quote:
Nee hoor.
quote:
Volgens mij is er geen plicht tot vasten:
Jawel hoor, in de katholieke Kerk en de oosters orthodoxe Kerken wel iig. Voor katholieken is 40 dagen vasten overigens niet verplicht, slechts vasten op Aswoensdag en Goede Vrijdag. Overigens ook elke vrijdag. Hoe je dat vasten precies invult is echter aan jezelf.
quote:
Paulus staat slechts een heel beperkt rijtje verplichtingen voor voor het leven van 'christenen uit de heidenen'.
Ik weet niet precies wat Calvijn van vasten vond, maar naar mijn idee strookt vasten niet met het Calvinisme: waar gewerkt wordt, moet gegeten worden.
De mens (en ja, ook de Nederlander) is prima in staat om geen 3 goede maaltijden per dag te hebben om te kunnen werken.
quote:
Het doel van vasten kan ook variabel zijn. In het OT zie je vaak dat vasten wordt gebruikt als een soort van pressiemiddel naar God toe. 'God, wees mij genadig, zie hoe ik van U houd, ik laat me bijkans verhongeren.' Dat is imho tegenwoordig geen goede vorm van vasten: Jezus zegt dat we maar hoeven te vragen, of het wordt ons gegeven.
Van:
http://www.katholiekneder...etail_objectID255697.html
Vasten is het doelbewust bewust afzien van voedsel of andere geneugten, om zo ontvankelijker te worden voor de boodschap van Gods liefde. Het is één van de belangrijkste vormen van boetvaardigheid in de katholieke Kerk.
--
Dat is mijn doel. Dat ik het ook aan Jezus kan vragen zou best zo kunnen zijn, maar dat zal intern bij mij niets veranderen. Sterker nog, de kans op egocentrisme, gemakzucht en zelfs welvaartsevangelie ligt op de loer met zo'n citaat.
quote:
De islamitische manier van vasten vind ik absurd, daar snap ik ontzettend weinig van. Overdag wordt niet alleen niet gegeten, er wordt ook niet gedronken. Ook geen water (tenzij je kind of ziekelijk bent ea). Dat is erg slecht, ik vind het zelfs onverantwoord wanneer je een baan met verantwoordelijkheden hebt (het bevreemd mij wanneer een arts het risico neemt op flauwvallen omdat 'ie bang is Allah te vertoornen). En 's nachts wordt er uitbundig gebunkerd in allerlei lekkernijen. Bij hen hangt het samen met het bewustworden van armoede en de plicht om rijkdommen te delen, maar ikzelf zou een dergelijke bewustwording toch echt anders inkleden.
Wat ze in de islam doen kan me eigenlijk maar weinig interesseren. Ik krijg er in mijn beroep zo nu en dan mee te maken en daarom moet ik er wat van af weten, maar hoe zij het doen, dat moeten ze helemaal zelf weten. Het is voor mij geenszins een ijkpunt of maatstaaf.
quote:
Vasten kan wel een vorm van bewustwording zijn, of van voorbereiding. Dan ontzeg je jezelf bepaalde luxe (zonder onnodige risico's te nemen), en word je wel bepaald bij bijvoorbeeld Jezus' lijdensweg. Of bij de armoede van veel mensen om je heen. Of bij de overconsumptie in onze maatschappij.
Vasten mag dan van mij heus wel een beetje 'pijn' doen: ik stel me bijv een vastendieet voor van brood, water, aardappelen en kale gekookte groenten. Daar zit geen vlees of koffie in: met name dat laatste is echt niet leuk.
Een ieder heeft zijn/haar eigen invulling van vasten. Daarin ben je vrij.
quote:
Een vastende vrijgo is vreemd, een curiositeit. In mijn huidige gemeente zul je in verband daarmee geen kerkenraad op je dak krijgen, maar ik weet niet of dat voor elke GKv geldt. 't Is nl niet ronduit verboden, alleen overbodig; het kan voortkomen uit verkeerde motieven, en daar dient dan over gepraat te worden.
Ikzelf heb nog nooit uit religieuze overwegingen gevast.
Dus je krijgt de kerkenraad op je dak, omdat men vind dat er iets besproken moet worden? Daar zijn denk ik wel andere wegen voor, op deze manier komt het op mij over alsof je moet verschijnen voor een kerkelijke rechtbank. En in hoeverre kan de GKV van haar leden bepalen dat zij niet mogen vasten, dat terwijl het in zowel de Bijbel als in de jonge Kerk voorkomt?