quote: op 31 Jan 2004 22:01:54 schreef DetectedDestiny:Ik ben inderdaad lid van de VGSEi, maar ik vraag me af of je daaruit kunt afleiden wat ik geloof.

Nou, als je volwaardig lid bent (geen gastlid) van een VGS-nogwat, ben je hoogstwaarschijnlijk óf vrijgemaakt óf moest je de 3FVE onderschrijven. En deze beide eigenschappen sluiten toch wel een hoop in en/of uit wat betreft Godsbeeld, lijkt me. Maar niet dat ik moeilijk zou doen als het dus in jouw geval anders is. Ik ben nog wel de laatste die daar moeilijk over zou gaan doen.

quote: Om een beetje antwoord te geven op je vraag, dat weet ik zelf ook niet. Eerlijk gezegd staat het concept dat je dingen moet 'geloven' me tegen, ik denk omdat ik erg rationeel ben ingesteld. Ik wil voor alles logische verklaringen hebben, of anders toch in ieder geval aannemelijkheid. Van uitlatingen als "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" krijg ik echt :rneigingen.
Kan ik goed begrijpen, zelf ben ik ook nogal kritisch aangelegd (tijdens colleges stelde ik vaak meer dan 1/3e van de vragen, terwijl er toch echt 15 studenten in het lokaal waren).
Toch kun je té kritisch zijn. Stel dat ik een natuurverschijnsel pas zou willen geloven voordat 'ie helemaal bewezen is, is dat natuurlijk onzin. Hoe de zwaartekracht nou precies werkt weten we nog steeds niet, maar we accepteren 'm wel omdat we het aan den lijve ondervinden.
Zo ondervind ik iedere dag de schepping van God en kan ik er eigenlijk niet omheen dat er een geweldig intelligente ontwerper achter moet zitten, ook al heb ik het hoe-en-wat niet bewezen.
Het echte rationele bewijs is dus geweldig om van dingen heel zeker te zijn, maar in de praktijk blijkt dit dus niet te werken, omdat je zo nergens uitkomt. Hiervoor zijn al véle pogingen gedaan in de tijd van het modernisme om door de ratio tot allerlei denksystemen uit te komen, maar het belandde allemaal nergens. Vandaar het postmodernisme: ieder zijn waarheid...
quote: Die waarnemingen worden niet gedaan vanuit een neutraal standpunt, wat je in de wetenschap wel geacht wordt te doen.
Klopt, theologie is daarom ook een ander soort wetenschap dan natuurkunde. Bedrijfskunde is trouwens ook niet neutraal en ook veel minder bewijsbaar dan wiskunde, om maar eens iets te noemen. Daar loop ik zelf nu wel tegen aan in mijn stage...
quote: Voor ons is integraalrekening logisch, maar die hypothetische kat zou alleen kunnen aangeven dat het voor hem onlogisch is. Als hij het niet snapt kan hij er geen waardeoordeel aan geven zoals jij doet, dat het 'hoger' is dan zijn logica. Ik ben van mening dat je niet kunt beweren dat iets dat voor ons mensen onlogisch is "op een positieve manier onze logica overstijgt". Het kan net zo goed ook domweg onlogisch blijken te zijn voor iemand met meer begrip dan wij mensen.
Hoezo zou die kat niet aan kunnen geven dat het 'hoger' is dan zijn logica (behalve dat dieren niet kunnen praten

)? De gemiddelde huisvrouw zal ook weinig verstand hebben van integraalrekening, maar daarom is het toch nog niet "onlogisch" volgens haar? Die zegt gewoon: "Het zal wel, daar heb ik geen verstand van".
Maar wie weet kom jij aan met een integraal-theorie die van geen kant klopt. Dan weet die huisvrouw ook nog steeds niet of het waar is of niet, hoogstens neemt ze het aan op gezag van diegene die het vertelt (een man in een wit pak, op TV, voor een kast boeken doet het goed).
Dus, super-rationaliteit geeft geen waarde-oordeel aan datgene wat boven je "pet" uitgaat: het zegt gewoon: "ik weet niet zeker wat ik hiervan moet denken, omdat ik het niet helemaal begrijp".
Net zo goed als die huisvrouw wel in de theorie van integraal-berekening zal
geloven als een betrouwbaar figuur het zegt op TV, terwijl ze het niet begrijpt, zo geloof ik in Gods almacht, alwetendheid en alomtegenwoordigheid omdat ik het uit betrouwbare bron heb (in mijn ogen betrouwbaar, natuurlijk).
Dus, nu weer de vraag terug naar jou:
1 Wil jij nog steeds zeggen dat almacht en alwetendheid niet bij elkaar gaan, en het dus kennelijk binnen jouw vermogen valt daar een uitspraak over te doen?
2. Of weet je eigenlijk niet of het zou kunnen of niet, maar
geloof je er eigenlijk niet zo in? (waarsch. omdat jouw 'bronnen' iets anders zeggen)