Auteur Topic: Bowling for Columbine  (gelezen 674 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Bowling for Columbine
« Gepost op: januari 26, 2004, 11:12:58 am »
Heeft iemand deze geweldige film van Michael Moore al gezien?

Gebaseerd op de ramp die plaatsvond op een Amerikaanse highschool waar twee jongens een aantal klasgenoten, een leraar en zichzelf doodschoten, is deze film een grote aanklacht tegen de Amerikaanse wapencultuur.

Ik heb echt met open mond zitten kijken hoe de National Rifle Association (voorstanders van het wapenbeleid) tot twee keer toe bijeenkomsten organiseerden in plaatsen waar een paar dagen geleden kinderen om het leven waren gekomen door schietincidenten! (Columbine en een plaatsje waar een zesjarig meisje was doodgeschoten door een klasgenootje met het geweer van zijn vader).

Echt niet te geloven. Een enorme aanrader, deze film krijgt van mij een 9!
Bombus terrestris Reginae

Does

• Bekijk profiel
Bowling for Columbine
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2004, 11:25:42 am »
Is deze wel eens in de bios verschenen? Is die al te huur?

8.6/10 (21,578 votes) op IMDB. De cover ken ik wel. Ziet er meer uit als een komedie als ik die cover zo eens zie. Vandaar dat die film mij nooit is opgevallen.
Live vanuit de luie stoel

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Bowling for Columbine
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2004, 11:44:36 am »
De film is verkrijgbaar op video in het weekgedeelte bij de meeste videotheken.
Zelf heb ik hem gehuurd op DVD, maar dat is weer een ander verhaal.

Het is niet vreemd dat er in relatieve armoede afgunst ontstaat, meestal het begin van oorlogen en of ander conflicten.
De VS is een ontwikkelingsland, dat word door deze film onderschreven.
Mensen leven er in relatieve angst omdat er een kloof is tussen rijk en arm. Daarnaast is er gewoon geen sociaal vangnet voor mensen, men word gewoon tot wanhoop gedreven.
Vraag me af of hij het ook durft om een documantaire te maken over de kindsoldaten-vetranen die leven in Afrika.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Koerok

• Bekijk profiel
Bowling for Columbine
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2004, 12:02:49 pm »
Ik heb hem kort geleden gezien (op DVD). Ik vond het leuk om naar te kijken. Wat me toch een beetje tegenviel was de Willibrord Frequin achtige aanpak en de bijna videoclip-achtige weergave. Moore levert o.a. kritiek op de manier waarop in de VS nieuws wordt gemaakt. De focus ligt op schietpartijen, bloed, geweld, etc, het liefst heel dramatisch in beeld gebracht. Ik vond het jammer dat hij aan dat laatste zelf ook erg meedoet. Verder heeft hij wel een punt. In Canada leeft het wapenbezit ook heel erg en daar zijn veel minder schietpartijen. Ik denk dat de tv meer debet is aan schietpartijen dat het wapenbezit op zich (al blijft het natuurlijk van de zotte dat die zooi daar zonder moeite kan kopen).
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Michael

• Bekijk profiel
Bowling for Columbine
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2004, 06:58:32 pm »
Deze film draaide in eerste instantie in filmhuizen, maar heeft ook in bioscopen gedraaid. Dat is echter alweer een tijdje geleden.

Als je de materie interessant vindt, maar de documentaire aanpak wat minder, dan zijn Michael Moore's boeken een grote aanrader. Veel schokkende feiten, bijvoorbeeld de details over hoe Bush de verkiezingen heeft gewonnen indertijd en welke grote beslissingen hij in de eerste weken heeft genomen. Dat is in zijn bekendste boek: "Stupid White Men". Ik zie die vaak in de Nederlandse boekwinkels liggen.

Een HELE grote aanrader zijn de korte spotjes op onderstaande website. Een wedstrijd om in 30 seconden film de vinger op zere plek van de Bush-administration te leggen. De winnaar is uitgezonden tijdens de State Of The Union (soort jaarlijkse troonrede van de president) vorige week.
In de jury zaten ondermeer Michael Moore en Moby. Ik vind de filmpjes echt fantastisch en regelmatig ijzersterk.
http://www.bushin30seconds.org
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins