Auteur Topic: Is mijn hoop op een mooi leven of op God ? Gaat dat samen ?  (gelezen 1113 keer)

Remino

• Geen zorgen voor de dag van mo
    • Bekijk profiel
Is mijn hoop op een mooi leven of op God ? Gaat dat samen ?
« Gepost op: februari 04, 2004, 09:54:07 pm »
Wat is het verschil tussen wat God voor mij het beste lijkt of wat mij voor mezelf het beste lijkt ?
Kan dit ook een moeilijk leven betekenen ?

Ik wil dit graag even onder de aandacht brengen en van gedachten wisselen over het volgende. Ik denk de laatste tijd veel na over dingen zoals: 'de zin van het leven', 'waarom grijpt God niet in' en 'waar blijft Gods liefde' nagedacht en geprobeerd antwoorden te vinden. Ik kan er niet altijd zelf uit komen en dus heb ik mijn gedachten deze keer is opgeschreven om te kijken wat jullie ervan vinden en wat jullie beleving is van deze dingen. Hebben jullie antwoorden op dit soort vragen dan zou ik het ook graag willen horen.

Soms gaat God tussen jou en je geluk instaan om te voorkomen dat je Hem uit het oog verliest. Je kunt je in je leven afvragen waarom God zoveel van je neemt en zo weinig geeft.

Soms moet je kiezen tussen God en geluk. Deze keuze is niet alleen die van: voor God zou ik willen sterven, maar ook een andere keuze is belangrijk om over na te denken namelijk: voor God zou ik willen leven.

De keuze voor leven kan moeilijker zijn als die voor sterven. In het leven lijk je veel verder van God af te staan en soms lijkt het alsof Hij je vergeten is. Hoe moeilijk kan het dan zijn om toch voor God te kiezen. Als je sterft en duidelijk voor God kiest weet je dat alle moeite binnen korte tijd voorbij zal zijn en daarin kun je je troost vinden, je bent snel thuis...

In het leven daarintegen lijkt dat thuiskomen soms nog oneindig ver weg, een vage toekomstdroom (<--- alhoewel je nooit kan weten wanneer God jou thuisroept). Veel vragen blijf je jezelf stellen en de definitiefe keuze voor God kun je op de een of andere manier niet echt maken, je blijft twijfelen.

Je kan een lang, moeilijk en zwaar leven hebben, maar dat kan je ook zoveel dichter bij God brengen dan bijvoorbeeld in een gelukkig leven. Als je erg veel geluk hebt en een mooi leven zou je kunnen gaan denken dat Gods liefde iets vanzelfsprekends is en vergeten dat God ook toewijding en dankbaarheid van jou vraagt.

Mensen zullen altijd streven naar geluk, maar ook vaak teleurgesteld worden, misschien ook in God. Je verliest dan echter wel Gods streven naar geluk uit het oog -Het eeuwige Vrederijk-. Soms maakt God je op een pijnlijke manier duidelijk dat het niet om aards maar om hemels geluk draait. Hij heeft je de Bijbel gegeven om over het 'Hemelse geluk' te weten te komen. Dat is je troost in zware tegenslag. Hierin zit dan wel een middel van God om je hoop op Hem te laten vestigen inplaats van op dat gelukkige leven dat je tot dan toe misschien kende.

Soms gaat God tussen jou en je geluk instaan om je te wijzen op Zijn geluk en op Zijn verlossing. Hij laat je zien hoe beperkt menselijk (aards) geluk is.

God vind Zijn band met jou belangrijker als jouw aardse geluk en soms staat jouw hele gezicht hoopvol te kijken naar de plannen die jij hebt gemaakt en verlies je zo Gods plan uit het oog. hij geeft je pijn en verdriet, Hij laat je geen keus, Hij dwingt je zo naar Zijn belofte uit te kijken. Als je je eigen hoop op een mooi leven verliest, ontdek je de hoop die God voor jou heeft klaarstaan... namelijk een hoop voor een eeuwig mooi leven.

Een moeilijk leven kan een grote zegening betekenen als je daardoor tot God komt. Raak niet verbitterd om een "mislukt" leven, dat leven is toch slechts maar tijdelijk. Denk maar aan het eeuwige leven, daar kun je niet mislukken.

Nog 1 opmerkingkje: Zouden jullie alsjeblieft kunnen blijven reageren op dit eerste bericht. Meestal worden er reacties op reacties geschreven en ontglipt mij in zo'n topic het onderwerp van gesprek wat ik erg jammer zou vinden. Of zoals jullie het zo mooi zeggen ga niet teveel off-topic, want als je eenmaal bezig bent kom je niet zo snel meer terug op het onderwerp.

Ik geef toe dat ik misschien een beetje veel in herhaling val, maar dat komt omdat ik meestal niet de juiste woorden in 1x vind dus probeer ik het door herhaling duidelijker te maken.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2004, 10:11:19 pm »
Hallo Remino,

Ik denk dat voor ieder mens iets van geluk weggelegd is. Je kunt je met hele kleine dingen gelukkig voelen.

Zelf ben ik God dankbaar voor het zware leven wat ik tot nu toe heb gehad. Ik denk altijd: Er zijn mensen die het nog veel erger hebben.
Tegelijk kun je juist door het lijden, door verdriet en pijn, de geluksmomenten intenser ervaren.

Ik denk dat het heel belangrijk is om God om liefde te vragen in je leven.
Hij verhoord je gebed wel, al is het op Zijn tijd.
Verder denk ik ook dat het goed is dat je aan jezelf blijft werken.
Ook de keuze's maakt die je gelukkig zouden kunnen maken.

Het is dus niet alleen aan God. Hij brengt mensen op je weg, d.m.v het gebed maar jij bent degene die beslist of je het aanneemt.

Zo heb ik het ervaren.
Ik ben een intens gelukkig mens, met z'n ups en downs, en ben dankbaar voor wat ik heb gekregen aan kracht, inzichten, liefde etc.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2004, 10:18:55 am »

quote:

op 04 Feb 2004 21:54:07 schreef Remino:
Wat is het verschil tussen wat God voor mij het beste lijkt of wat mij voor mezelf het beste lijkt ?
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=343
op 27 Oct 2003 17:53  daar staat een tekst, in het duits, niemand heeft er reaktie op gegeven tot nog toe
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2004, 11:01:26 am »

quote:

op 04 Feb 2004 21:54:07 schreef Remino:

Geen idee. Wat vind jij wat het beste lijkt voor God? En..... wat vind jij wat het beste lijkt voor jezelf? Wat denk jij überhaupt wat God is?

Kijk ik heb wel antwoorden maar... dat zijn mijn antwoorden en die hoeven niet noodzakelijk iets voor jou te betekenen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2004, 01:23:37 pm »
God garandeert geen lang en gelukkig leven hier op aarde. Je loopt op een smalle weg, lastige begaanbare weg met een kruis op je rug.

Soms maak je mooie dingen mee, soms is het allemaal heel moeilijk.

En toch is er hoop op een mooi leven met God. Maar daarvoor moet je eerst die lastige smalle weg aflopen. Je bent op (de) weg naar dat fantastische leven.

Laar die hoop kracht geven om door te gaan!

Succes met de reis!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Remino

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2004, 01:39:25 am »
Oke ik voeg nog een vraagje toe: Je vraagt zegeningen voor wat voor jou het beste lijkt... Vraag eens of God wil doen wat Hem het beste lijkt. Dit laatste kan misschien wel iets heel anders, misschien wel het tegenover gestelde lijken van de dingen waarvoor jij hebt gebeden. (Bijv.:)"Nou, wat er nu ook gebeurd, dit was in ieder geval niet waar ik voor heb gebeden..."
Durf jij Hem dan ook te vertrouwen dat ook dat Gods wil is en blijkbaar dus onderdeel van Zijn plan ?
Of heb je zoiets van dit ging fout en blijkbaar liet God het dus toe en als God het niet toe had gelaten hadden we allemaal nog een fijn en gelukkig leven gehad.

Een goede gelovige krijg van de een op de andere dag hele zware tegenslagen... hier word dus een onschuldige getroffen... tenminste de straf die hij van God krijgt is niet evenredig aan de zonden die hij heeft gedaan.

Zie je dit
1. : Als bewijs van Gods onverschilligheid tegenover de mens.
of          
2. : Stelt God je op de proef om te kijken of je ook in zware tegenslag nog steeds op Hem wilt bouwen.

Misschien zien jullie hierin ook een link naar Job.

En probeer dan Job is te linken naar die goede gelovige:
Een man met een baan een vrouw en kinderen, gewoon een huisje boompje beesje standaar familie... heel gelukkig.
Dan sterft zijn vrouw later zijn kinderen, verliest zijn baan door bezuinigingen (of wat dan ook) en zoals vrij logisch ook z'n geluk in het leven. Hij blijft met allemaal vragen zitten in het leven en raakt eenzaam en voelt zich niet begrepen door anderen.

weer die keus, ook Job had hem:
Zie je dit
1. : Als bewijs van Gods onverschilligheid tegenover de mens.
of          
2. : Stelt God je op de proef om te kijken of je ook in zware tegenslag nog steeds op Hem wilt bouwen

De beste man kiest voor 2 blijft zijn leven lang verdrietig (maar ook overtuigend hopen op God) en overlijd tenslotte aan de een of andere ziekte.

Nu denken sommigen nou leuk heeft hij blijkbaar in ze hele leven niks beters te doen gehad dan lijden en rotzooi in zijn leven. Leuk dat hij gelovig was maar daar is zijn leven niet beter op geworden. Fijne man jammer dat het zo gegaan is, onbegrijpelijk dat hij toch op zijn God is blijven hopen, het is er nooit meer van gekomen.

Nu dan het verhaal is niet afgelopen.

De man komt in de hemel...

en vul de rest van het verhaal zelf maar in...

kun je tegenslag zien als proefneming, durf je Hem te blijven vertrouwen ook door de tijden van schijnbare absenties van God, durf je erop te vertrouwen dat er nooit meer zo'n zondvloed komt in je leven.
Heb je zijn regenboog gezien ?

Is er na het leven een hemel zoals in Romeinen 8 staat: "En 1 ding weet ik zeker, al het lijden van de mens op aarde zal niet opwegen tegenover de goede dingen die ik je in je nieuwe leven ga geven."

Volgens mij worden de antwoorden tegenwoordig veels te ver gezocht, namelijk bij jezelf... terwijl het toch allemaal in de Bijbel te vinden is.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2004, 02:46:18 am »
heb nog ergens een mooi gedicht over een verhoord gebed, ik zal het eens opzoeken.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2004, 08:32:01 am »

quote:

op 07 Feb 2004 01:39:25 schreef Remino:

<knnnniiiiiiiiiiiiiipppppppp>

Volgens mij worden de antwoorden tegenwoordig veels te ver gezocht, namelijk bij jezelf... terwijl het toch allemaal in de Bijbel te vinden is.
Volgens mij is er niets dichter bij dan je Zelf en niets verder weg dan wat anderen daarover gezegd/geschreven hebben.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2004, 03:49:54 pm »
Het mooiste leven is dat Leven wat God je te bieden heeft in de toekomst: een eeuwig en volmaakt leven onder leiding van God!
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2004, 12:36:11 pm »
Het is niet altijd begrijpelijk wat er gebeurt. Maar al die ellende komt niet van God, het komt van de mensen zelf, omdat ze bij God weg zijn gegaan.

Maar... lees Job eens uit.... Hoofdstuk 42. Gaaf he. Of lees eens het verhaal van de rijke man en de arme lazarus. Een bedelaar, altijd honger, altijd ziek, zweren, etc.

Hij stierf en kwam in de hemel. Daar is alles super. Hecht niet teveel waarde aan het leven hier op aarde, want zo super is dat niet. Hoe zei Jezus dat ook alweer? Wie zijn leven probeert te winnen zal het verliezen, maar wie het verliest, die zal het winnen? Zoiets toch?

Don't worry about your life, for if you hold it too close, you will loose it.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Remino

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2004, 05:34:46 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 08:32:01 schreef Eduard:
[...]

Volgens mij is er niets dichter bij dan je Zelf en niets verder weg dan wat anderen daarover gezegd/geschreven hebben.

Ja het klopt dat je het altijd eerst bij jezelf zoekt, maar als je er dan niet uitkomt terwijl de Bijbel zo dichtbij ligt...
Het antwoord bij jezelf is veel verder te zoeken dan in de Bijbel en meestal niet te vinden omdat je niet weet wat je op je vragen moet antwoorden.

Remino

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2004, 05:36:36 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:49:54 schreef reindertje:
Het mooiste leven is dat Leven wat God je te bieden heeft in de toekomst: een eeuwig en volmaakt leven onder leiding van God!
Des al niet te min, is dat soms moeilijk voor mij om met beide handen aan te nemen. Ik weet het wel, maar het vertrouwen is bij mij soms ver te zoeken...

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2004, 07:33:44 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 17:34:46 schreef Remino:

Ja het klopt dat je het altijd eerst bij jezelf zoekt, maar als je er dan niet uitkomt terwijl de Bijbel zo dichtbij ligt...

Het is eerst zoeken en vinden buiten jezelf. Dat legt de basis. God is overal en dus ook buiten jezelf. Om je met God te verbinden zoals vanouds bedoeld in het verbond, zul je moeten zoeken in jezelf daar God ook in jezelf ligt. God kan niet voller gekent worden dan door de Geest.

quote:

Het antwoord bij jezelf is veel verder te zoeken dan in de Bijbel en meestal niet te vinden omdat je niet weet wat je op je vragen moet antwoorden.
Ik heb de Bijbel ook bestudeerd Remino en wel zeer intensief. Mijn geluk is dat ik ben gezegend met een uitmuntend functionerend ratio verstand. Mijn kruis is vooral mijn emotioneel verstand, en nog ben ik daarin niet waar ik wil zijn, maar wel groeiende. En ook nu verdiep ik me nog regelmatig in de Bijbel.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2004, 12:32:07 pm »

quote:

Des al niet te min, is dat soms moeilijk voor mij om met beide handen aan te nemen. Ik weet het wel, maar het vertrouwen is bij mij soms ver te zoeken...
Het is moeilijk he.. Omdat je het leven nu hebt en het leven straks nog niet... het een is nu concreet en het ander niet. Maar ja, soms moet je verder kijken dan je neus lang is. Want de rollen worden een keer omgedraaid. Dan is dit leven verleden tijd en kan het eeuwige leven concreet zijn. Dan heb je aan dit leven hier niks meer.... Ik snap dat dat moeilijk is, maar weet ook zeker dat als je allereerst voor het leven hierna kiest, je van die keuze nooit spijt zal krijgen, zelfs al wordt je leven hier op aarde er minder door. Het leven hier duurt namelijk niet zo lang... want daarna komt blijft altijd.