Auteur Topic: help!  (gelezen 3707 keer)

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Gepost op: februari 06, 2004, 11:05:24 am »
Hoi,
Ik heb een beetje een probleem. Mijn vader, en eigenlijk mijn hele familie is gereformeerd. We gingen toen ik klein was ook altijd naar een gereformeerde kerk. Maar sinds ik 10 was gingen we niet meer.
Toen was ik dus ongeveer een jaar geleden, weer begonnen met zoeken naar een kerk. Ik wilde weer naar de kerk, ookal gaan mn ouders niet meer. In de eerste instantie wilde ik dus naar een gereformeerde kerk. Maar toen ik naar een dienst was geweest, had ik er eigenlijk niks aan. Dus ik zocht verder.... Toen ging ik een keer naar de evangelische kerk 'Berea' in Amsterdam. Daar vond ik echt wat ik zocht. Mensen die echt God aanbidden, op een vrolijke manier, en een preek waar ik echt wat mee kon!
Nu wil ik niet zeggen dat gereformeerde kerken slecht zijn, want dat zijn ze zeker niet! Maar wel is het zo dat ieder voor zich op een andere manier het geloof wil ervaren. Sommige mensen zitten liever in een traditionele kerk, en daar kun je ook veel aan hebben, maar ik dus niet...
Ik heb nu wel een probleem. Want mijn vader vind het niet goed dat ik naar Berea ga, omdat het 'fout' is volgens hem. Maar wat is er nou fout aan als het mij dichter bij God brengt? Dieper in mijn geloof! nadat ik naar berea was geweest had ik echt het gevoel van 'yes! ik hoef me niet te schamen voor mn geloof, en God is altijd bij me!'

Kan iemand mij dan misschien vertellen wat er fout is aan berea?

xoxo renee <><
<><

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2004, 11:17:57 am »
Ik ken die gemeente/kerk niet dus wat dat betreft kan ik je absoluut niet helpen. Maar kan je niet gewoon met je vader gaan praten erover. Waarom hij het fout vindt, misschien kan je anders eens vragen of hij een keer mee gaat. Gelooft je vader nog wel? Of vindt hij gewoon het hele 'kerkzijn' of het hele christendom verkeerd?

Hoe oud ben je trouwens? Op een gegeven moment heeft je vader natuurlijk ook geen zeggenschap meer over welke kerk jij bezoekt. (Wat niet wegneemt dat er over praten natuurlijk wel goed is )
Pinkeltjefan

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2004, 11:35:00 am »
Swirly als het voor jou goed voelt IS het ook goed. Als jij in je binnenste eerlijk op zoek bent naar God, als je dat van jezelf weet zul je God ook vinden. Dat is je door God zelf beloofd. Volg je hart en je geest die zullen je niet misleiden. Hoed je wel voor mensen en wat ze zeggen want daar kan veel misleiding in schuilen. Zoek in jezelf naar je Zelf. God wacht op je en zal je "omarmen".

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2004, 12:47:53 pm »
quote:
op 06 Feb 2004 11:05:24 schreef swirly:
Hoi,
Ik heb een beetje een probleem. Mijn vader, en eigenlijk mijn hele familie is gereformeerd. We gingen toen ik klein was ook altijd naar een gereformeerde kerk. Maar sinds ik 10 was gingen we niet meer.
Toen was ik dus ongeveer een jaar geleden, weer begonnen met zoeken naar een kerk. Ik wilde weer naar de kerk, ookal gaan mn ouders niet meer. In de eerste instantie wilde ik dus naar een gereformeerde kerk. Maar toen ik naar een dienst was geweest, had ik er eigenlijk niks aan. Dus ik zocht verder.... Toen ging ik een keer naar de evangelische kerk 'Berea' in Amsterdam. Daar vond ik echt wat ik zocht. Mensen die echt God aanbidden, op een vrolijke manier, en een preek waar ik echt wat mee kon!
Nu wil ik niet zeggen dat gereformeerde kerken slecht zijn, want dat zijn ze zeker niet! Maar wel is het zo dat ieder voor zich op een andere manier het geloof wil ervaren. Sommige mensen zitten liever in een traditionele kerk, en daar kun je ook veel aan hebben, maar ik dus niet...
Ik heb nu wel een probleem. Want mijn vader vind het niet goed dat ik naar Berea ga, omdat het 'fout' is volgens hem. Maar wat is er nou fout aan als het mij dichter bij God brengt? Dieper in mijn geloof! nadat ik naar berea was geweest had ik echt het gevoel van 'yes! ik hoef me niet te schamen voor mn geloof, en God is altijd bij me!'

Kan iemand mij dan misschien vertellen wat er fout is aan berea?

xoxo renee <><

Swirly,
Waar baseert je vader het op dat Berea fout is, is hij er wel eens geweest ?
Of is het alleen maar omdat het een Pinkstergemeente is ?

Ik weet n.l. dat veel (vooral geref.) zo reageren, alleen om de naam, tewijl ze er zelf nog nooit geweest zijn.

Jij zegt dat jullie helemaal niet meer in de kerk kwamen, is dat dan beter ?

Ik vind dat je vader zijn handen in elkaar moet slaan voor jouw keuze. Hij heeft zelf door zijn voorbeeld helemaal geen recht van spreken.

Er is absoluut niets mis met Berea, al is het een pittige gemeente, maar ja, jij voelde je er al thuis.

En in dit geval vind ik dat je God meer gehoorzaam moet zijn dan je ouders, zij gaan tenslotte nergens meer heen. Maar probeer ze dat in liefde bij te brengen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2004, 12:48:05 pm »
Waarom vind je vader het fout? Waarschijnlijk heeft dat met vooroordelen te maken. Hij gaat zelf niet meer naar de kerk, maar gelooft hij nog wel?

Anywayz, je vader bepaalt niet wat goed is en wat niet. Dat bepaalt je Vader. Praat met allebei, en probeer je vader duidelijk te maken dat mensen in een Berea-gemeente evenveel van God houden als mensen in een vrijgemaakte kerk.

Ik hoop dat ze het willen accepteren, een keuze moeten maken tussen God en je familie is niet fijn.

Succes, ik zal ervoor bidden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2004, 08:46:06 am »
ik heb er al met mn vader over gepraat, en hij zegt dat het ten eerste te commercieel is, omdat er een drukkerij en een reisbureau bij zit. Maar dat is toch alleen maar makkelijk? Ik bedoel, dan kun je meteen via je gemeente Christelijke boeken enz. krijgen. Ik vind hier niks mis mee.

Ook zegt mn vader dat evangelische gemeenten het oude testament niet gebruiken. Wat overigens niet klopt, want ze gebruiken het wel, alleen houden ze zich niet aan sommige oude wetten, die alleen voor de isrealiten waren bedoelt. Bijvoorbeeld dat je geen varkensvlees mag eten, omdat t onrein is. Nou daar houden 'wij' als gereformeerden ons toch ook niet meer aan?

Ook heeft mn vader het idee dat het meer een secte dan een kerk is, maar dit is totaal niet zo. Hij vind t ook een beetje een 'halleluja kerk'. Maar ik voel me hier gewoon fijn bij.

Ik heb al gevraagd of hij een keer mee wil, maar dat wil ie niet
Ik ben trouwens 18, maar als mn vader zegt dat hij er 'grote problemen' mee heeft als ik daar naartoe ga, dan doe ik het niet. Er staat tenslotte in de bijbel dat je naar je ouders moet luisteren. Ik heb er al veel over gebeden, maar tot nu toe heb ik nog niet echt de werking gezien
<><

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2004, 09:53:02 am »
quote:
op 07 Feb 2004 08:46:06 schreef swirly:

Ook zegt mn vader dat evangelische gemeenten het oude testament niet gebruiken.  

Dat zeggen dus alleen die mensen die er nog nooit geweest zijn.

quote:
Ook heeft mn vader het idee dat het meer een secte dan een kerk is,

Dat is de  "kerk tussen de lakens"  zéker. Dus als je op zondagmorgen moet kiezen tussen beiden, kun je beter naar Berea gaan.

quote:
Hij vind t ook een beetje een 'halleluja kerk'.

Halleluja betekent zo ongeveer "hieperdepiep hoera voor de Heer" Dus een naam om trots op te zijn. Ik ga ook graag naar mijn hallelujakerk.

quote:
Ik ben trouwens 18, maar als mn vader zegt dat hij er 'grote problemen' mee heeft als ik daar naartoe ga, dan doe ik het niet.

Tot welke leeftijd ga je dat volhouden? Volgens mij ben je volwassen. En naar mijn idee kun je beter naar een hallelujakerk gaan, dan in de disco komen.

quote:
Er staat tenslotte in de bijbel dat je naar je ouders moet luisteren. Ik heb er al veel over gebeden, maar tot nu toe heb ik nog niet echt de werking gezien

Zodra je ouders je gaan verbieden de bijbelse normen te handhaven ( de onderlinge samenkomsten niet te verzuimen) ontslaat dat jou van je plicht hen te gehoorzamen. En er zijn ergere dingen dan een kind dat graag naar de samenkomsten wil.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2004, 10:08:47 am »
Swirly,
Je ziet dat het bij je vader allemaal berust op vooroordeel, en wat is er mis met een halleluja kerk ? Waar kun je de Heer meer prijzen dan met br. en zr. samen ?

Maar wat wil je vader nou, dat je net als hij dan maar helemaal nergens heen gaat ?

Het is een goed streven als je je ouders gehoorzaam wilt zijn, maar als dat inhoud dat zij je van het samenkomen in een dienst afhouden en daardoor de groei in Christus, dan weet ik nog zo net niet wie je meer gehoorzaam moet zijn, God of je ouders.

De tegenstand bij sommige kerkmensen tegen de Pinkstergemeente zit er zo diep in, dat ik eens meemaakte dat een Chr. Ger. vader zijn dochter verbood, op straffe van huisarrest, om een keer naar een evang. dienst te gaan, terwijl zij wel iedere week naar houseparty's mocht.

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2004, 02:50:25 pm »
ja,
mijn vader vind ook dat het ontstaan van die kerk(en) vaag is. Over dat mensen als het ware berichten kregen van God om die kerk te beginnen enz.

Ik weet niet zo goed wat ik hier over moet denken...aan de ene kant denk ik nou lekker vaag dan... maar aan de andere kant denk ik, ookal is het niet waar, daar hebben ze het toch niet over in hun diensten? En daar draait het toch uiteindelijk om? Ik bedoel, wat ik na de dienst 'mee naar huis neem' vind ik belangrijker.

Weet iemand misschien wat meer over het ontstaan van de evangelische kerk, en met name Berea Amsterdam? Ik vind het een beetje moeilijk vindbaar...

xoxo renee
<><

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2004, 04:55:24 pm »
Hoe Berea Amsterdam ontstaan is weet ik niet, maar ik denk dat je er op het internet wel e.e.a. over kunt vinden. Probeer hun eigen website eens: http://www.berea-amsterdam.nl.

Ik ga zelf regelmatig naar Berea Haarlem en heb daar net als jij erg fijne ervaringen mee, ook als is m'n 'eigen' kerk de GKV. Ook mijn ouders hebben hun bedenkingen tegen dit soort evangelische bewegingen, maar ik wordt er erg blij van. Ik ga dan echt de kerk uit met het gevoel dat God me aangeraakt heeft. De liederen die gezongen worden zijn prachtig en ik kan ongestoord God loven op de manier die bij Hem past: recht uit m'n hart.

Mijn ervaring is dat mensen die nog nooit in dit soort diensten zijn geweest vaak vooroordelen hebben. Allemaal gevoel, allemaal 'halleluja-gedoe', mensen die kronkelend over de grond rollen terwijl ze in tongen spreken, bezweringen, overdreven handjegeklap, geen enkele diepgang, oppervlakkige blijheid, onecht, etc...etc. Geen van deze vooroordelen heb ik bevestigd gezien in de diensten waarin ik geweest ben. Ik voelde me thuis......

Ik hoop voor jou dat je snel tot een oplossing kan komen. Ik wil niet oproepen tot rebellie tegen het ouderlijk gezag, maar als je 18 jaar bent moet je toch in staat zijn je eigen keuzes te maken. Je vader kan en mag je natuurlijk niet weerhouden om je persoonlijke band met Christus te versterken.
Succes en heel veel fijne diensten toegewenst in Berea Amsterdam!

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2004, 05:18:29 pm »
quote:
op 07 Feb 2004 08:46:06 schreef swirly:

Ik heb al gevraagd of hij een keer mee wil, maar dat wil ie niet
Ik ben trouwens 18, maar als mn vader zegt dat hij er 'grote problemen' mee heeft als ik daar naartoe ga, dan doe ik het niet. Er staat tenslotte in de bijbel dat je naar je ouders moet luisteren. Ik heb er al veel over gebeden, maar tot nu toe heb ik nog niet echt de werking gezien

Swirly er staat ook:

"Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om een wig te drijven tussen zoon en vader, tussen dochter en moeder, tussen schoondochter en schoonmoeder; 36 ja, huisgenoten worden vijanden. 37 Wie meer houdt van zijn vader of moeder dan van Mij, is Mij niet waard. Wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van Mij, is Mij niet waard. 38 Wie zijn kruis niet opneemt en Mij niet volgt, is Mij niet waard. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden."

Swirly, God is zoveeeeeeeeeeeeeel strerker dan de mensen (lees EGO), als jij Hem werkelijk zoekt, als jij bij jezelf naar binnen kijkt en weet dat je zucht naar God oprecht is, dan zul je hem ook vinden, dan zal je niet misleid worden. NOOIT.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2004, 05:37:04 pm »
quote:
op 07 Feb 2004 16:55:24 schreef dirigentje:
Ik voelde me thuis......

Is dat het belangrijkste criterium?? Hoe je je er voelt?
En Swirley: ik sluit me bij de anderen aan die zeggen dat het niet nodig is om naar je vader te luisteren. Je bent 18 en dat lijkt me een leeftijd waarop je dit soort dingen zelf mag beslissen.

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2004, 06:47:08 pm »
Ja, maar ik wil geen ruzie met mijn vader. Ik woon bij mijn vader thuis, we zijn maar met z'n 2tjes, behalve als mn zusje een keer langs komt.. Maar ik heb dus geen zin in 'grote problemen' :s

Het beste zou zijn als ik aan mijn vader kan laten zien dat het goed voor mij is om naar Berea te gaan, en dat ze niets fouts zeggen. En dat ik ookal worden er rare dingen gezegd, toch wel weet wat er in de bijbel staat en wat God echt wil & is.

Alleen het probleem is dat mijn vader absoluut niet mee wil

xoxo renee
<><

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2004, 07:02:39 pm »
Doe wat je goeddunkt. Het is niet makkelijk. Volg je hart dan komt het wel goed. De problemen hebben een ook een tijd en plaats en dus doel. Komt goed Renee, blijf in geloof, hoop en liefde. Dan komt het allemaal goed..... uiteindelijk. Hou vol dus.  

(maar ik weet al dat dat wel snor zit! )

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2004, 08:01:44 pm »
Het is inderdaad moeilijk. Ke kunt 2 dingen doen: Voor God kiezen en tegen je vader. Of zolang je nog thuis woont een alternatief zoeken waar je vader zich wel in kan vinden en je later bij de Berea-gemeente aansluiten. Om de goede weg te vinden is het vooral belangrijk veel met God te praten. En anderen te vragen er voor te bidden. Praat ook veel met je vader, vaak vinden ze het in het begin moeilijk maar trekken ze wel een beetje bij. Succes!

Btw, ik snap niet hoe je vader kritiek kan hebben terwijl je schrijft dat hij zelf helemaal niet meer naar de kerk gaat...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2004, 09:01:07 pm »
mja...maar ik ga nu dus niet naar berea tot ik mijn vaders goedkeuring heb, want ik wil niet dat hij 'grote problemen' met mij krijgt, zoals hij zelf zegt.

....:(

xoxo renee
<><

Ampliatus

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #16 Gepost op: februari 07, 2004, 09:15:29 pm »
Als een al dan niet tijdelijk verblijf binnen Berea je op weg helpt naar God, dan juich ik het alleen maar toe.  In al dit mensenwerk blijft het echter wel van belang Gods Woord zelf te laten spreken in je. Soms in een gemeenschap, een kerk, een Berea-groep of wat dan ook; maar soms ook gewoon door naar God(s Woord) te luisteren.  Blijf ontdekken waar de Here vergadert, ook in Nederland!  
Dan kan ik vanaf deze plaats slechts voor je bidden om Gods zegen, ook voor de dag van morgen. En bidden voor de andere gezinsleden, thuis of elders..

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #17 Gepost op: februari 07, 2004, 11:34:41 pm »
natuurlijk ben ik echt gefocussed op God. De kerk is uiteindelijk niet het aller belangrijkst, maar ik heb het nu wel nodig. Ik moet nog veel groeien in mn geloof.

xoxo renee
<><

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2004, 12:19:52 am »
Alle respect voor jouw respect voor je vader Renee. Je staat voor een moeilijk dilemma. En daar is geen kant en klaar antwoord voor. Maar probeer dit eens te overdenken: misschien is je dit dilemma wel in de schoot geworpen om te leren dat God liefhebben ook voortdurend geduld is. Geduldig geloven tot de verlossing komt. Je vader heeft zijn hart verhard (zo komt het uit jouw woorden op mij over). Je staat voor een tweesprong. Geduld met je vader of je eigen geestelijke geluk. De eerste keuze is opoffering uit respect voor je vader de tweede navolging van je liefde voor God. Welke keuze je ook maakt, het is een goede. Je zal er alleen maar meer van worden. God is je blijkbaar gunstig gezind om je een dilemma te geven waarbij beide kanten even verlossend zullen werken. Wat een geschenk. Wat vind jij?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2004, 01:20:14 am »
Bid zoiezo voor je Vader!! weet niet hoe hij staat in zijn relatie met God maar dat kan er mee te maken hebben, dat het meer de traditie is die het tegengaat. Gelooft hij nog in de bijbel kan je bv aan de hand van de bijbel laten zien dat het niet fout is want daar wordt nog  steeds uit gepreekt daar. Maar al mag je echt niet naar die kerk zou ik gewoon ff tijdelijk wat anders zoeken zoals bv een baptisten gemeente net zoiets maar toch wat terughoudender en anders kan je altijd nog naar de gkv hehe wel beetje teveel orgel dan voor je Je kan ook naar een jeugdkerk gaan bv maar waaruit kom je eigenlijk zwaar gereformeerd of ook vrijgemaakt???
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2004, 10:14:51 am »
Ja, die jeugdkerk-tip van Farao is ook een hele goede! Jeugdkerken hebben 1 x in de maand op zondagavond viering. Er is er vast wel een bij jou in de buurt. Check de officiële site van de jeugdkerken.
Succes!

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2004, 05:05:08 pm »
Ja ik ga al naar de jeugdkerk iedere maand, en soms zelfs vaker. Maar ik heb toch echt een gemeente nodig ofzo, waar ik dingen aan mensen kan vragen, waar ik steeds meer kan groeien...ja kan t verder niet echt uitleggen.

Ik wil in ieder geval niet naar een traditionele kerk, want daar heb ik er toch niet echt wat aan...wel een beetje, maar dat is voor mij zelf gewoon niet het fijnst. Ik heb het er net met mijn vader over gehad, en hij zegt ook steeds dat je de bijbel niet zo letterlijk moet nemen. Dus steeds als ik iets uit de bijbel quote, zegt hij jaa maar....

het is ook gewoon heel moeilijk, omdat hij heel anders in zn geloof staat, en hij denkt dat ik er niet genoeg van af weet. Hij beleeft het niet zo als ik. En als ik dan vertel dat ik bijvoorbeeld tijdens een dienst heel erg last had van mn knie, dat ik bijna niet kon staan, en dat ik er dan op dat moment voor had gebeden, en toen ik klaar was ik geen pijn meer had, dan gelooft hij niet dat het God was

maarja....zit dus nogsteeds met mn probleempje... ik weet wel dat ik hoe dan ook God volg, maar ik wil gewoon zo graag meer leren en dieper in mn geloof groeien.

xoxo renee
<><

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2004, 05:26:48 pm »
Swirly,
Als ik jouw verlangen zie, zou ik bijna zegggen : Hoe lang moet dit nog doorgaan ?
Wanneer wordt je volwassen ?
Je vader zal je ook niet verder helpen met je geloof als hij alleen maar "Ja maars"heeft. Maar hij weet wel te vertellen of een kerk wel of niet goed is.

Ik heb toch het gevoel dat je hier voor God moet kiezen, en als jij de knoop doorhakt, went je vader er wel aan.
Hij moet maar eens inzien dat je al 18 bent, direkt gaat hij zich ook nog mee bemoeien als je een gelovige vriend krijgt.

Ik zie het als de geloofsstrijd die je nu al krijgt, want de boze wil niet dat jij voor God kiest.

Maar blijf vooral voor je vader bidden dat zijn hart geneigd wordt.

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2004, 06:38:11 pm »
Ik heb al een gelovige vriend, en t is niet alsof mn vader niet wil dat ik geloof, dat wil hij juist wel. Maar het moet wel via de gereformeerde manier van hem En mn vader laat me in alles vrij, behalve in dit.

xoxo renee
<><

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2004, 07:19:39 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 17:26:48 schreef Mientje:

direkt gaat hij zich ook nog mee bemoeien als je een gelovige vriend krijgt.

God verhoedde dat die ongelovig zou zijn?

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2004, 07:20:30 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 18:38:11 schreef swirly:

En mn vader laat me in alles vrij, behalve in dit.

En nog een hele hoop andere dingen?

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #26 Gepost op: februari 08, 2004, 07:37:32 pm »
nee alleen in mn geloofskeuze en naar welke kerk ik ga enz.
<><

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #27 Gepost op: februari 08, 2004, 07:43:21 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 19:37:32 schreef swirly:

En wat zegt jouw vriend hiervan ?

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #28 Gepost op: februari 08, 2004, 07:51:19 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 19:37:32 schreef swirly:

Enzovoorts.... Dus hij laat je in meer dingen niet vrij. Hij wil macht over je uitoefenen. Een brok EGO dus? Je kan er lang en kort, breed en smal over praten, maar de kern is: accepteren wat je vader van je verlangt of je eigen weg gaan. Aan jou is de keus.

Pulpeet

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #29 Gepost op: februari 08, 2004, 08:08:51 pm »
Zou het echt zó zwart wit liggen?

Iemand kan toch door goed gesprek van gedachten veranderen of ten minste andermans keuze tolereren?

Je moet m.i. de overtuigingen van anderen niet geheel als onveranderlijk gegeven zien.

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2004, 08:10:53 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 20:08:51 schreef Pulpeet:
Zou het echt zó zwart wit liggen?

Iemand kan toch door goed gesprek van gedachten veranderen of ten minste andermans keuze tolereren?

Je moet m.i. de overtuigingen van anderen niet geheel als onveranderlijk gegeven zien.

Zeker. Maar in ouder/kind verhouding ligt de situatie regelmatig vrij zwart/wit is mijn ervaring. Dat de tijd alle wonden heelt (helaas niet altijd in DIT leven) is dan weer een ander geval.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2004, 08:23:10 pm »
Ik ken de omstandigheden waarin Swirly/Renee leeft natuurlijk niet. Wel bijzonder dat je ouders niet meer naar de kerk gaan en toch over jouw kerkkeuze willen beslissen. Hoewel ik ook gereformeerd ben opgevoed en het nog steeds ben, huldig ik toch niet meer de interpretaties die mijn ouders vroeger leerden over gereformeerd zijn. En ze zijn zelf ook wel veranderd. Gereformeerd zijn is absoluut niet de 'enig zaligmakende' weg! Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Christus roept in zijn Woord op Hem te volgen en bij welke kerk je dan ook zit dat zul je dus wel moeten doen. Om te weten waar God je wil plaatsen zul je dus veel moeten bidden om daar achter te komen, en God geeft dan door zijn Geest ook wel het juiste antwoord. Tot die tijd succes. Onenigheid met je ouders is niet zo erg, het geeft ook aan dat je volwassen wordt/bent. Belangrijk is dat je je ouders kunt blijven respecteren ondanks het feit dat ze het niet met je keuze eens zijn. Gods zegen toegewenst bij al je overdenkingen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

dirigentje

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2004, 08:28:57 pm »
quote:

Op 7 februari schreef Mezzamorpheus:

Is dat het belangrijkste criterium?? Hoe je je er voelt?

Nee natuurlijk niet. Maar het zorgt er wel voor dat je je makkelijker voelt, geaccepteerd voelt, dat je je veilig en samen voelt en in die staat sta je beter open voor de boodschap van God. Wanneer je je in een vreemde en onveilige omgeving begeeft, is je opnamevermogen en je perceptie totaal anders.
Dat is geen blabla, maar dat zijn gewoon de feiten.

En hoewel je natuurlijk in de eerste plaats ter ere van God naar de kerk gaat, om Hem daar te ontmoeten en je te onderwerpen aan wat Hij van je vraagt, wil ik het ook graag naar m'n zin hebben en me thuis voelen bij mijn Vader.

Egoistisch he?  

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2004, 08:33:42 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 20:28:57 schreef dirigentje:

Egoistisch he?  

Heeeeeeeel goed! Inderdaad EGO.

dirigentje

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #34 Gepost op: februari 08, 2004, 08:35:28 pm »
Hahahahaha!!!!!  

farao

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #35 Gepost op: februari 08, 2004, 08:38:36 pm »
tis lastig tis lastig, ja ik denk dat het toch gevoelig bij je vader ligt ken meerdere mensen uit de gereformeerde kerk en dat is erg erg lastig. kan je eigenlijk niet helpen zo er zit natuurlijk erg veel achtergrond achter.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2004, 12:27:05 pm »
Inderdaad. Mijn ouders zouden het ook vreselijk vinden als iemand uit mijn gezin naar een andere kerk zou overstappen. Ik kan me dat enigzins voorstellen, aan de andere kant denk ik dat God met jou andere bedoelingen kan hebben, je ergens anders heen kan brengen. Ik ken mensen die van kerk zijn gewisseld en heel blij zijn met die keuze, er enorm door zijn gegroeid, en achteraf zeggen: Het was goed dat ik die stap heb gemaakt, ik zit nu in een superfijne gemeente, leer heel veel van God, mijn relatie met Hem is gegroeid. Dat betreft niet alleen mensen die van een tradtionele naar een charismatische kerk gaan, maar ook andersom trouwens.

Het gaat inderdaad niet alleen om je eigen gevoel. Het gaat ook om Gods gevoel. Geloven is een relatie hebben met God, waarbij liefde (gevoel) van Hem naar jou toe gaat, en ook van jou naar Hem toe. Als je in je huwelijk problemen krijgt, niet meer goed kan communiceren en zo, denk je dan dat je echtgeno(o)t(e) daar geen moeite mee heeft en denk je dus maar: Ach als zij zich maar goed voelt? Tuurlijk niet. Zo is het denk ik in je relatie met God ook. Je kunt niet zeggen: Ach het gaat niet om mij maar om God als ondertussen jou liefde voor Hem is vedwenen, als het je niets meer doet. Denk je dat God dan blij is?

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2004, 01:50:24 pm »
Maar mijn relatie met God is opzich wel goed hoor, ik weet alleen dat ik nog heel veel in mijn geloof kan en wil groeien. En daar heb ik wel een kerk/gemeente bij nodig denk ik. Ik zou het iig fijn vinden om naar bijvoorbeeld berea te kunnen gaan. Ik was opzoek naar een fijne kerk, en die heb ik daar gevonden. Maarja... hoop dat mn pa snel van ged8en veranderd dan kan ik gaan...

xoxo renee <><
<><

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2004, 03:24:05 pm »
Ik hoop het ook... gewoon flink "doorzeuren" maar... en bidden.

farao

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2004, 06:29:00 pm »
quote:
op 09 Feb 2004 15:24:05 schreef Marnix:
Ik hoop het ook... gewoon flink "doorzeuren" maar... en bidden.

Ja bidden, ik zal voor je bidden maar ja in de echt zware gereformeerde kerken wordt ook heel andere dingen gepredikt dus denk dat je daar zoiezo niet groeit maar juist minder, no offence  

Eduard

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2004, 07:16:48 pm »
Groeien doe je in de geest. Ruimte in de geest kan je alleen zelf maken. Uiteraard zo lang je de wereld om je heen je laat beperken, zal je ook beperkt zijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #41 Gepost op: februari 10, 2004, 12:26:20 pm »
quote:
op 08 Feb 2004 18:38:11 schreef swirly:
Ik heb al een gelovige vriend, en t is niet alsof mn vader niet wil dat ik geloof, dat wil hij juist wel. Maar het moet wel via de gereformeerde manier van hem En mn vader laat me in alles vrij, behalve in dit.

xoxo renee

Misschien kun je in een gesprek tussen jou , jouw vriend en je vader wel wat verder komen.  Staat er in de Bijbel dat je je ouders moet gehoorzamen? Of dat je ze moet eren? Da's een heel verschil. En je hoeft de wig tussen ouder en kind niet te zoeken. Maar je kunt in een gesprek met elkaar misschien wel tot een compromis komen.
Uit de Bijbel blijkt duidelijk dat iedere christen als lid van het lichaam een gemeenschap nodig heeft. Daar kun je je altijd op beroepen. Hoe denkt jouw vader dat (voor jou) in te vullen? En hoe staat jouw vriend daar tegenover. Volgens mij kun je in een gesprek over de inhoud van het 'lid-zijn' veel dichter bij elkaar komen dan nu lijkt. En niet iedereen hoeft de keuze van de ander als zijn eigen keuze te zien, maar we kunnen de keuzes van anderen wel respecteren. En dat lukt alleen als je jouw keuze vanuit je hart aan de ander bekend maakt. En andersom: je kunt de keuze van jouw vader eveneens respecteren zonder dat je het daarmee per se eens moet zijn. Daarvoor is wel nodig dat de diepste motieven bij elkaar bekend zijn. Maar het is een lastige situatie waarin je zit. Dat heeft geloof ik iedereen wel door. We zullen voor jou en je vriend en vader bidden.

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #42 Gepost op: februari 10, 2004, 11:24:52 pm »
dankje dat je wilt bidden voor me  

xoxo renée
<><

Grefo vogel

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #43 Gepost op: februari 12, 2004, 05:20:32 pm »
Hoi Swirly!

Voor het eerst op een forum...Wauw.
Graag wil ik je van harte uitnodigen in onze kerk; Tituskapel Amsterdam, Derkinderenstraat. Elke 1e zondag van de maand hebben we een vriendendienst. Onze kerk is GKV maar met evangelische "trekjes" Ook hebben we huiskringen voor mensen die meer willen en echt willen groeien; kan het je echt aanraden. Wat Berea betreft; ik ben niet zo voor commentaar geven op andere kerken  (GOD staat centraal en iedereen doet zonden; in elke kerk....) maar mijn Berea ervaringen in Amsterdam zijn erg pijnlijk;  ernstige ziekte van een 3 jarig kindje werd de ouders verweten; het ligt aan jullie zonden. Gelijk de duivel erbij gehaald (bij de ouders; niet  bij het kindje) en hele felle veroordelingen in plaats van liefde en steun. Dit is maar 1 voorbeeldje...  Dus nogmaals; graag wil ik je verwelkomen in de Tituskapel...  Maar vooral; zoek God en richt je op Hem; hoe en wat en waar is dan van minder belang!  

Groetjes!

Grefo vogel

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
help!
« Reactie #44 Gepost op: februari 12, 2004, 08:21:48 pm »
Goeie tip Grefovogel! De Tituskapel is idd een supertoffe GKV-kerk! Swirly, check gelijk de internetsite vd Tituskapel. Succes Swirly!

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #45 Gepost op: februari 14, 2004, 06:13:52 pm »
hoe kom ik daar met t openbaar vervoer? Zou er wel eens heen willen...
Zit er niet ook zo iets on omg. amersfoort?
<><

Grefo vogel

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #46 Gepost op: februari 14, 2004, 10:43:51 pm »
Hoi Swirly!

'k dacht dat je in Amsterdam woonde omdat je het over de Berea daar had. Woon je in Amersfoort? Daar hebben ze heartbeat (jongerenkerk van de GKV ook erg tof). Mocht je toch in Amsterdam wonen wil ik best wat met je regelen over vervoer.

Groetjes,
Grefo vogel

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #47 Gepost op: februari 15, 2004, 11:29:59 am »
quote:
op 14 Feb 2004 18:13:52 schreef swirly:
hoe kom ik daar met t openbaar vervoer? Zou er wel eens heen willen...
Zit er niet ook zo iets on omg. amersfoort?

Ik ken wel een hoop grefo's daar via Heartbeat, ik zal het es een keer voor je navragen.

swirly

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #48 Gepost op: februari 15, 2004, 01:31:33 pm »
ik kom ook vaak bij heartbeat maar volgens mij is er in Amersfoort niet echt een gereformeerde kerk waar ze ook echt lofprijs hebben enz..
<><

Marnix

• Bekijk profiel
help!
« Reactie #49 Gepost op: februari 17, 2004, 02:41:17 pm »
Nee daar ben ik ook bang voor

Ik ben maar 1x bij Heartbeat geweest maar we hebben een gezamelijke chatbox met GODfashion en daar zie ik sommige mensen van HB regelmatig.