Auteur Topic: Vasten  (gelezen 8867 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Gepost op: februari 21, 2009, 12:09:59 pm »
Aangezien carnaval in alle hevigheid is losgebarsten in het zuiden des lands en in enkele andere streken betekend het dat de vasten ook weer voor de deur staan.

Doen jullie aan vasten, en zo ja hoe vul je dat in. Kent de GKV (of andere protestantse kerk) nog vasten (gedurende een specifieke periode).

Kortom een topic over vasten. Deel hier je ervaringen die je komende weken hebt of die je in het verleden hebt gehad.

Ikzelf doe ook dit jaar mee aan de 40 dagen vasten maar hoe ik dat precies ga invullen weet ik nog niet dat zal de komende dagen wel duidelijk worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2009, 12:21:11 pm »
In het protestantisme is dat toch wel aardig verloren gegaan, we zien het als iets van de katholieken. Toch is er weer vernieuwde aandacht er voor omdat het nog steeds iets is wat in de bijbel beschreven staat. Er zijn weer een toenemende aantal protestanten die naast het bidden ook wel eens ergens voor vasten. Ik heb het zelf een keertje gedaan op een geringe manier door een tijd lang geen beleg tussen mijn brood te doen, of eerst beleg waar ik niet zo'n liefhebber van ben. Uiteindelijk bleek ik dat nog te lekker te vinden, dus haalde ik dat ook weg. In die tijd bad een jongerenspreker voor me omdat ik hem een vraag stelde waar hij de tijd voor wilde nemen. Na die periode heeft hij mij ook aan antwoorden geholpen. Hij had de gewoonte om als voorberijdingen op diensten en bijeenkomsten waarin hij het evangelie mocht brengen een tijd te bidden, vasten en te zoeken. Dat deed hij dus ook voor mij en dat vond ik heel bijzonder. Daarom ben ik maar op mijn manier mee gaan doen.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2009, 12:22:14 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2009, 02:21:27 am »
Vatsen is goed middel tot meer ernstig gebed, en een soms wanhopige oproep tot de Heilige Geest voor meer inzicht en ondersteuning (zie Esther, toen Mordchai het joodse volk opriep toto gbed, en Esther een isnrument werd voor de redding van de joden toen!)

Mellon

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2009, 01:18:45 pm »
Ik las zaterdag een artikel in het EO-blad Visie over het vasten en het trok me meteen aan. Volgens de geïnterviewde hoort vasten bij een normale christelijke levensstijl. Nu, dan heb ik in heel mijn leven nog geen normale christelijke levensstijl gehad  :+

Maar zoals gezegd, het trekt me serieus aan. Ik heb echter geen idee hoe het werkt. Wat wordt er verstaan onder het christelijke vasten? Ik het artikel wordt er wel wat over verschillende vormen geschreven, maar betekent dat dat je voor jezelf een vorm van vasten kunt bepalen? (Uiteraard kun je dat, maar ik bedoel meer of er vaste vormen zijn. Je snapt wel.)

Heel praktisch: ik eet 6 keer per dag iets. Doe ik dit niet, dan word ik heel slap, licht in mijn hoofd en ongecoördineerd en ongeconcentreerd. Op zulke momenten neem ik bijvoorbeeld niet deel aan het verkeer zonder eerst iets gegeten te hebben. Sporten hoef ik ook niet aan te denken op zo'n moment. Hoe doe je dat dan met vasten? Ik kan niet functioneren als ik niet regelmatig iets eet. Het hoeft niet luxe te zijn, trouwens. Wat yoghurt of twee crackers met kaas kunnen al wonderen verrichten.

Zo maar wat vragen die ik had bij dat artikel...
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2009, 01:22:45 pm door Mellon »

rkdiak

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2009, 01:35:08 pm »
Als je de Schrift er op na slaat zal je zien dat Vasten inderdaad een normaal onderdeel van het Godgerichte leven is. Je ziet het terug in de geschiedenis van Israël, je ziet het terug bij de psalmist, je ziet dat Jezus het volstrekt vanzelfsprekend acht dat mensen vasten, je ziet Hem daarin het voorbeeld geven, en je ziet dat de jonge Kerk dit voorbeeld volgt. Jezus geeft een heldere opdracht: laat mensen niet aan je sombere gezicht zien dat je vast. Uit Handelingen 27,9 valt te weten dat er een specifieke vasten-periode was, hoewel hier niet expliciet staat of dat een christelijke periode was.

Maar wat je nu precies moet doen of laten met Vasten, dat staat er niet. Aan de andere kant, de psalmist vertelt wel wat het resultaat is: mijn knieën knikken van het vasten, mijn vlees is vermagerd, zonder vet;
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2009, 02:44:48 pm »
Bedankt voor je reactie, rkdiak, daar heb ik iets aan.

Ook wilde ik nog even terugkomen op Thorgrems vraag of de GKV vasten kent: nee. Er zijn vast GKV-ers die vasten, maar vanuit de kerken zelf wordt er zeer weinig aandacht aan besteed.

Ik vond wel iets op de GKV- site, overigens, toen ik zocht op "gkv vasten" op Google.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2009, 02:47:26 pm door Mellon »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2009, 06:14:44 pm »
Vasten is toch verderfelijk rooms katholiek?

Volgens mij is er geen plicht tot vasten: Paulus staat slechts een heel beperkt rijtje verplichtingen voor voor het leven van 'christenen uit de heidenen'.
Ik weet niet precies wat Calvijn van vasten vond, maar naar mijn idee strookt vasten niet met het Calvinisme: waar gewerkt wordt, moet gegeten worden.

Het doel van vasten kan ook variabel zijn. In het OT zie je vaak dat vasten wordt gebruikt als een soort van pressiemiddel naar God toe. 'God, wees mij genadig, zie hoe ik van U houd, ik laat me bijkans verhongeren.' Dat is imho tegenwoordig geen goede vorm van vasten: Jezus zegt dat we maar hoeven te vragen, of het wordt ons gegeven.

De islamitische manier van vasten vind ik absurd, daar snap ik ontzettend weinig van. Overdag wordt niet alleen niet gegeten, er wordt ook niet gedronken. Ook geen water (tenzij je kind of ziekelijk bent ea). Dat is erg slecht, ik vind het zelfs onverantwoord wanneer je een baan met verantwoordelijkheden hebt (het bevreemd mij wanneer een arts het risico neemt op flauwvallen omdat 'ie bang is Allah te vertoornen). En 's nachts wordt er uitbundig gebunkerd in allerlei lekkernijen. Bij hen hangt het samen met het bewustworden van armoede en de plicht om rijkdommen te delen, maar ikzelf zou een dergelijke bewustwording toch echt anders inkleden.

Vasten kan wel een vorm van bewustwording zijn, of van voorbereiding. Dan ontzeg je jezelf bepaalde luxe (zonder onnodige risico's te nemen), en word je wel bepaald bij bijvoorbeeld Jezus' lijdensweg. Of bij de armoede van veel mensen om je heen. Of bij de overconsumptie in onze maatschappij.
Vasten mag dan van mij heus wel een beetje 'pijn' doen: ik stel me bijv een vastendieet voor van brood, water, aardappelen en kale gekookte groenten. Daar zit geen vlees of koffie in: met name dat laatste is echt niet leuk.

Een vastende vrijgo is vreemd, een curiositeit. In mijn huidige gemeente zul je in verband daarmee geen kerkenraad op je dak krijgen, maar ik weet niet of dat voor elke GKv geldt. 't Is nl niet ronduit verboden, alleen overbodig; het kan voortkomen uit verkeerde motieven, en daar dient dan over gepraat te worden.
Ikzelf heb nog nooit uit religieuze overwegingen gevast.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2009, 06:21:08 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2009, 06:40:36 pm »

quote:

rkdiak schreef op 23 februari 2009 om 13:35:
Maar wat je nu precies moet doen of laten met Vasten, dat staat er niet. Aan de andere kant, de psalmist vertelt wel wat het resultaat is: mijn knieën knikken van het vasten, mijn vlees is vermagerd, zonder vet;

Voordat ik met knikkende knieen en vermagerd vlees zonder vet rondhobbel moet er wel een en ander gebeuren. :) Dan zal het vasten meer een Sonja Bakkeren zijn.

Ik heb overigens al nagedacht over de invulling. 3 maaltijden per dag zonder tussendoortjes of andere versnaperingen. Waarvan 2 broodmaaltijden en een warme maaltijd. De warme maaltijd bestaat uit aardappels groente vlees (met uitzondering van vrijdag waar ik vlees normaal ook vervang door vis). Verder geen koolzuurhoudende dranken. Als verdieping ga ik Jezus van Nazareth van B XVI lezen. Daarnaast regelmatiger gebed.

Zondag is geen vastendag dus dan zal ik mij toegoed doen aan mijn favoriete gerecht, patat met snacks of pizza inclusief koolzuurhoudende dranken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2009, 07:35:48 pm »

quote:

elle schreef op 23 februari 2009 om 18:14:
Nee hoor.

quote:

Volgens mij is er geen plicht tot vasten:
Jawel hoor, in de katholieke Kerk en de oosters orthodoxe Kerken wel iig. Voor katholieken is 40 dagen vasten overigens niet verplicht, slechts vasten op Aswoensdag en Goede Vrijdag. Overigens ook elke vrijdag. Hoe je dat vasten precies invult is echter aan jezelf.

quote:

Paulus staat slechts een heel beperkt rijtje verplichtingen voor voor het leven van 'christenen uit de heidenen'.
Ik weet niet precies wat Calvijn van vasten vond, maar naar mijn idee strookt vasten niet met het Calvinisme: waar gewerkt wordt, moet gegeten worden.
De mens (en ja, ook de Nederlander) is prima in staat om geen 3 goede maaltijden per dag te hebben om te kunnen werken.

quote:

Het doel van vasten kan ook variabel zijn. In het OT zie je vaak dat vasten wordt gebruikt als een soort van pressiemiddel naar God toe. 'God, wees mij genadig, zie hoe ik van U houd, ik laat me bijkans verhongeren.' Dat is imho tegenwoordig geen goede vorm van vasten: Jezus zegt dat we maar hoeven te vragen, of het wordt ons gegeven.
Van: http://www.katholiekneder...etail_objectID255697.html

Vasten is het doelbewust bewust afzien van voedsel of andere geneugten, om zo ontvankelijker te worden voor de boodschap van Gods liefde. Het is één van de belangrijkste vormen van boetvaardigheid in de katholieke Kerk.
--

Dat is mijn doel. Dat ik het ook aan Jezus kan vragen zou best zo kunnen zijn, maar dat zal intern bij mij niets veranderen. Sterker nog, de kans op egocentrisme, gemakzucht en zelfs welvaartsevangelie ligt op de loer met zo'n citaat.

quote:

De islamitische manier van vasten vind ik absurd, daar snap ik ontzettend weinig van. Overdag wordt niet alleen niet gegeten, er wordt ook niet gedronken. Ook geen water (tenzij je kind of ziekelijk bent ea). Dat is erg slecht, ik vind het zelfs onverantwoord wanneer je een baan met verantwoordelijkheden hebt (het bevreemd mij wanneer een arts het risico neemt op flauwvallen omdat 'ie bang is Allah te vertoornen). En 's nachts wordt er uitbundig gebunkerd in allerlei lekkernijen. Bij hen hangt het samen met het bewustworden van armoede en de plicht om rijkdommen te delen, maar ikzelf zou een dergelijke bewustwording toch echt anders inkleden.
Wat ze in de islam doen kan me eigenlijk maar weinig interesseren. Ik krijg er in mijn beroep zo nu en dan mee te maken en daarom moet ik er wat van af weten, maar hoe zij het doen, dat moeten ze helemaal zelf weten. Het is voor mij geenszins een ijkpunt of maatstaaf.

quote:

Vasten kan wel een vorm van bewustwording zijn, of van voorbereiding. Dan ontzeg je jezelf bepaalde luxe (zonder onnodige risico's te nemen), en word je wel bepaald bij bijvoorbeeld Jezus' lijdensweg. Of bij de armoede van veel mensen om je heen. Of bij de overconsumptie in onze maatschappij.
Vasten mag dan van mij heus wel een beetje 'pijn' doen: ik stel me bijv een vastendieet voor van brood, water, aardappelen en kale gekookte groenten. Daar zit geen vlees of koffie in: met name dat laatste is echt niet leuk.
Een ieder heeft zijn/haar eigen invulling van vasten. Daarin ben je vrij.

quote:

Een vastende vrijgo is vreemd, een curiositeit. In mijn huidige gemeente zul je in verband daarmee geen kerkenraad op je dak krijgen, maar ik weet niet of dat voor elke GKv geldt. 't Is nl niet ronduit verboden, alleen overbodig; het kan voortkomen uit verkeerde motieven, en daar dient dan over gepraat te worden.
Ikzelf heb nog nooit uit religieuze overwegingen gevast.
Dus je krijgt de kerkenraad op je dak, omdat men vind dat er iets besproken moet worden? Daar zijn denk ik wel andere wegen voor, op deze manier komt het op mij over alsof je moet verschijnen voor een kerkelijke rechtbank. En in hoeverre kan de GKV van haar leden bepalen dat zij niet mogen vasten, dat terwijl het in zowel de Bijbel als in de jonge Kerk voorkomt?

Mellon

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2009, 08:24:49 pm »
Die knikkende knieën krijg ik al wanneer ik tussen het ontbijt en de lunch niets nuttig  :+  (hoewel ik eigenlijk beter zou kunnen stellen dat ik de drie vaste maaltijden verdeel over 6 momenten op de dag). Dat vermagerde vlees is een ander verhaal  }:|

Als de kerkeraad bij mij voor iets dergelijks op de stoep zou staan, zou ik ze vragen of ze niets beters te doen hebben. Het heeft inderdaad te maken met wat Elle zegt: voorbereiding en bewustwording. Het helpt me persoonlijk als zich dat niet alleen in mijn hoofd afspeelt. De kerkeraad mag daarvan vinden wat ze vindt. Ze kunnen ook nog koffie met een koekje krijgen.

rkdiak

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2009, 09:44:05 pm »

quote:

:+ :ja:

quote:

Volgens mij is er geen plicht tot vasten: Paulus staat slechts een heel beperkt rijtje verplichtingen voor voor het leven van 'christenen uit de heidenen'.
Natuurlijk is die plicht er niet. Als immers alles mij geoorloofd is, is niets mij verplicht. Maar niet alles is goed voor me.
So sue me!

Mellon

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2009, 08:56:13 am »
Tot mijn verrassing ontdekte ik laatst dat twee kennissen ook bezig zijn om het vasten vorm te geven (beiden GKV, net als ik). Dat zijn er al twee uit mijn naaste omgeving....

Waat gaat het heen met de GKV?  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #12 Gepost op: maart 07, 2009, 02:38:00 am »

quote:

Mellon schreef op 05 maart 2009 om 08:56:
Tot mijn verrassing ontdekte ik laatst dat twee kennissen ook bezig zijn om het vasten vorm te geven (beiden GKV, net als ik). Dat zijn er al twee uit mijn naaste omgeving....

zoals RK-diak het zei: het is een kwestie van geduld voor de grevo's paaps worden. Laat ik het zo zeggen: paaps zoals paaps is in de ogen van onze lieve Heer.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2009, 02:38:22 am door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #13 Gepost op: maart 07, 2009, 08:03:26 am »

quote:

de goeie kant op...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2009, 08:53:25 am »
Ik ben de bijbelteksten over vasten eens nagegaan:

Vasten gebeurt in het OT als:

Vraag om genade
Verootmoediging
Voorbereiding
Een door de jood Mordechai opgelegde plicht
Vernedering en opoffering voor hen die je vijanden eigenlijk zijn
Benadrukken van de vraag om hulp

In Jesaja 58 staat dat vasten zonder het gepaard gaan met goede werken in Gods ogen zinloos is.
In Jeremia 14 weigert God het vasten te aanvaarden omdat het volk blijk geeft maar al te graag weg te lopen van de inzettingen van God
Jeremia (36) doet bewust op een vastendag een poging het volk aan te zetten tot smeekbede naar God
In Joël 2 vers 12 staat dat de oproep van God naar hem terug te keren en dit te beginnen met vasten, geen rouwklederen te scheuren maar het hart (ik vind deze passage heel indrukwekkend)
In Jona 3 ging het volk van Ninevé (dit waren geen Israëlieten) vasten, God zag dat het oprecht was en werd genadig
In Zacharia 7 wijst God het vasten wederom af omdat zij dit niet echt voor hem doen

Vasten in het NT:

In Matt 6 geeft Jezus zelf richtlijnen voor gebed en vasten
In Marcus 2 en Lucas 5 legt Jezus uit dat zijn volgelingen niet hoeven te vasten zolang de bruidegom bij hen is
In Handelingen 13 werd gevast door mensen van allerlei afkomst maar samen in Christus

In Handelingen 15 wordt inderdaad aangegeven dat men de heidenen geen al te zware last op moet leggen. Het aardige is echter dat het vasten in de wet uitgesproken door God (voor zover ik dat kan nagaan) niet wordt gesproken. Als ik zoek op het woord vasten komt die in de eerste 5 boeken niet voor.
Daarmee zou je kunnen zeggen dat daarom het vasten ook niet is genoemd. Vasten valt niet onder de wet, maar is een vraag om genade, om hulp, om verootmoediging, voorbereiding, vernedering en opoffering.

Uit de teksten blijkt dat God het vasten waardeert en niet afwijst maar ook daarin het hart aanziet.

Ik ben zelf ook geconfronteerd met het fenomeen vasten toen ik anders ging kerken.
Pas vandaag ben ik me daar wat in gaan verdiepen. Het kan verkeren.

Blijft wellicht de vraag, is vasten iets wat we in het protestantste onderweg verloren hebben en wat wel weer wat gepaste aandacht mag krijgen zonder dat het wettisch wordt?
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2009, 09:10:08 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #15 Gepost op: maart 07, 2009, 10:41:22 am »

quote:

Ik wordt me steeds meer bewust, en dat is niet om wie dan ook naar de mond te praten, dat er nogal wat zaken zijn waar verdervelijkheid werd toegeschreven aan de toenmalige katholieke kerk van Rome, welke helemaal niet zo verderfelijk (b)lijkt.

Ik weet ook dat je dit niet zo bedoelde, maar ik wilde alleen iets toevoegen.

Onderzoekt alle dingen en behoud het goede.

We zijn veel onderweg kwijt geraakt, daar ben ik wel van overtuigd....
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2009, 10:44:43 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #16 Gepost op: maart 07, 2009, 02:50:17 pm »
Ik kan het zo niet vinden, maar in het nieuwe testament wordt er wel over de combinatie van vasten en bidden gesproken. Eens heb ik er over gelezen, weet iemand waar het staat?

Het is me in ieder geval duidelijk bij het lezen van de bijbel dat bij de eerste christengemeentes er wel gevast werd.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #17 Gepost op: maart 07, 2009, 06:23:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 maart 2009 om 14:50:
Ik kan het zo niet vinden, maar in het nieuwe testament wordt er wel over de combinatie van vasten en bidden gesproken. Eens heb ik er over gelezen, weet iemand waar het staat?

Het is me in ieder geval duidelijk bij het lezen van de bijbel dat bij de eerste christengemeentes er wel gevast werd.
matt 6?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #18 Gepost op: maart 07, 2009, 06:58:08 pm »
Ja, dat is hem. Mattheüs 6: 16 t/m18.

Het is iets persoonlijks tussen God en ons. De anderen hoeven het niet te weten of te zien lees ik. Je mag vasten in het verborgene, zodat enkel God het weet, omdat we dat voor Hem doen.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2009, 06:58:38 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #19 Gepost op: maart 07, 2009, 07:38:00 pm »

quote:

Hoewel we een drie-jarencyclus aanhouden, lezen we op Aswoensdag altijd dezelfde tekst uit Mat 6. Want het is inderdaad een vaste opdracht om te vasten met een blij gezicht. Vasten mag nooit uiterlijk vertoon zijn.
So sue me!

Adinomis

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #20 Gepost op: maart 07, 2009, 09:38:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 maart 2009 om 08:53:
Ik ben de bijbelteksten over vasten eens nagegaan:

In Handelingen 15 wordt inderdaad aangegeven dat men de heidenen geen al te zware last op moet leggen. Het aardige is echter dat het vasten in de wet uitgesproken door God (voor zover ik dat kan nagaan) niet wordt gesproken. Als ik zoek op het woord vasten komt die in de eerste 5 boeken niet voor.
Daarmee zou je kunnen zeggen dat daarom het vasten ook niet is genoemd. Vasten valt niet onder de wet, maar is een vraag om genade, om hulp, om verootmoediging, voorbereiding, vernedering en opoffering.
Het woord "vasten" komt in de eerste vijf boeken inderdaad niet voor. Maar het vasten op zichzelf wel.

quote:

Lev. 23:14 Tot op de dag dat deze gave aan jullie God is gebracht, mag je geen brood, geroosterd graan of vers graan eten. Deze bepaling blijft voor jullie voor altijd van kracht, generatie na generatie, waar je ook woont.
De Grote Verzoendag is in de bijbel de belangrijkste jaarlijkse feestdag.  Met vasten en bidden wordt de Here God gevraagd, de zonden te willen verzoenen. Dat gaat gepaard met een vastendag van meer dan 24 uur. Er staat zelfs in de bijbel dat dit een "altoosdurende" inzetting is. Geen wonder dat de Messias belijdende Joden dit nog steeds doen. De offers hoeven niet meer gebracht worden, maar verzoening over de zonden is nog altijd nodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gesp

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #21 Gepost op: maart 07, 2009, 10:33:16 pm »

quote:

Er is ook een boekje van een GKV-dominee, dat vasten propageert:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/vasten/666811507/index.html
(Alweer wat jaartjes geleden, dat wel).
as blunt as Ockham's razor

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #22 Gepost op: maart 07, 2009, 11:10:03 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 maart 2009 om 21:38:
[...]

Het woord "vasten" komt in de eerste vijf boeken inderdaad niet voor. Maar het vasten op zichzelf wel.

[...]

De Grote Verzoendag is in de bijbel de belangrijkste jaarlijkse feestdag.  Met vasten en bidden wordt de Here God gevraagd, de zonden te willen verzoenen. Dat gaat gepaard met een vastendag van meer dan 24 uur. Er staat zelfs in de bijbel dat dit een "altoosdurende" inzetting is. Geen wonder dat de Messias belijdende Joden dit nog steeds doen. De offers hoeven niet meer gebracht worden, maar verzoening over de zonden is nog altijd nodig.

Dank voor de toevoeging, maar ik begrijp van je dat dit vasten is gekoppeld aan de grote verzoendag.
Is dit dan één op één gelijk te stellen aan de ander vormen van vasten die ik heb gevonden vraag ik me af...

Chappie

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #23 Gepost op: maart 21, 2009, 02:33:11 am »
Hallo allemaal,

Na een kleine zoektocht voor getuigenissen van mensen die gevast hebben en daarmee andwoorden hebben gekregen op vragen kwam ik ook even bij deze discussie terecht.

Ik ben net nieuw op het forum en waarschijnlijk veel jonger dan de rest hier aanwezig maar graag wil ik ook mijn inbreng even laten luiden.

Ik snap first of all niet waarom men zo moeilijk doet over het feit of je 'moet' vasten of niet. Who cares? Is dat nou echt waar het om gaat?

Dit topic staat onder de rubriek 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk' dus laat ik daarom heel dagelijks doen.
Ik neem aan dat men na al het bovenstaande conclaaf mag vaststellen dat er wel degelijk in de bijbel over vasten wordt gesproken. Ook is het duidelijk dat de eerste gemeenten en sommige 'keyfigures' uit de bijbel dit deden bij 'zwaar' gebed of een probleem waar men mee zat. Ook verschillende appostelen, profeten en Jezus himself deden dit 'once in a while'(zo niet op reguliere basis).

Maar dan komt natuurlijk de vraag of wij dit nu ook 'moeten' doen..
Ik denk dat wij een heleboel NIET moeten doen en wat we wel moeten doen is dan bijvoorbeeld het gebod 'heb uw naaste lief als uzelf'. Wanneer wij als praktiserend christen(met nadruk op praktiserend want er zijn genoeg die zeggen dat ze christen zijn maar alleen met kerst naar de kerk gaan en misschien voor het eten bidden, maar ik heb het over een leven de relatie met God. Overigens oordeel ik hier niet over want men weet zelf de relatie met God) met een groot vraagstuk zitten of God willen zoeken zijn daar natuurlijk tal van manieren voor. We kunnen bijvoorbeeld elke dag een tijd van gebed reserveren waarin we kunnen samenzijn met God en bidden, maar één van de manieren is ook vasten. Wil jij dit? En ligt dit jou? doe het dan! Ik denk niet dat God ook maar enigzins wil dat wij gaan vasten als wij dit doen omdat we denken dat het MOET!

Zelf heb ik ook een aantal keer gevast en één keer(als voorbeeld) daarvan was 2 jaar terug tijdens de nationale week van gebed. Als tienergroep(toen ik die leeftijd nog had) was voorgesteld om te gaan vasten en bidden voor topics waarvan wij dachten of mensen ons vroegen om voor te bidden.

Deze periode zag er voor iedereen anders uit. Sommige van de groep waren lichamelijk niet in de conditie om een week alleen op water te leven dus deze zagen daarom af van andere dingen zoals bijvoorbeeld frisdranken, 2 maaltijden per dag of gewoonweg geen spelcomputers/msn & email voor een week(afgezien van zakelijk). Ik was overigens in de conditie om mij te ontzeggen van alle maaltijden en multimedia en ik ging voor een week lang op water en kauwgomleven(als je niet eet ga je ongelooflijk uit je mond stinken!;)). De reden dat ik dit deed was om de tijd die ik gewoonlijk hieraan besteede te besteden aan God en tijd spenderen met Hem. Dus tijdens het avond eten hadden wij een bijeenkomst met zn allen, in de middag na school ging ik de bijbel lezen, een ander christelijk studie boek en bidden. Mede omdat je er de hele dag mee bezig ben(vergeet die ongelooflijk lege maag maar eens;)) ben je je ook de hele dag bewust van waarom je het doet. Ik deed het om het te proberen, andwoorden te krijgen op vragen mbt werk, opleiding, relatie en om voor topics te bidden waarvoor mensen graag gebed wilden hebben. Want één van de mooiste dingen die er zijn is om voor mensen te bidden.

Om het verhaal niet TE langdradig te maken denk ik dat het punt zo wel duidelijk is. Het gaat niet om hoe, het gaat niet om MOETEN en het gaat ook niet direct om wat de bijbel hierover zegt... Het gaat om wat JIJ wil en om wat jij wilt appart zetten voor God!
Lijkt dit je een leuk plan? Probeer het dan eens, kijk maar wat JIJ er persoonlijk aan heb en wat het doet met jou relatie met God!

Groeten!

Tip: als je ervoor kiest om nietmte eten dan zijn de eerste 3 dagen het ergst daarna gaat het een stuk beter.. een gezond persoon kan best een week(of jou gewenste periode, jezus deed het 40 dagen;)) zonder eten, ook nog eens goed voor de ontgifting ook.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #24 Gepost op: maart 21, 2009, 02:47:17 pm »

quote:

Chappie schreef op 21 maart 2009 om 02:33:
Hallo allemaal,

Na een kleine zoektocht voor getuigenissen van mensen die gevast hebben en daarmee andwoorden hebben gekregen op vragen kwam ik ook even bij deze discussie terecht.

Ik ben net nieuw op het forum en waarschijnlijk veel jonger dan de rest hier aanwezig maar graag wil ik ook mijn inbreng even laten luiden.

Erg veel getuigenissen staan er niet in. Maar wellicht a ls ik er tijd en zin in heb zal ik een getuigenis plaatsen.

Welkom op het forum in ieder geval.

quote:

Ik snap first of all niet waarom men zo moeilijk doet over het feit of je 'moet' vasten of niet. Who cares? Is dat nou echt waar het om gaat?

Er wordt hier niet moeilijk gedaan volgens mij. :)
Het vasten op zichzelf is natuurlijk geen doel.

quote:

Dit topic staat onder de rubriek 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk' dus laat ik daarom heel dagelijks doen.
Ik neem aan dat men na al het bovenstaande conclaaf mag vaststellen dat er wel degelijk in de bijbel over vasten wordt gesproken. Ook is het duidelijk dat de eerste gemeenten en sommige 'keyfigures' uit de bijbel dit deden bij 'zwaar' gebed of een probleem waar men mee zat. Ook verschillende appostelen, profeten en Jezus himself deden dit 'once in a while'(zo niet op reguliere basis).

Maar dan komt natuurlijk de vraag of wij dit nu ook 'moeten' doen..
Ik denk niet dat vasten iets is wat wij moeten doen (alhoewel er in de katholieke Kerk officieel nog wel twee vastendagen zijn). Ik doe het uit eigen vrije wil iig.

quote:

Ik denk dat wij een heleboel NIET moeten doen en wat we wel moeten doen is dan bijvoorbeeld het gebod 'heb uw naaste lief als uzelf'. Wanneer wij als praktiserend christen(met nadruk op praktiserend want er zijn genoeg die zeggen dat ze christen zijn maar alleen met kerst naar de kerk gaan en misschien voor het eten bidden, maar ik heb het over een leven de relatie met God. Overigens oordeel ik hier niet over want men weet zelf de relatie met God) met een groot vraagstuk zitten of God willen zoeken zijn daar natuurlijk tal van manieren voor. We kunnen bijvoorbeeld elke dag een tijd van gebed reserveren waarin we kunnen samenzijn met God en bidden, maar één van de manieren is ook vasten. Wil jij dit? En ligt dit jou? doe het dan! Ik denk niet dat God ook maar enigzins wil dat wij gaan vasten als wij dit doen omdat we denken dat het MOET!
Er zijn natuurlijk wel meer dingen die mensen vanuit zichzelf niet zo graag doen (of juist wel hele graag) maar die God echt wel van ons vraagt (of juist verbied). Het christendom is niet een geloof van vrijheid, blijheid.

quote:

Zelf heb ik ook een aantal keer gevast en één keer(als voorbeeld) daarvan was 2 jaar terug tijdens de nationale week van gebed. Als tienergroep(toen ik die leeftijd nog had) was voorgesteld om te gaan vasten en bidden voor topics waarvan wij dachten of mensen ons vroegen om voor te bidden.
Mooi om te horen.

quote:

Deze periode zag er voor iedereen anders uit. Sommige van de groep waren lichamelijk niet in de conditie om een week alleen op water te leven dus deze zagen daarom af van andere dingen zoals bijvoorbeeld frisdranken, 2 maaltijden per dag of gewoonweg geen spelcomputers/msn & email voor een week(afgezien van zakelijk). Ik was overigens in de conditie om mij te ontzeggen van alle maaltijden en multimedia en ik ging voor een week lang op water en kauwgomleven(als je niet eet ga je ongelooflijk uit je mond stinken!;)). De reden dat ik dit deed was om de tijd die ik gewoonlijk hieraan besteede te besteden aan God en tijd spenderen met Hem. Dus tijdens het avond eten hadden wij een bijeenkomst met zn allen, in de middag na school ging ik de bijbel lezen, een ander christelijk studie boek en bidden. Mede omdat je er de hele dag mee bezig ben(vergeet die ongelooflijk lege maag maar eens;)) ben je je ook de hele dag bewust van waarom je het doet. Ik deed het om het te proberen, andwoorden te krijgen op vragen mbt werk, opleiding, relatie en om voor topics te bidden waarvoor mensen graag gebed wilden hebben. Want één van de mooiste dingen die er zijn is om voor mensen te bidden.
Mooie ervaring. Ik kan het geheel onthouden van voedsel gedurende een paar dagen of langer overigens niet aanraden ivm je lichamelijke gezondheid (de kans op permanente schade is aanwezig). Het vasten zoals dat in de katholieke Kerk gebruikelijk is wordt anders ingevuld.

quote:

Om het verhaal niet TE langdradig te maken denk ik dat het punt zo wel duidelijk is. Het gaat niet om hoe, het gaat niet om MOETEN en het gaat ook niet direct om wat de bijbel hierover zegt... Het gaat om wat JIJ wil en om wat jij wilt appart zetten voor God!
Lijkt dit je een leuk plan? Probeer het dan eens, kijk maar wat JIJ er persoonlijk aan heb en wat het doet met jou relatie met God!

Groeten!
Ik denk dat het niet zwart of wit is. Het zal ergens tussenin hangen. Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #25 Gepost op: maart 21, 2009, 06:05:31 pm »
Een paar week geleden hoorde ik een predikant (GKv!) in zijn preek zeggen:
 'Gemeente, vasten is wel heel bijbels, maar het is niet gereformeerd'.

Het klonk wat cynisch, maar op die manier liet hij zijn gehoor wel merken dat we wel heel gemakkelijk geneigd zijn om een = gelijkteken te zetten tussen 'gereformeerd' en 'bijbelgetrouw'. Daar zit toch echt wel een kloof(-je?) tussen!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #26 Gepost op: maart 21, 2009, 06:41:44 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 maart 2009 om 18:05:

Het klonk wat cynisch, maar op die manier liet hij zijn gehoor wel merken dat we wel heel gemakkelijk geneigd zijn om een = gelijkteken te zetten tussen 'gereformeerd' en 'bijbelgetrouw'. Daar zit toch echt wel een kloof(-je?) tussen!
Gelukkig zit daar wel een kloof tussen! Stenigen is ook heel bijbels.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #27 Gepost op: maart 21, 2009, 07:27:56 pm »

quote:

Dat dat voor iets als steniging geldt, dat kan ik mij prima voorstellen. Maar in combinatie met vasten eigenlijk al een stuk minder.
Waarom zou een gereformeerd christen niet kunnen/mogen vasten? Waarom maakt het geen deel uit van de gereformeerde traditie terwijl het al vanaf de tijd van Jezus aanwezig is in het christendom?

Wellicht ook een reden om het bijbelboek Tobit niet te gebruiken?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #28 Gepost op: maart 21, 2009, 07:40:47 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 maart 2009 om 18:41:
[...]

Gelukkig zit daar wel een kloof tussen! Stenigen is ook heel bijbels.
lama (om met de woorden van mijn geachte en af en toe vastende broeder RKdiak te spreken)
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2009, 07:57:40 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2009, 07:55:46 pm »

quote:

welke predikant was dat? Overigens zou ik die vergelijking niet willen maken. Net of gereformeerd niet bijbel getrouw is, misschien niet bijbelcompleet. Je kunt namelijk heel getrouw zijn over het landsdeel wat je is gegeven, maar toch een rechtmatig deel uit het oog zijn verloren waardoor je jezelf eigenlijk tekort doet, ondanks je getrouwheid over het deel waar dagelijks wel je geestelijk oog op rust.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2009, 07:56:24 pm door grondig christelijk »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #30 Gepost op: maart 21, 2009, 08:25:16 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 maart 2009 om 19:27:
[...]

Dat dat voor iets als steniging geldt, dat kan ik mij prima voorstellen. Maar in combinatie met vasten eigenlijk al een stuk minder.
Waarom zou een gereformeerd christen niet kunnen/mogen vasten? Waarom maakt het geen deel uit van de gereformeerde traditie terwijl het al vanaf de tijd van Jezus aanwezig is in het christendom?

Wellicht ook een reden om het bijbelboek Tobit niet te gebruiken?

Ik neem aan dat de predikant het in negatieve zin bedoelde. Vasten is bijbels, en als ik drentenaar goed begrijp, doelde de predikant erop dat het geen onderdeel van de gereformeerde traditie is, maar niet dat het daarom niet waardevol zou zijn. Geduld is ook bijbels en weinig gereformeerd :)

Mijn vergelijking met steniging maakte ik om de andere kant te benadrukken: 'bijbels' is een onzinnige term. Zonder interpretatie kun je niks met de bijbel, en elke interpretatie zit boordevol traditie, tenzij je SSAA aanhangt. Een gereformeerde herbezinnigng op vasten lijkt me nuttig, maar als ik dit topic goed lees, is die ook al aan de gang.

drentenaar

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #31 Gepost op: maart 21, 2009, 10:02:49 pm »

quote:

Wie dat was, is niet zo relevant.

Wel weet ik van verschillende GKv-predikanten, in het Noorden én in de Randstad,
dat ze in de 40-dagentijd op de één of andere wijze een vorm van vasten nastreven.

Ik ken minstens twee GKv-gemeenten waar men 'vastenmaaltijden' organiseert in deze weken.
Soberheid én bezinning, soms íngekaderd in een 'liturgische setting':
een open oog en oor voor de vele minderbedeelden in de wereld.

En wie een concordantie raadpleegt ontdekt dat de combinatie 'gebed' en 'vasten'
in het OT én in het NT zeer gebruikelijk is.

Overigens kende de 'Gereformeerde Kerk' hier te lande in de 17e en 18e eeuw
'dagen van vasten en gebed', bijv. ten tijde van 'veepestilentie' of oorlogsdreiging.

Pas in de loop van de 18e eeuw raakte dit in Calvinistische kring buiten gebruik.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #32 Gepost op: maart 21, 2009, 10:16:26 pm »
Dank voor de verduidelijking allen.
Zo te horen was het dus in de 18e eeuw nog best gebruikelijk om als gereformeerde te vasten. Waarom is dat buiten gebruik geraakt?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #33 Gepost op: maart 22, 2009, 10:08:58 am »
Een goed artikel van priester A. Bodar van zijn site:

Antoine Bodar
KRO Magazine 4 X 2008

RAMADAN

Omtrent de aanvang van de Ramadan, de Islamitische vastenmaand, wordt het Nederlandse volk elk jaar bericht door het NOS-Journaal. Wijs van die redactie. Want niet van brood alleen leeft de mens. Naast ekonomie en politiek en sociale omstandigheid en onvermijdbare sport kent de samenleving andere waarden zoals kunst, wetenschap en godsdienst die het onderlinge verband kunnen bezielen. Zal de Veertigdagentijd, de Christelijke vastenperiode, ook in de media worden aangekondigd en zullen dan ook allelei Christenen worden ondervraagd hoe zij die tijd beleven? Carnaval komt stellig in beeld. En Carnaval is opmaat naar Aswoensdag, de eerste dag van de Vasten. Maar het Journaal behoeft niet te wachten tot de Veertigdagentijd. Het kan alvast de Advent aankondigen, de schone voorbereidingstijd op Kerstmis. Op die wijze krijgt ook de elks buik uitbollende feestmaand achtergrond en beperkt de openbaarheid zich niet tot de zo genoemde Eindejaarsfeesten. Waarom de Ramadan wel aangekondigd en Christelijke bezinningsperioden niet? Althans tot nu toe? Nog zijn er weinig Moslims in Nederland maar die krijgen veel kinderen. Nog zijn er veel Christenen in Nederland maar die krijgen weinig kinderen. Het omgekeerde in Journaal-beleid zou voorlopig logischer zijn. Een reden althans? Nederlandse neoheidenen zijn meestal nog afkomstig uit Christelijke kringen. Voor dergelijken is hetgeen hun vreemd is gemakkelijker als journalistiek nieuws onder de aandacht te brengen dan iets waaruit zij zich naar eigen bevinding hebben bevrijd. Het heeft verder te maken met nu ouderwets geworden overschreeuwing als zou godsdienst zo mogelijk uit openbaarheid moeten blijven, met gedeeltelijke verloochening van eigen cultuurwortels en met schaamte om zichzelf en voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2009, 10:09:24 am door Thorgrem »

drentenaar

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #34 Gepost op: maart 22, 2009, 07:49:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 maart 2009 om 22:16:
Zo te horen was het dus in de 18e eeuw nog best gebruikelijk om als gereformeerde te vasten. Waarom is dat buiten gebruik geraakt?
De Dordtse Kerkorde, opgesteld door de befaamde synode van Dordrecht (1618-19) en hier te lande eeuwenlang van kracht, vermeldt in artikel 66:

In tijden van oorlog, pestilentie, dure tijd, zware vervolging der kerken en andere algemene zwarigheden, zullen de dienaars der kerken de overheid bidden, dat door hare autoriteit en bevel, openbare vast- en biddagen aangesteld en geheiligd mogen worden’.
Het vasten stond dus voorop!

In de op de DKO geënte kerkorde van de GKv luidt het desbetreffende artikel 69 aldus: 'Biddagen'.  

In tijden van oorlog, algemene rampen en andere grote moeiten waarvan alle kerken de druk ervaren, zal een bededag worden uitgeschreven door de classis die daarvoor door de laatste generale synode is aangewezen.

Tja, ooit (maar waarom en wanneer?) is het vasten uit dit artikel én daarmee uit de - calvinistische! - kerkorde verdwenen.
Het is echter 'van den beginne' wél zo geweest.