quote:
door jw2710 op 08 Feb 2004 11:17
* is het toegestaan is een dossier over medechristenen aan te leggen.
Op zich is een dossier geen probleem……..Een dossier vind ik ook niet iets om zomaar helemaal door te worstelen; het is nuttig
als je met bepaalde vragen zit, het betreffende stukje te lezen en te toetsen.... Dat is ook het doel van een dossier.....
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Criteria:
-
zuivere motieven om dingen te noemen die je vanuit de Bijbel ziet als
onschriftuurlijk…..het moet gebeuren uit liefde en bezorgdheid en niet om iemand
eens flink de waarheid te zeggen…-wat genoemd wordt moet zo gedocumenteerd zijn dat het
voor ieder te checken is….
-Als je iets wil noemen wat niet oké zou zijn,
citeer dan letterlijk en leg duidelijk uit
aan de hand van bijbelsteksten waarom het niet klopt….
-De ‘persoon’ moet
gescheiden blijven van de ‘leer’ die bekritiseerd wordt….
-Materiaal van iemand anders die jij ziet als
relevant voor andere gelovigen om kennis van te nemen, kun je in het dossier opnemen; deze artikelen moeten aan dezelfde criteria voldoen….
-Het pleit voor de samensteller als deze
met naam en toenaam bekend is……
-Hij moet aanspreekbaar zijn op wat hij schrijft……
-Hij moet bereid zijn
zich te laten corrigeren als iemand hem wijst op bepaalde
feiten die aanwijsbaar niet kloppen….
-Er moeten pogingen zijn gedaan
persoonlijk contact te hebben (indien mogelijk) over de kwestie met degene op wiens ideeën je kritiek hebt
-Als er zeer veel materiaal en info aanwezig is, mag je afgaan op het
publiekelijk openbaar gemaakte materiaal van de hand van degene waar je wat over te zeggen hebt…
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Als de opener van dit ‘topic’ problemen heeft met een ‘dossier’, zorg dan dat je dat probleem niet aankaart aan de hand van een
ander dossier.
Je bent dan niet meer geloofwaardig, want gij die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen……Hier zie ik dat jij twijfelt aan de integriteit van medebroeders en -zusters
omdat jij het niet met hen eens bent.
quote:
Toch heb ik de afgelopen maanden ontdekt dat een aantal christenen internet gebruiken om mensen (mede broeders & zusters) onderuit te halen.
Ik heb dus ook problemen met deze zin die jij in je openingspost hebt staan
omdat die al veroordelend is.
Wil je dan tóch per sé via een ander dossier iets zeggen, dan gelden hiervoor óók bovengenoemde criteria…… terwijl het duidelijk is dat het samengesteld is door degene die ons antwoord gaf op het andere topic (
het gaat ook alleen over die dingen die 'weerleggen' wat wij zeiden)......waarbij hij ook aangaf dat dit van zijn hand was....
-als je iets tegen iemand hebt
citeer hem gedocumenteerd en geef dan je
bijbels onderbouwde commentaar… Alléén dán kan de lezer oordelen……
-……..dat kan de lezer
niet als je je eigen oordeel verweeft in je verhaal óver iemand, wat niet te controleren valt als je niet noemt waar de bron te vinden is…….
-Het mag nooit een vaag verhaal zijn wat inspeelt op gevoel, wat via via loopt, zonder letterlijke citaten die je beweringen staven….
-Er mag géén persoonlijke aanval zijn op de
motieven van iemand
omdat jijzelf het er toevallig gewoon niet mee eens bentquote:
* hoe ver iemand dan mag gaan.
Ik denk als je je niet aan bovenstaande criteria houdt, je te ver gaat……
Een ‘dossier aanleggen’ moet je ‘roeping’ zijn in de goede zin van het woord….
Het moet zo zijn dat je Gods woord recht wil doen……niet het verdedigen van een bepaalde persoon….
Je mag dus nooit iets schrijven waarbij het lijkt alsof die persoon dat heeft gezegd….In werkelijkheid heeft die persoon dat niet gezegd maar je hebt je eigen interpretatie er al in gelegd….dit wordt dan wél diegene in de schoenen geschoven als zijnde zijn woorden.
Dit valt onder het kopje laster.....
We nemen het volgende voorbeeld: Leg naast elkaar: "Het citaat over 'dronkenschap' in de geest, zoals beschreven is in het 'Antidossier' - c.q. Harrys, en het stukje van 'Geelhoed' over 'dronkenschap'in de geest;
dit om de ideeen te vergelijken Dan zal duidelijk worden wie alles heeft gedocumenteerd - zodat het te controleren is..…en hoe het echt geschreven isHet enige wat overblijft als een dossier goed is aangelegd, is dat je tot de conclusie komt dat je het helaas niet eens kan zijn met elkaar1 Tim 1,3
Doe, zoals ik u bij mijn reis naar Macedonië aangeraden heb: blijf nog te Efeze, om sommigen te bevelen geen andere leer te brengen,
2 Tim 3,16
Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
Tit 1,9
zich houdende aan het betrouwbare woord naar de leer, zodat hij ook in staat is te vermanen op grond van de gezonde leer en de tegensprekers te weerleggen.
Tit 2,1
Maar gij, kom uit voor hetgeen met de gezonde leer strookt.
Tit 2,7
houd (hun) in uzelf een voorbeeld voor van goede werken, zuiverheid in de leer, waardigheid,
Tit 2,10
of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.
2 Joh 1,9
Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.
2 Joh 1,10
Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.