Het geloof is 'het inzichtelijke vertrouwen in de bewezen waarheid', er van uitgaande dat het volledige 'thaalbewustzijn', aanwezig is.
Ik bedoel hiermede bijvoorbeeld, dat het het prolethariaat, de intentiewaarde van de geschriften en de lithurgie van de kerk, niet naar verhalend behoren (volledigheid), kan begrijpen, omdat 'het betekende woordbewustzijn', ontbreekt. Het prolethariaat (de B-del) staat als het ware achteraan in de kerk, en de A-del die het woordbewustzijn wel geniet, zit vooraan in de kerk en geniet in hoofdzake, de menthale verrijking van het lihurgische woordgebruik.
Om dus volledig en helend te kunnen geloven, moeten we thaal-bewust worden.
Vroeger wist ik ook van niets, maar de hedendaagse verrijking die ik mag ervaren, is aangenaam en bevallig in hoogste mate, zodat ik er toe kom om andere christenen, mijn ervaring mee te delen.
De schat aan christelijke parabellen in de Vlaamsche Thaal, is tot op heden, verborgen voor het prolethariaat, uit tijdelijke machtsbelangen ('kennisch is macht'). Eigentijds vinden we nu de langverwachte verheldering, en danken wij God hiervoor. Wie zoekt, die vindt.
De verantwoordelijke inleiding in 'Het Hartsbewustzijn', vinden we in 'Het Boek der Geruststelling', dat geschreven is voor alle mensen (Sirenzo, Leopoldstraat, Antwerpen). Uw 'vertrouwen in geloof', zal hier 100% voldoening vinden.
Valianth