Auteur Topic: Dopen zonder vervangings-theologie  (gelezen 37454 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Dopen zonder vervangings-theologie
« Reactie #150 Gepost op: november 07, 2005, 12:06:50 pm »
Nee, niet iedereen, maar wel de kinderen van de gelovigen, omdat Gods verbond via de geslachten doorwerkt.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: november 07, 2005, 12:09:49 pm »
Als de niet-joden die in het verbond opgenomen wilden worden, moesten zij het teken van het verbond (besnijdenis) krijgen. Als je binnen het verbond geboren werd, kreeg je dat teken ook, omdat Gods beloften golden voor het volk én hun nageslacht.
Diezelfde redenering wordt toegepast op het NT-teken van het verbond, nl de doop.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: november 07, 2005, 12:10:11 pm »
Ja, maar dat staat niet in de Bijbel. God werkt in de geslachten van de Israëlieten. Wij zijn niet naar het zaad kinderen van Abraham, maar door geloof.

Als je in geestelijk opzicht kind van Abraham bent (dus in het Verbond zit), dan moet je dat niet gaan vermengen met de andere lijn, nl. die van fysieke afstamming, want die geldt niet voor niet-Joden. (Dat staat echt in Romeinen 4 hoor).

Er staat trouwens nergens in de bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Ik snap niet waarom men via zulke krampachtige redeneerschema's per se én het verbond én de doop in één paradigma wil persen.

Je mag kinderen gewoon dopen omdat ze geheiligd zijn in de ouders, dat heeft niks met wedergeboorte, niks met besnijdenis en al helemaal niks met het OT Verbond te maken. Het NT verbond wordt wel gesloten, maar in de Bijbel wordt daar geen invulling aan gegeven.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 12:11:57 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: november 07, 2005, 01:49:11 pm »
Wat is geloven toch ingewikkeld....  8)7

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: november 07, 2005, 01:55:33 pm »

quote:

Iris schreef op 07 november 2005 om 13:49:
Wat is geloven toch ingewikkeld....  8)7
Geloven is niet ingewikkeld. Het willen begrijpen wel  ;)
Verba volant, scripta manent

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: november 07, 2005, 02:06:27 pm »

quote:

PietZa schreef op 07 november 2005 om 13:55:
[...]

Geloven is niet ingewikkeld. Het willen begrijpen wel  ;)
Ik wil het wel begrijpen, maar ik geloof dat ik te dom ben voor het geloof.  :/

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: november 07, 2005, 05:56:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2005 om 23:03:

[...]

Er werd een kindje gedoopt dat werd voorgesteld als ons nieuwe broertje.... :)
Dat lijkt er toch op dat het al van de moederschoot Gods kind is toch?
Veronderstelde wedergeboorte, was dat niet dat we ervan uit gaan dat het kind wedergeboren is - anders kun je het niet dopen? (oorspronkelijk kom ik uit die hoek)
En vrijgemaakten zeggen dat het echt wedergeboren is?

P & A, besef je wel dat je bewering niet minder is dan 'vloeken' in de vrijgemaakte kerk?  ;)

De 'Kuyperiaanse' gedachte van 'veronderstelde wedergeboorte' had zelfs in zgn. synodale kring maar weinig principiële aanhangers.
Vrijgemaakten wezen  - in navolging van K.S. - deze gedachte regelrecht naar de prullenbak.

Echter de super-Kuyperiaan wijlen ds. A.M. Lindeboom
(ooit synodaal predikant  o.a. te Rouveen-Staphorst en Hooghalen-Hijken)
constateerde in 1985 toen de Heemser Synode accoord ging met de 'nieuwe' gezangen (o.a. nr. 35!)
dat vrijgemaakten nu bij de doopsbediening ook de woorden in de mond mogen nemen
dat de Here God ons 'van kindsbeen aan, ja van de moederschoot' zijn trouwe liefde biedt.

Hij meende toen - verbaasd, doch niettemin blij-verwonderd - dat de 'vrijgemaakten' hun verzet tegen de leer der 'veronderstelde wedergeboorte' hadden opgegeven en dus wel weer synodaal konden worden.

(Zie zijn boekwerk: 'Moeten kinderen worden gedoopt?').

Waar dankdag al niet goed voor is ...  

'Lof, eer en prijs zij God ...'  (Gezang 35 : 3)  :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: november 07, 2005, 05:59:44 pm »
Modbreak:
Enkele berichten hierboven ingevoegd vanuit het dankdag topic in GL.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 06:02:19 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: november 07, 2005, 10:25:04 pm »

quote:

drentenaar schreef op 07 november 2005 om 17:56:
[...]

P & A, besef je wel dat je bewering niet minder is dan 'vloeken' in de vrijgemaakte kerk?  ;)

De 'Kuyperiaanse' gedachte van 'veronderstelde wedergeboorte' had zelfs in zgn. synodale kring maar weinig principiële aanhangers.
Vrijgemaakten wezen  - in navolging van K.S. - deze gedachte regelrecht naar de prullenbak.

Echter de super-Kuyperiaan wijlen ds. A.M. Lindeboom
(ooit synodaal predikant  o.a. te Rouveen-Staphorst en Hooghalen-Hijken)
constateerde in 1985 toen de Heemser Synode accoord ging met de 'nieuwe' gezangen (o.a. nr. 35!)
dat vrijgemaakten nu bij de doopsbediening ook de woorden in de mond mogen nemen
dat de Here God ons 'van kindsbeen aan, ja van de moederschoot' zijn trouwe liefde biedt.

Hij meende toen - verbaasd, doch niettemin blij-verwonderd - dat de 'vrijgemaakten' hun verzet tegen de leer der 'veronderstelde wedergeboorte' hadden opgegeven en dus wel weer synodaal konden worden.

(Zie zijn boekwerk: 'Moeten kinderen worden gedoopt?').

Waar dankdag al niet goed voor is ...  

'Lof, eer en prijs zij God ...'  (Gezang 35 : 3)  :)

Beste drentenaar,
leg me nog even in het kort uit hoe het dan wel was:
Synodalen dopen kinderen op grond van veronderstelde wedergeboorte, want doop hoort volgens hen aan wedergeborenen bedient te worden - daarom veronderstellen ze dit bij de kinderen. En later zal blijken of dit waarheid wordt.

Vrijgemaakten zeggen die dan dat het kind nog niet wedergeboren is, maar desalnietemin wordt het gedoopt. Op grond van het verbond?
Later als het kind niet gelovig wordt, wat is dan de conclusie? Dat de doop niet echt was of zo?

(Sorry als het te ingewikkeld wordt; het mag in telegramstijl hoor, je antwoord. :) )
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: november 07, 2005, 11:18:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 november 2005 om 22:25:

[...]

Beste drentenaar,
leg me nog even in het kort uit hoe het dan wel was...

Sorry als het te ingewikkeld wordt ....

Pfff .... leukerds!  ;)
Ik denk dat zelfs de knapste hoogleraar in Kampen hier wel een paar daagjes zoet mee is ....
En mogelijk weet menige vrijgemaakte ds. hier ook al geen raad meer mee ...
'k Hoor er bijna nooit meer over preken!
De enige keer dat ik dat vorig jaar nog meemaakte,
zag je de gemeente massaal gaan  :Z

Maar goed, ik ben er over begonnen en zal een poging wagen :'(

Vraag wel ff een paar daagjes geduld, 'k moet er 's goed over nadenken ...

Maar jullie weten vanuit een ander topic (Oh neee .... )
dat ik ook nog (afgezien van een slopend-drukke job),
nog zit met
- ernstige lekkageproblemen, die mij bijkans 'stinkend' door het leven doen gaan!
- een stakende auto, die enkel veel zwarte rook + bijbehorende geuren produceert,
- een kaduke Mielewasmachine, die heel misschien nog in aanmerking kan komen voor reparatie, overmorgen komt er een monteur kijken .. .

Maar ... ja je moet toch wat over hebben voor de 'ware' leer van je 'ware' kerk.

Niettemin: nog ff ... wachten ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: november 07, 2005, 11:53:14 pm »

quote:

Later als het kind niet gelovig wordt, wat is dan de conclusie? Dat de doop niet echt was of zo?

Dat is juist de conclusie die je moet trekken bij de veronderstelde wedergeboorte. Is de veronderstelling niet juist geweest, dan is de doop dus ook niet echt geweest. Dat was dus een vd belangrijkste leerpunten van de 'synodalen' waarom de vrijgemaakten zich vrijmaakten. De doop kan nooit 'onecht' worden.

E-Line legt het ook goed uit in haar posts ietsje terug.
Bijv. hier: E-line in "Dopen zonder vervangings-theologie"
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 11:55:07 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: november 08, 2005, 01:00:26 am »

quote:

drentenaar schreef op 07 november 2005 om 23:18:
[...]

Pfff .... leukerds!  ;)
Ik denk dat zelfs de knapste hoogleraar in Kampen hier wel een paar daagjes zoet mee is ....
En mogelijk weet menige vrijgemaakte ds. hier ook al geen raad meer mee ...
'k Hoor er bijna nooit meer over preken!
De enige keer dat ik dat vorig jaar nog meemaakte,
zag je de gemeente massaal gaan  :Z

Maar goed, ik ben er over begonnen en zal een poging wagen :'(

Vraag wel ff een paar daagjes geduld, 'k moet er 's goed over nadenken ...

Maar jullie weten vanuit een ander topic (Oh neee .... )
dat ik ook nog (afgezien van een slopend-drukke job),
nog zit met
- ernstige lekkageproblemen, die mij bijkans 'stinkend' door het leven doen gaan!
- een stakende auto, die enkel veel zwarte rook + bijbehorende geuren produceert,
- een kaduke Mielewasmachine, die heel misschien nog in aanmerking kan komen voor reparatie, overmorgen komt er een monteur kijken .. .

Ja, ik vond het alleen iets te 'aards' om dit bij de doopdiscussie te betrekken. ;)
Alhoewel lekkage ook gaat over druppeltjes, en als je pech hebt over een heleboel water :P - al vind ik zelf met de doop dat je beter veel water kunt hebben.

quote:

Maar ... ja je moet toch wat over hebben voor de 'ware' leer van je 'ware' kerk.

Niettemin: nog ff ... wachten ...

OK, OK.
Misschien hebben anderen het dan al uitgelegd. Mag je je fiat er aan geven. :)
« Laatst bewerkt op: november 08, 2005, 01:01:43 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: november 08, 2005, 08:33:32 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 november 2005 om 01:00:

[...]

OK, OK.
Mag je je fiat er aan geven. :)

Mijn Fiat staat deze week dus in de werkplaats .... :r

en doet echt helemaal niks meer.  :'(

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: november 08, 2005, 08:58:16 am »

quote:

leg me nog even in het kort uit hoe het dan wel was:
Synodalen dopen kinderen op grond van veronderstelde wedergeboorte, want doop hoort volgens hen aan wedergeborenen bedient te worden - daarom veronderstellen ze dit bij de kinderen. En later zal blijken of dit waarheid wordt.

Vrijgemaakten zeggen die dan dat het kind nog niet wedergeboren is, maar desalnietemin wordt het gedoopt. Op grond van het verbond?

(Sorry als het te ingewikkeld wordt; het mag in telegramstijl hoor, je antwoord. :) )

Volgens mij is het vrij simpel  :)

Vrijgemaakten zien de doop als een soort teken van Gods belofte. De belofte is: ik zal jullie tot een God zijn. ("jij mag erbij horen"). Door de hele Bijbel heen zie je dat God Zijn beloften uitstrekt niet alleen tot gelovigen, maar tot diens hele familie/huis.

Als een kind later van zijn geloof afvalt is de doop daarmee NIET onecht geworden, want Gods belofte staat nog altijd.

Oftewel: geloofsdoop is de norm (nog steeds) TENZIJ je een kind bent van gelovige ouders, dan mag je als het ware op het paspoort van je ouders worden bijgeschreven totdat je zo oud/bewust bent dat je een eigen paspoort nodig hebt.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: november 08, 2005, 08:58:25 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 november 2005 om 23:53:

[...]

Dat is juist de conclusie die je moet trekken bij de veronderstelde wedergeboorte. Is de veronderstelling niet juist geweest, dan is de doop dus ook niet echt geweest. Dat was dus een vd belangrijkste leerpunten van de 'synodalen' waarom de vrijgemaakten zich vrijmaakten. De doop kan nooit 'onecht' worden.

Vrijgemaakten dopen dus niet op grond van wedergeboorte van het kind.
Dan moet je nog wel meer gezangen op de tocht zetten.
We zongen na de doop van het kindje:
dat het is gestorven en opgestaan.
En dat niet in de toekomende tijd, maar in de voltooide tijd. :)
Past in principe precies bij de doop, maar niet bij de kinderdoop volgens de vrijgemaakten. Want dat kindje is nog niet wedergeboren.
Toch weet het doopformulier en dit gezang dat het begraven en opstaan eigenlijk de doop is. (Ik heb geen geref. gezangenboek hier, ik kan het dus niet netjes voor je quoten)
En dat vind ik dan wel het tegenstrijdige eraan.

quote:

E-Line legt het ook goed uit in haar posts ietsje terug.
Bijv. hier: E-line in "Dopen zonder vervangings-theologie"

OK, ik begrijp dat je dus verbondskind af kunt worden. God is dan eerst je Vader, maar als je het niet aanneemt, stopt dat plotseling. :?

Misschien is het beter als je er dan iets bij zet: verbondskind.....van God.
Je krijgt anders wel een verwarring. In de bijbel staat nl dat God je Vader is en dat dat noooit zal stoppen. Maar dat is idd de aloude discussie. :)
« Laatst bewerkt op: november 08, 2005, 08:59:20 am door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: november 08, 2005, 09:09:52 am »

quote:

Roodkapje schreef op 07 november 2005 om 11:48:
Vrijgemaakten hebben zich juist afgescheiden omdat zij juist NIET vinden dat je een kind op grond van veronderstelde wedergeboorte mag dopen. Zo'n kind is niet wedergeboren en doop heeft niet direct met wedergeboorte te maken.

Daar ben ik het van harte mee eens, wat ik dan vervolgens niet begrijp is waarom men er dan toch vanuitgaat dat het kind in Gods verbond wordt opgenomen. Dat word je namelijk alleen door geloof, en dat geloof is weer een gevolg van wedergeboorte.

Met het vetgedrukte gedeelte zijn wij het dus niet eens  :)

Een kindje van gelovige ouders hoort WEL bij het verbond, niet uit geloof, maar omdat het geboren is binnen het verbond. Geboren uit ouders die bij God horen. En door de hele Bijbel heen zien we dat God kindjes bij Hem laat horen, wanneer de ouders bij Hem horen.

Als gelovige hoor je bij God, en God laat dan direkt ook jouw kinderen erbij horen.

Overigens, en dat gaat ook vaak fout, is dit GEEN oordeel over de kindjes die NIET uit gelovige ouders worden geboren, alsof die er per definitie niet bij horen. Daar weten we alleen minder over. Wat we WEL zeker weten is dat ónze kinderen er in ieder geval bij horen, op grond van óns verbond met God, totdat het nodig is dat ze zélf Gods genadegave aannemen.
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: november 09, 2005, 09:56:58 am »
Inderdaad... het verhaal over wedergeboorte kan ik goed begrijpen... Maar is het voor iemand die de bijbel zo goed kent, nou zo ongebegrijpelijk dat kinderen bij het verbond horen, zoals in het oude verbond ook zo was?

Ik lees in Hebreeen dat het nieuwe verbond een beter verbond is.... maar als ik dit zo zie lijken kinderen er tov het oude verbond op achteruit te zijn gegaan.

Wat als een jong kind in je gemeente komt te overlijden. Geloof je dan dat die bij God is? Zo ja, dan hoorde dat kind toch bij het verbond, omdat voor het kind ook die beloften gelden?

Wedergeboorte is idd niet los te koppelen van geloof.... maar daarvoor sluit God het verbond al met je. Hij belooft de God van dat kind te willen zijn... dat is het verbond... Aan ons de opdracht om daaraan te houden. Wij kunnen dat verbond niet door te gaan geloven laten sluiten... we kunnen het wel door niet te geloven verbreken. (Lev 26)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: november 09, 2005, 10:51:34 am »
het formulier voor de doop kun je ook online lezen: klik.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: november 09, 2005, 11:05:34 am »

quote:

OK, ik begrijp dat je dus verbondskind af kunt worden. God is dan eerst je Vader, maar als je het niet aanneemt, stopt dat plotseling.
Je bent niet ineens verbondskind-af als je het verbond loochent. Je zet jezelf buiten Gods gezin, maar daar hoor je niet. Net zo goed als dat je je aardse afkomst kunt verafschuwen en loochenen, kun je je hemelse Vader verafschuwen en loochenen. Dat betekent nog niet dat God ineens niet meer je Vader ís. Wél dat Hij alle reden heeft om je te straffen, je wil immers niet meer leven uit genade. En dan kan Hij je zelfs harder straffen dan mensen die geen kinderen van Hem zijn: jij hebt Zijn verbond geschoffeerd, verbroken. Net als Israël in z'n ontrouwe dagen. Gevolg was de ballingschap, als negatief gevolg van het verbond (al toegezegd in Deut). Israël was nog steeds Gods volk, al wilde het die naam in de praktijk (en soms ook theoretisch) wegpoetsen.

edit:Zie over het verbond en het begrip 'belofte' trouwens ook: E-line in "Belofte en eis en preken".
« Laatst bewerkt op: november 09, 2005, 11:09:48 am door E-line »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: november 09, 2005, 12:07:55 pm »

quote:

E-line schreef op 09 november 2005 om 11:05:
[...]

Je bent niet ineens verbondskind-af als je het verbond loochent. Je zet jezelf buiten Gods gezin, maar daar hoor je niet. Net zo goed als dat je je aardse afkomst kunt verafschuwen en loochenen, kun je je hemelse Vader verafschuwen en loochenen. Dat betekent nog niet dat God ineens niet meer je Vader ís. Wél dat Hij alle reden heeft om je te straffen, je wil immers niet meer leven uit genade. En dan kan Hij je zelfs harder straffen dan mensen die geen kinderen van Hem zijn: jij hebt Zijn verbond geschoffeerd, verbroken. Net als Israël in z'n ontrouwe dagen. Gevolg was de ballingschap, als negatief gevolg van het verbond (al toegezegd in Deut). Israël was nog steeds Gods volk, al wilde het die naam in de praktijk (en soms ook theoretisch) wegpoetsen.

edit:Zie over het verbond en het begrip 'belofte' trouwens ook: E-line in "Belofte en eis en preken".

Maar blijft God je Vader als je niet de belofte aanneemt? En je gaat dus niet verloren. Alle gedoopten worden gered. (zet het even voor de duidelijkheid zo zwart/wit neer - niet om te provoceren :) )

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: november 09, 2005, 12:21:27 pm »
Volgens mij, maar ik zeg erbij ik weet het niet zeker geldt dat er een zwaarder oordeel is voor gedoopten die de beloften niet aannemen. Volgens mij geld ook voor hen de tekst dat het in het oordeel zwaarder zal zijn dan voor Sodom en Gommora. (Ik zeg nogmaals ik weet het niet zeker of dat de juiste interpretatie is)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: november 09, 2005, 12:22:49 pm »
Alle gedoopten worden gered? Dat heb ik nog nooit ergens gelezen/ beweerd... Nooit zonder de 'voorwaarde' van geloof.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: november 09, 2005, 01:29:08 pm »

quote:

E-line schreef op 09 november 2005 om 12:22:
Alle gedoopten worden gered? Dat heb ik nog nooit ergens gelezen/ beweerd... Nooit zonder de 'voorwaarde' van geloof.

Ja, ik snap je redenering wel. :)
Maar ik koppel even: God is je Vader - daarom wordt je gedoopt. Deze dingen horen bij elkaar.
Het eerste gedeelte: God is je Vader, daarvan lees ik in de bijbel dat je dan niet verloren gaat. Als je van de Vader bent, kan niemand je uit Zijn hand roven.
Het tweede gedeelte: - daarom wordt je gedoopt, kan dan niet plotseling wat anders inhouden, nl dat je niet gered zou zijn als gedoopte.
Ook als je het niet aanneemt ben je gedoopt en is God je Vader in de redenering.
Je zou het moeten zeggen op de manier van: God wil je Vader zijn. Dat klopt beter. :)

Ik vraag me dan af wat dat lied zegt in het geref. gezangenboek: dat het kind nu gestorven en opgestaan is, zie ik het hele verhaal van het verbond en de belofte niet terug.
Ik verwonder mij dus over hoe je dat bij elkaar krijgt. (Misschien heet het lied: er is gedoopt..)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: november 09, 2005, 03:13:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 november 2005 om 12:07:

[...]

Maar blijft God je Vader als je niet de belofte aanneemt? En je gaat dus niet verloren. Alle gedoopten worden gered. (zet het even voor de duidelijkheid zo zwart/wit neer - niet om te provoceren :) )
Bij de verloren zoon stond de vader op de uitkijk... of zijn zoon terug kwam. Het was niet opeens zijn zoon niet meer toen hij weg was. Maar wat als de zoon niet was teruggekomen, en was gestorven, ver bij zijn vader vandaan? Dan was het nog wel de zoon van vader geweest.... maar zouden ze altijd gescheiden zijn gebleven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: november 09, 2005, 03:28:34 pm »

quote:

Marnix schreef op 09 november 2005 om 15:13:
[...]

Bij de verloren zoon stond de vader op de uitkijk... of zijn zoon terug kwam. Het was niet opeens zijn zoon niet meer toen hij weg was. Maar wat als de zoon niet was teruggekomen, en was gestorven, ver bij zijn vader vandaan? Dan was het nog wel de zoon van vader geweest.... maar zouden ze altijd gescheiden zijn gebleven.

Ja, dat is een mooie gelijkenis. :)
Maar lees deze tekst dan eens:

Joh 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders

Wat staat daar dan? Niet roven uit Gods hand betekent ook dat als je kind van de Vader bent, je voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: november 09, 2005, 03:55:56 pm »
'niet roven' is toch wat anders dan 'niet verloren gaan'? Je zou toch in principe zelf 'uit Gods hand' kunnen weggaan? Het 'niet roven' geeft toch alleen een bescherming aan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: november 09, 2005, 04:22:35 pm »
Dus jij gaat er even voor het gemak vanuit dat de mens een vrije wil heeft, waar de DL juist zeggen dat de mens dat NIET heeft? :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: november 09, 2005, 05:44:20 pm »
Tja... Romeinen 8 zegt iets dergelijks. Maar over wie gaat het in die teksten? Over de schapen die luisteren naar Zijn stem. En in Romeinen 8 over wie in Christus Jezus zijn en zich laten leiden door de Geest.

Ik geloof dat als die relatie van God en mensen begint bij God, van twee kanten moet komen... en als dat zo is, geen enkele macht dat kapot kan maken. Maar als de verloren zoon wegloopt, of iemand niet in Zijn kudde wil zijn en Zijn gstem negeert, de situatie misschien toch iets anders is? Dat noemen we vrije wil :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: november 09, 2005, 06:35:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 november 2005 om 15:28:

[...]

Ja, dat is een mooie gelijkenis. :)
Maar lees deze tekst dan eens:

Joh 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders

Wat staat daar dan? Niet roven uit Gods hand betekent ook dat als je kind van de Vader bent, je voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid.

2 dingen zijn van belang:
1. Wat zegt deze tekst nou eigenlijk precies?
2. Wat is 'een kind van de Vader'?

1. Deze tekst zegt, IMHO, niet veel anders dan: 'Wie IK wil dat er naar Mij luistert, ZAL ook naar mij (gaan) luisteren. En als ze eenmaal luisteren heeft de Vader ze Mij gegeven en kunnen ze niet meer uit Gods hand vallen.' Deze tekst zegt dus IMHO niets over dopen, de evt. gevolgen daarvan en het kind-zijn van God.

2. Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Ik zou zeggen: Iedereen die God als zijn Vader erkent EN hun aardse 'onmondige' kinderen. In dat geval zou 'kind van God' niet per se synoniem zijn met 'geloven in God.'

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: november 09, 2005, 07:31:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 november 2005 om 13:29:

[...]

Ik vraag me dan af wat dat lied zegt in het geref. gezangenboek: dat het kind nu gestorven en opgestaan is, zie ik het hele verhaal van het verbond en de belofte niet terug.
Ik verwonder mij dus over hoe je dat bij elkaar krijgt. (Misschien heet het lied: er is gedoopt..)

Het is niet in het gereformeerde gezangenboek (nog), het is een lied uit het liedboek voor de kerken waar je aan refereert. Er zijn best wel wat bezwaren ingebracht tegen dat lied, juist ook vanwege de doopvisie die eruit spreekt. De synode vond dat je het 'ook wel goed kon lezen', en heeft het dus goedgekeurd. Tot mijn spijt, moet ik zeggen.
Ik snap het dus ook niet, dat die visie van het lied gewoon in een gereformeerde kerkdienst een plaats krijgt. Voor mij geen argument om m'n visie op de doop aan te passen :).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: november 09, 2005, 10:46:24 pm »

quote:

E-line schreef op 09 november 2005 om 19:31:

[...]

Het is niet in het gereformeerde gezangenboek (nog), het is een lied uit het liedboek voor de kerken waar je aan refereert. Er zijn best wel wat bezwaren ingebracht tegen dat lied, juist ook vanwege de doopvisie die eruit spreekt. De synode vond dat je het 'ook wel goed kon lezen', en heeft het dus goedgekeurd. Tot mijn spijt, moet ik zeggen.
Ik snap het dus ook niet, dat die visie van het lied gewoon in een gereformeerde kerkdienst een plaats krijgt. Voor mij geen argument om m'n visie op de doop aan te passen :).

Ik snap ook wel dat je dat niet zal doen op grond van een gezang. :)
Maar er is gedoopt - de dopeling is begraven en herrezen - om even het lied te citeren met wat er eigenlijk staat, kun je toch niet zeggen dat 'doop en begraven en herrijzen' niet bij elkaar horen.
Het is wel een schriftuurlijke verbinding die hier wordt gelegd. (Dit even buiten het probleem idd dat je dat toch niet van een baby kunt zeggen)

Vandaar dat ik dus ook op drentenaar geloof ik reageerde, die een ander gezang aanhaalde...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: november 09, 2005, 11:31:54 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 november 2005 om 18:35:

P&A schreef;
Joh 10

Mezza:
2 dingen zijn van belang:

1. Wat zegt deze tekst nou eigenlijk precies?

1. Deze tekst zegt, IMHO, niet veel anders dan: 'Wie IK wil dat er naar Mij luistert, ZAL ook naar mij (gaan) luisteren. En als ze eenmaal luisteren heeft de Vader ze Mij gegeven en kunnen ze niet meer uit Gods hand vallen.'

Als je goed leest dat dat er toch niet helemaal zo. :)
- Er staat dat de schapen van de Here Jezus naar zijn stem horen en Hem volgen. Tegenwoordige tijd. En niet: van wie ik wil dat ze (gaan) luisteren, die zullen gaan luisteren.
Dan leg je er in dat er al schapen zijn die van Hem zouden zijn omdat de Heer beslist dat ze ooit eens zullen gaan luisteren. Op grond van iets toekomstigs, ZIJN schapen worden genoemd.
- En dan volgt dat ze eeuwig leven krijgen en dat niemand die schapen uit Zijn hand zal roven.
Dat is dus onmogelijk dat dat ooit zal gebeuren.

quote:

Deze tekst zegt dus IMHO niets over dopen, de evt. gevolgen daarvan en het kind-zijn van God.
Het gaat ook niet over dopen maar wel over in de hand van de Vader zijn.
Ik haalde de tekst aan i.v.m. deze koppeling die er werd gelegd tussen kind van de Vader zijn en daarom gedoopt worden zoasl ik in een vorige post zei:

Maar ik koppel even: God is je Vader - daarom wordt je gedoopt. Deze dingen horen bij elkaar.
Het eerste gedeelte: God is je Vader, daarvan lees ik in de bijbel dat je dan niet verloren gaat. Als je van de Vader bent, kan niemand je uit Zijn hand roven.

En er zijn toch helaas mensen die als kind gedoopt zijn, maar nooit zelf ja zeggen tegen het verbond, zoals jullie dat zeggen. Vandaar de tekst omdat hier staat dat je voor zeker niet verloren gaat en je niet geroofd zal worden uit de hand van de Vader.

En: Mijn schapen impiceert een eenheid met de Heer en als Hij dan ook nog zegt dat ze in de hand van Zijn Vader zijn, geeft dit toch de Vader-kind relatie wel aan. (Zoals Jezus ook aangeeft dat Zijn Vader voor ons gelovigen nu ook onze Vader is.

quote:

2. Wat is 'een kind van de Vader'?

2. Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Ik zou zeggen: Iedereen die God als zijn Vader erkent EN hun aardse 'onmondige' kinderen. In dat geval zou 'kind van God' niet per se synoniem zijn met 'geloven in God.'

Leuk dat je hier zo gewoon over spreekt en we hier het gewoon over kunnen hebben. :)
Maar ik vind het eigenlijk heel vreemd, dat je niet precies weet wat een kind van de Vader is.
Een simpel principe om te hanteren is dan om de bijbel er op na te slaan. En dan komt er vanzelf het e.e.a. uit. Schrift met schrift vergelijken is een goede manier om achter bepaalde waarheden te komen.
Iedereen die God als zijn Vader erkent - dat is een duidelijke en logische definitie. Heb je hier ook bepaalde bijbelgedeelten bij gevonden?
EN hun aardse 'onmondige' kinderen. - en dan is de vraag deze bewering ook overeenstemt met de gevonden teksten over het kindschap Gods en hoe je dat wordt etc.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: november 10, 2005, 12:12:48 am »

quote:

E-line schreef op 09 november 2005 om 19:31:

Voor de volledigheid even de precieze tekst (LvK 335:6):

Uw teken spreekt -
Gij wilt zijn Heiland wezen,
het is gedoopt, begraven en herrezen
in Vader, Zoon en Heilge Geest.

quote:

Qohelet schreef op 20 oktober 2003 om 08:21:
Over couplet 6 heb ik niet veel te klagen. Dit couplet -- eindelijk -- vat samen hoe Paulus de doop graag beschrijft, zoals in Rom 6. Door de doop in de dood van Christus begraven en opstaan tot een nieuw leven. De kritiek van mw. Vreugdenhil, dat dit riekt naar verbondsautomatisme, is niet bij Paulus terug te vinden; die spreekt zijn lezers er steeds op aan, dat zij gedoopt zijn en dus dood zijn voor de zonde en een nieuw leven beginnen.

Maar goed, de geschiedenis heeft geleerd dat doopmagie geen denkbeeldig gevaar is. Daarom zegt het doopformulier inderdaad: "laat hem/haar door de doop in Christus' dood begraven worden en ook met Hem opstaan in een nieuw leven" -- als iets dat nog werkelijkheid moet worden. Hier raken we het raadsel van wedergeboorte, bekering en verheerlijking, die niet in één moment terug te voeren zijn. Couplet 6 bundelt ze als een feit na de doop. Daarop heb ik, op zich genomen, niet veel tegen; zolang de kerk maar met twee woorden blijft spreken en duidelijk maakt, dat wij met vrees en beven aan onze behoudenis dienen te werken.

(Qohelet in het topic over Lied 335)

Voordat er nu meteen familievetes om gaan ontstaan ;-)
met het lied als geheel is toch wel e.e.a. aan te merken:

quote:

Qohelet schreef op 21 oktober 2003 om 06:26:
De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Daarom bevat de bijbel wel gegevens over de kinderdoop, zij het niet direct. Het is een teken van het Nieuwe Verbond in Jezus' bloed.
(...), dat de doop een belofte is, dat ik met Christus' bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben; dat betekent, vergeving van zonden, vernieuwing door de Geest en heiliging (niet wijding) tot leden van Christus. De doop tekent het sterven en opstaan met Christus, en de wedergeboorte en de afwassing van de zonde. Het is niet gelijk aan die betekenis, maar een betrouwbaar getuigenis van Gods werk.

Waar vind ik dát in het lied?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2005, 01:45:11 pm door Peter »

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: november 10, 2005, 01:43:26 pm »
Ik word altijd een beetje moedeloos over de "kind-van-God e.d." discussies: hier staan we voor te ingewikkelde raadsels. Of maken we het onszelf te ingewikkeld? Aan de ene kant is er Gods verkiezing, aan de andere kant is het onze keuze om Christus aan te nemen of niet. Allebei de aspecten tegelijkertijd tot hun volle recht laten komen is onmogelijk. Een eerdere parallel met het licht spreekt me wel aan. We nemen waar dat licht twee elkaar eigenlijk uitsluitende eigenschappen heeft.  Begrijpen doen we dat niet, maar klaarblijkelijk is het toch zo en laten we zowel het een als het ander staan. Afhankelijk van de toepassing gebruiken we ofwel de ene ofwel de andere eigenschap om bepaalde andere verschijnselen te verklaren. En deze aanpak werkt! Zou die ook kunnen werken als we nadenken over doop en verkiezing etc.? Ik kwam hierop door even de eerder aangehaalde tekst uit Joh. 10 op me te laten inwerken.

27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.

Je kunt zeggen: wat een troost! Ik hoor naar Gods stem, ik volg Hem. Ik ben zijn kind, ik erken Hem als mijn Vader. Ik ben bij Hem bekend en niemand zal mij uit zijn hand roven. De vreugde is echter van korte duur, want al snel zegt iemand: ja, maar, wie weet welke mensen de Vader aan Christus heeft gegeven en welke niet? Alleen de uitverkorenen kunnen niet uit zijn hand geroofd worden. Ieder ander is helaas vogelvrij. Die hoort wellicht een poosje naar Gods stem en lijkt wellicht uitverkoren, maar wendt zich toch weer van God af ...

Na de tweede spreker is er niet veel meer over van deze mooie tekst. Ik vraag me echter af of dat waar we verstandelijk geen enkele grip op hebben (Gods uitverkiezing van eeuwigheid) wel zomaar in onze redeneringen mogen inpassen. Alle dynamiek is immers weg? Mag je nog eenvoudigweg zeggen: volg zijn stem - dan ben je veilig?
Maarten van Loon

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: november 10, 2005, 04:07:55 pm »

quote:

Maarten schreef op 10 november 2005 om 13:43:
Ik word altijd een beetje moedeloos over de "kind-van-God e.d." discussies: hier staan we voor te ingewikkelde raadsels. Of maken we het onszelf te ingewikkeld?
.....

Ik denk inderdaad dat het soms veel te ingewikkeld gemaakt  wordt. Het antwoord staat gewoon zo simpel in de Bijbel:

Joh. 1:12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: november 10, 2005, 10:58:05 pm »

quote:

Maarten schreef op 10 november 2005 om 13:43:
Ik word altijd een beetje moedeloos over de "kind-van-God e.d." discussies: hier staan we voor te ingewikkelde raadsels. Of maken we het onszelf te ingewikkeld? Aan de ene kant is er Gods verkiezing, aan de andere kant is het onze keuze om Christus aan te nemen of niet. Allebei de aspecten tegelijkertijd tot hun volle recht laten komen is onmogelijk. Een eerdere parallel met het licht spreekt me wel aan. We nemen waar dat licht twee elkaar eigenlijk uitsluitende eigenschappen heeft.  Begrijpen doen we dat niet, maar klaarblijkelijk is het toch zo en laten we zowel het een als het ander staan. Afhankelijk van de toepassing gebruiken we ofwel de ene ofwel de andere eigenschap om bepaalde andere verschijnselen te verklaren. En deze aanpak werkt! Zou die ook kunnen werken als we nadenken over doop en verkiezing etc.? Ik kwam hierop door even de eerder aangehaalde tekst uit Joh. 10 op me te laten inwerken.

27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.

Je kunt zeggen: wat een troost! Ik hoor naar Gods stem, ik volg Hem. Ik ben zijn kind, ik erken Hem als mijn Vader. Ik ben bij Hem bekend en niemand zal mij uit zijn hand roven.
Zo is het toch ook? :) IK ben het helemaal met je eens.

quote:

De vreugde is echter van korte duur, want al snel zegt iemand: ja, maar, wie weet welke mensen de Vader aan Christus heeft gegeven en welke niet? Alleen de uitverkorenen kunnen niet uit zijn hand geroofd worden. Ieder ander is helaas vogelvrij. Die hoort wellicht een poosje naar Gods stem en lijkt wellicht uitverkoren, maar wendt zich toch weer van God af ...

Moeten wij op Gods stoel gaan zitten dan? Dit is niet de vraag die er wordt gesteld.
Aan ons wordt verteld in de bijbel dat wij een kind van God kunnen worden door geloof. En dat is ook de vraag die je moet stellen: weet jij dat je een kind van God bent? En is er dan de herkenning: Ja, dan ben je het. Ben je nog onzeker hierover, wat let je om onmiddelijk hier een einde aan te maken en Hem aan te nemen zoals ook Inlijn aangeeft?
Dan heb je het recht om Gods kind te worden:
hun die in zijn naam geloven. ... die uit God geboren zijn.

We moeten dus niet vragen: Ben jij uitverkoren? Dat is bij mijn weten ook niet iets wat in de bijbel door de apostelen werd gevraagd aan de omstanders. Nee, ze vertelden hoe we een kind van God kunnen worden. Dit is ook wat Jezus aangeeft in Johannes 3: uit God geboren zijn, dat is de vraag. En geboorte impliceert een vader/kind relatie. Zoals die tekst uit Johannes 1 dit koppelt: aannemen - zo een kind van God worden - uit God geboren zijn.
Dat we uitverkoren zijn als gelovigen om speciaal aan Jezus te worden gegeven door de Vader, is Gods zaak.

quote:

Na de tweede spreker is er niet veel meer over van deze mooie tekst. Ik vraag me echter af of dat waar we verstandelijk geen enkele grip op hebben (Gods uitverkiezing van eeuwigheid) wel zomaar in onze redeneringen mogen inpassen. Alle dynamiek is immers weg? Mag je nog eenvoudigweg zeggen: volg zijn stem - dan ben je veilig?

Ja. :)
En het is dus niet moeilijk. Het probleem ligt m.i. niet bij God; Hij wil dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen.
Meestal staan we zelf in de weg: willen we zelf wel.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: november 10, 2005, 11:39:01 pm »
Maar de grote vraag in dit topic is, lijkt me: kunnen/moeten we baby's (die we dopen)/jonge kinderen ook 'kind van God' noemen?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: november 11, 2005, 10:41:23 am »

quote:

Qohelet, aangehaald door Peter:
De doop tekent het sterven en opstaan met Christus, en de wedergeboorte en de afwassing van de zonde. Het is niet gelijk aan die betekenis, maar een betrouwbaar getuigenis van Gods werk

P&A,
De doop is een teken van en een zegel op Gods verbond, en de inhoud van dat verbond is dat God het kind wast en reinigt, waarbij Hij wel om een reactie van ons vraagt. Ik denk dat het verschil tussen onze visies ligt in de vraag: wat is een belofte, en wat betekent de doop?

Belofte
Voor mij is het (theologische/bijbelse) begrip 'belofte' niet alleen naar de toekomst gericht, maar een gebeuren dat ook op het moment van uitspreken zelf al vervulling krijgt. De belofte gaat in vervulling al op het moment dat erop wordt vertrouwd dat God zijn belofte houdt. Alleen als de belofte aan de kant wordt geschoven, is de belofte niet ineens ongeldig (wat jij kennelijk wel denkt dat ik geloof?), maar wordt de negatieve kant ervan ook werkelijkheid: God is nog steeds de Vader van de gedoopte, maar dan een (uit liefde) straffende Vader. Die beide kanten zitten in de verbondssluiting, die door God geïnitieerd wordt.

Betekenis van de doop
Wat het teken van de doop betreft, nog het volgende: als er gedoopt wordt, belijden we dat onze kinderen reiniging nodig hebben, en geloven we dat God het kind was en reinigt in het bloed van Christus. Niet zozeer alleen op het moment van dopen zelf, alswel gedurende het hele leven van het kind, zolang het kind die belofte van God ook aanneemt. Als het die belofte niet meer aanneemt, is het niet ineens een loze belofte geweest, en is het kind niet ineens geen kind van God meer. Het wás gewassen in het bloed van Christus, maar is zelf opnieuw gaan zondigen en zichzelf vuil gaan maken, en maakt desondanks geen aanspraak meer op de belofte van reiniging...

Samenvattend
Verbondskinderen hebben dus de verantwoordelijkheid God op zijn beloften aan te blijven spreken.
Dat is gelijk ook een antwoord op de klacht dat 'verbondsautomatisme' in de hand zou worden gewerkt door de vrijgemaakte visie op het verbond.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 10:42:18 am door E-line »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: november 11, 2005, 11:36:13 am »

quote:

E-line schreef op 11 november 2005 om 10:41:
Betekenis van de doop
Wat het teken van de doop betreft, nog het volgende: als er gedoopt wordt, belijden we dat onze kinderen reiniging nodig hebben, en geloven we dat God het kind was en reinigt in het bloed van Christus. Niet zozeer alleen op het moment van dopen zelf, alswel gedurende het hele leven van het kind, zolang het kind die belofte van God ook aanneemt. Als het die belofte niet meer aanneemt, is het niet ineens een loze belofte geweest, en is het kind niet ineens geen kind van God meer. Het wás gewassen in het bloed van Christus, maar is zelf opnieuw gaan zondigen en zichzelf vuil gaan maken, en maakt desondanks geen aanspraak meer op de belofte van reiniging...

Hier komt dus het stukje uit Joh. 10 weer om de hoek kijken:

Hoe kunnen mensen nu uit de hand van de Vader vallen als ze 'gewassen zijn in het bloed van Christus' (jouw woorden)?
Ik ben hier wel benieuwd naar...

Je wou toch niet beweren dat deze bijbeltekst niet klopt, neem ik aan...
Hoe leg jij deze tekst uit dan?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 11:37:11 am door Mezzamorpheus »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: november 11, 2005, 11:52:18 am »
Willens en wetens uit het verbond wegstappen, is iets anders dan 'vallen'. In het NT wordt dat ook niet ontkend, sterker nog, hoe zou je anders deze tekst verklaren:

quote:

Hebreeën 6: 4-6
Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,
en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben,
en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.
En deze:

quote:

1 Timoteüs 1
5 En het doel van (alle) vermaning is liefde uit een rein hart, uit een goed geweten en een ongeveinsd geloof. 6 Door dit spoor te verlaten zijn sommigen vervallen tot ijdel gepraat; 7 zij willen leraars der wet zijn, zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij zo stellig spreken.
(...)
18 Deze opdracht vertrouw ik u toe, mijn kind Timoteüs, overeenkomstig de profetieën, die vroeger aangaande u zijn uitgesproken, opdat gij, u daarnaar richtend, de goede strijd strijdt 19 met geloof en met een goed geweten. Omdat sommigen dit hebben verworpen, heeft hun geloof schipbreuk geleden. 20 Tot hen behoren Hymeneüs en Alexander, die ik aan de satan heb overgegeven, opdat hun het lasteren worde afgeleerd.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2005, 11:53:16 am door E-line »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: november 11, 2005, 12:17:36 pm »
_/-\o_ Zoiets zocht ik dus. :)

Vraag die overblijft:
Zo'n persoon die dat doet, zou je die wel of niet 'kind van God' noemen?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: november 11, 2005, 12:25:31 pm »
Afvallig kind van God, zou ik die noemen. Over de periode dat hij/zij (nog) niet afvallig was, was het écht een kind van God, dat is met de afval niet ineens niet meer zo. Net zo goed als dat Israël nog het volk van God is/was, maar nu voor een groot deel wel afvallig geworden is. Het is niet ineens zo dat Israël in de tijd van trouw géén volk van God was, omdat het dat nu ineens niet meer zo zou zijn... Snap je?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: november 19, 2005, 01:34:10 pm »
Modbreak:
Berichten die niet binnen de grenzen van GL bleven (of op het randje waren) zijn op verzoek verplaatst naar een paralleltopic in CL.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.