Auteur Topic: Handlezen.. Hoe serieus moet je dat nemen?  (gelezen 9173 keer)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Handlezen.. Hoe serieus moet je dat nemen?
« Reactie #50 Gepost op: maart 13, 2003, 09:12:52 pm »

quote:

pa·ra- (voorv.)

1 bij of naast het in het grondwoord genoemde
dus: paranormaal= bij of naast normaal

Ik vindt een gave van God niet normaal, ervanuitgaande dat 'normaal' dat is wat het overgrote deel van de mensen kunnen (wat de norm is, normaal dus :P).
vandaar dat ik, en velen met mij, die gaven ook onder paranormale gaven voeg.  Ik kies bewust voor de wetenschappelijk benadering om misverstaan te voorkomen, omdat de wetenschappelijke termen m.i. goed en allesomvattend geformuleerd zijn.

Wij hebben dus eigenlijk gewoon lekker langs elkaar heen zitten beppen terwijl we eigenlijk redelijk op een lijn zitten, maarja... :)

toch is het wel een goed gesprek geweest als het aan mij ligt, ik heb iig een hoop geleerd aangezien dit niet een van de terreinen is waar ik me begeef, en ik heb me voorgenomen dat zo te houden.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 13, 2003, 09:18:15 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:01:31 schreef Qohelet:
Het grote gevaar zie ik in een valse tegenstelling die wij, westerse christenen, te gemakkelijk maken: tussen het begrepen materiële en het onbegrepen spirituële. Wat de wetenschap kan verklaren (bijv. werking van antibiotica, psychologische effecten van muziek) denken we onder controle te hebben en veilig te kunnen gebruiken; wat buiten onze westerse analyse valt (bijv. handoplegging, homeopathie) wordt al snel paranormaal genoemd en synoniem gesteld met occult dus fout.

Als ik iemand een hand op de schouder leg ter bemoediging of een huilend kind mijn hand op het hoofd, kan dat heel heilzaam werken. Ik doe dat heel bewust zegenend, en/of in de naam van Jezus. Bij christenen spreek ik die woorden ook bewust uit ( woorden hebben scheppende kracht) bij niet christenen zeg ik het in mijn hart.
Toch heeft "het opleggen der handen" zoals in de bijbel geleerd wordt nog een extra dimensie erbij. Het is een handelen in de Naam van Jezus, waar Hij kracht aan verleent. Ik geloof zelfs dat dat in de gereformeerde kerken slechts voorbehouden is aan de dominee himzelf. ( niet bijbel terug te vinden trouwens)
Toch waarschuwt de bijbel tegen het niet overijlt iemand de handen opleggen. Ten eerste kan dat te maken hebben met het feit voorzichtig te zijn iemand in een ambt te bevestigen, maar er is nog iets anders, wat in de gereformeerde kerken niet echt bekend is.
Ik heb ter bevestiging daar een goed boek over gelezen. Het heet : overdracht van geesten.
Door het opleggen van handen draag je soms zonder het te weten een geest over aan de ander. In het geval van mijn zieke kind , is dat een goede beschermende geest, wat mij betreft gevoed door de Heilige Geest.
In het geval van "genezers"met een dubbele agenda zijn er getuigenissen van hele occulte geesten die overgedragen werden, waardoor de ontvanger sinds die handoplegging depressief waren geworden, slapeloos werden, perverse gedachten hadden gekregen of zelfs met zelfmoordneigingen liepen. Zo iemand noemen wij gebonden door een boze geest, en zal dan ook vergeving moeten vragen en vrijgezet worden in de naam van Jezus.
Ik weet dat dit voor veel gereformeerden abacadabra is, dat was het ook voor mij. het is echter goed bijbels te onderbouwen, b.v. Mattheus 18:18  Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel. Daarnaast hebben wij inmiddels zoveel ervaren op dit gebied, dat er voor ons geen twijfel over bestaat.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 13, 2003, 09:20:55 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:12:52 schreef Laurens:

Wij hebben dus eigenlijk gewoon lekker langs elkaar heen zitten beppen terwijl we eigenlijk redelijk op een lijn zitten, maarja... :)

Om dát te voorkomen moet je elke twijfel uit  de weg gaan, en daarom Gods zaken én zaken uit het rijk der duisternis niet onder dezelfde naam benoemen. Dat vráágt om ellende.
Voor je het weet lopen je kinderen op een paranormaal beurs want dat zijn toch de zaken van de Here Jezus??????

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 13, 2003, 09:34:53 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:20:55 schreef Wilhelmina:
Om dát te voorkomen moet je elke twijfel uit  de weg gaan, en daarom Gods zaken én zaken uit het rijk der duisternis niet onder dezelfde naam benoemen. Dat vráágt om ellende.
Voor je het weet lopen je kinderen op een paranormaal beurs want dat zijn toch de zaken van de Here Jezus??????

De wetenschappelijke (taalkundige) termen gaan uit van feiten, niet intenties, of oorzaak c.q. oorsprong, in dit geval is alles wat buiten normaal valt paranormaal.
De zaken der duisternis vallen onder de term Occult die wel van oorzaak en intentie uitgaat.

En wij hebben het over de paranormale dingen die van twee verschillende kanten komen, dan is het niet handig om alles Occult, of ??? te noemen, of elke keer allebei, tevens omdat we de grenzen aan het proberen aan te geven tussen die twee.
Ik zal die term ook niet gebruiken naar mijn evt. toekomstige kinderen toe, maar bewust het onderscheidend woord.
Je hebt me er bij bepaald (ik had er zelf nog niet zo bij stilgestaan), dus ik zal me dat elke keer als dit onderwerp waar dan ook weer wordt aangesneden herinneren (bedankt ;))

Wat is de term voor zaken van God?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 13, 2003, 09:36:34 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:34:53 schreef Laurens:

Wat is de term voor zaken van God?
Wat dacht je van "wonderen en tekenen?????"

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 13, 2003, 09:44:40 pm »
Met mijn topic heb ik wel een hoop reacties los gemaakt merk ik. Herken hierin trouwens ook een groot verschil tussen de manier waarop evangelischen en reformatorischen hier mee omgaan. Persoonlijk vind ik dat evangelischen wel heel snel naar het woord 'occult' grijpen, en wellicht dat reformatorischen er af en toe iets te naïef in zijn. In de EO visie wordt dit ook altijd goed duidelijk. Onlangs was er nog iets te lezen over "Kolonisten van Katan" volgens de een een satanisch spel, volgens de ander een onschuldig spel.

Laat ik vooropstellen dat de handlezer "Professor Drab" niet de toekomst voorspelt, hij geeft alleen aan wat je nu dwarszit. Waarzeggerij heeft toch volgens mij heel erg met toekomstvoorspelling te maken.

Niet alles wat je niet weet of merkt is natuurlijk 'occult' de bijbel roept ook op om waakzaam te zijn. Er is ooit eens een heel mooi boek geschreven door professor Obermann over Luther met als titel "Luther tussen God en duivel". Daarin beschreef hij hoe juist Luther heel nuchter met die duivel omging. Luther noemt de duivel de 'aap' die God nadoet. Luther vertelt o.a. dat op enig moment om de haverklap de deur openging, terwijl die zeker wist dat hij deze in het slot had gedaan, maar Luther besteede er niet zoveel aandacht aan. Er waren echter ook een aantal zaken die Luther aan de duivel toeschreef waarvan men later door onderzoek achterkwam dat dit een medische oorzaak had. Luther had een bepaalde ziekte aan de evenwichtsorganen.

Toen ik aan het eind van mijn tienerjaren was heb ik het boekje "Toch gered" gelezen. Dat ging over een jongen die op de kermis bij een waarzegger was geweest en toen ging zijn hele leven op de kop. Ik was daar behoorlijk van onder de indruk en zelfs een beetje door van streek. Vooral omdat ik het idee kreeg dat ik het allemaal zelf uit moest zoeken, kennelijk geen God waar je 100% op kon vertrouwen. Onlangs zag ik het boekje nog eens een keer, las toen de toelichting en las dat het boekje was samengesteld op basis van een hele hoop ervaringen van verschillende mensen en die waren tot een verhaal omgesmeed. Eerlijk gezegd vind ik dat net zo goed manipulatie, hoe goed bedoeld misschien ook door de schrijver, en net zo goed werk van de satan. satan geniet er namelijk net zo van, als wij in angst voor hem zitten, want door angst kun je namelijk niet meer vertrouwen.

Onlangs heb ik het boek "Carriere" van Susan Howatch gelezen waarin iemand ook op een gegeven moment met het occulte te maken krijgt. Toch wordt in dat boek ook heel goed aangegeven dat heel veel zaken gewoon goed te verklaren zijn. Wat dat betreft een heel nuchter, christelijk boek. Kan ik iedereen aanbevelen die er iets meer over wil weten.

Ik hen een christen gekend, die gedurende een bepaalde periode in haar leven dromen heeft gehad over de toekomst. Zo zag ze een brand in haar droom en drie dagen later gebeurde dat ook. Of een verkeersongeluk en een aantal dagen later gebeurde dat. Zij had zich nog nooit ingelaten met occulte zaken. Ze heeft God gebeden of die dit weg wilde nemen, en die heeft dat op een gegeven ogenblik ook gedaan. Hoe wil je dit dan beoordelen?

Tot slot, ik heb de gave om op basis van wat ik waarneem van mensen, dus als ik iets lees of heb gehoord redelijk snel een analyse te kunnen maken van hoe die persoon in het leven staat, hoe die in zijn jeugd is behandeld etc. Ik ken die mensen verder ook niet goed heb nooit een dagboekje of zo gelezen. Heel vaak klopt het e.e.a wat ik vertel behoorlijk goed, toch noem ik dat absoluut niet occult.
Het is volgens mij namelijk meer het combineren van een aantal dingen je geleerd hebt en die je waarneemt.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 13, 2003, 10:00:57 pm »
|:( tuurlijk... zo simpel; wonder is een perfect woord :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 13, 2003, 10:01:36 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:44:40 schreef izzewizze:
Ik hen een christen gekend, die gedurende een bepaalde periode in haar leven dromen heeft gehad over de toekomst. Zo zag ze een brand in haar droom en drie dagen later gebeurde dat ook. Of een verkeersongeluk en een aantal dagen later gebeurde dat. Zij had zich nog nooit ingelaten met occulte zaken. Ze heeft God gebeden of die dit weg wilde nemen, en die heeft dat op een gegeven ogenblik ook gedaan. Hoe wil je dit dan beoordelen?

.

Blijkbaar was deze christen zich er duidelijk van bewsut dat die dromen niet van Godwaren, anders had ze hem niet gebeden ze van haar weg te nemen. Ik ken inderdaad verhalen van b.v. waarzegsters die tot geloof kwamen en duidelijk bevrijd moesten worden van een waarzeggende geest. Vóór je het weet gebruiken ze namelijk een waarzeggende geest onder het mom van profetie.

Ik ken een verhaal van een christengezin waarvan de kinderen 's morgens altijd door de moeder naar de bushalte werden gebracht om zo naar school te gaan. De kinderen waren allemaal al op jonge leeftijd gevuld met de Heilige Geest. Op een ochtend vertelde één van de kinderen dat ze wist dat ze thuis moesten blijven. Na enkele malen te hebben aangedrongen was de moeder zo wijs ( ze vertoruwde daarin intuitief op de aanwezigheid van de heilige geest) om tegen alle regels in de kinderen niet naar de bushalte te brengen. Precies op het moment dat op alle andere dagen haar 4 kinderen bij de bushalte stonden te wachten, kreeg de bus een klapband en reed met volle vaart dwars over het bushokje heen. De kinderen zouden het niet overleefd hebben. Dit noem ik rechtstreeks ingrijpen van God. Het is dus verstandig er ernst mee te maken die stille stem te herkennen, maar dan ook nog te gehoorzamen.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 13, 2003, 10:05:45 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:01:36 schreef Wilhelmina:

Ik ken een verhaal van een christengezin waarvan de kinderen 's morgens altijd door de moeder naar de bushalte werden gebracht om zo naar school te gaan. De kinderen waren allemaal al op jonge leeftijd gevuld met de Heilige Geest. Op een ochtend vertelde één van de kinderen dat ze wist dat ze thuis moesten blijven. Na enkele malen te hebben aangedrongen was de moeder zo wijs ( ze vertoruwde daarin intuitief op de aanwezigheid van de heilige geest) om tegen alle regels in de kinderen niet naar de bushalte te brengen. Precies op het moment dat op alle andere dagen haar 4 kinderen bij de bushalte stonden te wachten, kreeg de bus een klapband en reed met volle vaart dwars over het bushokje heen. De kinderen zouden het niet overleefd hebben. Dit noem ik rechtstreeks ingrijpen van God. Het is dus verstandig er ernst mee te maken die stille stem te herkennen, maar dan ook nog te gehoorzamen.
En ik noem dit nu intuitie en een wonder. Waarin de Heilige Geest wel een rol speelt maar volgens mij nooit zo dat je Hem daarin kunt narekenen. De Heilige Geest is als de wind die waait waarheen Hij wil...
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 13, 2003, 11:23:09 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:44:40 schreef izzewizze:
Onlangs was er nog iets te lezen over "Kolonisten van Katan" volgens de een een satanisch spel, volgens de ander een onschuldig spel.
Ik heb dit spel in de kast staan en ook wel een paar keer gespeeld en kan er weinig occults aan ontdekken.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 14, 2003, 12:19:41 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 17:29:17 schreef Wilhelmina:
op 13 Mar 2003 17:21:56 schreef Laurens:
op 13 Mar 2003 17:08:43    " onschuldige paranormaal"    .

Bestaat niet hoor.

Ik hoop dat er nog heel veel gereformeerden gaan reageren, om mij er snel van te overtuigen dat ook de gereformeerden zich ernsig bewust zijn van de gruwel in Gods ogen, over het paranormale.

Helemaal mee eens Wilhelmina, ik ben heel huiverig voor dit soort dingen en wil me er verre van houden. ( en ik ben gereformeerd !! )

Tip ook voor de jeugd, kom je in een situatie waar ze voor de lol aan glaasje draaien doen of i.d. en je voelt een akelige sfeer ga in jezelf bidden en de
sfeer is verbroken.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 14, 2003, 12:24:20 pm »
Ik heb het hier niet over glaasje draaien. Dat verwerp ik ook. Maar het gaat me nu juist om de interpretatie van die andere zaken. Is dat nu een gave, of occult.

Handlezen die gave heb je kennelijk, iriscopie ook.

Bij glaasje draaien onderneem jij actie, jij zoekt contact. Dus inderdaad wegblijven.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 14, 2003, 12:36:51 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 12:24:20 schreef izzewizze:
Ik heb het hier niet over glaasje draaien. Dat verwerp ik ook. Maar het gaat me nu juist om de interpretatie van die andere zaken. Is dat nu een gave, of occult.

Handlezen die gave heb je kennelijk, iriscopie ook.

Bij glaasje draaien onderneem jij actie, jij zoekt contact. Dus inderdaad wegblijven.

Kun je je natuurlijk afvragen van wie je die gaven hebt gekregen. Want al is het dan geen toekomst voorspellen, je "ziet" toch dingen die anderen niet zien.

Die waarzegster die achter Paulus aan liep voorspelde hem ook de toekomst niet, maar zei alleen: "Deze mensen zijn dienstknechten van den allerhoogsten God, die u de weg tot behoudenis boodschappen."

Klinkt christelijk, vind je niet ?Want ze sprak zuiver de waarheid.
En toch zei Paulus : Ik gelast u in den naam van Jezus Christus van haar uit te gaan.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 14, 2003, 12:41:48 pm »
Voorspelt een handlezer of een iriscopist de toekomst? Volgens mij niet. Ofwel geef eens een definitie van waarzeggen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 14, 2003, 02:01:25 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 12:19:41 schreef fransje:

Helemaal mee eens Wilhelmina, ik ben heel huiverig voor dit soort dingen en wil me er verre van houden. ( en ik ben gereformeerd !! )

Tip ook voor de jeugd, kom je in een situatie waar ze voor de lol aan glaasje draaien doen of i.d. en je voelt een akelige sfeer ga in jezelf bidden en de
sfeer is verbroken.

Bedankt Fransje, juist jou had ik onder andere in gedachten toen ik vroeg om een gereformeerde mening.
Ik ben blij met je antwoord, ik dacht echt even dat "de gereformeerde" het gevaar niet onderkende.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 15, 2003, 10:06:26 pm »
Leuk Wilhelmina en fransje dat jullie gezamenlijk een één tweetje geven.. ;) maar het is allemaal nog niet zo heel erg bevredigend. Zoals aangegeven verwerp ik alles wat met toekomstvoorspelling of doden en geesten oproepen te maken heeft. Maar jullie draaien wat makkelijk weg als ik vraag naar de argumenten tegen:
Iriscopie en handlezen waarbij het gaat om het nu....

Daarbij zou ik dan ook wel eens willen weten wat jullie vinden van iets als grafiologie. Een aantal sollicitatiebrieven van mij zijn ooit eens onderzocht door een grafoloog die meende hier een heleboel uit te kunnen halen... Ook occult?

Ofwel graag een stevige onderbouwing van het feit waarom jullie van mening zijn dat mensen die de gave hebben om snel een analyse te kunnen maken van iets wat je dwarszit of van wat je beweegt, bezig zijn met de verkeerde zaken.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 15, 2003, 10:24:40 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 22:06:26 schreef izzewizze:
Leuk Wilhelmina en fransje dat jullie gezamenlijk een één tweetje geven.. ;) maar het is allemaal nog niet zo heel erg bevredigend. Zoals aangegeven verwerp ik alles wat met toekomstvoorspelling of doden en geesten oproepen te maken heeft. Maar jullie draaien wat makkelijk weg als ik vraag naar de argumenten tegen:
Iriscopie en handlezen waarbij het gaat om het nu....

Daarbij zou ik dan ook wel eens willen weten wat jullie vinden van iets als grafiologie. Een aantal sollicitatiebrieven van mij zijn ooit eens onderzocht door een grafoloog die meende hier een heleboel uit te kunnen halen... Ook occult?

Ofwel graag een stevige onderbouwing van het feit waarom jullie van mening zijn dat mensen die de gave hebben om snel een analyse te kunnen maken van iets wat je dwarszit of van wat je beweegt, bezig zijn met de verkeerde zaken.

Ook de oudste astrologische boeken maken melding van irisdiagnose. Alles wat in de kosmos gebeurt, weerspiegelt zich in de mens, terwijl de iris het meest geschiktst is voor de waarneming ervan. (Uit: ‘Irisdiagnose’ van N.Bos)

Beoordeling door een ex-natuurgeneeskundige:
Er zijn iriscopisten met een heel drukke praktijk. Zij scoren hoog als het gaat om het stellen van juiste diagnoses. Het betreft in dat geval echter mensen die met psi vermogens werken, dat wil zeggen: mensen die met een paranormale, dus buitenzintuiglijke, vorm van waarneming bezig zijn. Bij deze iriscopisten lopen cliënten de bewuste occulte besmetting op, waar we het al eerder over hebben gehad. Wil een iriscopist goed kunnen diagnosticeren, dan heeft hij een paranormaal of occult talent nodig. Het is een vorm van helderziendheid, waarbij het oog gebruikt wordt als medium, op dezelfde manier als de handlezer die de hand gebruikt als medium. Iriscopie is dus een techniek die er op gericht is om op bovennatuurlijke wijze zicht te kunnen krijgen op de staat waarin lichaam en organen verkeren. Maar vaak is het zo dat de iriscopisten nog veel meer zien...
(Uit: ‘Als het licht duisternis is…’ van Rianne van der Smitte; uitg.Gideon)

Hoe oordeelt de Bijbel.
Irisdiagnose is evenals voetdiagnose één der vele vormen van waarzeggerij, die Gods Woord aan Gods kinderen uitdrukkelijk verbiedt, zowel wat betreft de uitoefening ervan (Lev.19:26; Deut.18:10) als wat betreffende het gebruikmaken ervan (Lev.19:31; 20:6,7; Deut.18:11; Jes.8:19-22). Ieder, die zijn oog voor zo’n diagnose ter beschikking stelde of stelt, is daardoor onder invloed van machten der duisternis gekomen.
(Uit: ‘Van Occultisme tot bevrijding’ van Els Nannen; distributie Novapress)

Over handschriftkunde kan ik zelf niets occultsontdekken, Ik weet dat iemands handschrift vaak weergeeft of je slorig, impulsief, precies, of wat dan ook bent. Ik heb me dat eens uit leaten leggen door een grafoloog. Met voorbeelden erbij. Niks geen kontakt met boven natuurlijke wezens, gewoon een vak dat te leren is.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 06, 2004, 08:50:03 pm »
Mbt handlezen kwam ik een leuke site tegen (is btw ook interessant voor mensen die iemand kennen met autisme oid): http://www.hand-in-hand.nl/hand/autisme%20dermatoglyfen.htm (begint bij http://www.hand-in-hand.nl/hand/autisme.htm).
[Prediker 7:29]