Auteur Topic: Je broeder of zuster kruisigen  (gelezen 1572 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Je broeder of zuster kruisigen
« Gepost op: augustus 09, 2005, 10:19:16 pm »
Ik las laatst dat iedere keer wanneer je een broeder of zuster niet in je hart toelaat, je hem of haar in wezen kruisigt.
Zijn jullie het met deze stelling eens?

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2005, 12:03:00 am »
Nee, want soms moet je iemand uit liefde je leven uit zetten. Als een alcoholist als huistiran het gezin verziekt dan moet de alcohol of de alcoholist de deur uit als die niet wil stoppen.
Wel moet je de deur open laten staan als zij, die "het bloed onder je nagels vandaan halen" daar spijt van hebben. Jezus liet zich ook niet chanteren.

Ja, als je iemand bekletst, bespot of aan de schandpaal nagelt vanuit je geldingsdrang of om welke reden dan ook. Als je dan ook nog voor eigen rechter gaat spelen kruisig je die persoon helemaal.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2005, 12:50:00 pm »
Maar als je iemand je deur uitzet, betekent dat toch niet dat je iemand uit je hart zet? (Hoe verleidelijk het ook is om dat wel te doen)

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2005, 05:13:27 pm »
Wat betekent dat: iemand niet in je hart toelaten?

Mijn associatie; is dat het betekent dat ik niet meevoel met iemand...

Ik voel heel vaak niet mee met andere mensen, dat kan ik gewoon niet, ook niet met alle broeders en zusters..

Ik ga er niet vanuit dat ik die mensen dan kruisig...

Ik weet ook eigenlijk niet goed wat dat betekent: mijn broeder of zuster kruisigen?

Pijn doen? emotioneel pijn of geestelijk pijn?

Ik geloof niet dat ik door mijn onvermogen om mee te leven, mijn broeders en zusters pijn doe. Als het wel zo mocht zijn, dan bid ik graag samen tot Jezus, die in echt in alles met ons kan meevoelen en tegelijk onze hogepriester is, waardoor we in vol vertrouwen tot onze Vader mogen naderen en van hem alles kunnen ontvangen wat nodig is.

kortom een stelling die een heleboel vragen geeft en in mijn ogen weinig antwoorden.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2005, 05:33:45 pm »
Levensbroeders/zusters of alleen familie? Die heb ik namelijk niet.....
Eenheid in verscheidenheid

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2005, 07:36:37 pm »
Hoewel het soms bijna onmogelijk lijkt denk ik dat het toch de bedoeling van het geloof is iedereen als mens lief te hebben. (Ook een Mohammed B bijvoorbeeld)
Dat wil niet zeggen dat je iemands daden goedkeurt, maar dat je iedereen onvoorwaardelijk als mens aanvaardt en zelfs liefhebt.
En met liefhebben bedoel ik niet dat je van iedereen moet houden zoals je van je partner houdt, maar dat je de mens achter de daden ziet.
En wanneer je een muur optrekt tussen jezelf en een andere mens, dan kruisig je die ander symbolisch. Dan zeg je eigenlijk: "Jou moet ik niet."
Ik vind het overigens hartstikke moeilijk hoor, om oordeelvrij naar mensen te kijken.
Maar ik merk wel dat het enorme vrijheid geeft.
De ander mag zijn zoals hij is.
Je kijkt naar de mens achter het masker, zeg maar.
En als je goed kijkt zie je veel eenzame en verdrietige mensen die zich verbergen achter een masker.

:)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2005, 09:44:54 pm »
Klopt. Ik ben blij voor bv Moh. B. dat hij nog een kans krijgt van God. Maar de moeilijkheid zit hem in wanneer het beter voor iemand is tov van hem/haar juist afstand te nemen. Soms moet je iemand "straffen" om verder te komen.

Wat versta je precies onder broeders/zusters?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2005, 09:49:30 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 10 augustus 2005 om 21:44:
Klopt. Ik ben blij voor bv Moh. B. dat hij nog een kans krijgt van God. Maar de moeilijkheid zit hem in wanneer het beter voor iemand is tov van hem/haar juist afstand te nemen. Soms moet je iemand "straffen" om verder te komen.

Dat ben ik met je eens, maar dat 'straffen' of afstand nemen doe je dan uit liefde.
Zo heb ik een vriendin die na jaren worstelen afstand neemt van haar vader die aan de alcohol is verslaafd. Ze kan het zelf even niet meer aan, maar ze hoopt ook dat de afstand haar vader bewust maakt van het feit dat hij echt naar een kliniek moet. Het klinkt dus een beetje vreemd, maar het afstand nemen is dan ook een vorm van liefde.

quote:

Wat versta je precies onder broeders/zusters?
Mede-Christenen, maar in bredere zin ook mede-mensen, waar ze ook vandaan mogen komen.  :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2005, 11:28:19 pm »

quote:

Iris schreef op 10 augustus 2005 om 19:36:
Hoewel het soms bijna onmogelijk lijkt denk ik dat het toch de bedoeling van het geloof is iedereen als mens lief te hebben. (Ook een Mohammed B bijvoorbeeld)
Dat wil niet zeggen dat je iemands daden goedkeurt, maar dat je iedereen onvoorwaardelijk als mens aanvaardt en zelfs liefhebt.
En met liefhebben bedoel ik niet dat je van iedereen moet houden zoals je van je partner houdt, maar dat je de mens achter de daden ziet.
En wanneer je een muur optrekt tussen jezelf en een andere mens, dan kruisig je die ander symbolisch. Dan zeg je eigenlijk: "Jou moet ik niet."
Ik vind het overigens hartstikke moeilijk hoor, om oordeelvrij naar mensen te kijken.
Maar ik merk wel dat het enorme vrijheid geeft.
De ander mag zijn zoals hij is.
Je kijkt naar de mens achter het masker, zeg maar.
En als je goed kijkt zie je veel eenzame en verdrietige mensen die zich verbergen achter een masker.

Een goeie post! Helaas moeilijk inderdaad. Vandaag zat ik weer eens totaal níet in deze liefde, wat zich uitte in vele cynische opmerkingen hier (o.a. over die president van Niger) en op een ander forum. Ik heb nog veel te leren  8)7 Maar ik weet ook uit ervaring (juist naar Mohammed B toe) dat onvoorwaardelijke liefde en acceptatie van de mens-achter-de-daad bestaan, en dat is zoiets moois!

Overigens versta ik onder broers en zusters iedereen, niet alleen christenen, gelovigen of mensen met wie ik het eens ben. Dat maakt het nou net zo'n grote uitdaging. Want Jezus zei al dat het liefhebben van je naasten een stuk makkelijker is dan van je vijanden.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2005, 02:22:04 pm »

quote:

Edith schreef op 10 augustus 2005 om 23:28:
[...]

Een goeie post! Helaas moeilijk inderdaad. Vandaag zat ik weer eens totaal níet in deze liefde, wat zich uitte in vele cynische opmerkingen hier (o.a. over die president van Niger) en op een ander forum. Ik heb nog veel te leren  8)7 Maar ik weet ook uit ervaring (juist naar Mohammed B toe) dat onvoorwaardelijke liefde en acceptatie van de mens-achter-de-daad bestaan, en dat is zoiets moois!

Overigens versta ik onder broers en zusters iedereen, niet alleen christenen, gelovigen of mensen met wie ik het eens ben. Dat maakt het nou net zo'n grote uitdaging. Want Jezus zei al dat het liefhebben van je naasten een stuk makkelijker is dan van je vijanden.

Mooi gesproken Edith.  :)
Het is inderdaad erg moeilijk om je vijanden lief te hebben, soms onmogelijk zelfs.
Maar ik wil niet meer haten, niemand niet, nooit niet.
Dus ik oefen gewoon elke dag en oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
(En ik zit ook regelmatig niet in die liefde, dus er is nog een hoop werk aan de winkel  ;) )

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 11, 2005, 02:27:03 pm »
Je kan nou eenmaal niet iedereen aardig vinden,dat is ook niet nodig.

Maar haat is uit den boze.

Lig je elkaar niet is het altijd zaak om je zelf is in de spiegel te bekijken; en voor de rest laat elkaar met rust.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2005, 02:33:57 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 11 augustus 2005 om 14:27:
Je kan nou eenmaal niet iedereen aardig vinden,dat is ook niet nodig.

Maar haat is uit den boze.

Lig je elkaar niet is het altijd zaak om je zelf is in de spiegel te bekijken; en voor de rest laat elkaar met rust.

Iedereen aardig vinden is wat anders dan bij iedereen de mens achter het masker zien!
(Dat laatste gaat veel dieper)
En haat kan zich helaas op vele manieren manifesteren (en wordt ook vaak niet als zodanig herkend). Bijvoorbeeld homohaat, je medemens iets niet gunnen, niet van jezelf houden, angst voor de ander etc.
Haat is niet altijd een duidelijke en vurige emotie, maar kan verstopt zitten in kleine dingen.
En ik ben het met je eens dat het altijd verstandig is in je eigen spiegel te kijken, in relatie tot anderen.