Auteur Topic: februari 2004 (5/2): Once Upon a Time in Mexico  (gelezen 567 keer)

cochise

• Bekijk profiel
februari 2004 (5/2): Once Upon a Time in Mexico
« Gepost op: februari 05, 2004, 05:06:22 pm »
Regie: Robert Rodriguez Cast: Antonio Banderas, Johnny Depp, Willem Dafoe, Salma Hayek, Gerardo Vigil Genre: actie Details: USA (2003), 90 minuten

Gitaarheld overtuigt niet

CIA-agent Sands (Depp) wil een aanslag op de president van Mexico verijdelen. Hiervoor schakelt hij de hulp in van de doodgewaande legende El Mariachi (Banderas), die met zijn gitaar en vuurwapens onverslaanbaar is. Sands speelt echter allerlei valse spelletjes met Mariachi en anderen zodat die zich voor hem in zetten. Drugsbaron Barillo (Dafoe) is hierbij het voornaamste doelwit. In de strijd van zowel Mariachi als Sands blijken dingen niet te zijn wat ze leken en komen ze voor hete vuren te staan, terwijl Mexico zich opmaakt voor een revolutie.

Als je de titel van een film begint met "Once Upon A Time In..." dringt meteen de associatie met het meesterwerk Once Upon A Time in the West (Sergio Leone, 1969) zich op. Tot nu toe is deze film echter ongeƫvenaard geweest en Once Upon A Time In Mexico is hierop geen uitzondering. Wel zijn er overeenkomsten te ontdekken, zoals het gebruik van extreme close-ups en de belangrijke rol die is weggelegd voor de muziek. Een groot verschil is dat Once Upon A Time In Mexico een echte actiefilm is, en daarmee een stuk minder subtiel dan de film van Leone.

Van alleen de actie moet Once Upon A Time In Mexico het echter niet hebben, dus gelukkig heeft Rodriguez er ook flink wat humor in verwerkt. Vooral de steeds weer belachelijke toeristische outfits van Sands zijn goed voor komische momenten. Depp en Dafoe spelen hun rollen erg goed, terwijl Banderas niet altijd even overtuigend is als de gitaarheld Mariachi. Dat Once Upon A Time In Mexico zonder Depp niet echt de moeite waard zou zijn, blijkt wanneer de aandacht verslapt als Sands een tijdje niet meer te zien is. Gelukkig staat hij later in de film nog genoeg in de belangstelling.
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2004, 05:11:29 pm »
quote:
op 05 Feb 2004 17:06:22 schreef cochise:

Als je de titel van een film begint met "Once Upon A Time In..." dringt meteen de associatie met het meesterwerk Once Upon A Time in the West (Sergio Leone, 1969) zich op. Tot nu toe is deze film echter ongeƫvenaard geweest en Once Upon A Time In Mexico is hierop geen uitzondering.

Once upon a time in the west is een baggerfilm met een goedkope verhaallijn en veel te veel ketchup. Alleen maar beroemd geworden door de ge-wel-dige filmmuziek van enrico Morricone... en ook daar zal deze film wel niet tegenop kunnen. Weer veel R&B en Hiphop zeker. get...
...

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2004, 05:34:50 pm »
quote:
op 05 Feb 2004 17:11:29 schreef arendpleysier:
[...]

Weer veel R&B en Hiphop zeker. get...

waar heb je het over

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2004, 11:45:27 pm »
Mensen die Once Upon a Time in Mexico willen gaan zien, zouden eigenlijk eerst Desperado moeten bekijken, ook met Salma Hayek en Antonio Banderas. Once upon ga ik alleen bekijken vanwege Salma, en de filmposter vind ik ook erg cool.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2004, 02:14:22 pm »
Mij lijkt deze wel tof tbh.
Live vanuit de luie stoel

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2004, 02:34:48 pm »
...

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2004, 02:35:46 pm »
quote:
op 05 Feb 2004 23:45:27 schreef Pleun:
Mensen die Once Upon a Time in Mexico willen gaan zien, zouden eigenlijk eerst Desperado moeten bekijken, ook met Salma Hayek en Antonio Banderas. Once upon ga ik alleen bekijken vanwege Salma, en de filmposter vind ik ook erg cool.

kvroeg me al af waneer je over salma hayek begon