quote:
LaNaussee schreef op 07 april 2004 om 17:50:Op zich heb je wel gelijk Peter, maar er komt meer kijken bij die criteria. Op het moment dat je een voorspel in de goede maat hebt gespeeld en de gemeente luistert niet en gaat gewoon haar eigen gang? Heb ik toch regelmatig meegemaakt. Past een goede organist zich dan aan, of moet hij zeggen: Ik ben de baas en laat het orgel stug in de juiste maat doorgaan?
Lastig; in zo'n geval zou ik toch ook de gemeente eens instrueren. In elk geval eens proberen te achterhalen hoe het komt. Het kan komen doordat verschillende organisten op een totaal verschillende manier begeleiden.
Ik vind trouwens wel dat veel organisten zich
te snel aanpassen. Laat duidelijk horen wat je wilt, in 9 van de 10 gevallen volgt de gemeente wel!
quote:
Vervolgens de opbouwende kritiek voor de gemeente. Hier bedoel ik mee dat een muzikant kritiek krijgt, zodanig dat er voor de muzikant eigenlijk geen (of voorlopig geen) plaats meer is. Maar door die muzikant (tijdelijk) buiten spel te zetten, bouw je de muziek in de gemeente op.
Het lijkt alsof in jou visie de gemeente zelf geen blaam treft. Maar je zou ook best de gemeente eens wat meer kunnen instrueren. Ik ken wel een voorbeeld waar dat ook is gebeurd: iemand stond ervoor en leerde de gemeente om precies op tijd in te zetten (en dus niet steeds op het orgel te wachten). Werkt uitstekend.
quote:
JsSmt schreef op 08 april 2004 om 02:26:Volgende stap voor jou (en misschien ook anderen) is na te denken over de muziek voor en na de dienst, en de muziek in de collecte: wat is het doel en wat voor soort muziek is daarvoor geschikt?
Klopt. Ik heb hier nog niet echt concrete gedachten over. Trouwens, de discussie spitst zich vaak toe op begeleiding omdat dat iedereen raakt. Een hoop mensen zal het een worst wezen wat jij voor/na de dienst of tijdens de collecte speelt.
quote:
Maar misschien zijn we nog niet uitgepraat over de verantwoordelijkheid van ieder lid van een kerkgemeenschap ten opzichte van de invulling van de kerkdienst.
Maak eens een start.
quote:
paolo schreef op 08 april 2004 om 15:56:- eerlijkheid, als iets niet goed is moet je niet zeggen dat het wel goed is. ruimte voor eerlijkheid is er vaak als een team naar elkaar groeit. Organisten kunnen dat doen met hun team organisten.
Mee eens, maar hoe doe je aan (organisten)teambuilding? Helemaal als het gaat om goedwillende amateurs die het er ook maar een beetje bij doen?
quote:
- ruimte voor groei, iemand hoeft niet perfect te spelen vanaf het begin. Iemand kan door studie, enthousiasme en lessen groeien in zijn rol. Ik denk dat je na een periode van ongeveer een half jaar wel kan zien of iemand een groeier is, of dat iemand gewoon de gave niet bezit.
En als dan blijkt dat iemand 'gewoon de gave niet bezit'? Afserveren? In een gemeente waar men niet zoveel aandacht heeft voor muziek, en de CvB allang blij is dat er iemand begeleidt ...?
Begrijp me goed, ik ben het helemaal eens met dat rapportje uit Amsterdam.
Maar je moet wel de juiste omstandigheden 'mee' hebben.
Want je kunt alleen kritiek oefenen als je (liefst heldere) criteria hebt, die van tevoren bij iedereen bekend zijn. Als je daar nog nooit over hebt nagedacht, wordt het heel lastig. Dan komt er iets 'uit de lucht vallen'.
Opstellen van zo helder mogelijke criteria, daar begint het mee. En het is maar de vraag of jouw gemeente dat wel wil. Wat dat betreft denk ik wel eens: een gemeente krijgt de organist die ze verdient.