Auteur Topic: "Kijken moet kunnen" - Hoe ver mag je gaan?  (gelezen 7351 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"Kijken moet kunnen" - Hoe ver mag je gaan?
« Gepost op: januari 29, 2004, 12:50:59 pm »

quote:

in een ander topic:
Geen cd, maar een muziekdvd: Mylene Farmer - Mylenium Tour.
Morgen ga ik 'm kijken bij een vriend. Z'n vrouw is er niet, dus het geluid kan lekker hard.

quote:

antwoord:
Inderdaad fantastische dvd. Niet voor 'fijngevoeligen' die moeite hebben met erotiek. Overigens Mylene Farmer is ook typisch zo'n artieste die het RK-geloof aan de kant heeft gegooid vanwege ieder gebrek aan 'naastenliefde' in de RK-kerk. Strenge regels weinig liefde. Van de weeromstuit is ze zelf vervallen in een soort melancholie zonder uitzicht. Maar ja dat maakt het ook allemaal wel weer erg mooi. Ik bid nog wel eens voor haar... want ik zou haar toch ook wel graag tegen komen in de hemel.

:|

Ik hield aan dit verhaal een beetje een ongemakkelijk gevoel over.  
Misschien ben ik wel te 'fijngevoelig', ik weet het niet.
Ik zit er alleen over na te denken hoe ik het zou vinden als mijn man met een stel andere mannen een erotische DVD zou gaan zitten kijken. Of als hij het bovenstaande stukje zou hebben geschreven.
De opmerking "want die zou ik toch wel in de hemel willen tegenkomen" klinkt alsof je je erop verheugt om je daar ook nog over haar te gaan zitten verlekkeren.

Ik kan me niet voorstellen dat het een man helemaal niets doet als hij naar een erotische DVD, volgezongen door een schaars geklede mooie vrouw gaat zitten kijken. Dat is gewoon opwindend, denk ik. Kun je dat maken, als je met een ander getrouwd bent?

Ik wil met dit topic helemaal niemand veroordelen en misschien ben ik wel de enige die dit voelt. Misschien vinden jullie het allemaal zwaar overdreven. Maar ik wil het toch graag hebben over de vraag: Kijken moet kunnen, okee, maar hoe ver mag je daarin gaan? Want:

Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Om deze zware openingspost wat luchtig af te sluiten:
Wat je ook gaat kijken, hou in ieder geval wel je rechterhand in toom  ;)

Dit topic is overigens verder wel serieus bedoeld!
Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2004, 01:33:19 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2004, 12:59:41 pm »
Who the hell is Mylène Farmer? Laat maar, ik zal wel weer verschrikkelijk achter lopen. Nog nooit van dit mens gehoord.
Maar wat is er erotisch aan haar?  :? :| :P
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2004, 01:06:05 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 12:59:41 schreef Koerok:
Maar wat is er erotisch aan haar?  :P
Kijk, dit is dus niet de bedoeling, ik wil het er serieus en vanuit de Bijbel over hebben.
Daarom staat dit onderwerp ook in "Christen-zijn in de dagelijkse praktijk", iedereen mag meekletsen maar wel op christelijke grondslagen.

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2004, 01:12:58 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 12:50:59 schreef Bumblebee:

Ik zit er alleen over na te denken hoe ik het zou vinden als mijn man met een stel andere mannen "als hun vrouw er niet is" een erotische DVD zou gaan zitten kijken.

Dit topic is overigens verder wel serieus bedoeld!
Ik ben benieuwd.

Voorzichtigheid is geboden: het ging niet over KIJKEN in relatie tot de afwezigheid van zijn vrouw, maar over het GELUID.

De aangehaalde Bijbeltekst stelt de zaak - door Christus - heel scherp.  En dat antwoord volgde op de opmerkingen t.a.v. de scheidbrief.  Daar begon de echtbreukdiscussie hier mee.

Het is een dagelijkse afweging.  Mijn vrouw is sneller met de TV-knop dan ik. Ik ken de clip/dvd helemaal niet, maar soms is het beter genoegen te nemen met de muziek-via-de-radio dan het te zien in combinatie met dvd/TVclip.  Het hangt misschien ook af van je "gevoelens"  bij het zien van de clip.  De een is wat naiever dan de ander, somtijds...

ik leg het maar even in het midden...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2004, 01:22:36 pm »
Ik denk dat wanneer je bijv. weinig sex in je huwelijk hebt, of weinig erotiek, er weinig aantrekkingskracht is, geen liefde, de man of de vrouw sneller geneigd is het buiten het huwelijk te zoeken.
Je hebt dan wel echtbreuk gepleegd maar het huwelijk was toch al niets meer.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2004, 01:24:56 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 13:12:58 schreef Ampliatus:
Voorzichtigheid is geboden: het ging niet over KIJKEN in relatie tot de afwezigheid van zijn vrouw, maar over het GELUID.

Je hebt gelijk, dat brengt mensen op 't verkeerde been.
Ik heb het ge-edit.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2004, 01:36:13 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 13:22:36 schreef lonneke:
Ik denk dat wanneer je bijv. weinig sex in je huwelijk hebt, of weinig erotiek, er weinig aantrekkingskracht is, geen liefde, de man of de vrouw sneller geneigd is het buiten het huwelijk te zoeken.
Je hebt dan wel echtbreuk gepleegd maar het huwelijk was toch al niets meer.

Dat klopt, de fout ligt dan al eerder (namelijk het laten verslonzen van de relatie met je man of vrouw) maar dat maakt het nog niet okee om het dan buiten het huwelijk te zoeken.

"het huwelijk was toch al niets meer" is geen omstandigheid waar je buiten je schuld in terecht kwam (of soms misschien wel maar dat kan ik niet overzien) het is een toestand waar je iets aan moet doen, samen.
Je lol ergens anders halen werkt dan averechts.

Maar in het voorbeeld van erotische DVD's hoeft er helemaal geen sprake van een suf huwelijk te zijn, natuurlijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2004, 01:44:59 pm »
Ik zat er ook al over te denken zo'n soort topic te openen Bumblebee, maar aarzelde... Heel goed Bumblebee dat je dit op zo'n manier ter sprake brengt...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2004, 01:51:53 pm »
Ik denk niet dat m'n vriend behoefte zou hebben om naar zo'n dvd te kijken. Voor hem is er maar één brok erotiek en dat ben ikzelf :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2004, 02:07:20 pm »
Als je naar de wet kijkt en in de bijbel rondkijkt zie je dat niet alleen actie (stelen, doodslaan, echtbreken, liegen) voor God zonde zijn, maar ook dingen die die zonden kunnen uitlokken (begeren).

Waarom kijk je naar een erotische DVD? Je begeert iets of iemand.

En zou je God na zo'n avondje erotische dvd's kijken daarvoor kunnen danken?

Begint de zonde niet met het observeren van zonden, en heeft dat vaak daarna actie tot gevolg?

Concreet: Zondigen moet je niet doen, maar mag je er wel van genieten als een ander zondigt?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2004, 03:41:38 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 13:06:05 schreef Bumblebee:
Daarom staat dit onderwerp ook in "Christen-zijn in de dagelijkse praktijk", iedereen mag meekletsen maar wel op christelijke grondslagen.
Die smile was een grapje, de vraag was serieus.
Jij hebt het over erotiek. Ik ken de beste dame niet, dus vraag ik: Wat is er zo erotisch aan haar (mijn eerste asociatie was namelijk die club van Rockbitch)?

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2004, 04:06:01 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 15:41:38 schreef Koerok:
Ik ken de beste dame niet, dus vraag ik: Wat is er zo erotisch aan?

Even zoeken op google levert wel wat images, bv:

http://www.toto.free.fr/photos/mylene/8.jpg
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2004, 04:13:06 pm »
Die was ik inderdaad ook tegengekomen.
Als we het eens bij deze foto houden. Kan dit dan, vinden julliue, of niet?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2004, 04:14:06 pm »
En wat kan dan eventueel niet?

Rustig Bumblebee, grapjuuuhhh! ;) :)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2004, 04:20:19 pm »
Nou ja...ik kan me voorstellen wanneer je altijd conservatief geklede mensen ziet dat dit al heel wat is.

MIR

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2004, 04:20:27 pm »
Bovenstaande foto vind ik nog wel kunnen.

Wat vind ik dan niet meer kunnen?? Persoonlijk intereseer ik me niet echt in zulke plaatjes O-) (komt dat door dat ik geen man ben??). Maar als ik op school tussen allemaal jongens zit en die bekijken dan van die plaatjes waarop (half)naakte* vrouwen te zien zijn, kan ik me behoorlijk zitten ergeren. Dat vind ik dus niet meer kunnen.

* met halfnaakt bedoel ik dus bijvoorbeeld een ontbloot bovenlichaam...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2004, 04:30:22 pm »
Het gaat op zo'n DVD natuurlijk meer dan alleen maar om "wat heb ik aan".
Het kijken naar een DVD, een show, is erotischer dan het kijken naar een foto.

Als je naar zo'n DVD zit te kijken, weet je dat die vrouw danst en optreedt om opwindend over te komen, ergo om jou, de kijker, op te winden. Ik vraag me ook af of je die opwinding tegen kunt houden. Die vrouw wekt begeerte in je op en het is niet je eigen vrouw. Je kan je eigen vrouw pijn doen met zoiets.

Ook als ik geen christen was zou ik het denk ik echt niet leuk vinden als mijn man zich met een stel andere mannen aan zo'n show ging zitten vergapen, net zoals ik het niet leuk zou vinden als hij naar een striptease tent toe ging of ons buurmeisje beloerde als ze onder de douche vandaan komt. Wat maakt het uit of er een televisie, een raam of niets tussen zit?

Voor christenen geldt bovendien nog dat je in je hart al overspel, en daarmee echtbreuk, hebt gepleegd, zie de door mij aangehaalde Bijbeltekst in de openingspost, wanneer je een andere dan je eigen vrouw aanziet om haar te begeren.

Nogmaals, misschien heb ik het helemaal mis, maar ik voel dit wel.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2004, 04:34:17 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 16:30:22 schreef Bumblebee:
Nogmaals, misschien heb ik het helemaal mis, maar ik voel dit wel.
ik denk niet dat je het mis hebt... Ten eerste gaat de door jouw genoemde bijbeltekst hier imho zeker op. Daarnaast kunnen dergelijke films je zeker tot (ergere) zonde verleiden. Dergelijk spul werkt zeker verslavend, naar het schijnt  O-)
...

Taxist

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2004, 04:41:43 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 16:34:17 schreef arendpleysier:
[...]

Dergelijk spul werkt zeker verslavend, naar het schijnt  O-)

Voor mij was het meer dan alleen schijn maar ook realiteit. Meestal is het kijken naar dit soort clips een begin naar meer van dit vermaak en uiteindelijk heb je jezelf niet meer onder controle. Das het nadeel als jongen/man dat je visueel bent ingesteld en daar behoorlijk op kunt reageren!

Voor mij zijn de muziekzenders op TV dan ook verleden tijd en heb ik ze ervan afgehaald.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2004, 04:49:30 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 16:30:22 schreef Bumblebee:
Het gaat op zo'n DVD natuurlijk meer dan alleen maar om "wat heb ik aan".
Het kijken naar een DVD, een show, is erotischer dan het kijken naar een foto.
Ok, een zingende dansende vrouw kan inderdaad erotische gevoelens opwekken. Ik vraag me af hoe dat ooit te voorkomen is. Miischien een burka? :)

Nee, ik meen het serieus. Ik snap best wat je bedoelt, maar toch zou ik niet zo'n punt maken van vrouwen die erotisch overkomen. Erotisch doen vind ik al weer heel wat anders. Dat geknijp in het kruis (zowel bij Madonna als Michael Jackson) hoeft voor mij ook niet, laat staat die walgelijke negerrap-video's (ja het spijt me, maar het zijn bijna altijd negers) waarin men de camera maar al te graag van onderen richt op een schaarsbedekte vrouwenbips.

Maar ik mag toch aannemen dat je riverdance niet zou willen verbieden? Toch gaan daar de borsten en de benen ook flink op en neer. Menig Ier zal dat toch het bloed door de aderen doen stromen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2004, 05:53:16 pm »
Tja.... mag je nog naar een recreatieplas in de zomer? Dat kan het zelfde opwekken, als dit het ook kan....

Maar ja, ik denk dat ieder voor zichzelf moet kijken wat het met hem/haar doet en dan beslissen of het wel goed voor hem/haar is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2004, 06:27:38 pm »
Kijken is riskant.

Ik vind het intrigerend dat deze boodschap een soort rode draad lijkt te zijn in het boek Genesis.

Eva bekeek de boom en zag dat de vrucht goed en begeerlijk was. Ze bedwong zichzelf niet en eigende zich toe wat niet voor haar was en wat niet goed voor haar was.

Lot bekeek het land en zag dat de Jordaanstreek er prachtig bijlag, "als het land Egypte, als de tuin van Eden". Hij bedacht zich niet en eigende zich toe wat niet goed voor hem was; hij eindigde in een grot waar hij verkracht werd door zijn gefrustreerde dochters, die groot waren geworden in een verziekt geestelijk klimaat.

Kijken leidt tot daden, tot de impuls tot daden, tot de gedachte aan daden. Kijken zelf is ook een vorm van toe-eigenen. Zien en gezien worden is evenzeer een vorm van omgang als betasten en betast worden.

De vrouw in de foto in dit topic wil gezien worden op een bepaalde manier. Haar apepakje en ietwat scheefgetrokken gezicht met lonkende ogen nodigt uit om haar op een bepaalde manier te zien. En dat zien is riskant.

Bij veel mannen, begrijp ik, levert dit zien een erotische impuls. "Zij is van mij," of een van de vage afgeleiden daarvan. Gedachten, woorden, daden zijn het gevolg. Ik neig ertoe te zeggen: dat zien zelf is niet de fout. Maar de gevolgen zijn dat vaak wel. Liever dus maar de ogen sluiten?

Als ik naar zo'n plaatje kijk, doe me dat weinig. Ik vind haar te "obvious" en dat ergert me mateloos. In de tijd dat ik in Amsterdam woonde had ik dat ook altijd als ik door de "Red Light District" en verwante buurten fietste. Ja, je ziet een hoop en wat een triestheid is het. Is het verkeerd dat ik keek en zag? Ik denk het niet en ik ben blij dat ik de aangekleden biefstukken onder de rode en blauwe lampen ook als zodanig zie. Het scheelde me heel wat kilometers omfietsen/-lopen.

Aan de andere kant, als ik in een winkelcentrum loop, of in een kerk of school, dan zie ik mensen die uiterst klassiek en orthodox gekleed zijn, maar die me bijzonder aantrekken. Soms zou ik graag met hen omgaan, me koesteren in hun persoonlijkheid, genieten van hun schoonheid, delen in hun vrienschap. Dat is een fijne en goede reactie. Soms is de reactie verkeerd, omdat ik merk dat ik meer wil dan goed is. Het helpt dan vaak om niet te kijken; of om ergens anders naar te kijken; of om jezelf te vermanen en verkeerde ideeen uit te bannen.

Het is te gemakkelijk om dit principe in regeltjes te gaan vangen. Welke vierkante centimeter huid mag wel zichtbaar zijn, welke niet? Dat heeft maar een beperkt nut. Gezien de aantrekkingskracht die vrouwelijke borsten op mannen hebben, is het verstandig om ze een beetje uit het zicht te houden. (Alhoewel, God heeft ze zo ontworpen dat dat vrijwel onmogelijk is, dus mannen moeten vooral leren zuiver om te gaan met de mooie dingen die ze zien :) ) Aan de andere kant heb je culturen waar ze dat niet doen en ik heb niet het idee dat daar nu zoveel extra misgaat. De Nederlandse strandcultuur met topless zonnen heeft dat ook een beetje: het spannende is er af en het extra erotisch effect is nul of negatief.

De vorm en de beweging van het menselijk lichaam zijn vaak mooi. Is het fout om dat te zien? Is het fout om te constateren dat ze het kijken waard zijn, of aantrekkelijk en begeerlijk? Mijn stelling: de morele kwestie is, wat je doet met wat je ziet.

Als ik met goede vrienden en vriendinnen een avondje in een cafe zat of danste, of aan het strand hardliep, of fietste, dacht ik regelmatig: die vriendin is eigenlijk een heel aantrekkelijke vrouw, ik hoop dat ik zo iemand als mijn echtgenote vind. Toen ik verkering had en verloofd was, zag ik natuurlijk nog steeds dezelfde dingen. Alleen wende ik mezelf aan om bewust te bedenken, dat dat aantrekkelijke niet voor mij was; God had me al wat anders gegeven. Maar ik blijf genieten van de schoonheid van persoonlijkheid en uiterlijk van mijn vriendinnen.

Het grote criterium -- bij het kiezen van de beelden die je bekijkt, de kleding die je aantrekt, de plaatsen die je opzoekt en de mensen op wie je je ogen iets langer laat rusten -- moet volgens mij zijn: hoe riskant is dat voor mij of voor een ander? Lok ik gedachten en lusten uit naar dingen die niet goed zijn? Zo ja, dan niet doen.

En laten we alsjeblieft niet preuts zijn. Al je schoonheid verstoppen is niet nodig. Mensen hebben niet voor niets ogen en lichamen. Maar je moet er bewust en verantwoordelijk mee omgaan. Wat mij betreft: geen erotische dvd's. (Als je die dan toch bekijkt: denk eens wat intensiever na over wat je ziet en of het nu echt zo mooi en aantrekkelijk is. Dat valt waarschijnlijk zwaar tegen. Veel erotiek is alleen effectief als je je fijngevoeligheid uitschakelt en "het dier" in je naar boven brengt.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2004, 07:50:13 pm »
Interessante discussie. Laten we maar voorop stellen dat het geen 'soft-porno' show is of zo. Mylene Farmer is echter van zichzelf al een 'erotische' verschijning en an sich is daar toch niet zo veel mis mee? Ik begeer haar zeker niet, vindt het wel een mooie vrouw om te zien maar dat is nog heel wat anders. Het is een artiest die een bepaalde boodschap over wil brengen en dat intrigeert mij. In mijn melancholieke buien kan ik mij prima vinden in haar muziek. Haar show daarom heen heeft ook die mix van melancholiek en schoonheid en dat maakt het wellicht erotisch. Overigens ook een dame als Sarah Brightman vind ik een erotische vrouw, zingt fantastisch vaak klassiek getinte muziek, haar shows zijn echter ook van een bepaalde schoonheid. Maar nogmaals deze vrouwen winden mij niet op ze zijn alleen mooi om te zien. Maar per saldo gaat het daar natuurlijk niet om, het gaat om de combinatie, muziek, vrouwenstem, vrouw die de muziek brengt.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2004, 09:47:18 pm »
Ik vind dat Qohelet het mooi verwoord.
Als vrouw of man mag je best je schoonheid laten zien. Soms kun je er zelfs helemaal niets aan doen. Ga de manier hoe je loopt maar eens veranderen...
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om je helemaal aan te passen zoals een ander jou graag ziet. Dan ben je namelijk jezelf niet meer maar een produkt van andermans "kijken"
Als ik er "vrouwelijk" bij wil lopen doe ik dat gewoon. Niet omdat ik mannen uit wil lokken maar omdat ik (en mijn vriend) van geniet. Ik vind ook niet dat ik dat alleen thuis mag doen. Wat een beknotting van andermans vrijheid. Maar goed, als de mannen willen of moeten kijken dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
En stel je eens voor dat elke vrouw er mooi, sexy, erotisch, sensueel eruit ziet.....dan wordt er niet meer zoveel gekeken. Dan is men daaraan gewend. Misschien ook wel een stuk cultuur. Er zijn ook landen waar elke vrouw vrijelijk rondloopt met haar blote borsten. Er is geen haan die er naar kraait...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 29, 2004, 10:26:34 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 21:47:18 schreef lonneke:
Ik vind dat Qohelet het mooi verwoord.

Inderdaad. Heel mooi stuk!

quote:

Als vrouw of man mag je best je schoonheid laten zien. Soms kun je er zelfs helemaal niets aan doen. Ga de manier hoe je loopt maar eens veranderen...

Als je weet dat je daardoor een stuk schoonheid en vrouwelijkheid uitstraalt wordt het al een stuk moeilijker ja... 8)7

quote:

Als ik er "vrouwelijk" bij wil lopen doe ik dat gewoon. Niet omdat ik mannen uit wil lokken maar omdat ik (en mijn vriend) van geniet.

Waar geniet jij dan van als je vriend er niet bij is en je dat toch doet?

quote:

Er zijn ook landen waar elke vrouw vrijelijk rondloopt met haar blote borsten. Er is geen haan die er naar kraait...
Zoals welke landen?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 29, 2004, 10:56:01 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 22:26:34 schreef Mezzamorpheus:
Waar geniet jij dan van als je vriend er niet bij is en je dat toch doet?

Ik geniet omdat ik doe wat ik zelf graag wil. Ik draag bijv. nooit een broek, en als ik wel een broek aan heb vind ik dat heel erg onwennig ( en ook niet echt mooi)

quote:

Zoals welke landen?
Landen zoals indonesie dragen vrouwen jassen zonder bh, wanneer ze hun jasje open dragen kijk je tegen hun borsten aan wat daar heel normaal is. Ik geloof dat in Vietnam en Laos ook vrouwen lopen met blote borsten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 29, 2004, 11:25:02 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 22:56:01 schreef lonneke:
[...]
Ik geniet omdat ik doe wat ik zelf graag wil. Ik draag bijv. nooit een broek, en als ik wel een broek aan heb vind ik dat heel erg onwennig ( en ook niet echt mooi)
Sorry dat ik zo doorvraag, maar waarom wil je dat dan zelf graag?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 30, 2004, 01:14:56 am »

quote:

op 29 Jan 2004 23:25:02 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Sorry dat ik zo doorvraag, maar waarom wil je dat dan zelf graag?
Waarom ik graag wil zijn die ik ben? Of bedoel je dat niet?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 30, 2004, 01:45:49 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 22:56:01 schreef lonneke:
Landen zoals indonesie dragen vrouwen jassen zonder bh, wanneer ze hun jasje open dragen kijk je tegen hun borsten aan wat daar heel normaal is. Ik geloof dat in Vietnam en Laos ook vrouwen lopen met blote borsten.

Het gaat er natuurlijk om dat je er gepast bij loopt, zoals dat gebruikelijk is in jouw cultuur. Opzettelijk prikkelen van mannen (of vrouwen, maar laten we het hier even op mannen houden) doe je door de lichaamsdelen die daar als erotisch gelden te ontbloten of te benadrukken en verder door je houding en uitstraling.

Borsten worden in West-Europa als erotisch ervaren, in Zuid-Amerika meer de billen en in bepaalde delen van Afrika zoals het voormalig Belgisch-Congo (ik vergeet alsmaar of dat nu Zimbabwe of Zaire geworden is) worden borsten ook puur gezien als baby-melkvoorziening en zal er weer geen vrouw de straat opgaan zonder haar benen helemaal te bedekken.

Dat in andere culturen vrouwen met blote borsten rondlopen is dus geen argument om dat hier ook maar te gaan doen, want "gepastheid", of, om maar eens een ouderwetse christelijke deugd uit de kast te trekken die totaal uit de mode is in onze cultuur: kuisheid, heeft altijd met interactie te maken. Een vrouw (of man) die in zijn of haar eentje in de jungle woont kan rustig naakt rondlopen zonder onkuis te zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 30, 2004, 01:46:45 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 12:59:41 schreef Koerok:
Who ... is Mylène Farmer? Laat maar, ik zal wel weer verschrikkelijk achter lopen. Nog nooit van dit mens gehoord.
Maar wat is er erotisch aan haar?  :? :| :P

Aquila:
Ik liep/loop ook achter, kende haar niet. Maar ik heb niets gemist, ik vind haar niet knap of erotisch. Afgezien van het feit zulke video's niet goed zijn, zou ik deze ook al niet kopen omdat zij er slecht uitziet.

Kijken is riskant schreef Qohelet. Mee eens, een ander treffend voorbeeld vind ik David. Hij ging niet mee in de (geestelijke) strijd en verlustigde zich aan Bathseba. Later uit zich dat in moord, liegen, overspel en een reprimande van Nathan. Van het (t)een komt het ('t)ander zei de pedicure.

Priscilla: Wat willen we nu eigenlijk?
Een vergelijking uit het LP-tijdperk: 'Wil je steeds op 'het randje lopen' (met het risico te vallen) of is het de bedoeling dat je steeds dichter bij de Heer komt die in het centrum staat....... dan vraag je op een gegeven moment niet meer: 'Wat mag ik nog....maar: wil ik dat nog wel....... Maar zoiets gebeurt alleen als je je met Hem bezighoudt zodat je je steeds meer bewust wordt van wat Hij van je wil......je onverdeelde hart.

(netzo als in een goed huwelijk...) ;)
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2004, 02:28:18 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 30, 2004, 03:09:29 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 01:14:56 schreef lonneke:
[...]

Waarom ik graag wil zijn die ik ben? Of bedoel je dat niet?
Nee, natuurlijk bedoel ik dat (in eerste instantie) niet. Ik bedoel: waarom wil jij datgene doen wat jij graag doet (nl. er op een opvallend vrouwelijke/(erotische?) manier bijlopen)?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 30, 2004, 03:49:22 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 15:09:29 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nee, natuurlijk bedoel ik dat (in eerste instantie) niet. Ik bedoel: waarom wil jij datgene doen wat jij graag doet (nl. er op een opvallend vrouwelijke/(erotische?) manier bijlopen)?
Omdat ik geen man ben en daar ook niet mee geassocieerd wil worden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 30, 2004, 04:07:14 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 15:49:22 schreef lonneke:
[...]
Omdat ik geen man ben en daar ook niet mee geassocieerd wil worden.
Maar waarom wil je dat graag op zo'n opvallende (uitdagende?) wijze? Zie eerdere post Bumblebee van vandaag.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 30, 2004, 04:56:28 pm »
We dwalen wel heel erg van het originele onderwerp af. Maar nog even wat opmerkingen. Waarom mag een vrouw zich niet gewoon een vrouw voelen en een man gewoon een man. Ik heb een kennis die zich in de vakantie nooit scheert en het heerlijk vindt om dan te gaan zeevissen. Aan het strand fileert hij de vis om deze daarna smakelijk op te eten. Hij voelt zich dan echt man, en kleedt zich daar ook naar. Zo ken ik ook zat vrouwen die zich het liefst vrouwelijk kleden, ik heb ook collega's gehad die (niet vanwege geloofsmotieven) nooit een broek dragen. Dit alles wijten aan 'aandachtsproblemen' in het verleden gaat mij allemaal wat ver. Laat een vrouw, vrouw zijn en een man, man. We zijn niet voor niets verschillend geschapen. Als je de bijbel leest zie je ook diverse malen dat mannen op vrouwen vallen omdat ze mooi zijn. Allemaal heel normale zaken die in de schepping ingebakken liggen. In de jongste Hebbez vroeg Beyoncé van Destiny's Child ook al waarom mensen (christenen) meteen zo'n kritiek hebben als je er enigszins uitdagend uitziet. En inderdaad er zijn meerdere landen waar vrouwen hun borsten gewoon laten zien. Koop maar eens een paar maanden de National Geographic dan kom je genoeg foto's tegen en met alle respect het kan me echt niet opwinden. Het is onze cultuur die nagenoeg alles erotiseert. Daar mag je best kritiek ophebben, maar wanneer mensen op individueel niveau ervoor kiezen om er vrouwelijk danwel mannelijk uit te zien, lijkt me dat niet per saldo een verkeerde keus.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 30, 2004, 05:49:18 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 16:56:28 schreef izzewizze:
Het is onze cultuur die nagenoeg alles erotiseert. Daar mag je best kritiek ophebben, maar wanneer mensen op individueel niveau ervoor kiezen om er vrouwelijk danwel mannelijk uit te zien, lijkt me dat niet per saldo een verkeerde keus.

Ook niet als ze heel goed weten dat het gedrag dat ze vertonen in de cultuur waarin ze leven als erotiserend wordt ervaren? (zie post Bumblebee)
Let wel: een vrouw die er vrouwelijk uitziet, maar waarvan je ook duidelijk ziet dat ze niet als erotiserend wil worden ervaren (ja, dat kan echt!), heb ik helemaal geen moeite mee.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 30, 2004, 06:12:24 pm »

quote:

op 30 Jan 2004 17:49:18 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Ook niet als ze heel goed weten dat het gedrag dat ze vertonen in de cultuur waarin ze leven als erotiserend wordt ervaren? (zie post Bumblebee)

En toch hoef ik mij daar niet schuldig over te voelen. ( Is het goed om mensen een schuldgevoel aan te praten?)

In deze cultuur worden meerdere gevoelens opgewekt, bijv. wanneer iemand een mooie villa of landhuis heeft. Opeens worden mensen met afgunstgevoelens geconfronteerd. Moeten die mensen dan maar hun huis gaan verkopen? Zij zijn toch immers de aanleiding die zulke gevoelens opwekken? En wat denk je van de reclamewereld? Moet deze ook maar ophouden te bestaan omdat ze mensen in verleiding brengen? Ik vind dat die verantwoording bij jezelf ligt. En kun je die verleiding niet aan dan word je helaas door schade en schande heen automatisch wel bijgebracht dat het beter is om tóch je verantwoordelijkheid te dragen.

Ik gaf hetgeen van cultuur alleen maar aan omdat wanneer in deze westerse cultuur de vrouwen zich meer vrouwelijker gaan kleden dit ook als "normaal" wordt ervaren en niet specifiek erotisch. Op het strand waar de dames in bikini lopen krijg je ook niet automatisch een erotisch gevoel, dit omdat het als "normaal" wordt gezien. Een ander voorbeeld is de sauna waar absoluut geen sexuele of erotische gevoelens wordt opgewekt omdat iedereen in z'n blootje loopt.

quote:

Let wel: een vrouw die er vrouwelijk uitziet, maar waarvan je ook duidelijk ziet dat ze niet als erotiserend wil worden ervaren (ja, dat kan echt!), heb ik helemaal geen moeite mee.
Dus omdat jij er zo'n moeite mee hebt moet ik me maar bij jou wensen aanpassen. Wie wordt er hier nu geleefd?

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 30, 2004, 07:05:14 pm »
Het zou goed zijn als mannen ook hun verantwoordelijkheid nemen. Het is een keuze om 'opgewonden' te raken. Het is ook een keuze om wel van schoonheid te genieten, zonder erin op te gaan. Het is te leren echt waar.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 30, 2004, 08:09:53 pm »
Nog een kleine toevoeging. Het is mede dankzij de verkeerde vrouwen emancipatie dat de vrouw geacht werd gelijkwaardig aan de man te worden. Natuurlijk was met die gedachte niets mis mee en ze hebben natuurlijk ook veel bereikt. Maar veel vrouwen zijn doorgeschoten hierin. Opeens moesten ze op de man lijken. De lange haren werden afgeknipt want men moest ook kort haar net als de man en opeens moesten er broeken worden gedragen. Slobbertruien zodat je de borsten niet meer zag en vooral geen hakken onder de schoenen...

De vrouw gelijkwaardig aan de man. Maar een vrouw blijft wel een vrouw en laat de man maar man blijven. Het is net wat Izzewizze zei.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 30, 2004, 11:51:04 pm »
Seksualiteit is een van de meest mooie, maar daardoor ook een van de meest precaire zaken in Gods schepping. Als je er van geniet op de door Hem bedoelde manier is het vast en zeker bijna hemels. Als je er op de verkeerde manier van geniet heeft dat bijna precies de tegenovergestelde gevolgen. En God heeft hele duidelijke grenzen rond de seksualiteit in Zijn woord aangegeven. En ik denk dat als je als mens (man én vrouw) tegen Gods wil ingaat als je je moedwillig zo kleedt dat dat bij anderen makkelijk erotiserende gevoelens op kan roepen. Jezus heeft het over dat als je een andere vrouw dan de jouwe begeert je overspel pleegt. Ook heeft Jezus het over dat als iemand een ander tot zonde verleidt hem dat zwaar aangerekend wordt. Ik denk dat het niet alleen egoistisch is om alleen van je eigen gevoel uit te gaan, maar ook dat het tegen Gods Woord ingaat. Sorry, ik kan het niet anders zien.
En Izzewisse heeft helemaal gelijk, maar hoe je je kleedt is ook een keuze. Daarom vroeg ik ook zo door bij Lonneke naar haar motieven. Helaas blijkt de drijfveer vooral op gevoel gebaseerd te zijn. Dat is gevaarlijk volgens mij omdat je gevoel zo makkelijk tegen de wil van God in kan gaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 31, 2004, 12:16:19 am »

quote:

op 30 Jan 2004 23:51:04 schreef Mezzamorpheus:
Seksualiteit is een van de meest mooie, maar daardoor ook een van de meest precaire zaken in Gods schepping. Als je er van geniet op de door Hem bedoelde manier is het vast en zeker bijna hemels. Als je er op de verkeerde manier van geniet heeft dat bijna precies de tegenovergestelde gevolgen. En God heeft hele duidelijke grenzen rond de seksualiteit in Zijn woord aangegeven. En ik denk dat als je als mens (man én vrouw) tegen Gods wil ingaat als je je moedwillig zo kleedt dat dat bij anderen makkelijk erotiserende gevoelens op kan roepen. Jezus heeft het over dat als je een andere vrouw dan de jouwe begeert je overspel pleegt. Ook heeft Jezus het over dat als iemand een ander tot zonde verleidt hem dat zwaar aangerekend wordt. Ik denk dat het niet alleen egoistisch is om alleen van je eigen gevoel uit te gaan, maar ook dat het tegen Gods Woord ingaat. Sorry, ik kan het niet anders zien.
En Izzewisse heeft helemaal gelijk, maar hoe je je kleedt is ook een keuze. Daarom vroeg ik ook zo door bij Lonneke naar haar motieven. Helaas blijkt de drijfveer vooral op gevoel gebaseerd te zijn. Dat is gevaarlijk volgens mij omdat je gevoel zo makkelijk tegen de wil van God in kan gaan.
Mooie analyse, mee eens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 31, 2004, 12:30:52 am »
lieve forumjury, ik vind kijken naar riverdance leuk (vooral die eene helft) , ga ik nu te ver :? O-)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 01, 2004, 12:04:07 am »

quote:

door lonneke op 29 Jan 2004 21:47
Als ik er "vrouwelijk" bij wil lopen doe ik dat gewoon. Niet omdat ik mannen uit wil lokken maar omdat ik (en mijn vriend) van geniet. Ik vind ook niet dat ik dat alleen thuis mag doen. Wat een beknotting van andermans vrijheid. Maar goed, als de mannen willen of moeten kijken dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
En stel je eens voor dat elke vrouw er mooi, sexy, erotisch, sensueel eruit ziet.....dan wordt er niet meer zoveel gekeken.

Het is al gezegd maar er is dacht ik een subtiel verschil tussen ‘vrouwelijk’ en ‘sexy, erotisch en sensueel…..’

Gal 5,13  
Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde.

quote:

door lonneke op 30 Jan 2004 18:12  
quote:

Dus omdat jij er zo'n moeite mee hebt moet ik me maar bij jou wensen aanpassen. Wie wordt er hier nu geleefd?
Rom 15,1  
Wij, die sterk zijn, moeten de gevoeligheden der zwakken verdragen en niet onszelf behagen.

Deze twee teksten uit de Bijbel spreken helemaal voor zichzelf, ik vond ze wel passend bij de opmerking van Bumblebee:  “ik wil het er serieus en vanuit de Bijbel over hebben.
Daarom staat dit onderwerp ook in "Christen-zijn in de dagelijkse praktijk", iedereen mag meekletsen maar wel op christelijke grondslagen.”

Ze zeggen ook wel iets over ‘hoe ver je persoonlijk mag gaan’, het geldt zelfs voor dingen die op zich helemaal geen zonden hoeven te zijn, maar die tot zonde kunnen worden als je hierdoor een ander in gewetensnood brengt….

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 01, 2004, 02:43:46 pm »
Helaas, reactie blijft (vooralsnog?) uit... :? O-)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 02, 2004, 02:02:30 pm »
Nogmaals mijn reaktie op het geheel.

Mensen wekken bij elkaar allerlei gevoelens op. Wanneer je in een mooi huis woont kun je bij anderen afgunstgevoelens opwekken. Dat wil dan niet betekenen dat je je huis maar moet gaan verkopen omdat je de "oorzaker" bent van andermans gevoelens. Die ander moet met zichzelf klaarkomen en de oorzaak gaan vinden van zijn afgunstgevoelens.

Wanneer andere mannen opgewonden raken van andere vrouwen is dat hun probleem. Ik kan niet anders zeggen. Draag je eigen verantwoordelijkheid hierin zou ik zeggen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 02, 2004, 02:06:14 pm »
Volgens mij hebben we, volgens de Bijbel, ook (dus niet alleen!) een verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar... Het is typisch postmodern om te zeggen dat iedereen alles maar voor zichzelf moet uitzoeken.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 02, 2004, 02:21:13 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 14:06:14 schreef Mezzamorpheus:
Volgens mij hebben we, volgens de Bijbel, ook (dus niet alleen!) een verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar... Het is typisch postmodern om te zeggen dat iedereen alles maar voor zichzelf moet uitzoeken.
Wanneer jij je eigen verantwoordelijkheid weet te dragen hoeft een ander dat niet voor jou te doen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 02, 2004, 02:43:45 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 14:21:13 schreef lonneke:
[...]

Wanneer jij je eigen verantwoordelijkheid weet te dragen hoeft een ander dat niet voor jou te doen.

milieupolitie, zedenpolitie? niet meer nodig?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 02, 2004, 02:55:12 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 14:43:45 schreef cheese:
[...]
milieupolitie, zedenpolitie? niet meer nodig?
In Gods koninkrijk lopen geen politie's rond.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 02, 2004, 02:58:14 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 14:55:12 schreef lonneke:
[...]

In Gods koninkrijk lopen geen politie's rond.
is dat koninkrijk al voor iedereen op aarde een feit dan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 02, 2004, 03:09:14 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 14:02:30 schreef lonneke:
Mensen wekken bij elkaar allerlei gevoelens op. Wanneer je in een mooi huis woont kun je bij anderen afgunstgevoelens opwekken. Dat wil dan niet betekenen dat je je huis maar moet gaan verkopen omdat je de "oorzaker" bent van andermans gevoelens. Die ander moet met zichzelf klaarkomen en de oorzaak gaan vinden van zijn afgunstgevoelens.

Dat ben ik niet zonder meer met je eens.
Als ik een heleboel eten heb en een ander niks, dan kan ik wel tegen diegene zeggen "goh, ga jij eens de oorzaak van je afgunstgevoelens zoeken en zie daar dan mee in het reine te komen" maar de christelijke manier van doen is natuurlijk je eten delen. Zo gaat het ook met je geld.
(Als het goed is dan, ik zeg niet dat ik dit altijd ook doe, hoor, maar dit is volgens mij wel hoe het zou moeten)

Verder moet je als christen rekening houden met elkaars zwakheden.
Als je weet dat er een ex-alcoholist naast je zit die moeite heeft om van de drank af te blijven dan ga jij ook niet flink aan de boemel om hem niet in de verleiding te brengen.
Precies zo vind ik dat als ik bijvoorbeeld naar de film ga met de man van een vriendin omdat dat toevallig zo uitkomt (je moet je afvragen of je dat sowieso beter niet kunt laten maar okee), dan ga ik niet mijn meest sexy kleren aantrekken omdat ik weet dat dat invloed heeft op hem. Dat is gewoon uitlokken van "zondige gedachten" bij een ander en Jezus is daar heel fel op.

Ik vind zelfs dat deze tekst daarop van toepassing is ook al gaat het in dit voorbeeld niet over kinderen:

Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee.