Auteur Topic: Gods Almacht  (gelezen 4316 keer)

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Gods Almacht
« Reactie #50 Gepost op: januari 29, 2004, 03:06:23 pm »
Ik studeer wel aan de TU/e, maar dan Bedrijfskunde in plaats van Natuurkunde. Relativiteitstheorie vind ik gewoon interessant en die files staan daar voor een studiekring van de VGSEi.

Jij zegt dat je waarnemingen doet en daaruit dingen afleidt. Maar niemand heeft ooit aangetoond meta-fysische waarnemingen gedaan, je zou de eerste zijn die iets van God waarneemt. Hooguit kun je beweren dat God zich in de bijbel aan ons openbaart.
Vervolgens moet ik van jou mijn theorie dat God niet almachtig en alwetend tegelijk kan zijn verdedigen. Zoals je ziet is deze theorie een ontkenning van iets, namelijk dat God dat wel kan. Nu kun je eindeloos doorgaan met het heen-en-weer gooien van de eis om een bewijs te leveren, want ik heb net zoveel recht om te vragen naar een bewijs voor de positieve stelling. Dat dit voor de discussie niet erg vruchtbaar is moge duidelijk zijn.
Daarom ben ik van mening dat wanneer er iets geclaimd wordt dat niet in de lijn der verwachtingen ligt van wat wij kunnen weten en verklaren uit onze waarnemingen de last om die claim te bewijzen bij de verdedigers van het positieve standpunt (de claim is waar) ligt. Vandaar dat ik van mening ben dat jíj moet bewijzen dat God binnen en buiten de tijd bestaan kan (en daaruit logisch laten volgen dat almacht en alwetendheid naast elkaar kunnen bestaan). Want zoals ik het zie is jouw theorie over God die buiten de tijd staat, maar in de tijd treedt als Hij handelend op moet treden gewoon een andere manier om te zeggen dat God alwetend is.