quote:
op 14 Mar 2003 12:40:26 schreef fransje:
Ik zou zeggen Yes, waar kan ik me opgeven ? Ik doe mee. 
Maar ik zit nog wel met het punt `de bevindelijkheid en vrijzinnigheid afromen`.
Deze mensen moeten we niet zien als een `horzel in de pels` maar mensen die je bij de les houden en je scherp houden op de leer van de kerk.
Als het zo simpel even mag zeggen.
Inderdaad, daar zit het moeilijke punt. Je moet je afschermen van onbijbelse (want onchristelijke) leer en gedrag. Daarover hebben Jezus en zijn apostelen duidelijk gewaarschuwd. Dat is ook de enige mogelijke goede reden voor bijvoorbeeld kerkscheuringen.
"De bevindelijkheid", daarmee bedoel ik de houding waarin het adres van Gods genade wordt ingeperkt door meer voorwaarden dan oprecht geloof = houding van vertrouwen en overgave aan onze Heer.
"De vrijzinnigheid" is de stroming die op allerlei kunstige manieren de validiteit van God en zijn openbaring ondergeschikt maken aan menselijke ideeën, zoals wetenschap.
De term neo-naïviteit heb ik opzettelijk uitgevonden om aan te geven, dat gewone naïviteit in dezen niet bestaat. Zoals elders op het forum Wiering en ik al bediscussieerden, "gewoon bijbellezen" (en dus ook "gewoon doen wat God zegt" etc.) blijkt alles behalve eenduidigheid op te leveren.
Maar je hebt gelijk, fransje, "afromen" klinkt wel heel onaardig en zo ga je inderdaad niet met broeders en zusters om. Anderszijds moet je wel positie durven kiezen in de verschillende meningen die er zijn. Ga 'r maar aanstaan! (Maar bid eerst om heel veel wijsheid.)