
Het feit dat je datgene wat op die foto staat herkent als mens, is toch al interpretatie?

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 14, 2003, 12:21:34 pm »
Er is meer dan wij kunnen bevatten, zo simpel is dat. Mensen kunnen bepaalde zintuigen meer hebben ontwikkeld dan anderen. Zo heb je in Nederland iemand die de "neus" wordt genoemd. Hij heeft een sterk ontwikkeld reukvermogen en kan daarmee zelfs lijken ruiken die begraven zijn. Zo heb je ook mensen met een absoluut gehoor, die horen iedere onjuiste toon.

De vraag is nu echter, wanneer heeft iets niets meer met zintuigen te maken en wordt het occult.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 14, 2003, 01:10:26 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 11:43:11 schreef Pulpeet:
op 14 Mar 2003 10:54:29 schreef lonneke:
Maar als ik een recente foto heb gezien en ik klik de foto weer weg dan kan ik diegene me levendig voorstellen, mijn beeld is dus niet meer geintepreteerd.Het feit dat je datgene wat op die foto staat herkent als mens, is toch al interpretatie?
ik denk dat je gelijk hebt...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 14, 2003, 01:19:00 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 12:21:34 schreef izzewizze:

De vraag is nu echter, wanneer heeft iets niets meer met zintuigen te maken en wordt het occult.
Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan het onderbewustzijn....

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2003, 06:07:00 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 10:57:59 schreef lonneke:

God is Geest, dus kan via de Heilige Geest slechts met onze geest in kontakt komen. Heel belangrijk dus om eerst te bepalen of waarnemen met de geest of met de ziel gedaan worden.
:[/b]

Ik vroeg al hoe neem je je eigen verdriet waar, ziekte,                         gemoedsstemmingen , eigen gedachten etc.

[/quote]

Om mensen in aanraking te brengen met de levende God, zal hun geest dus aangeraakt moeten worden met Gods Geest. Alle andere aanrakingen die de ziel plezieren ( fijne zangdiensten, mooie kerkgebouwen, charismatische preken) zullen de persoon geen steek dichter bij God brengen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2003, 07:09:28 pm »
Ik ben het niet met je eens, Wilhelmina, dat God niet met mensen in contact kan komen zonder dat zijn Heilige Geest communiceert met de geest van mensen.
God is op heel veel manieren verschenen, ook in materiële gedaanten. Jezus zelf was God in het vlees. Hij was gewoon zintuigelijk waarneembaar. Ook de onzichtbare eigenschappen van God kunnen in principe met de menselijke geest doorzien worden (Rom 1, 20).
Het is waar dat God geest is, maar zijn 'verschijningsarsenaal' is niet beperkt tot het geestelijke. Als het Hem belieft past Hij elke jas, ook de materiële.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2003, 07:18:27 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 19:09:28 schreef Qohelet:
God is op heel veel manieren verschenen, ook in materiële gedaanten. Jezus zelf was God in het vlees. .

Je zult het met mij eens zijn, dat het pas als "Goddelijk" wordt herkent, als Gods Geest Zijn werk doet in de gesst van de mens.

Johannes 3:3  Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2003, 09:57:44 pm »
Als je Johannes 3 verder leest, zie je dat Jezus niet naar de Geest wijst maar naar Zichzelf als bron van Godskennis. Hij verwijt Nicodemus namelijk, dat die niet wil luisteren naar Jezus' uitleg over de geestelijke wereld, terwijl Jezus met z'n hemels paspoort als enige recht van spreken heeft.
Als Jezus vervolgens Nicodemus vertelt hoe God's plan in elkaar zit -- zoals Mozes de slang verhoogd had en ieder die daarop vertrouwde, behouden werd, zo zal de Mensenzoon ook verhoogd worden -- heeft Nicodemus dan nog extra Heilige Geest nodig om Hem van die waarheid te doordringen? Of is het getuigenis van de Zoon Zelf genoeg?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 15, 2003, 10:00:35 pm »
Wilhelmina,

Voor we een hele discussie krijgen over de interpretatie van Joh. 3: ik heb hierover een maandje geleden een lezing gehouden. Als je wilt, kan ik je die wel toesturen; mail dan even.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 15, 2003, 10:04:43 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 21:57:44 schreef Qohelet:
Als je Johannes 3 verder leest, zie je dat Jezus niet naar de Geest wijst maar naar Zichzelf als bron van Godskennis. Hij verwijt Nicodemus namelijk, dat die niet wil luisteren naar Jezus' uitleg over de geestelijke wereld, terwijl Jezus met z'n hemels paspoort als enige recht van spreken heeft.
Als Jezus vervolgens Nicodemus vertelt hoe God's plan in elkaar zit -- zoals Mozes de slang verhoogd had en ieder die daarop vertrouwde, behouden werd, zo zal de Mensenzoon ook verhoogd worden -- heeft Nicodemus dan nog extra Heilige Geest nodig om Hem van die waarheid te doordringen? Of is het getuigenis van de Zoon Zelf genoeg?
Ik geloof in een drieeenig God. Dat betekend dat Jezus God is, én de Heilige Geest. Dus als Jezus zelf tot je spreekt, spreekt de Vader én de Heilige Geest tot je.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2003, 10:14:35 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 22:00:35 schreef Qohelet:
Wilhelmina,

Voor we een hele discussie krijgen over de interpretatie van Joh. 3: ik heb hierover een maandje geleden een lezing gehouden. Als je wilt, kan ik je die wel toesturen; mail dan even.
Zet ´m op het forum Kan iedereen het lezen

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2003, 10:28:40 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 22:14:35 schreef Skynolimit:
Is gebeurd, zie http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=565.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 15, 2003, 10:33:37 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 22:04:43 schreef Wilhelmina:
Ik geloof in een drieeenig God. Dat betekend dat Jezus God is, én de Heilige Geest. Dus als Jezus zelf tot je spreekt, spreekt de Vader én de Heilige Geest tot je.

Neemt niet weg dat je de Drie niet door elkaar moet halen...
De uitspraak "God is geest" gaat dan namelijk botsen met de kern van Johannes' evangelie en brieven: God is in het vlees (tegendeel van geest!) verschenen.

Trouwens, Wilhelmina, nu we het hier toch over hebben: een van de meest wonderlijke dingen die mij opvallen bij evangelischen is dat ze soms in hun gebed dingen kunnen zeggen als: dank dat U de wereld gemaakt hebt en voor ons aan het kruis gegaan bent. Ook in opwekkingsliederen (zoals Our God is an awesome God) kom ik zulke 'verwarringen' tegen. Kun jij me daarover iets meer vertellen?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 15, 2003, 10:39:15 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 22:28:40 schreef Qohelet:
op 15 Mar 2003 22:14:35 schreef Skynolimit:
Is gebeurd, zie http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=565.
Ga morgen lezen...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 15, 2003, 10:42:46 pm »
Ik weet wat je bedoelt, maar ik betwijfel ten zeerste of dit een evangelisch trekje is. Is wat moeilijk te controleren want op alle bidstonden waar wij zijn, waar al een gereformeerde bijzit, daar bidden meestal de pinksterlingen, en de gereformeerden luisteren alleen, omdat ze het niet zo gewend zijn hardop te bidden. ( zeggen ze zelf hoor, aan het begin)
Ik hoor mensen uit eigen kring ook wel bidden tot Jezus ( niet echt fout, maar we hebben vrijmoedigheid om rechtstreeks tot de Vader te gaan) en dan hun gebed afsluiten in de Naam van Jezus. Toch is het ook niet verkeerd om de Heilige Geest uit te nodigen, dus een gebed tot de Heilige Geest behoord ook tot de mogelijkheden. Ik stoor me er niet aan, omdat ik denk dat het belangrijker is dát de mensen bidden, dan hoe ze bidden. Hoe langer mensen meelopen in het evangelie, hoe meer je merkt dat hun gebeden correcter worden, en dit soort slordigheden niet meer bevatten.
Echter: Bij ons thuis geldt één hoofdregel als we met elkaar bidden: "Nooit commentaar leveren op het gebed van de ander" Een ieder moet vrij zijn dátgene te bidden wat hij op zijn hart heeft, en ook op de manier waarop hij op dat moment kiest. Je bidt namelijk tot God en niet voor de mensen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 11, 2004, 07:42:14 pm »
hier noem ik het komplete rijtje aan zintuigen, waarnaar ik vroeg in het begin van dit topic:

de tastzin
de levenszin
de (eigen) bewegingszin
de evenwichtszin
de reukzin
de smaakzin
de gezichtszin
de warmtezin
de gehoorzin
de spraakzin
de denk of voorstellingszin
de ikzin

verderop zal ik dan eens een paar karakteristieken van elk zo'n zintuig (of gewarwordingszin) geven (alleen als er naar gevraagd wordt, want dan ook is er kennelijk interesse)  en wat voor informatie zo'n zintuig ons over welk gebied geeft, en als de naam zintuig problemen geeft, mag het voor mij ook gewaarwordingsorgaan heten

hier voorzetje in het duits
http://www.zufruehinsleben.de/sinne.html#inhalt
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2004, 03:38:42 pm door cheese »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 03, 2004, 12:50:45 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 19:42:14 schreef cheese:
hier noem ik het komplete rijtje aan zintuigen, waarnaar ik vroeg in het begin van dit topic:

de tastzin
de levenszin
de (eigen) bewegingszin
de evenwichtszin
de reukzin
de smaakzin
de gezichtszin
de warmtezin
de gehoorzin
de spraakzin
de denk of voorstellingszin
de ikzin

verderop zal ik dan eens een paar karakteristieken van elk zo'n zintuig (of gewarwordingszin) geven (alleen als er naar gevraagd wordt, want dan ook is er kennelijk interesse)  en wat voor informatie zo'n zintuig ons over welk gebied geeft, en als de naam zintuig problemen geeft, mag het voor mij ook gewaarwordingsorgaan heten

hier voorzetje in het duits
http://www.zufruehinsleben.de/sinne.html#inhalt
In onze aderen wordt ook de zuurgraad gemeten, om te bepalen of je moet gaan ademhalen - koolzuur geeft een lage pH, dit wordt o.a. door ademen verwijderd, verder ook via ureum/urine. Valt dat nu wel/niet onder de zintuigen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 04, 2004, 12:34:34 am »

quote:

op 03 Feb 2004 12:50:45 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

In onze aderen wordt ook de zuurgraad gemeten, om te bepalen of je moet gaan ademhalen - koolzuur geeft een lage pH, dit wordt o.a. door ademen verwijderd, verder ook via ureum/urine. Valt dat nu wel/niet onder de zintuigen?

dit zou ik tot de levenszin rekenen (waarnemingszintuig voor onze eigen binnenwereld), ons lichaam is daarin heel wijs en kan bij ziekte de juiste genezingskracht inzetten (zelfgenezing) en zo zijn er heel veel processen in het lichaam die waargenomen worden (maar niet allemaal ook bewust) zoals honger en dorst en pijn , vermoeidheid etc. zonder deze gewaarwordingen zou het slecht met ons aflopen, maar als het goed is voelen we ons lekker in ons vel zitten :)
en wordt er 's nachts geregenereerd van wat we bij dag afgebroken hebben

Der Lebenssinn
Die vielleicht grundlegendste Sinneswahrnehmnung ist die, sich wohl in sich, oder unwohl in sich zu fühlen. Fühlen wir uns wohl, so nehmen wir das nur in Ausnahmesituationen, z.B. kurz nach dem Aufwachen aus einem erfrischenden Schlaf wahr, die Störung des Wohlbefindens kommt uns erst zu Bewusstsein. Ein Neugeborenes lebt noch völlig in diesem elementaren Sinn, nirgendwo erlebt man Wohlsein, Unwohlsein, Hunger, Durst, Müdigkeit und Schmerzen so unmittelbar wie beim Neugeborenen. Besonders aber das offensichtliche strahlende Wohlsein des satten, wachen Säuglings ist Ausdruck dieses Lebenssinns. Später, wie gesagt, erleben wir den Lebenssinn fast nur noch durch die Störungen des Wohlseins, Hunger, Durst, Ermüdung/Erschöpfung, Schmerzen. Diese Wahrnehmungen haben etwas gemeinsames, sie warnen uns vor konkreter Lebensgefahr, d.h. durch Hunger und Durst kündigt sich ein lebensbedrohlicher Zustand an, auch Schmerzen warnen oft vor lebensbedrohlichen Verletzungen, Müdigkeit, der kein Schlaf folgt, kann tödlich enden (bekannte Foltermethode). D.h. es sind vitale Sinneswahrnehmungen. Aber Hunger, Durst, Müdigkeit und Schmerzen durchlebt, stärken auch die Lebenskräfte des Menschen; jede wesentliche Weiterentwicklung ist an schmerzhafte Erfahrungen gebunden, ohne Mühe mit nachfolgender Ermüdung ist Lernen und Entwicklung unmöglich. Der Lebenssinn vermittelt uns ganz grundlegend, wann wir durch unser tätiges, waches Leben aus dem Gleichgewicht zwischen Aufnehmen und Handeln kommen und unsere Lebenskraft "verbrauchen".

Bisher bin ich wesentlich auf die Ermüdung eingegangen. Schmerz im seelischen und körperlichen ist ebenfalls eine wesentliche Sinnesqualität des Lebenssinnes. Wiederum sehen wir den Schmerz im Zusammenhang mit Entwicklung im Lebenslauf des Menschen. Schmerzen stehen am Anfang des Lebens; keine noch so sanfte Geburt kann der Mutter Schmerzen und dem Neugeborenen Schmerzen ganz nehmen, und ein so gewaltiger Akt, wie eine Geburt ist ohne die elementare Erfahrung des Lebenssinnes undenkbar. Das heisst sicher nicht, dass unerträgliche Schmerzen ausgehalten werden müssen! Zum Glück gibt es eine sehr effektive Schmerzmedizin, die ihre volle Berechtigung hat. Aber ein Leben ganz ohne jeden körperlichen oder seelischen Schmerz ist unmenschlich, da eine wesentliche Möglichkeit zur Erfahrung des Lebenssinnes verschwindet.

Auf Hunger und Durst möchte ich nur kurz verweisen. Jeder kann sich auch heute noch vorstellen, wie "langweilig" ein Leben ohne die Erfahrung von Hunger und Durst, auch im übertragenen Sinne (Erlebnishunger, Dürsten nach einem guten Gespräch) wäre.

Weiterhin ist der Lebenssinn Grundlage der Fähigkeit des Menschen zum Mitleid. Nur wer selber bis an seine Grenzen gefordert wurde, wer Hunger, Durst, Erschöpfung und Schmerzen kennt, kann mit anderen Menschen Mitleid empfinden. D.h. für diese wichtige soziale Fähigkeit, ohne die keine soziale Gemeinschaft denkbar ist, brauchen wir diesen Sinn.

Eine Störung im Lebenssinn äussert sich meistens durch Angst, häufig auch ungerichtete Angst (10 u. 16). D.h. bei auffallend ängstlichen Kindern muss man nach einer solchen Störung suchen (z.B. das Rauchen während der Schwangerschaft kann eine solche Störung bedingen).

Der Lebenssinn ist der grundlegendste Sinn, der vor allem in der frühen Kindheit bewusst erlebt wird. In diesem Alter sollte er auch "geübt" werden, durch körperliche Aktivität kann das Kind die körperliche Ermüdung bewusst erleben.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 12:40:11 am door cheese »