quote:
op 10 Feb 2004 18:45:08 schreef Zwever:
Hans B, jij gelooft dus kennelijk niet dat het herstel van Israel na de 2e wereldoorlog een gevolg is van de belofte in Gen 17? Met die zandloper-theorie lijk je dat te ontkennen, heb ik dat goed? (ik weet zelf nl. ook niet exact wat ik hiervan moet denken, maar dat het nieuwe en oude verbond nog naast elkaar bestaan lijkt me aannemelijk hierdoor).
Is er 'dus' bij jou (en in de GKV) ruimte voor een volk van God met een aards Jeruzalem (Joden) en een volk van God met een hemels Jeruzalem (heidenen), conform de zoon van de slavernij en de zoon van de belofte? (galaten 4 dacht ik)
Je zou het ook anders kunnen zeggen: wat vind jij, of wat vinden gereformeerden, van het idee dat het verbond met Abraham een letterlijke laag bevat, en een geestelijke?
Letterlijk:
Besnijdenis van de voorhuid, belofte van het land israel, concreet volk (via afstamming) van Abraham
Figuurlijk:
Besnijdenis van het hart, belofte van het hemelse Israel/Jeruzalem, geestelijk volk (via geloof) van Abraham
Want uiteindelijk is toch zeker niet de letterlijke(!!!) belofte van het land Israel aan Jezus gedaan, maar aan het Joodse volk?
Ik zeg dit alleen als mezelf - dat vooropgesteld.
Ik verwacht een aards vrederijk, zoals dat in het OT beloofd wordt. Een nieuwe aarde, met een nieuw Jeruzalem dat uit de hemel op aarde neerdaalt. Waar mensen leven die opgestaan zijn uit de dood, met een nieuw geestelijk lichaam (1 kor 15); net zo'n verheerlijkt lichaam als Jezus Christus nu heeft. Dan zal God bij de mensen wonen, de hemel is op aarde en het leven is een groot feest.
Dat aardse vrederijk wordt werkelijkheid door de Messias, de zoon van David die ook de Zoon van God is - Jezus Christus. Daarin wordt Israël als volk hersteld.
Wie los van Jezus Messias willen leven, niet uit de belofte, niet uit geloof, maar het van werken van de wet verwachten, die leven als slaaf (Gal 4) in de oude werkelijkheid van de dood en de wet en het vlees; zij gaan voorbij aan de nieuwe werkelijkheid, van de nieuwe mens, de laatste Adam, waarin de dood overwonnen is en alle dingen nieuw worden.
Israël blijft het oude verbondsvolk. Zij laten zien dat God ook zijn volk verwerpen kan - en vormen een waarschuwing voor iedereen die wel in de beloofde Messias gelooft. Ook kunnen zij (Rom 11) nog steeds tot bekering komen. Wie weet heeft de terugkeer van de Joden naar Israël in dat kader een betekenis - zou het ooit een staat worden van Messias-belijders?
Maar ook voor Joden is de weg naar het land, naar verlossing, naar God een weg die alleen via de davidische koning loopt: Jezus Messias.
quote:
Verder vind ik het aan de ene kant heel begrijpelijk, maar aan de andere kant zéér verwonderlijk dat jij, als AIO in Kampen, niet eens kan zeggen wat het "verbond" precies is. Dat neem ik je niet persoonlijk kwalijk, maar ik vind het wel zeer opmerkelijk, omdat juist om déze materie (rondom verbond) zoveel gestreden wordt.
Dat is wel uit te leggen:
- er is allerlei nieuw bijbels-theologisch onderzoek rond het woord 'berit' (verbond in het Hebreeuws) dat laat zien dat 'verbond' in het OT iets anders is dan wat het in de Gereformeerde theologie geworden is (onder invloed van populaire gewoontes in o.m. Zwitserland en Engeland in de 16e en 17e eeuw, toen iedereen te pas en te onpas verbonden sloot bij wijze van spreken). De vraag is dus, hoe bijbels verantwoord, hoe houdbaar de traditionele gereformeerde verbondsleer nog is
- mijn onderzoek als AIO gaat niet over het verbond, maar over wat het betekent 'in Christus' te zijn. Wat ik aan de hand van dat thema ontdek, is dat de vrijgemaakte verbondsleer juist als het gaat om 'in Christus zijn' redelijk vervelende consequenties heeft.
> mijns inziens is er een bijstelling van de verbondsleer nodig, maar ik weet nog niet precies hoe.